Menneellä viikolla EU uutisoi dieselien hiukkaspäästöjen tappavan vuositasolla EU maissa 300.000 ihmistä, aika uskomaton luku!
Muistan TM:n kirjoittaneen 80-luvulla EU aikomuksesta kieltää henkilöautodieselit ja luin siitä myös muista lehdistä, sitten hyvin nopeasti kaikki hiljeni, eli raha puhui ja ihmisten tappaminen sallittiin poliitikkojen hiljaisella suostumuksella.
Eli parinkymmenen vuoden aikana ihmisiä on menehtynyt n. 6milj.
Jos tämä on tämän päivän taso, niin mikä se oli esim.80-luvulla oliko se 600.000 vai 900.000 vuodessa? ja onko parinkymmenen vuoden saldo esimerkiksi 10milj. ihmistä.
Tässä yhteiskunnassa tutkitaan, mitä poliitikot kokevat itselleen hyödylliseksi, eli loppujen lopuksi kannattaako mihinkään niin sokeasti uskoa kuten muutamat täälläkin tuntuvat tekevän.
Mielenkiintoista meillä, on liikenteen uhreille alle 400 viime vuonna uhrattu tv-aika ja palstatila, samana aikana kuoli liukastumisten ja kaatumisten seurauksena Suomessa 1000 ihmistä. Uutiskynnys ei paljon ole ylittynyt, siitähän ei kovin repäiseviä otsikoita saa revittyä kuten liikenteessä josta haetaan syyllisiä viikkokaupalla.
Kysymys: paljonko Suomessa on hiukkaspäästöjen liikenneuhreja ja pitäisikö henkilödieselit ilman hiukkas-suodatinta poistaa liikenteestä.
Syytä olisi heti kieltää vanhojen diesel-romujen tuonti euroopasta meille ettemme toimisi keski-eurooppalaisten kaatopaikkana, kiitos suomen autoverotuksen!!
Hiukkaspäästöt ovat varmasti ongelma.
Mutta nimimerkki kuittaa päästöiksi vain dieselhenkilöautot.
Olisiko syytä kerrata kaikki laitteet ja laitokset jotka käyttävät dieseliä ja polttoöljyä. Samalla misar voisi ottaa kantaa Enestamin ehdotukseen verottaa kaikki sähköllä lämpiävät omakotitalot. Onko tällä tarkoitus siirtyä vähäpäästöiseen polttoöljyyn.
Päästöt; Jos näihin ensin saisi lain voimalla suodattimet koko EU:ssa asia olisi todella hyvä.
Teollisuuskiinteistöt
Asuinkiinteistöt
Omakotitalot polttoöljyllä
Maavoimalat
Hiilivoimalaitokset
Laivat
Linja-autot
Täysperävaunuyhdistelmät
Kuorma-autot
Pakettiautot
Maansiirtoajoneuvot
Maamoottorit
Työkoneet
Öljylämmittimet
Kaikki dieselveturit
Takat
Puulämmitteiset saunat
Risusavotat
Roskanpoltto
Nuotiot
Metsäpalot
Tulivuoren purkaukset
ja sitten ne henkilöautodieselit tietenkin jotka kaikkein vähiten tuottavat hiukkasia.
Jos päästöistä aikoo vakavasti keskustella, on otettava huomioon kaikki lähteet josta sitä tulee, eikä vain kohdistaa ajoneuvoihin. Jutellaan vain aiheena hiukkaspäästöt, aloitetaan vaikka ensimmäisestä, sitten siirrytään sitä mukaa listan mukaan alemmas.
Tämän saman keskustelun aloitin jo liikenne-teeman alla otsikolla Dieselille tappajavero.
Sinänsä keskustelun arvoinen aihe. Ja kuten aikaisemmin toisaalla totesin ne dieselautojen maanpinnan tasalle seisovassa pakkasilmassa kaupunkiliikenteessä töräyttämät paskat ovat jalankulkijoiden kannalta se SUURIN paha.
Kuvitelkaapa pienet koululaiset keuhkoineen liikennevaloihin näitä tappavia hiukkasia hengittämään.
ÄKKIÄ kaikkiiin henkilödieseleihin ja vanhoihin nokivasarabusseihin suodattimet että edes jälkipolvilla olisi puhtaampi ilma hengittää...sano.
Korjaus edelliseen...Autotekniikan alla
Tuo Sixpack:n lista on kyllä totta, mutta niistä useimmat levittävät pöpönsä ylemmäksi jolloin pitoisuudet vähenee ennen ihmiskeuhkoja. Sen sijaa lähimpänä ihmisiä tai sanotaan ihmismassoja tuotettavat päästöt syntyvät maanpinnan tasalla ja liikenteestä...sanoo meikäläisen maalaisjärki.
Muistan TM:n kirjoittaneen 80-luvulla EU aikomuksesta kieltää henkilöautodieselit ja luin siitä myös muista lehdistä, sitten hyvin nopeasti kaikki hiljeni, eli raha puhui ja ihmisten tappaminen sallittiin poliitikkojen hiljaisella suostumuksella.
Eli parinkymmenen vuoden aikana ihmisiä on menehtynyt n. 6milj.
Jos tämä on tämän päivän taso, niin mikä se oli esim.80-luvulla oliko se 600.000 vai 900.000 vuodessa? ja onko parinkymmenen vuoden saldo esimerkiksi 10milj. ihmistä.
Tässä yhteiskunnassa tutkitaan, mitä poliitikot kokevat itselleen hyödylliseksi, eli loppujen lopuksi kannattaako mihinkään niin sokeasti uskoa kuten muutamat täälläkin tuntuvat tekevän.
