Typpidioksidisaasteille kuri

20 kommenttia
  • Joukkoliikenne on merkittävä saastuttaja? :cry:

      
  • HS: "Kohonnut hiukkasten määrä ilmassa johtuu talvihiekoituksesta...."

    Mitäs Kitkakalle ja kumppanit sanoo tähän?

    "Ympäristötarkastaja Jari Viinanen Helsingin ympäristökeskuksesta kertoo, että tarjolla on saastuttaville autoille tiukkoja rajoituksia.

    ”Tarvitaan puhtaampaa polttoainetta, ympäristövyöhykkeitä ja joukkoliikenteen suosimista”, Viinanen luettelee."


    Mitä ne saastuttavat autot ovat ja millaisia rajoituksia niille järjestetään? Joku tietullin tapainen järjestelmä vanhoille dieseleille?

      
  • Lainaus:
    19.10.2007 klo 05:26 Herbert kirjoitti
    HS: "Kohonnut hiukkasten määrä ilmassa johtuu talvihiekoituksesta...."

    Mitäs Kitkakalle ja kumppanit sanoo tähän?


    Meinaatko tosissasi, että nastarenkaat eivät kuluta tietä ja irroita partikkeleita? Meinaatko ihan vakavissasi, että kuiva tie ei pölise, kun nastarenkailla ajetaan? Meinaatko ihan vakavissasi, että kitkarenkaat kuluttavat teitä enemmän kuin nastalliset? Meinaatko ihan tosissasi, että nastarenkailla tiestä irti raavitut partikkelit vain katoavat jonnekin aiheuttamatta pölyämistä ja ilman pilaantumista? Vain kitkarenkaatko pelkästään nostattavat pölyä?

    Ihan kevyesti en tuota usko, mutta mielenkiinnolla odottelen selitystä.

      
  • [quote title="19.10.2007 klo 07:16 Rätkätin kirjoitti"]

    "Meinaatko tosissasi, että nastarenkaat eivät kuluta tietä ja irroita partikkeleita?"

    En.

    "Meinaatko ihan vakavissasi, että kuiva tie ei pölise, kun nastarenkailla ajetaan?"

    En.

    "Meinaatko ihan vakavissasi, että kitkarenkaat kuluttavat teitä enemmän kuin nastalliset?"

    En.

    "Meinaatko ihan tosissasi, että nastarenkailla tiestä irti raavitut partikkelit vain katoavat jonnekin aiheuttamatta pölyämistä ja ilman pilaantumista?"

    En.

    "Vain kitkarenkaatko pelkästään nostattavat pölyä?"

    Ei.

    "Ihan kevyesti en tuota usko, mutta mielenkiinnolla odottelen selitystä."

    Selitystä mihin?

      
  • Lainaus:
    19.10.2007 klo 05:26 Herbert kirjoitti
    Mitäs Kitkakalle ja kumppanit sanoo tähän?


    Ihan asiaa. Hiekotus ja suolaus tulisi lopettaa. Itse kitkarenkailla ajavana en kaipaa kumpaakaan. Ne suorastaan raivostuttavat meikäläistä. Suolaus on vain kiusantekoa, koska se tekee kitkat liukkaiksi. Hiekoitus taas tunkee lamellit täyteen pieniä kiviä, jolloin rengas ei enää pelaa (pidä) niin hyvin. Lisäksi se menee epätasapainoon. Tuo hengitysilman pilaantuminen on myös ikävä asia.

      
  • Eihän nuo typpioksidit vielä mitään, vetyoksidi se vasta vaarallista ainetta on. Vetyoksidiahan syntyy vedyn palamistuotteena ja vety on yksi mahdollisuus korvaavaksi polttoaineeksi. Pitää tarkoin harkita miten sen leviäminen estetään jos vetyautot tulevat käyttöön. Jo nyt vesistöissä luonnostaan esiintyvä vetyoksidi aiheuttaa elimistöön joutuessaan useita kuolemantapauksia vuosittain joten sen leviäminen ilmakehään tulee rajoittaa tehokkaasti.

