Tööttää torvelle -kampanja

20 kommenttia

Nyt kaikki mukaan Tööttää torvelle -kampanjaan! Jos sinulle on jo syttynyt vihreä valo ja edessäsi risteysalueella suhaa punaista päin ajanut kädellinen, anna torven soida. Jos sinulla sattuu olemaan nopeat reaktiot, riittävän tukeva ja jo elämää nähnyt ajoneuvo, voit omalla vastuullasi soveltaa tehokkaampiakin koulutuksellisia menetelmiä.

Minulle on muuten viime aikoina tippunut huonoimmin varjeltuun s-postiosoitteeseeni runsaasti sikanautaa tyyliin "avoid red light photo cops", "no more speeding tickets" jne. ja lähettäjänä esim. "safe driving tips". Piru vie, minullakin on jo pitkään ollut hallussani rahanarvoista tietoa liikennesakkojen välttämismenetelmistä, mutta enpä vain ole älynnyt ryhtyä myymään tietojani.

  
  • nimim Erkki: ” Piru vie, minullakin on jo pitkään ollut hallussani rahanarvoista tietoa liikennesakkojen välttämismenetelmistä, mutta enpä vain ole älynnyt ryhtyä myymään tietojani.”

    Minulla myös. On vaan semmoinen kutina, että markkinat meidän neuvoille ovat aika rajalliset. Osa on tajunnut ne jo itsekin ja loput ei tajua edes selitettynä. Pitäisi kai tehdä niin kuin Matti ja Teppo sanoi eräässä haastattelussa. Heiltä kysyttiin, että onko tämä teidän esittämä musiikki tosiaan teidän lempimusiikkia. Vastaus oli, että ei hitossa, he laulaa sitä mikä menee kaupaksi eikä sitä mistä itse pitävät.

    Pitäisiköhän alkaa myydä neuvoja samalla periaatteella tyyliin:

    Tukiryhmä liikenteessä sorretuille!! Tule piiriin keskustelemaan kohtalotovereittesi kanssa. Saat henkistä tukea ja lohdutusta kestääksesi kärsimäsi vääryydet, joita yhteiskunta sinulle on tehnyt yrittäessään rajoittaa sujuvaa liikkumistasi. Tukikurssi on kaksipäiväinen sisältäen seuraavat luennot:

    Poliisi; hullu vai psykopaatti? Luennon pitää insinööri N. Äränen, ”sadan sakon mies”.

    Ovatko nopeusrajoitukset ainoa vai ainoastaan suurin syy työttömyyteen? Asiantuntijanamme TV-korjaaja Antero Laapotti.

    Kuinka koulutan jalankulkijan autoja kunnioittavaksi autoani kolhimatta.

    Sata tekosyytä ajaa ylinopeutta.

    Turvaväli; kuinka saan törpöt pysymään tarpeeksi kaukana etupuskuristani.

    Kuka on syypää liikenteen ongelmiin? Kaksiosainen luento, toiseen osallistuvat henkilöautoilijat ja toiseen bussi- ja rekkakuskit.

    Tilastotietoa onnettomuuksista. Paljastamme mm. että lähes 100 %:lla autolla kolarin aiheuttaneista on jalankulkijatausta. Tieteen saloihin meidän luotsaa Moottori-lehdessäkin pakinoinut Kylmäsen Usko, myyntiedustaja Lohjalta.

    Liikennetutkija, lahjottunakin lahjaton. Luennolla paljastetaan mm. miksi tilastotieteilijät eivät osaa laskea, kuka heidät on lahjonut ja mikseivät he ymmärrä olla hiljaa.

    Alinopeus, vaiettu tappaja.

    Keskustelupiiri, aiheita saa ehdottaa. Aloitamme aiheesta: jos villapaidat kiellettäisiin, kuolisivatko liikennetutkijat ensimmäisenä talvena? Kuka heitä surisi ja miksei?

    Fysiikka ja liikenne; älkää höpsikö. Kerromme, mikseivät luonnonlait päde tieliikenteessä, esitelmöijänä hautausurakoisija Siegfrid Linja.

    Lisäksi kurssin hintaan sisältyy kaikkien Suomen tiemestarien nimet, osoitteet ja valokuvat sekä heidän lapsiensa koulut osoitteineen sekä vihkonen ”Pommi kotitarpeista”.