Mielenkiintoista meillä, on liikenteen uhreille alle 400 viime vuonna uhrattu tv-aika ja palstatila, samana aikana kuoli liukastumisten ja kaatumisten seurauksena Suomessa 1000 ihmistä. Uutiskynnys ei paljon ole ylittynyt, siitähän ei kovin repäiseviä otsikoita saa revittyä kuten liikenteessä josta haetaan syyllisiä viikkokaupalla.
Kysymys: paljonko Suomessa on hiukkaspäästöjen liikenneuhreja ja pitäisikö henkilödieselit ilman hiukkas-suodatinta poistaa liikenteestä.
Syytä olisi heti kieltää vanhojen diesel-romujen tuonti euroopasta meille ettemme toimisi keski-eurooppalaisten kaatopaikkana, kiitos suomen autoverotuksen!!
Suora vertaus Eu-maihin ei tee ehkä täyttä oikeutta, jos verrataan Suomeen: a) Suomesta ei löydy yhtään todellista cityä b) Diesel-autot eivät ole Suomessa muistaakseni yhtä suosittuja, ainakaan toistaiseksi, kuin keski-Euroopassa. Toki päästöt tappaa Suomessakin, mutta olosuhteet vaikuttavat paljon myös (asukasmäärä, asukas- ja autotiheys).
Sitten näistä tuontiautoista, jos ne pitäisi kieltää, pitäisikö kieltää myös vanhat Suomi-tappaja-autot myös, nämä 70-80-luvun Corollat ja Sunnyt myös ? Entäpä kuinka monta kuolonuhria aiheuttavat nämä yli-ikäiset kulkineet ? Minusta näyttävät useat tuontiautot, mitä olen nähnyt, aika uusilta nähin autoihin verrattuna, useat tuossa vuosituhannen vaihteessa valmistettuja, paremman luokan kulkineita, toki noita vanhojakin nokivasaroita tuodaan. Romuilta näyttävää tuontiautoa ei ole sattunut yhtään silmään, niitäkin varmaan on. Kuinka uuden auton nämä ihmiset ostaisivat Suomesta tuontiauton tilalle ? Veikkaisin ettei ainakaan uudempaa.
Laitanpa Misarille jatkokysymys: Kuinka monta ihmishenkeä säästetään sillä, että kielletään henkilöautojen tuonti Suomeen ja ilman hiukkassuodatinta olevat diesel-autot poistetaan?
Itse uskoisin, että vaikutus on pieni pelkästään näillä toimepiteillä, koska kyseisiä autoa on suhteellisesti ottaen kohtuullisen vähän. Kokonaisuus on suurempi, johon kuuluvat esim. autokannan uudistuminen, joukkoliikenteen suosion kasvattaminen, verotukselliset ratkaisut yms. Mielestäni vanha romu on vanha romu, oli se diesel tai ei, oli se tuontiauto tai suomiauto.
Tietenkin voidaan lailla kietää tuonti ja poistetaan henkilödieselit tieltä, täytyy vain itsekunkin toivoa, ettei alla ole tuontiauto ja/tai diesel-auto
SixPack: Kysyit kantaani Enestam:in ehdotukseen, oli kyllä ylilyönti ja tuskin millään energiamuodolla on kovin puhtaat jauhot pussissa,
öljy, turve, puu, jne.
Omassa lämmitysratkaisussa katson kantaneeni vastuuni vaikka sähköllä lämmitänkin, alkaen -83 on kukutukseni n.40-45% pienempi kuin suora sähkölämmitys johtuen jatkuvan ilmanvaihdon kompressorilla tapahtuvasta lämmön talteenotosta, tosin pääosa säästöstä syntyy aurinkoisena vuodenaikana lämpimän veden lämmityksestä 1/3 hyötysuhteella.
Hiukkaspäästöistä halusin tuoda sen esiin että EU tiesi 80-luvulla diesel-autojen voimakkaasti syöpää aiheuttavista ominaisuuksista mutta salli henkilödieselien valmistuksen ja kaupan.
Tiedostin kyllä päästöjä syntyvän laajalla rintamalla mutta muut eroavat henkilödieseleistä enemmän tai vähemmän pakollisina toimintoina, henkilöautolla kuitenkin on vaihtoehto bensiini eli dieselit olisi voitu kieltää 80-luvulla
Mikä sitten on uhrien määrä, sitä ei varmaan kukaan tarkasti pysty sanomaan, ja kantavatko poliitiko vastuunsa päätöksistään.
Järjetöntä kuitenkin on kuskata ilman hiukkassuodatinta olevia nokivasaroita meille, jolloin esim. saksalaisten ympäristössä tapahtuu parannus ja meillä tilanne huononee?
Kantavatko suomen poliitikot vastuunsa kuolemantapauksista jotka aiheutuvat kieroontuneesta autoverotuskäytännöstä!!
Kantavatko suomen poliitikot vastuunsa kuolemantapauksista jotka aiheutuvat kieroontuneesta autoverotuskäytännöstä!!
Hyvällä asialla liikut ei siinä mitään. Listastani unohtui nyt maan tasalla sitten olevat maatalouskoneet, traktorit ja puimurit. Ajetaan jopa -60 luvun vehkeillä monissa paikoissa. Mutta kysy politiikon mieltä suoraan: etunimi.sukunimi @ eduskunta.fi sieltä selviää millaisella tuuliajolla Suomen koko energiapolitiikka on. Jos luit otsikko Auto ja tekniikka, kirjoitin 300 Saksalasien yrityksen keskittymisestä vetyteknologiaan. Ratkaisu tulee varmasti 10 v. sisällä. Monikohan kuolee EU:ssa tupakkaan ja viinaan?