Millä voitaisiin opettaa autoilijat ajamaan oikein leveäkaistatiellä?
Ehdotus:
Uudelle tielle maalataan (leveän) kaistan keskelle heikko katkoviiva, esim jonkinlainen pilkkuviiva. Kun se kuluu pois, sitä ei enää uusita.
Olisi mielenkiintoista nähdä antaako se henkilöautolla ajaville minkäänlaista 'sykäystä' pysyä kaistan oikeassa reunassa. Uudella tiellä luulisi autoilijoiden olevan vastaanottavaisimmillaan(mikä sana!), eivät siis omasta mielestäänkään oikein tiedä, miten tulisi ajaa. Myöhemmin juurtuneita käytäntöjä ei enää muuta muu kuin kova sakotus.
Luin muistaakseni jostekin, ettei leveäkaistateitä enää tulla rakentamaan, koska eivät ole parantaneet turvallisuutta.
Mielestäni pitäisi kysyä, millä saataisiin Tiehallinto myöntämään virheensä ja korjaamaan leveäkaistatiet loogisiksi.
Olen tyytyväinen, jos väite leveäkaistateiden rakentamisesta pitää paikkaansa. Tiesuunnittelun keskeinen periaate on, että tien pitää tukea sitä tilannetta, johon tie on tarkoitettu, toisin sanoen profiili ja geometria olla sopusoinnussa nopeuden kanssa, kaarteiden olla ennalta arvattavissa jne. Leveäkaistatien ongelmana on se, että leveällä tiellä pitäisi ajaa lähes reunaviivan päällä, jotta ohitukset olisivat laillisia. Muuten kaistan leveys ei riitä ohituksiin, mikä lienee koko homman juju.
Ensimmäisessä keskimittaristokeskustelussa sivuttiin leveäkaistatien ongelmaa. Kuljettajan on normaalisti helpompi valita ajolinja kaistaviivan vierestä. Jos katseen kohdistaa oikealle, saa reunaviivasta kiinni, jolloin ajolinja siirtyy lähemmäs reunaviivaa. Leveäkaistatiellä kaistaviiva on kuitenkin niin kaukana vasemmalla, että kuljettaja joutuu ajamaan tavallaan tyhjän päällä. Kapeallakin tiellä olisi helpompi ajaa, koska sekä oikealla että vasemmalla puolella olevat reunat helpottavat kuljettajan työtä. Lisäksi tilanne leveäkaistatiellä on jotenkin epätasapainoinen, koska leveällä tiellä tuntuisi olevan luontevaa, että myös piennar olisi leveä aivan kuten moottoritiellä. Näin ei kuitenkaan ole.
Optisilla keinoilla saadaan erikoisia vaikutelmia, mikäli niitä käytetään oikein. Tästä onnistunut esimerkki on valtavan kokoisten liikenteenjakajien käyttö työmailla. Ne antavat kuljettajalle vaikutelman kapeasta ajoväylästä vaikka todellisuudessa kaista on normaalin levyinen. Näin saadaan liikenne hidastamaan nopeuttaan työmaan kohdalla ilman hidastetöyssyjä tai vastaavia keinoja.
Lisäys:
Meni vähän ohi alkuperäisen kysymyksen, joten vastataan siihenkin. Mielestäni hyvä ratkaisu olisi maalata kaista siten, että reunoihin jäisi leveät pientareet. Tällainen tilanne oli VT9:llä välillä Lieto-Aura, kunnes muodin mukana sekin muutettiin leveäkaistatieksi ja saatiin lisää jännitystä tielle.
No, eipä tämäkään suora vastaus kysymykseen ollut. Ehkä se vain kuvastaa asennettani asiaa kohtaan.