    [TeeCee muokkasi tätä viestiä 04.01.2005 klo 12:07]
      
  • Haluaisin ehdottomasti osallistua luennolle aiheesta "Saitko ylinopeussakot - laske piiloveroprosenttisi". En ole tähän asti mitenkään pystynyt mieltämään ylinopeussakkoja piiloverotukseksi, vaikka ne monen muun mielestä sitä ovatkin.

    Verohan on sanakirjamääritelmän mukaan "pakollinen rahasuoritus, jonka valtio tm. julkisyhteisö perii vastikkeetta yksityishenkilöiltä ja eräiltä yhteisöiltä lakisääteisin perustein menojensa peittämiseksi".

      
  • Minäkin tarvitsisin kurssitusta tuosta aiheesta, koska en itse ole pystynyt asiaa sisäistämään. En ole tajunnut yhteyttä liikenteessä ajamisen ja sakkoveron välillä, toiset näyttävät niitä saavan ja toiset ei. Epäoikeudenmukaista touhua.

    Ja aivan kuin tuossa ei olisi raukoille kylliksi vastusta elämässään, kohtalo kolhii vielä lisää järjestämällä niin, että eniten sakkoveroa maksavat ovat keskimääräistä useammin mukana vakavissa liikenneonnettomuuksissa.

    Sen olen sentään oppinut, ettei omat teot vaikuta asiaan, joten vastuussa on siis pakko olla valtio. Yhteiskunta on mätä, se lyö lyötyä.

      
  • TeeCee:Kuinka koulutan jalankulkijan autoja kunnioittavaksi autoani kolhimatta.

    Minun mielestäni oikeasti pitäisi olla kurssi polkupyöräilijöille, ei jalankulkijoille tarvitsisi pitää. Mutta niille pyöräilijöille! Ei ehkä tuollaista kurssia että kuinka koulutan pyöräilijä autoja kunnioittavaksi autoani kolhimatta. Vaan pyöräilijöille kurssi kuinka ajan fiksusti ja liikennesääntöjä noudattaen.

      
  • Ei huono ajatus sinänsä, mutta tämä kurssi on vain autoilijoille. Eikö riitä että jalankulkijat ja pyöräilijät sortavat autoilijoita heidän autojensa alle kiusallaan syöksähtelemällä? Jos he pääsevät kurssille he siellä tietysti taas kohtelevat autoilijoita julmasti hengittämällä heidän ilmaansa.

      
  • Lainaus:
    04.01.2005 klo 12:58 TeeCee kirjoitti
    Jos he pääsevät kurssille he siellä tietysti taas kohtelevat autoilijoita julmasti hengittämällä heidän ilmaansa.


    Luultavimmin ottaisivat vielä dynamot taskuihinsa ja lähettäisivät niillä punavihreäksi tekeviä säteitä autoilijoiden päihin.

      
  • nimim Erkki: ” Luultavimmin ottaisivat vielä dynamot taskuihinsa ja lähettäisivät niillä punavihreäksi tekeviä säteitä autoilijoiden päihin.”

    Nyt putosi kivi sydämeltä. Minä luulin tähän asti, että syy on ollut minun kun takana tulevan auton kuljettajan naama on hehkunut kirkkaissa väreissä esim. hiljentäessäni suojatien lähellä kun en pimeässä näe kunnolla onko suojatielle tulossa jalankulkijoita ilman heijastinta. Olen ollut vielä niin vastuuton etten ole pitänyt kunnon turvaväliä takana tulevaan, joten hän on joutunut usein tekemään täysjarrutuksen kun olen nostanut kaasun.

    Seuraavan kurssin voisi pitää pyöräilijöille. Aiheina voisi olla vaikka ”Miten teen itsemurhan autoja kolhimatta”, ”Älä hymyile ajaessasi, hampaat naarmuttavat maalia” ja ”Automieheen voi luottaa; scifi aikamme liikenteessä”.

      
  • Lainaus:
    04.01.2005 klo 13:25 TeeCee kirjoitti
    ”Automieheen voi luottaa; scifi aikamme liikenteessä”.


    Meinasin eilisaamuna luottaa kiertoliittymään tullessani edellistä liittymää lähestyvän Transporterin kuljettajaan, joka näytti vilkkua oikealle ikään kuin poistuakseen samasta liittymästä, josta olin ympyrään saapumassa. Siperian opettama luottamuspula pisti kuitenkin tarkkailemaan Transporterin liiketilaa syrjäsilmällä sen verran, että sain pysäytettyä autoni himpun verran ennen osumista samaiseen paketti-Volkkariin, joka jatkoi liittymän kiertoa iloisesti vasemmalle vilkuttaen.

      
  • Eikö ole tapana töötätä, jos liikennettä haittaa edessä joku? Näin minäkin toimin. Toimin samalla tavalla myös muiden liikenteen sujumista haittaavien asioiden kohdalla.

    Mielestäni parempi kampanja on
    http://koti.mbnet.fi/mursu/toottaa/

    Teen näin aina, myös yöllä. Terveisiä vain sinulle, joka asukastoimikunnassa alueellesi moisen halusit, toivottavasti heräsit.

      
  • No niin, keskustelun sävy muuttui otsikon myötä. Mutta olihan jo tuossa edellä palstalle kaivattua kevennystä.

    Kerran eräässä pienessä varsinais-suomalaisessa taajamassa tielaitos suunnitteli liikenneympäristön uudistamista. Asukkaiden mielipiteitä kyseltiin suunnitteluvaiheessa. Jokseenkin yksimielisiä oltiin siitä, että alkuperäisessä tilanteessa ajettiin liian lujaa, nopeuksia piti turvallisuuden ja viihtyisyyden takia saada laskettua.

    Keinoina käytettiin mm. teiden kaventamista, reunakivien käyttöä ja suojateiden keskisaarekkeiden rakentamista. Tulos oli onnistunut, nopeudet putosivat miellyttävälle tasolle, mutta nyt alkoi purnaus siitä, ettei kaduilla mahdu sujuvasti ajamaan.

    Ei tietenkään mahdu, alkuperäisessä tilanteessahan väljyys johti suuriin nopeuksiin. Ehkä siellä kyläläiset nykyään tööttäilevät aina joutuessaan hidastamaan.

      
  • Herbert: ”Tulos oli onnistunut, nopeudet putosivat miellyttävälle tasolle, mutta nyt alkoi purnaus siitä, ettei kaduilla mahdu sujuvasti ajamaan.”

    Syyn ja seurauksen yhteys tuntuu tosiaan olevan monille aika hämärä käsite. Myös asioiden arvojärjestys on hämärä ja muuttuu tilanteen mukaan kuin lapsella. Oma napa on aina suosittu tuijotuskohde, vaikka huonostikin sidottuna.

    Lueskelin Tanskan suunnitelmista taajamaliikenteen kehittämiseksi. He aikovat rakentaa tiet niin, ettei rajoituksia enää tarvittaisi oikeastaan lainkaan. Kullekin alueelle määritellään turvallinen maksiminopeus ja tiestä tehdään sellainen, ettei sillä voi autoaan rikkomatta ajaa lujempaa. Tiet muistuttavat lähinnä mutkittelevaa puistokäytävää.

    Herbert: ” Ei tietenkään mahdu, alkuperäisessä tilanteessahan väljyys johti suuriin nopeuksiin. Ehkä siellä kyläläiset nykyään tööttäilevät aina joutuessaan hidastamaan.”

    Tuo tööttäily on mielenkiintoinen ilmiö. Pitäisikö sen vakuuttaa lähiönsä teille vaarallisen ajon vuoksi töyssyjä vaatineet asukkaat siitä, että töyssyt voi poistaa, nyt heidän lapsensa eivät enää ole vaarassa, kuskit aikovat vastaisuudessa ajaa rajoitusten mukaan? Minut se vakuutaisi vain siitä, että avohoitoon pääsee liian helpolla.

    Mitenköhän SKP suhtautuisi, jos samaa periaatetta sovellettaisiin häneen. Jos hänellä vaikka kävisi autossa tämän tästä varkaita ja hän asennuttaisi autoonsa kunnon hälytyslaitteet. Noinkohan hän muuttaisi mielensä jos varkaat alkaisivat möykätä öisin talon edessä vastalauseena?



    [TeeCee muokkasi tätä viestiä 05.01.2005 klo 13:33]
      
  • Lainaus:
    04.01.2005 klo 19:00 SKP kirjoitti
    Mielestäni parempi kampanja on
    http://koti.mbnet.fi/mursu/toottaa/


    Vanha tuttu "Torvet tööttäilevät" -kampanja, siis.

    Vielä toivomus TeeCeen ideoimaan tukiryhmään: sinne pitää ehdottomasti saada tähtivieraaksi arvostettu ruotsalainen auto- ja liikennetoimittaja Robert Collin puhumaan aiheesta "Hur jag stoppade den livsfarliga A-Mercan och andra roliga historier".

    http://www.aftonbladet.se/vss/bil/fragacollin

      
  • Lainaus:
    04.01.2005 klo 12:58 TeeCee kirjoitti
    Ei huono ajatus sinänsä, mutta tämä kurssi on vain autoilijoille. Eikö riitä että jalankulkijat ja pyöräilijät sortavat autoilijoita heidän autojensa alle kiusallaan syöksähtelemällä? Jos he pääsevät kurssille he siellä tietysti taas kohtelevat autoilijoita julmasti hengittämällä heidän ilmaansa.


    Olen siksi aika tiukka pyöräilijöitä kohtaan koska asun kaupungin osassa jossa ainakin kesällä 80% ajaa pyörällä. Olen ainakin kerran jäänyt pyörän alle, eikä se ollut minun syytäni. Siellä kaupunginosassa ei-pyöräilijät suhtautuvat aika tiukasti noihin pyöräilijöihin. Pyöräilijät hidastelevat bussien edessä, ajavat autojen eteen, melkein törmäilevät kävelijöihin...

      
  • TeeCee: "Mitenköhän SKP suhtautuisi, jos samaa periaatetta sovellettaisiin häneen. Jos hänellä vaikka kävisi autossa tämän tästä varkaita ja hän asennuttaisi autoonsa kunnon hälytyslaitteet. Noinkohan hän muuttaisi mielensä jos varkaat alkaisivat möykätä öisin talon edessä vastalauseena?"

    Vertauksesi on aivan oikea. Jokainen autoilija on rikollinen kaupungin mielestä. Mielestäsi on siis oikein verrata automurtoa sujuvaan liikkumiseen?

    Asuinalueellani läpi kulkeva katu on jo rakennettu mutkaiseksi, niin ettei siinä voi ajaa yli rajoituksen. Silti alueelle on täysin merkityksettömiin paikkoihin tullut niin korkeat hidastetöyssyt, että niihin on jo rikkoutunut kaksi bussia (hyvä, että liikennöitsijä on HKL). Mitä virkaa näillä töyssyillä on? Rangaistus siitä, että haluat ajaa autolla?

    Minun liikkumistani haitataan tahallisesti ja turhaan. Kostan tämän soittamalla torvea aina, kun ajan noiden hidasteiden yli. Jos kaikki tekisivät niin, turhia (on olemassa myös asiansa ajavia hidasteita) liikenteen rajoituksia ei olisi niin tiheässä.

    Perussuomalainenhan tunnetusti nielee kaikki rajoitukset mukisematta...

      
  • Lainaus:
    05.01.2005 klo 12:14 TeeCee kirjoitti

    Lueskelin Tanskan suunnitelmista taajamaliikenteen kehittämiseksi. He aikovat rakentaa tiet niin, ettei rajoituksia enää tarvittaisi oikeastaan lainkaan. Kullekin alueelle määritellään turvallinen maksiminopeus ja tiestä tehdään sellainen, ettei sillä voi autoaan rikkomatta ajaa lujempaa. Tiet muistuttavat lähinnä mutkittelevaa puistokäytävää.


    Kuulostaa harvinaisen typerältä idealta. Tuollaisen tien päässä voisivat minuutit tuntua pitkiltä paloautoa tai ambulanssia odottaessa. Suomessa moisesta hölmöilystä tuskin on pelkoa, koska valtion rahat eivät tunnu riittävän edes suorien teiden ylläpitoon.

      

  • Muuten hyvä tuo erkin ehdotus,mutta mitä jos suojatielle ylittävä jalankulkija pitäisi taskussa kiviä ja aina kun auto ei anna tietä niin kivi lentää koska niillä taas ei ole oikein muuta keinoa "opettaa".

    :grin:

      
  • Tuota: Kuulostaa harvinaisen typerältä idealta. Tuollaisen tien päässä voisivat minuutit tuntua pitkiltä paloautoa tai ambulanssia odottaessa.”

    Voi olla, että suunnitelmassa oli ratkaisu tuohon ongelmaan samoin kuin joukkoliikenteeseen. Ei se herkkua ole bussiakaan vääntää pikkukujilla. Kun tanskaa lukee muutaman minuutin meinaa nielaista kielensä vaikka ei ääneen lukisikaan, joten ihan kaikki yksityiskohdat eivät auenneet. Jos kiinnostaa niin googlella varmaan löytyy (Vejdirektoratet: Handbog i hatighedsplanlaegning for byomroder).

    Tuota: Suomessa moisesta hölmöilystä tuskin on pelkoa, koska valtion rahat eivät tunnu riittävän edes suorien teiden ylläpitoon.”

    Olen lukenut lehdistä, että tätä on käytetty meilläkin. Aamulehti kirjoitti esimerkiksi Hervannan keskustan ongelmallisten paikkojen muutostöistä, joissa ymmärtääkseni istutusten avulla rakennetuilla kapeikoilla pyrittiin korvaamaan tutkapartioita.

      
  • Lainaus:
    06.01.2005 klo 16:40 SKP kirjoitti
    Asuinalueellani läpi kulkeva katu on jo rakennettu mutkaiseksi, niin ettei siinä voi ajaa yli rajoituksen. Silti alueelle on täysin merkityksettömiin paikkoihin tullut niin korkeat hidastetöyssyt, että niihin on jo rikkoutunut kaksi bussia (hyvä, että liikennöitsijä on HKL). Mitä virkaa näillä töyssyillä on? Rangaistus siitä, että haluat ajaa autolla?



    Työssyt ovat kaupungin keino markkinoida SUV:ja. Eipä tarvitse paljon stressata kun on maavaraa ja jyrkänkin työssyn nielevät joustovarat. Mielessä on ollut piruuttaan pyytää kaupungilta korkeampia "hyppyreitä" (kertoakseni ratkaisun heikkoudesta). Kaahata ei tarvitse, mutta eipä tarvitse pudottaa nopeuttakaan nopeusrajoituksen lukemasta selviytyäkseen ehjänä töyssystä. Tosin välillä takanatulevalle tulee työssy yllätyksenä kun meikäläinen on siitä viipottanyt nopeusrajoituksen mukaista nopeutta, eikä takanatulija ymmärrä ettei oma auto sitä kestä tai keula kolahtaa kipinät lentäen.


    [Zilo muokkasi tätä viestiä 07.01.2005 klo 09:57]
      
  • Eivät ne töyssyt SUV:tä vaadi, minun aivan tavallinen perheautoni menee niistä ilman, että cruisea pitäisi hiplata. Tosin nopeuden nosto hiukankin yli rajoituksen tuntuu, koska autoa pompottava voima kasvaa toisessa potenssissa nopeuden kasvuun verrattuna. Esim. 40:n alueella 45 km/h pomputtaa autoa jo n. neljänneksen kovempaa kuin rajoituksen mukaan ajavaa, 50:ä ajava saa jo yli puolet kovemman tällin kuin rajoitusta noudattava. Siinä voi jo SKP:ltä lipsahtaa käsi töötiltä.

    Näin sortaa progressio pientä ihmistä luonnonlaeissakin. Tosin luonnonlait toimivat toisinkin päin: 35 km/h tarkoittaa, että autoa pompottaa 30 % pienempi voima kuin rajoituksen mukaan ajaessa.

    Ai niin, olinpa tyhmä, eihän se käykään. Siinähän häviäisi melkein 13 s kilometrin matkalla.

      
  • nimim Erkki: ” …sinne pitää ehdottomasti saada tähtivieraaksi arvostettu ruotsalainen auto- ja liikennetoimittaja Robert Collin puhumaan aiheesta "Hur jag stoppade den livsfarliga A-Mercan och andra roliga historier".”

    Kannatetaan, olisi kiva nähdä pystyykö hän puhumaan yhtä täyttä baskaa silmästä silmään kuin mihin yltää teksteissään. Vaikka miksei pystyisi, onhan hänellä alalta vuosien kokemus.

    Kaikki tietävät, miten herkästi pinna tuppaa palamaan kun kaiken maailman tumpelot luulevat omistavansa tiet vaikka en muista niitä kenellekään myyneeni. Ehkä kurssille voisi ottaa mukaan luennon ”Anger management, säästä hermojasi; lyö jo ennen kuin suutut”.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit