Ärsyttävintä (liikenteessä)

77 kommenttia
«13

Taannoisen Valittujen palojen tutkimuksen mukaan eurooppalaisista suurta enemmistöä (73 %) ärsyttää liikenteeessä takapuskurissa roikkujat. Ja suomalaisten mielestä liian lähellä ajaminen oli kaikkein ärsyttävintä kanssaihmisten tekemisistä.

Silti Suomessa kokemukseni mukaan n. 95 % autoilijoista ajaa liian lähellä edellä ajavaa. Aivan kuin jossain olisi ristiriita.

  
  • Byrokraatti: ” Silti Suomessa kokemukseni mukaan n. 95 % autoilijoista ajaa liian lähellä edellä ajavaa. Aivan kuin jossain olisi ristiriita.”

    Sama ristiriita näkyy lähes jokaisessa liikennettä koskevassa asiassa. Esimerkiksi kaikki tajuavat, että nopeuserot ovat pahasta, silti asialle ei tehdä mitään itse vaan muiden pitäisi sopeuttaa vauhtinsa minun vauhtiin. Miten se muka olisi mahdollista?

    Liikenne on epäloogisuuden temmellyskenttä number one. Äkkiseltään ei tule mieleen paikkaa, jossa asenteet ja tunteet olisivat enemmän pinnassa kuin siellä.

      
  • Puhumattakaan siitä että "kyseiset harrastajat varmistavat" odottamattomassa tilanteessa sen että varmasti rysähtää!

      
  • Ärsyttävimpiä liikenteessä ovat hitaasti valoista lähtevät. Väliä edellälähtevään jätetään 30m ja näin vain muutama auto pääsee valoista vihreällä.

    "Kunhan minä tästä ehdin. Mitäs siellä piippailet, painanko jarrua?"

      
  • Perässä roikkujat todella ärsyttävät eniten. Heitä taas varmaan ärsyttää eniten se kun säikäyttelen jarruvaloilla :smile: (tietysti vain jos roikkujan takan ei ole ketään)

      
  • Lainaus:
    14.09.2005 klo 11:22 simBanssi kirjoitti
    Perässä roikkujat todella ärsyttävät eniten. Heitä taas varmaan ärsyttää eniten se kun säikäyttelen jarruvaloilla :smile: (tietysti vain jos roikkujan takan ei ole ketään)


    Todella typerää toimintaa! Olet varmaankin saanut turpaasi muutaman kerran noilta "ärsyttäjiltä". Jos olet niin hermoheikko, että taustapeilissä näkyvä auto häiritsee noin paljon, lopeta ajaminen! Toinen toimiva temppu samanlaisille "yksin ajaville" on kääntää taustapeili yöasentoon.

      
  • Lainaus:
    14.09.2005 klo 13:05 SKP kirjoitti
    Todella typerää toimintaa! Olet varmaankin saanut turpaasi muutaman kerran noilta "ärsyttäjiltä". Jos olet niin hermoheikko, että taustapeilissä näkyvä auto häiritsee noin paljon, lopeta ajaminen! Toinen toimiva temppu samanlaisille "yksin ajaville" on kääntää taustapeili yöasentoon.

    :smile: Muahahahahaa! :smile: Mikä vitsi.

    Tiedät kyllä itsekin mistä on kyse. Vai meinaatko että jos joudun tilanteeseen jossa auto on pakko pysäyttää välittömästi (hirvi, lapsia etc.) ja perässä roikkuja ajaa perään, olisin minä syyllinen?

    Olet kyllä osin oikeassa siinä että toisten autoilijoiden kouluttaminen ei kuuluisi kanssa-autoilijoille, mutta minkäs teet kun autokoulu ei siihen pysty? Mutta mistä keksit tuon turpaan saamisen? Oletko itse antanut?

    Edit: Tarkoitin tässä lähinnä niitä, jotka ajavat taajama-alueella reilua ylinopeutta edellä ajavan kiinni ja jäävät 5 metrin päähän roikkumaan. Ohi ei mennä vaikka pääsisi joten roikkumisesta on vain haittaa (mahd. vaaratekijä).

    [simBanssi muokkasi tätä viestiä 14.09.2005 klo 13:32]
      
  • Ärsyttävien asioiden listauksesta on hyötyä vain siinä tapauksessa, että sen avulla ehkä tiedostaa paremmin, milloin tarvitaan pinnistelyä hermojen kanssa. Näissä liikennekeskusteluissa tulee kaiken aikaa esiin, että vaaditaan muilta muutosta asioissa, jotka ottavat itse kutakin eniten pattiin.

    Jos pidetään mielessä se tosiasia, että emme voi vaikuttaa muiden tekemiin asioihin, ainoastaan omiimme, eikö siitä seuraa automaattisesti, että ainoa hatutuslistauksesta saamamme hyöty on tilaisuus varautua listan kärjessä oleviin asioihin extrapitkällä pinnalla?

    Minua otti pattiin takanaroikkujat, niimpä aloin pysähdellä bussipysäkeille ja katso; ei ota enää pattiin. Pienissä nopeuksissa en viitsi sitä tehdä, koska vaara on pienempi ja liikenne niin vilkasta, että käytännössä viettäisin puolet valveillaoloajastani pysäkeillä.

    Tavallisilla maanteillä sen sijaan aikaa ei hukkaannu käytännössä yhtään. Lisäksi olen huomannut, että samalla kuskille pitää antaa tietä kahdesti hyvin harvoin. Useimmat jäävät seuraavalla kerralla järkevän matkan päähän. pelkäävät varmaan tämän mielisairauteni olevan tarttuvaa laatua.

    Jos ärsyttävyysrankingkia käyttää vain oman vihansa lietsomiseen, en näe mitä hyötyä siitä on kenellekään.

      
  • Lainaus:
    14.09.2005 klo 11:14 SKP kirjoitti
    Ärsyttävimpiä liikenteessä ovat hitaasti valoista lähtevät. Väliä edellälähtevään jätetään 30m ja näin vain muutama auto pääsee valoista vihreällä.


    Niih ... kun vaimo oli autokoulussa ja risteyksessä vaihtui vihreät, niin vaimo etsi käsijarrua ja sitten se pois ja etsi sopivaa vaihdetta ja se sitten pykälään ja justeerasi peruskaasua ja missäs se kytkin .. ja ... ja ... niin autokoulun opettaja kysäisi, että "Aikookos rouva odottaa, että koko tolppa muuttuu vihreäksi?" Kyllähän se sen kortinkin sai .. sitten aikanaan ..

    Kaikkein kiivaampien kuskien tulisi muistaa, että liikenteeseen hyväksyttyjen kortillisten kuskien joukossa on vaikka kuinka paljon sellaisia, joille auto ja ajaminen on vain pakollinen toimenpide päästä A:sta B:hen. Heitä ei välttämättä kiinnosta hitustakaan autot sen enempää kuin muukaan liikenteen säätäminen. He ajavat sääntöjen mukaan hissukseen mahdollisesti alinopeutta körötellen. Ja voitteko uskoa - täysin laillisesti. Varmaankin kaikkien "siviilirallikuskien" painajaisia.
    :smile:

      
  • Onhan niitä törttöjä joka lähtöön ja paljon;perässäroikkujat on tietysti yksi joukko,mutta vähintään yhtäläisiä on vasemmistolaiset jotka ajaa vasenta kaistaa aina kun siihen on tilaisuus.Joku niistä kyllä tosiaan kääntyykin vasemmalle jossain 15 km:n päässä mutta varmuuden vuoksi ajetaan vielä selvästi sallittua nopeutta hitaammin,kaasupoljin löytyy kyllä jos joku yrittää oikealta ohi.
    Sitten on joukko ulkopaikkalaisia tai muuten hölmöjä jotka huomaa olevansa väärällä kaistalla 10m ennen risteystä, ja kaistaahan on pakko vaihtaa siinä paikassa.
    Yksi ryhmä on ne jotka vaihtaa kaistaa heti kun näkevät kapenevan tien varoitusmerkin näkemättä tai ymmärtämättä lisäkilpeä esim 1 500m.
    Jos sitten on joku vähän järkevämpi joka ajaa sinne missä tie kapenee ei tietenkään häntä päästetä väliin eikä yleensä muuallakaan vastaavissa paikoissa ymmärretä "vetoketjuperiaatetta"
    Etelämaista on siirtolaisten mukana levinnyt myös hauska tapa;jos näet kaverin jossain kadulla pysäytät vain pienelle juttutuokiolle keskelle katua.
    Onhan niitä vielä muitakin,antakaa tulla..
    Setäni,rauha hänen tomulleen, sai ajokortin seitsemän vuoden opiskelun jälkeen.Oli siinä hommassa montaa hauskaa ja karmeeta tilannetta, mutta se on jo toinen juttu.

    [salo-m muokkasi tätä viestiä 14.09.2005 klo 13:58]
      
  • Lainaus:
    14.09.2005 klo 13:05 SKP kirjoitti
    Lainaus:
    14.09.2005 klo 11:22 simBanssi kirjoitti
    Perässä roikkujat todella ärsyttävät eniten. Heitä taas varmaan ärsyttää eniten se kun säikäyttelen jarruvaloilla :smile: (tietysti vain jos roikkujan takan ei ole ketään)


    Todella typerää toimintaa! Olet varmaankin saanut turpaasi muutaman kerran noilta "ärsyttäjiltä". Jos olet niin hermoheikko, että taustapeilissä näkyvä auto häiritsee noin paljon, lopeta ajaminen! Toinen toimiva temppu samanlaisille "yksin ajaville" on kääntää taustapeili yöasentoon.


    Mitäs typerää siinä on?! Jarruvalonhan saa syttymään, kun vain hipaisee poljinta, ei siinä tarvitse vauhtia hiljentaa eikä aiheuttaa peräänajo riskiä. Jos takana tuleva siitä säikähtää, niin eiköhän ole parempi säikähtää silloin kun ei ole oikea vaaratilanne.

    Jutuistasi päätellen taidat olla aika höyrypäinen liikenteessä...

      
  • Liikenteessä esiintyy sen verran paljon tällaista rauhallisempaakin ihmistä ärsyttävää toimintaa että kysymyksen voisi kääntää toisinpäin: mikä saa aikaan hyvän ja leppoisan fiiliksen liikenteessä? Vastaan itse itselleni. Ainakin sääntöjen noudattaminen, yllätyksettömyys, joustavuus, se että muiden joustamista ei käytetä hyväksi, suvaitsevaisuus muiden tekemien virheiden suhteen ja niin edelleen.

    Kunnioitan keskustelun aihetta, mutta voin kai silti toivoa että autoilijat keskittyisivät enemmän positiivisen liikennekulttuurin edistämiseen kuin muiden virheiden osoittelemiseen.

      
  • Vähän kaikesta huomaa, myös omista sepustuksistani, kuinka paljon helpompaa on haukkua kuin kehua.Koitetaaskin keksiä jotain hyvää jostain!!

      
  • Itseäni ärsyttää eniten autoilijat, jotka ovat liikenteessä "eipä tässä mikään kiire" asenteella. Onhan se tietysti hyvä, ettei ole liian kiivas aikataulu. Sitä en vain ymmärrä, miksi sitä ylimääräistä aikaa ei voisi tappaa vaikka huoltamolla kahvimukin kahvassa, vaan täytyy jarruttaa toisten menemistä. Nämä "kiireettömät" yksilöt eivät kuitenkaan kerkiä pysähtymään bussipysäkille antamaan kiireisimmille tietä, vaan itsepäisesti ajavat muiden tulppana ja noituvat muiden kiireisen elämän menon.

      
  • Lainaus:
    14.09.2005 klo 19:55 Luu5 kirjoitti
    Itseäni ärsyttää eniten autoilijat, jotka ovat liikenteessä "eipä tässä mikään kiire" asenteella. Onhan se tietysti hyvä, ettei ole liian kiivas aikataulu. Sitä en vain ymmärrä, miksi sitä ylimääräistä aikaa ei voisi tappaa vaikka huoltamolla kahvimukin kahvassa, vaan täytyy jarruttaa toisten menemistä. Nämä "kiireettömät" yksilöt eivät kuitenkaan kerkiä pysähtymään bussipysäkille antamaan kiireisimmille tietä, vaan itsepäisesti ajavat muiden tulppana ja noituvat muiden kiireisen elämän menon.


    Täytyy kuitenkin ottaa huomioon se seikka että viime sodista alkaa jo olla aikaa, sotien aikana ja jälkeen oltiin solidaarisia ja yritettiin auttaa kaveria miten parhaiten koettiin.

    Nykypäivän moderneille uusavuttomille ei voisi vähempää merkitä takana tulevan kiireet. Kun on oma paikka jonossa otettu siitä ei hevillä luovuta.

      
  • Lainaus:
    14.09.2005 klo 13:53 salo-m kirjoitti
    ... joka ajaa sinne missä tie kapenee ei tietenkään häntä päästetä väliin eikä yleensä muuallakaan vastaavissa paikoissa ymmärretä "vetoketjuperiaatetta"
    ...


    Jassoo ... että oikein vetoketjuilmiö. Alunperin ihan hieno ajatus ... mutta mutta .. idean raiskaaminen on saanut koko vetokettingin jotenkin vastenmieliseksi. Asian kanssa on käynyt nääs siten, että esim. tietyön kohdatessa merkillä on ilmoitettu vaikkapa oikean kaistan loppuvan 300m päässä (ensimmäinen oli jo 600m päässä). Valtaosa autoilijoista siirtyy joustavasti vasemmalle ja niin siitä tietyöstä päästään jonon kokonaan liikkuessa ja suht ripeästi kokonaisuutta ajatellen. Vaan kuinkas sitten käykään .. oikealta pörrää koko ajan aivan perille asti porukkaa melkoiseta haipakkaa ja tunkevat aivan väkisin jonon sekaan vasemmalle .. sitten vielä valittavat joustamattomuudesta. Todellisuudessa suurin osa vasemmalla jonottavista seisoo noiden kiilareiden vuoksi .. koko jono seisoo ja koko ajan painaa porukkaa oikealta ohi. Meilläpäin olen huomannut, että se "oikea" jono .. siis se joka seisoo .. vetää raot tukkoon aivan viimeistä senttiä myöden, eikä väliin päästetä ketään. Tuolla tarkoitetaan, että niiden oikalta kiilaavien pitäisi mennä alun perinkin sinne jonon päähän aivan kuten muutkin. Mikä etuoikeus niillä kiilareilla voi olla. Nyt sitten kaiken kukkuraksi .. tämä tapahtuu jokaisena aamuna samoissa paikoissa aina uudestaan ja uudestaan. On julkisesti jopa ehdotettu, että sinne kaistojen väleihiin vietäisiin liikenteenjakajia niitä kartion muotoisia töttöröitä tai jopa petonkiporsaita. Totuus on, että nämä kiilarit ne joustamatttomia ovat .. itsekkäitä k*sipäitä .. oikein perus minä-minä-tyyppejä. Se, että muutama bussi päästetään silloin tällöin väliin, ei haittaa pääjonon rytmiä juuri yhtään.
    Ja huomenna aamulla TAAS sama uudelleen untill death us apart, sillä miksi huominen olisi poikkeus.. hyi hitto sentään ..

      
  • Oletkos koskaan tullut ajatelleeksi kuinka monta autoa siihen 300 tai 600 metrin matkalle sopii yhdelle tai kahdelle kaistalle.Väittäisin että kahdelle kaistalle sopii noin kaksinkertainen määrä.Jos autot ovat kahdella kaistalla ja ajavat kapeikon ohi vetoketjusysteemillä ehtivät jonot purkautua ennen seuraavaa vihreää aaltoa.Näin se toimii täällä kaupunkialueella, mutta entä siellä ,kun koko vetoketjukin tuntuu oleven tuntematon käsite.

      
  • Lainaus:
    15.09.2005 klo 00:54 salo-m kirjoitti
    Oletkos koskaan tullut ajatelleeksi kuinka monta autoa siihen 300 tai 600 metrin matkalle sopii yhdelle tai kahdelle kaistalle.Väittäisin että kahdelle kaistalle sopii noin kaksinkertainen määrä.Jos autot ovat kahdella kaistalla ja ajavat kapeikon ohi vetoketjusysteemillä ehtivät jonot purkautua ennen seuraavaa vihreää aaltoa.Näin se toimii täällä kaupunkialueella, mutta entä siellä ,kun koko vetoketjukin tuntuu oleven tuntematon käsite.


    Tuo tilanne pitäisi kylmäpäisen joustavan kuskin purkaa seuraavasti:

    Liian aikaista vapaa kaistan täyttöä estääkseen kylmäpäinen kuski jatkaa tukitulla kaistalla esteeseen asti ohittamatta ketään vapaalla kaistalla.

    Vapaalla kaistalla olijoita ohittaminen luonnollisesti ärsyttää, sillä se on tuossa tilanteessa etuilua ja hidastuttaa ohitettuja harvinaisen tuntuvasti.

    Tuota kun toistaa päivittäin, niin eiköhän se tapa siitä pikkuhiljaa yleisty. Tai sitten ei.

    [Maukka muokkasi tätä viestiä 15.09.2005 klo 06:33]
      
  • Lainaus:
    14.09.2005 klo 21:46 Rätkätin kirjoitti
    Valtaosa autoilijoista siirtyy joustavasti vasemmalle ja niin siitä tietyöstä päästään jonon kokonaan liikkuessa ja suht ripeästi kokonaisuutta ajatellen. Vaan kuinkas sitten käykään .. oikealta pörrää koko ajan aivan perille asti porukkaa melkoiseta haipakkaa ja tunkevat aivan väkisin jonon sekaan vasemmalle .. sitten vielä valittavat joustamattomuudesta. Todellisuudessa suurin osa vasemmalla jonottavista seisoo noiden kiilareiden vuoksi .. koko jono seisoo ja koko ajan painaa porukkaa oikealta ohi.


    Eniten näissä tilanteissa ruuhkaa ja hermojen kiristelyä saa aikaa, se että "kiilareiksi" tulkittuja ei päästetä ripeästi siihen toiseen jonoon. Siinä sitten hammasta kiristellen metri metrillä sulutetaan toisen tietä ja molemmat jonot jäävät jumiin.

    Itse päästään reilusti tuossa tilanteessa vähintään yhden auton eteeni (mikäli jonon liike ei kärsi niin useammankin), enkä missään tapauksessa ala miettimään onko kyseessä "röyhkeä kiilari" vai kenties asian liian myöhään älynnyt autoilija. Sama juttu myös, kun joku on mokannut ryhmitystä varten tehtävän kaistan vaihdon. Tilaa saa minulta aina, ilman mietteitä röyhkeästä kiilarista. Kukaan kun ei ole huvikseen sitä kaistaa vaihtamassa näissä tilanteissa.

    Mitenpä homma muuten meneekään Espanjassa tuollaisessa tilanteessa? Siellä painetaan tööttiä mikäli viivyttelemättä tarjottu tila ei kaistan vaihtajalle kelpaa, koskaan en ole nähnyt suomalaista päälleajo -mentaliteettia noissa tilanteissa.

      
  • Maukka: ” Liian aikaista vapaa kaistan täyttöä estääkseen kylmäpäinen kuski jatkaa tukitulla kaistalla esteeseen asti ohittamatta ketään vapaalla kaistalla.”

    Tuo toimii ihan oikeasti ja tietäkin tuntuu saavan vasemmalla ajavilta, koska he näkevät etten ole ohittanut ketään. Kokeilin tätä kun alkoi kyllästyttää, että piti vaihtaa vapaalle kaistalle jo pari risteystä ennen ahdasta paikkaa jos aikoi selvitä siitä ilman lievää väkivaltaa. Peileistä tosin näkyy välillä kolmen minun kaistalla ajavan auton rekkarit yhtä aikaa.

    Ilmeistä päätellen he näyttävät olevan hyvin haluttomia ajamaan takanani oikeaa kaistaa mutta saamani tila vasemmalla kaistalla sen sijaan tuntuu olevan hyvinkin haluttu paikka, siihen on oikein tunkua.

      
  • Zilo: ” Itse päästään reilusti tuossa tilanteessa vähintään yhden auton eteeni”

    Aivan, ei kannata polttaa hihojaan ja kostaa viattomille törppöjen sujuvaa liikennöintiä.

    Tampereen läntisellä ohikulkutiellä on ollut Pirkkalan kohdalla hankala paikka jo pitkään. Tietyön vuoksi Pirkkalasta tulevan liikenteen on ollut vaikea päästä jonoon ohitustielle. No, vetoketju toimi ja Pirkkalasta päinkin tulevat pääsivät matkaan.

    Kun muutama sujuvan liikennöinnin huomasi tämän, he koukkasivat lentokentän risteyksestä Pirkkalan keskustaan ja sieltä vetoketjuristeykseen ja ajoaika lyheni muutamalla minuutilla.

    Jotkut lakkasivat antamasta tietä Pirkkalasta tuleville. Vähitellen tunteet kuumenivat ja alettiin räpsiä valoja tietä antaville. Nyt risteykseen on asennettu Suomen ensimmäiset liittymävalot, jotka säännöstelevät liittymästä tulevien määrää.

    Ongelma oli todellinen, jotkut tosiaan käyttivät vetoketjua väärin. Mutta Tampereen läntisistä ja eteläisistä kaupungiosista sekä Pirkkalasta oli silti tulossa tuhansia autoja, jotka ihan oikeasti tarvitsivat sitä risteystä. Vanha suomalainen viisaus pääsi taas esiin: ”Ei se mitään vaikka minulla menee huonosti, pääasia ettei muilla mene sen paremmin”.

      
  • Lainaus:
    14.09.2005 klo 19:21 Lefa kirjoitti

    Kunnioitan keskustelun aihetta, mutta voin kai silti toivoa että autoilijat keskittyisivät enemmän positiivisen liikennekulttuurin edistämiseen kuin muiden virheiden osoittelemiseen.


    Aivan, ja arvasin kyllä keskustelua aloittaessani, että tuo otsikko innoittaa kertomaan kaikenlaisista ärsyttävistä asioista liikenteessä. Mutta itse kirjoitukseni sisälsi tietyn pointin, jota yritin innostaa lukijoita ajattelemaan: kun kerran ylivoimaista valtaosaa ärsyttää suunnattomasti liian lähellä ajavat perskärpäset, niin miksi sitten 95 % ajaa liian lähellä edellä ajavaa?

    Siksi, että auton ratissa harva (5 % ?) ajattelee mitä tekee. Ajatukset ovat aivan muualla kuin liikenteessä ja omassa ajamisessa ja siinä miten se olisi turvallisempaa. Yleensä vasta kolarin jälkeen voi jotain liikennettä koskevaa ajatustoimintaa syntyä - joksikin aikaa. Mutta ei huolta, kyllä se oman ajamisen ajattelu taas hiipuu, kun ajelu sujuu ilman omia ongelmia. Voi taas rauhassa keskittyä kiroilemaan vaikkapa niiden kaikkien muiden idioottimaista iikennekäyttäytymistä.

      
  • Lainaus:
    15.09.2005 klo 00:54 salo-m kirjoitti
    Väittäisin että kahdelle kaistalle sopii noin kaksinkertainen määrä.Jos autot ovat kahdella kaistalla ja ajavat kapeikon ohi vetoketjusysteemillä ehtivät jonot purkautua ennen seuraavaa vihreää aaltoa.Näin se toimii täällä kaupunkialueella, mutta entä siellä ,kun koko vetoketjukin tuntuu oleven tuntematon käsite.

    Autoja kyllä mahtuu kaistoille mutta kapeikko vetää ruuhkatilanteessa aina vakionpeudella, n autoa minuutissa, eikä vetoketju sitä muuta. Vetonopeuteen ei vaikuta se miten monta kaistaa on ennen kapeikkoa. Autojen keskimääräistä seisomisaikaa vetoketju kyllä lyhentää.

    Se, joutuuko seisomaan ja odottamaan viereisen jonon harventumista riippuu kuljettajan ennakointikyvystä. Tietysti ihanne olisi että vetoketju toimisi mutta kun kaikki kuskit ovat ihmisiä.

      
  • Byrokraatti: ” Siksi, että auton ratissa harva (5 % ?) ajattelee mitä tekee. Ajatukset ovat aivan muualla kuin liikenteessä ja omassa ajamisessa ja siinä miten se olisi turvallisempaa.”

    Totta, liian harva ajattelee ajaessaan mitään ajamiseen liittyvää ja jos ajatteleekin, niin sitten MUIDEN ajamiseen. Kaikki tuntuvat tietävän miten muiden ajamista voisi parantaa, myös valtio, lainsäätäjä, tienpitäjä ja poliisi ovat kuulemma aivan pihalla tehtävistään ja pilaavat hyviltä kuskeilta motivaation niin ettei viitsi enää edes yrittää.

    Siis jos vaihdetaan lähes kaikki muut liikenteessäolijat, koko valtion virkamiehistö ja poliitikot, niin johan alkaa homma toimia. On inhimillistä löytää syyt huonoon asiaan muista, mutta inhimillistä on myös omien tekojen ja ajatusten taustalla piilevien motivaatioiden tutkiskeluun ja loogisten ajatusketjujen luomiseen.

    Jos niiden antaa toimia vapaasti, pitäisi mieleen putkahtaa sellaisen vaihtoehdon mahdollisuus, että ainakin osa rutinasta ja sättimisestä voikin johtua siitä ettei halua muuttaa mitään itsessään. Saattaa myös tulla asettaneeksi omia päätelmiään loogisuustestiin eli katsoa, mitä niistä seuraa pidemmälle vietynä.

    Esimerkkinä vaikka suositut salaliitot; niistä näkee kuinka vähän kehitystä on tapahtunut sitten niiden aikojen kun liian vaikeat asiat selitettiin jumalien, pahojen henkien ja noituuden syyksi. Muutama sata vuotta takaperin lehmän tappoi kateellisen naapurin loitsu, nyt sellaista ajatusta nauretaan. Mutta harvaa naurattaa kun sanotaan, että valtiot väärentävät tilastot jotta voivat sakottaa ylinopeudesta. Sama ajatus, vain sanat ovat toiset.

    On yhtä aikaa surullista ja hassua, että salaliittoteorioiden pauloihin jäävät lähes ainoastaan sellaiset, jotka peräänkuuluttavat itsenäisen ajattelun tärkeyttä. Itsenäinen ajattelu on välttämätöntä, mutta ajatteluun sisältyy luovuuden lisäksi logiikka.

      
  • Kyselytutkimus kuudessakymmenessä maassa, luottavatko kansalaiset että poliitikot ovat rehellisiä ja ajavat kansalaisten etuja.

    9/10:stä haastatellusta on sitä mieltä että kansalaisten etu unohtuu, ainoastaan pohjoismaissa ollaan pääosin sitä mieltä että poliitikot ovat rehellisiä heh..heh

    Jäi hiukan mietityttämään mikä tekee pohjoismaalaiset niin rehellisiksi, onhan rikostilastot kumminkin kovin samankaltaisia kuin muissa maissa. Vai onko niin että me vain olemme niin lapsellisen luottavaisia näinhän on ainakin suomessa jossa viranomaisia kunnioitetaan kuin jumalaa. = lue lapatossukansa

    Onko sitten ihme jos täällä ollaan liikenneasioissakin niin takapajuisia, kaikki asiathan päätetään kovin pienessä piirissä ja ne jotka haluavat tuoda uutta keskusteluun leimataan herkästi vainoharhaisiksi.

      
  • I rest my case.

      
  • Lainaus:
    15.09.2005 klo 00:54 salo-m kirjoitti
    Oletkos koskaan tullut ajatelleeksi kuinka monta autoa siihen 300 tai 600 metrin matkalle sopii yhdelle tai kahdelle kaistalle.Väittäisin että kahdelle kaistalle sopii noin kaksinkertainen määrä.Jos autot ovat kahdella kaistalla ja ajavat kapeikon ohi vetoketjusysteemillä ehtivät jonot purkautua ennen seuraavaa vihreää aaltoa.Näin se toimii täällä kaupunkialueella, mutta entä siellä ,kun koko vetoketjukin tuntuu oleven tuntematon käsite.


    Terve tuloa Kulosaaren sillalle kokeilemaan. Joku jo tuossa mainitsikin, että kapeikosta mahtuu VAIN n kpl autoja jossain aikayksikössä eikä yhtään enempää aivan riippumatta siitä montako niitä autoja on vierekkäin. Rinnan ajettaessa joutuu toinen vähintäänkin hidastamaan ja huonossa tapauksessa sekä ohittaja että ohitettava hidastavat - tämä lie se tavallisin tapaus. Käytännössä autoja ko. paikkaan saa peräkkäin satoja ihan jokaiselle kaistalle. Vaikka millä mittarilla mitataan, niin todellisuudessa se porukka joka on jonossa sillä oikealla kaistalla (vasemmalla siis) - siis sillä, jolla pitäisi ajaa - seisoo pahanpäiväisesti. Mistäköhän se johtuukaan? Muutaman kerran joku kuorma-autoilija oli tukkinut sen oikeanpuoleisen kaistan - saattoi olla tahallaankin (pojalla oli pelisilmää) - ja koko liikenne sujui paljon joustavammin, joka oli kaikkien edun mukaista. Kokemusta on tästä Helsingin liikenteesta aika monelta vuodelta. KO. paikka on ihan julkinen, että terve tuloa kokeilemaan ... :wink:

    Edith:
    Niinpä .. vielä sen verran, että olen teidän kaikkien kanssa samaa mieltä vetoketjuideasta noin yleisellä tasolla eli ne toimivat ja ovat suositeltavia pienissä mitoissa - vaikka alle 50 auton jonoissa, mutta näissä suuremmissa, joissa on tuhansia autoja siitä ei vain käytännössä näytä tulevan mitään.

    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 15.09.2005 klo 13:08]
      
  • Lainaus:
    15.09.2005 klo 12:17 misar kirjoitti

    Onko sitten ihme jos täällä ollaan liikenneasioissakin niin takapajuisia, kaikki asiathan päätetään kovin pienessä piirissä ja ne jotka haluavat tuoda uutta keskusteluun leimataan herkästi vainoharhaisiksi.


    Niin, siellä muuallahan se on liikenneparatiisi. Jostain ihmeen syystä maailman turvallisin liikenne on kuitenkin juuri pohjoismaissa, näissä liikennekulttuurin takapajuloissa.

    Mainitsepa misar esimerkki johtohenkilöiden törkeistä väärinkäytöksistä Suomessa tai Ruotsissa. Se että on poliittisesti eri mieltä asioista ei ole väärinkäytöstä.

    Oletko muuten misar koskaan ajatellut, että on täysin mahdollista että juuri Pohjoismaat ovat kenties ne, jotka ovat tuoneet jotain uutta liikennekeskusteluun? Kyllä yllättävän moni turvallisuuteen vaikuttava tekijä on jostain syystä lähtenyt Ruotsista, tuosta lähes kaikilla mittareilla maailman turvallisimmasta maasta. Ja tulokset ovat kiistatta hyviä, katsot mitä hyvänsä tilastoa Ruotsista. Ehkä siinä on sitäkin, että hyvän kansallisen itsetunnon ansiosta siellä on keksitty autoille muutakin käyttöä kuin vehkeenjatkeena toimiminen...

      
  • Suosittelen tosi lämpimästi kaikille "kiilareita" ym haukkuvia matkustamaan vaikka Espanjaan , no kyllä Puolan suurkaupungitkin riittää, tai miksei jollekin välimeren saarille ihan vain omalla tai vuokra-autolla kokeilemaan miten pitkälle asenteellasi pääset liikenteessä.Yllättäen saattaa käydä niin että öykkärityylillä pärjää hyvin koska muut tuntuvat ajattelevan että kyllä tuon poliisi pian korjaa ja väistävät.Voihan sitten käydä niinkin että öykkärityylillä ei mitään voitakkaan ja öykkäri huomaa olevansa vain ylenkatsonnan kohde.
    Joka tapauksessa matkailu aina avartaa ja antaa useimmille uusia näkökulmia mailman menoon.Tai sitten ei.

      
  • Lainaus:
    15.09.2005 klo 13:25 AkiK kirjoitti
    .. Mainitsepa misar esimerkki johtohenkilöiden törkeistä väärinkäytöksistä Suomessa tai Ruotsissa...


    Juu .. en ole misar, mutta eikös se Ruåtsin kunkku Kalle Kustaa hurjastele siellä törkeästi. Lentokentälle mennessään sillä oli "riittävästi" vauhtia ja sitten nämä viimeaikaiset pellinrutistukset .. heh heh .

      
  • Lainaus:
    15.09.2005 klo 13:39 salo-m kirjoitti
    Suosittelen tosi lämpimästi kaikille "kiilareita" ym haukkuvia matkustamaan vaikka Espanjaan ...


    Juuri palasin sieltä .. moottoripyörällä tosin .. Siellä on aivan päätähuimaavat liikennekuolemaluvut ja ajokulttuuria ja/tai kohteliaisuutta ei nimeksikään - ainakaan Malagan suunnalla - eikä siinä näkynyt eroja olevan missäpäin etelärantaa sitä mentiin. Sitäpaitsi ne jotka muista välittämättä kiilailevat ihan missä maassa tahansa vaikka Lapissa, ovat todella juuri niitä pahimmanlaadun öykkäreitä. Minkäs tiikeri raidoilleen voi.

    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 15.09.2005 klo 13:51]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit