Olen tässä seuraillut viime viikkoina Tampereella, kuinka tarmokkaina Poliisi sedät valvovat hurjastelijoita ja muuta liikennettä. Niillä näyttää olevan jo aikainen kevät rieha käynnissä, noin 10:een tutkaan on meinaan ajettu parin viikon aikana. Enkä onnistunut saamaan yhtään sakkoa. Täytyy myöntää että ihailen sitä, kuinka strategisesti hyvässä paikassa se tutka aina on. Siinä on vierähtäny tunti poikinensa kun niitä paikkoja on mietitty. Vitsit kun olis itsellä moinen työ..suunnittelis päivät pitkät minne tutka sijoitetaan. Toihan on joka pojan unelma ammatti. Nyky yhteiskunta menee tosin koko ajan lähemmäksi nollatoleranssia, kohta ei pysty ajamaan ylinopeutta vaikka kuinka haluttais.. Antakaa kommentteja Suomen parhaista tutkaruuduista.
Taitaa Tampereella tuo tutkasuma selittyä poliisikoululla. Mahtaa olla liikenneharjoittelujakso käynnissä.
Ja on turha valittaa, että meinaa ajaa tutkaan, jos on niin yksinkertaisen tyhmä, että ajaa ylinopeutta.
Pitäisikö alkuperäinen viesti ymmärtää niin, että yleisillä teillä ja kaduilla on paikkoja, joihin tutkan asentaminen on jotenkin moraalitonta tai vähintäänkin epistä? Kuulisin mielelläni lisää.
Aika usein tutkien sijoittaminen tuntuu perustuvan sakkojen, ei turvallisuuden, maksimointiin. Paljon mieluummin näkisin tutkia esim. koulujen kohdalla kuin suoralla maantiellä mäen pohjalla keskellä metsää. Kuitenkin tutkat tunnutaan vievän tuonne metsään. Mikähän poliiseja sinne vetää?
Sen verran harvoin näkee tutkan maantiellä, etten osaa sanoa, mikä on tyypillinen sijoitus tälle. Viimeisin näkemäni tutka oli valtatiellä 60 km/h alueella. Joku voisi pitää tätä rysänä, saaliin perusteella se varsin onnistunut sellainen olikin. Pitää kuitenkin kysyä, miksi paikalla oli alhainen rajoitus ja miksei sitä noudateta. Itse kohdasta päivittäin ohi ajavana pidän rajoitusta aiheellisena, sen verran vilkkaasta risteyksestä on kyse.
Uusimmpien kameroiden sijoitusta seuratessani en pidä niitäkään aivan perusteettomina. Erityisesti VT8:lla Turkuun päin ajettaessa Maskussa kamera on 80 km/h rajoitusalueella, vaikka sadan metrin päässä alkaa 60.
Tämä pitää valitettavasti paikkansa, vaikka noin yleensä ottaen Poliisi suorittaa ihan järkevää valvontaa. On meinaan omakohtaisia kokemuksia.Tästä on aikaa jo varmaan 5 vuotta.. kun ajelin Seinäjoelta-Tampereelle maaliskuun loppupuolella. Ilma oli aurinkoinen ja tie kuiva. No asiaan.. köröttelin kiltisti 10 autoa sisältävän letkan perässä n. 50 km matkan joka kaiken lisäksi mateli alinopeutta. En kuitenkaan lähtenyt ohittelemaan vaan odotin kiltisti parkanon kohdalta alkavaa ohitus kaistaa jolloin jätin hitaasti ajavat autot taakseni. Arvaatte varmaan että POLIISI odotteli tutkan kanssa siivili autossa samaisen ohituskaistan kohdalla.. ja minä poika sain "lottovoiton". Kysyessäni virkavallalta, että kuinka oikein ohitetaan ajamatta hetkellistä ylinopeutta, sain vastaukseksi närkästyneen katseen ja muistutuksen,että vielä on voimassa talvi nopeudet! Näitä kohtalo tovereita sitten riittikin luin lehdestä että niitä oli useita kymmeniä. Tässä oli mielestäni esimerkki tapaus arveluttavasta tutka paikasta. No mut hei itsehän ylinopeutta ajoin.. ei voi valittaa.
Ylinopeus ohituksessa onkin mielenkiintoinen juttu. Periaatteessa pitäsi saada ajaa lujaa, jotta ehtii ohi. Kuitenkin ohituskaistoilla alkaa kilpa-ajo, koska kaikki haluaa ohi kaikista. Keskikaide tai tutka rauhoittaa tämän ilmiön kertaheitolla.
Poliisi on haastattelussa sanonut, että ohituksissa puuttumiskynnys ylinopeuteen on alhaisempi kuin muualla. Et kertonut, paljonko ylinopeutta oli.
Korjaus: puuttumiskynnys on siis ohituksissa korkeampi.
Aikamoinen ongelma... maantiellä kun joutuu tosiaan vähän väkisellä ajamaan ylinopeutta päästäkseen hitaammin ajavan ohi. Jos vaikka ajettaisiin ihan sääntöjen mukaan vaikka 100 km/h ja edessä ajava ajaa 90 km/h. Ilman sen kummempia laskeskelematta sanoo sen ainakin minun järki, ettei sitä noilla nopeuksilla tavallisessa liikenteessä ihan äkkiä pääse ohittamaan nostamatta nopeutta. Ainahan sitä voi jättää ohituksen väliin, mutta aina ei huvita jäädä hidastelemaan, varsinkin jos toinen ajaa huomattavasti hitaammin.
Ohituskaistojen laittaminen on periaatteessa ihan ok, mutta ne saavat joistain kuskeista kummallisia piirteitä esille. Esimerkiksi Lahti-Heinola välillä tapahtuu usein niin, että kaikki ajavat rajoitusten mukaan muulloin, mutta ohitustien alkaessa kaikki lisäävät vauhtia ettei heistä päästä ohi. Eli kaikki ajavat ylinopeutta oikean puoleisella kaistalla ja pahimmassa tapauksessa vasemmanpuoleinen ohituskaista on tyhjä.
Moottoritiellä voi periaatteessa ohittaa pienemmällä nopeudella kuin esimerkiksi maantiellä. Ongelmana on vain se, että jotkut takanatulevat kuvittelevat että edessä ajava auto (ohittava auto) on velvollinen päästämään heidät ohitse kesken ohituksen, koska he ajavat nopeampaa. Jos ohittava auto ei sitä muka tajua, sitten sitä ajetaan kiinni persuuksissa...
Mitä tulee tutkien sijoittamiseen... Tottakai on tehokkaampaa sakottaa siellä, missä autoilijat ajavat eniten ylinopeutta. Ongelmana on vain se, että välillä poliiseilta tuntuu puuttuvan mielikuvitusta paikan valinnan suhteen, eli ollaan siinä vanhassa tutussa paikassa. Tehokkaampaa olisi kuitenkin, että mentäisiin eri paikkoihin. No, ehkä esim. Kehä ykköselle on turha mennä, siellä liikenne puuroutuisi ihan täysin kun saisi sakottaa lähes jokaisen auton...