Tällä otsikolla HBL kirjoittaa 28.1.05 Tiehallinosta ja liikenneturvallisuudesta maantiellä jossa pelkkä maalattu viiva erottaa vastaantulijat törmäämästä toisiinsa. Mistähän tuokin lause on otettu? Tuo näyttää jotenkin hemmetin tutulta!
No olkoon, Tiehallinnon Päivi Nuutinen kertoo kuinka Ruotsista (mistäs nyt muuten) otetaan mallia taas, keskikaiteiden muodossa.
20 v. sisällä Tiehallinto laskee, että 500 km kaksikaistaisista (onko Suomessa muitakin?) pääteistämme olisi varustettu keskikaiteella.
20 vuotta siksi, että määrärahat eivät tähän riitä. Kaiteet tulevat Tiehallinnon mukaan maksamaan 1-1,3 miljoonaa/km, aivan oikein, per kilometri. Syy on, että paikoin teitä on levennettävä. Kovin paljon ei tarvitsisi leventää enää niin olisi jo moottoritie.
Suomessa on tällä hetkellä 2-kaistaisia teitä varustettuna keskikaitella 50 km, Ruotsissa vastaava määrä on 1300 km.
Suomessa kuolee liikenteessä n. 370 henkilöä/v, , vaikka Ruotsissa on lähes kaksinkertainen asukas- ja liikennemäärä, menehtyy siellä "vain" n. 500 hlöä/v.
Keskikaitein varustettu 2-kaistainen tie vähentää kuolonkolareita 60%:lla. (Hbl:n kaikissa artikkeleissa ja lehtijutuissa on se kiva seikka muihin lehtiin verrattuna, että lopussa on aina kirjoittajan puh.nro ja sähköpostiosoite, tässä tapauksessa stefan@lundberg@hbl.fi). Epäilen ettei ole villapaitatutkija, vaan saanut Tiehallinolta tiedon joka on vastaavasti sen Ruotsista saanut.
Suomen kuolonkolareiden luvut ovat korkeat Ruotsiin verrattuna. Edelleen lehti toteaa, Suomessa tapahtuu noin puolet kuolonkolareista pääteillä joista keskikaide puuttuu. Tämän mukaan TeeCee on ikävien lukujen suhteen oikeassa, että tapahtuvat pääteillämme. Pidätän silti edelleen oikeuden siihen 2%:n moottoriteillä tapahtuviin kuolemaan johtavissa onnettomuuksissa.
2-kaistaisilla keskikaideteillä kolarit vastaantulevan liikenteen kanssa luonnollisesti loppuvat - mutta niin loppuvat ohituksetkin. Tuleekohan näille teille moottoritiemääräykset, ts. esim. traktorilla ei sinne pääse.
Toisaalta: jos jokaisen autojonon eteen panisi vielä traktorin, vakavat onnettomuudet loppuisivat tyystin.
Aina kun kehitetään uutta, pohditaan niitä etuja, mitä uudet ideat tuovat tullessaan.Haitat havaitaan vasta käytännössä.
Esimerkkinä "säästömoottoritiet", eli keskikaidemoottoritiet:
koska keskialuetta ei ole, lumet täytyy aurata aina tien laitaan. Ja koska yhteen suuntaan on 2 kaistaa, täytyy kahden aura-auton ajaa lähes vierekkäin - oikeanpuoleisen hiukan keskellä ajavaa taaempana - jotta auraus onnistuisi. Ei ole sen paremmin hauskaa kuin turvallistakaan ajaa ao. autoparin takana - odottaa vain, että pääsisi jostain rampista pois vaikka kahvitauolle.
Katsoin mielenkiinnolla missä päin Suomea meillä on keskikaiteella varustettuja kaksikaistaisia pääteitä.
Kantatie 54 Lopeella, sekä valtatie 9 Orivesi-Jämsä osuudella, sekä Korpilahti-Muurame. Tulevana kesänä tulee lisäksi 20 km:n osuus Joroisten ja Varkauden välille.
Lisäksi kaikki uudet ohituskaistat tullaan varustamaan keskikaitein.
Suomessa keskikaiteet tullaan valmistamaan erilaisiksi kuin Ruotsissa, oliko se nyt Suomessa niin, että ne myötäilevät enemmän vai päinvastoin?
Yllätyin, että minä ja Matlog vain kiinnostuivat keskikaiteista.
Tämä on asia joka siis jo on Suomessa ja lisää tulee, muttei kiinnosta ketään?? Kai se sitten on niin, 3 km/h ylinopeudesta riittää juttua kuten jarrutusmatka tai urista tiellä ja sumuvaloista. Putoaako pohja nyt pois, jos onnettomuudet vähitellen putoavat?
Okei tullaan mukaan, onko teillä/kellään tietoa onko TVH rakentamassa vaijerikaiteita, joita moottoripyöräilijöiden munaleikkureiksi kutsutaan. Olen lukenut että tälläisia ainakin suunnitellaan?
SixPack:
Lisäksi kaikki uudet ohituskaistat tullaan varustamaan keskikaitein.
Suomessa keskikaiteet tullaan valmistamaan erilaisiksi kuin Ruotsissa, oliko se nyt Suomessa niin, että ne myötäilevät enemmän vai päinvastoin?
Yllätyin, että minä ja Matlog vain kiinnostuivat keskikaiteista.
Tämä on asia joka siis jo on Suomessa ja lisää tulee, muttei kiinnosta ketään?? Kai se sitten on niin, 3 km/h ylinopeudesta riittää juttua kuten jarrutusmatka tai urista tiellä ja sumuvaloista.
Ei vika välttämättä ole aiheen kiinnostavuudessa, joskus vain ei löydy sanottavaa, jolloin on parempi olla hiljaa ja odottaa jos muiden kirjoituksista löytyisi kommentoitavaa.
Omat kokemukset keskikaiteellisesta tietä rajoittuu E-18:lle välille Norrtälje-Tukholma. Tuosta matkasta osa on sellaista, jossa on koko ajan ohituskaista jompaan kumpaan suuntaan, kolmekaistainen tie siis.
Ajokulttuuri on pätkällä erinomainen. Ohituksissa ei ole tietoakaan suomalaiskansallisesta tyylistä runnoa itsensä hurjalla vauhdilla väkisin ohi vielä yhdestä autosta kaistalle paluun tapahtuessa ohituskaistan jo loputtua tiiviiseen jonoon.
Ruotsin kokemusten perusteella odotan ilolla vastaavia ratkaisuja meillekin. Tosin aivan kapealle tielle kaide ei sovi, koska tiellejäänyt ajoneuvo tukkii liikennettä tehokkaasti. Usein Radio Stockholm tiedottikin ruuhkasta, joka aiheutui juuri tällaisesta tilanteesta.
Aasinsiltana aiheesta toiseen voisikin todeta, kuinka tehokaasti radion kautta tapahtuva tiedotus Tukholman seudulla toimii. Vähän väliä tulee tiedotuksia koskien jotain häiriötä. Milloin kyseessä on onnettomuus, milloin normaali ruuhka, joskus jalankulkija moottoritiellä, joskus hajonnut auto tai tielle pudonnutta tavaraa. Mutta suurkaupungin alueella tällainen on kai välttämätöntä mahdottomien ruuhkien välttämiseksi.
Kaiteita ei tule edes huomattua, jotenkin niin sivu seikka.
Hyvä huomio! Niitä ei edes ole sielläpäin missä asut.
Itseasiassa 200 metrin päässä asunnostani on kaidetta, mutta en ole niistä järin kiinnostunut, koska ne eivät vaikuta ajaamiseeni. Monet muut voivat ajatella näin.
Itseasiassa 200 metrin päässä asunnostani on kaidetta, mutta en ole niistä järin kiinnostunut, koska ne eivät vaikuta ajaamiseeni. Monet muut voivat ajatella näin.
Oikeastaan osut hyvin lähelle asian ydintä. Ei kiinnosta enään!
Mikäli Suomeen tulee keskikaiteita Ruotsin mallin mukaan, ei voi enää samalla tavalla ohittaa vastaantulevien kaistalla, tie on hieman leveämpi, ehkä sumuvalokeskustelu ei ole enää niin kiinnostava, jarrutusmatkat on aina huomioitava, varsinkin mikäli liikenne seisoo edessäsi omalla kaistalla, muuten ajoneuvot kulkevat samaan suuntaan vaikka yhteentörmäys peräänajon muodossa tai ohituskaistalla tapahtuisi. Suuria ylinopeuksia nähdään huomattavasti vähemmän, lieviä sellaisia tottakai. Liikenne kulkee sitten omaa tahtiaan siellä, eikö?
Ehkä noista keskikaiteista olisi pitänyt olla enemmän juttu mediassa, onhan sitä kait ollutkin. Mutta on kyllä enemmän keskitytty muihin asioihin. On tuo keskikaide asia tavallaan mielenkiintoinen, nyt on tarkemmin lukenut täällä kirjoitettua juttua. Mutta ei se sillä tavalla vielä niin "kosketa".