      
  • Millääs konstilla on eroteltu toisistaan nastojen ja hiekoituksen aiheuttama pöly?Ja mikä ilmassa olevasta pölystä on nastojen tai kitkojen nostattamaa,ettei vaan olis päässy mukaan vielä kesärenkaidenkin ( bussit ja muu raskas liikenne) nostattamaa pölyä???
    Missään tapauksessa ei pölyhaittoja voi vähätellä,mutta on melko typerää syyttää yksin nastoja.Tosi liukkaalla katuja jokatapauksessa hiekoitetaan suolatulla hiekalla ja hiekka saa sitten hieroontua pölyksi, jota ei kaikkialla edes keväällä siivota pois.
    Ei edes teiden urautumista voi panna yksin nastojen piikkiin.Saksan moottoritiet, ja samoin muualla Euroopassa, on uraisia ,vaikka nastoja ei ole saatavilla.Hiljakkoin asfaltoiduissa teissä ilmaantuu uria joskus jo pari viikkoa asfaltoinnin jälkeen.Siis kesällä.Käyköös niitä joku piruuttaan urittamassa nastarenkailla??? Joku kitkafaniko?Ei sunkaan,oliskoos syynä huono tienpohja tai huonolaatuinen asfaltti?
    Sveitsi on ainoa maa,jossa olen nähnyt järkevää talvitiehoitoa:Lumisateen sattuessa hiekoitetaan reilusti ja ennen sitä lingotaan enimmät lumet pois.Lumisateen loputtua imuroidaan hiekat pois.Joskus jopa 5-6 metrisissä penkoissa tien vierellä ei juuri hiekanmuruja näe.
    Mitähän mahtaa olla homman kustannukset ? Tienhoitoa tietysti helpottaa kun maa ei jäädy,mutta kumminkin.
    Eikös se vety pitänyt olla onni ja autuus,mistä pirusta ne oksidit siihen pukkaa??Onks tottakaan vai Nesteen hapatusta?

    [salo-m muokkasi tätä viestiä 19.10.2007 klo 14:22]
      
  • Piti vielä lisäämäni, että sitten kun teille kymmeniä vuosia levitetty suola löytää tiensä pohjavesiin vasta kusessa ollaankin.Toistaiseksi on TVH vastaillut että "kansallinen hyöty suolauksesta on suurempi kuin mitattavissa olevat vahingot" tyyliin,mutta mitenkähän on kun Rovaniemeä myöten tuhansien järvien (merien?) maassa on käytettävä samanlaisia suolanpoistolaitteita kuin laivoilla?Onkohan TVH tai valtio valmis maksamaan kulut.Ainakin vuosikymmenien "säästöjen" perusteella pitäisi kyllä varaa olla,mutta epäilen.

      
  • Lainaus:
    19.10.2007 klo 12:14 Major kirjoitti
    Eihän nuo typpioksidit vielä mitään, vetyoksidi se vasta vaarallista ainetta on. Vetyoksidiahan syntyy vedyn palamistuotteena ja vety on yksi mahdollisuus korvaavaksi polttoaineeksi. Pitää tarkoin harkita miten sen leviäminen estetään jos vetyautot tulevat käyttöön. Jo nyt vesistöissä luonnostaan esiintyvä vetyoksidi aiheuttaa elimistöön joutuessaan useita kuolemantapauksia vuosittain joten sen leviäminen ilmakehään tulee rajoittaa tehokkaasti.


    Joo se on hiton vaarallista se vetyoksidi ainakin pullotettuna. Minä suosin pelkkää hanavetyoksidia.

      
  • Kertokaa nyt kiireesti mikaheet ja majorit ynnä muut puistokemistit,mitä ne vetyoksidit on ,kun ihan selkeesti oon ollu tärkeemmissä hommissa niillä kemian tunneilla ,millä niistä on puhuttu.
    Melkein ottaa pollaan, kun olin juuri keksimässä vety-(ainakin osittain)
    peräistä lähesikiliikkujaa.
    Vetypommi ja vetysuperoksi ja Marilyn ynnä muut blondit on kyllä melkein tuttuja,mutta onkoos ne edes sukua? :confused: :wink: :smile: :grin:

      
  • En ole koskaan nähnyt tien pölisevän vaikka nastoilla ajetaan, hiekka kylläkin on pölissyt kesärenkaillakin.
    Suolaus on kuitenkin mielestäni pahempi ympäristöriski kuin hiekka ja nastat, mutta kait pakko suolata kitkojen takia? :innocent:
    PS: Vetyoksidi on kait vettä, siis "palanutta" vetyä (H2O)? :sunglasses:

    [JOXA muokkasi tätä viestiä 20.10.2007 klo 00:06]
      
  • Mee ny JOXA suoraan optikolle kulkematta lähtöruudun kautta tai pahimmillaan kallonkutistajalle.Onhan ne tosi komeita pölypilviä,mitä usein teillä näkee ja jos on ulkona tienposkessa tunteekin naamassa hiekkasateen.Kokeile joskus jos uskallat!
    Meinaan että on kova pölinä,vaikka junalla ja varsinkin jos junalla ajettais!Eikä niissä ole koskaan nastoja ollut,oisko edes kitkoja?

    [salo-m muokkasi tätä viestiä 20.10.2007 klo 00:14]
      
  • Siis nastapölyä, ei hiekkaa tai suolaa? :innocent:
    Ajelen päivittäin nastoilla ja ei pölise kuin "sorateillä"! :sunglasses:
    PS: Tuleeko "hiekkasade" hiekasta vai nastoista? :innocent:

    [JOXA muokkasi tätä viestiä 20.10.2007 klo 00:26]
      
  • Lainaus:
    19.10.2007 klo 23:48 salo-m kirjoitti
    Kertokaa nyt kiireesti mikaheet ja majorit ynnä muut puistokemistit,mitä ne vetyoksidit on ,kun ihan selkeesti oon ollu tärkeemmissä hommissa niillä kemian tunneilla ,millä niistä on puhuttu.
    Melkein ottaa pollaan, kun olin juuri keksimässä vety-(ainakin osittain)
    peräistä lähesikiliikkujaa.
    Vetypommi ja vetysuperoksi ja Marilyn ynnä muut blondit on kyllä melkein tuttuja,mutta onkoos ne edes sukua? :confused: :wink: :smile: :grin:


    Vetyoksidi on hyvin tuttu aine, varmaan olet sen kanssa tekemisissä päivittäin. Vety palaessa yhteyy happeen jolloin syntyy H2O-merkkistä ainetta eli vettä. Heitin tämän läpän ihan osoittaakseni että monikin asioista puhuja ei loppujen lopuksi tiedä välttämättä mistä on kyse, toistaa vaan lukemaansa tai kuulemaansa asiaa, varsinkin kun puhutaan ilmastonmuutoksesta ja autojen osuudesta siihen :innocent:

      
  • Lainaus:
    23.10.2007 klo 16:49 Major kirjoitti
    Heitin tämän läpän ihan osoittaakseni että monikin asioista puhuja ei loppujen lopuksi tiedä välttämättä mistä on kyse, toistaa vaan lukemaansa tai kuulemaansa asiaa, varsinkin kun puhutaan ilmastonmuutoksesta ja autojen osuudesta siihen :innocent:


    Hyvä yritys, mutta ei onnistunut. Mikahe ja JOXA tiesivät kompan, salo-m ihan rehellisesti kysyi, mistä on kyse.

      
  • Joo määkin alan tajuun vähitellen:eli kun se H2O poltetaan niin tullee Hoota ja Oota niinkun pakokaasuna ja pannaan se sit pulloon niin se on vetyoksidiako??
    No ei oo ihme etton vaikeeta kun on niin helppoo,toimiiks se kans jossain oikeesti??Saiks Noopelia??Keksijä meinaan.
    On se vaan sentään paljon helpompaa ja hauskempaa touhuta noitten etanoliyhdisteiden kanssa ,valitettavasti.

      
  • H20 on jo "poltettu", mutta jos joku viisas keksis "sammuttaa" sen halvalla, niin hänestä tulisi rikas ja maailma pelastuisi? :sunglasses:

      
  • Stanley Meyer pääsi pitkälle vetyoksidin valmistamisessa ja sen kierrättämisessä. Ennen kuolemaansa, viimeisin keksintö oli systeemi, joka ruuvattiin suoraan sytytystulpan tilalle.

    http://www.waterfuelcell.org/index.html

      
  • Tässä sitä Sveitsin hiekoitusta:
    Ei sitten Sveitsissä suolata:
    Am Wochenende wurde es knapp. Beinahe ausgegangen ist das Salz im Jura: Der Salzeinsatz musste reduziert werden. Die jurassische Polizei forderte die Bevölkerung am Samstag auf, das Auto stehen zu lassen.
    Die Rheinsalinen in Pratteln BL und das Salzwerk in Bex VD produzieren auf Hochtouren, um der Nachfrage gerecht zu werden. Sie liefern gegenwärtig bis zu 6000 Tonnen Salz pro Tag aus. Diese Menge führe auch zu logistischen Problemen, sagte Lieberherr.

      
  • Lainaus:
    24.10.2007 klo 07:06 nikkra kirjoitti
    Tässä sitä Sveitsin hiekoitusta:
    Ei sitten Sveitsissä suolata:
    Am Wochenende wurde es knapp. Beinahe ausgegangen ist das Salz im Jura: Der Salzeinsatz musste reduziert werden. Die jurassische Polizei forderte die Bevölkerung am Samstag auf, das Auto stehen zu lassen.
    Die Rheinsalinen in Pratteln BL und das Salzwerk in Bex VD produzieren auf Hochtouren, um der Nachfrage gerecht zu werden. Sie liefern gegenwärtig bis zu 6000 Tonnen Salz pro Tag aus. Diese Menge führe auch zu logistischen Problemen, sagte Lieberherr.



    Oma Saksan osaamiseni alkaa ja loppuu sanoihin "uber alles ja Berlin", joten mitä tuossa edellä kerrotaan?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit