Väsymys liikenteessä

13 kommenttia

Otin tämän erilleen promillekeskustelusta, ettei yhteyttä alkoholiin väsymyksen yhteydessä tarvitse pitää yllä. Koko homma lähti tästä misarin kommentista:

Taisi olla hesarissa uutinen väsymyksestä. Epäiltiin että joka kolmannessa kolarissa on syynä nukahtaminen, kummallista on ettei tälläinen asia saa enempää palstatilaa onhan se selkeästi isompi ongelma kuin alkoholi, joka edustaa joka neljättä kolaria. Yhteenlaskettuna tästä syntyy jo lähes 60% lisäksi voitaisiin laskea perässäroikkujien alkuunpanemat kolarit oltaisiinko jo 90%:ssa? ai niin meinasi ihan unohtua, eihän nämä olleet merkitseviä vaan todellinen vaarahan on lievät ylinopeudet vai kuinka!!!

Sitten keskustelu jatkui eri tasoilla tähän saakka, josta onkin luontevaa jatkaa omana aiheenaan.

Aiheeseen liittyvä linkki (ilmeisesti eri, mistä misar kertoi):

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Torkut+virkist%C3%A4v%C3%A4t+v%C3%A4syneen+autoilijan/HS20060525SI2YO029my

Lainaus:
29.05.2006 klo 22:01 Rätkätin kirjoitti
No niin aivan .. ei kukaan lakaise sitä maton alle, mutta mitä sille voi tehdä - ihan oikeasti. Jos siitä olisi lehdet pullollaan, niin mitä sitten? Olen aivan varma, että ihan JOKAINEN TIETÄÄ muutenkin, että väsyneenä ei saisi ajaa, mutta minkäs teet?


Koska kuljettajaa ei kannata pysäyttää kysyäkseen väsymyksen tilaa, pitää löytää joku toinen tapa.

Mihin perustuu kuljettajan ajotaito? Siihen, että ymmärtää riskit likenteessä. Mikä on sinulla suurin yksittäinen riskitekijä? Miten päädyit sellaiseen tulokseen?

Jos liikennettä ei tutkittaisi, ei meillä olisi käsitystä siitä, mitkä asiat aiheuttavat ongelmia. Kukaan yksittäinen kuljettaja ei pysty luotettavasti asettamaan riskejä tärkeysjärjestykseen, omat mieltymykset vaikuttavat siihen liian paljon, näyttöä riskien määrästä ei ole eikä kaikkia puutteita edes välttämättä tiedosta. Tämähän on helppo ymmärtää, kun seuraa ihmisten mielipiteitä. Ylinopeutta ei pidetä pahana asiana, vaikka sillä tiedetään olevan merkittävä rooli liikenneturvallisuudessa. Tuskin kukaan haluaa myöskään tahallaan aiheuttaa vaaraa, silti moottoriteiden vasemmalla kaistalla ajetaan n. 6 metrin välein 100 km/h. Mikä saa kuljettajan unohtamaan tuon riskin ajaessaan? Ehkä tämä kuitenkaan ajaessaan ei koe tilannetta vaarallisena, vaan ainoastaan seuratessaan muiden toimintaa.

Veikkaan, ettei rivikansalainen voi ymmärtää väsymyksen merkitystä, koska siihen ei suhtauduta yhtä negatiivisesti kuin esimerkiksi rattijuoppouteen tai vaikkapa huumeisiin. Tämä ei voi johtua muusta kuin siitä, ettei tietoa ole tarpeeksi.

Miksi esimerkiksi itse väsymyksen kohdalla totesit so what, mutta maistissa ajamiseen suhtaudut ehdottoman jyrkästi?

Väsymyskin taitaa kansan mielessä olla ongelma vasta sitten, kun ei enää pysytä hereillä. Vasta rattiin nukahtaminen on niin konkreettinen juttu, mikä havaitaan. Linkin myyntiedustajakin totesi epäsuorasti näin. Kuitenkin väsymyksen riskikäyrä todennäköisesti muistuttaa hyvin paljon veren alkoholipitoisuuden mukaan kasvavaa onnettomuusriskiä. Jos verrataan tilannetta siten, että kuvitellaan rattiin nukahtamisen vastaavan 2,5 promillen humalaa (=varma onnettomuus), miksi 0,8 promillea ei ole tuomittava asia? Moniko vaatii kuljettajaa pysäyttämään auton, jos kuljettaja haukottelee? Moniko suostuu matkustamaan 0,8 puhaltavan kuskin kyydissä?

  
  • Herbert: ” Väsymyskin taitaa kansan mielessä olla ongelma vasta sitten, kun ei enää pysytä hereillä.”

    Tämä juttu voi olla paljon isompi kuin äkkiä näyttää ja saattaa olla menossa koko ajan huonompaan päin. Me emme näytä tunnistavan univelan syitä ja vaikutusta. Keskimäärin meillä on aika reilu univelka koko ajan päällä ja se lisääntyy pikkuhiljaa. Ongelma on salakavala, sillä väsymykseen ja sen oireisiin tottuu kun niitä vuosikaudet joutuu sietämään eikä asiaa enää miellä ongelmaksi.

    Tässä on monia samoja piirteitä nopeuden kanssa. Kumpaankin tottuu, kumpikin saa aikaan muiden ongelmien kertautumisen ja kaikilla asia on omasta mielestä omalta kohdalta kunnossa.

    Täsmällistä tietoa on vaikea saada, mutta sen verran asiasta on kuitenkin, että päätin kokeilla mitä tapahtuu jos alan nukkua enemmän. Hankin Tempur-tyynyn ja kunnon pimennysverhot makkariin ja pakotin itseni menemään tuntia aikaisemmin nukkumaan kuin tavallisesti. En kokenut aiemmin itseäni väsyneeksi, joten en odottanut mitään mullistusta, sellainen kuitenkin tapahtui. Tuntui kuin olisi mennyt turbo päälle.

    Tämä ei ole pelkästään liikenteen ongelma, todennäköisesti kaikki suorituskykymme toimii vajaalla kapasiteetillä koska keskimäärin hermostomme ei saa sitä määrää unta, johon se vuosimiljoonien aikana on tottunut.

      
  • Auttaisiko kameratolppa? Jos laitetaan toleranssit kohdalleen ja salamat välkkymään, niin pitäisikö se porukan hereillä? :sunglasses: :wink:


    No, ihan vakavasti ottaen, kysymys on vakavasta ongelmasta ja olen TeeCeen kanssa ihan samaa mieltä siitä, ettei sen laajuutta ole täysin edes tajuttu. Todennäköisesti se menee koko ajan huonompaan suuntaan.

    Ja mihin muuhun suuntaan se voikaan mennä, kun yhä pienemmän tuottavan porukan on raavittava kasaan elanto niille kaikille muillekin ja samanaikaisesti tehtävä vielä vähintään neljä lasta, makseltava velat jne? Meillä ollaan univeloissa, psyykkisissä ongelmissa ja burn-outeissa vasta alkutaipaleella. Sille osalle nuorta väkeä, joka ylipäänsä viitsii töitä tehdä ja perheitä perustaa, on kasautumassa aika isot suorituspaineet...

      
  • AkiK: ” Ja mihin muuhun suuntaan se voikaan mennä, kun yhä pienemmän tuottavan porukan on raavittava kasaan elanto niille kaikille muillekin....”

    Ihminen vastaa omista nukkumaanmenoistaan ihan itse, televisio ja muut harrastukset ihmistä iltaisin valvottaa eikä työt. Varmasti vuorotyö heikentää mahdollisuuksia kunnon uneen, mutta sitä syytä voi käyttää aika pieni osa koko väestöstä. Lopuilla on vain tärkeämpää tekemistä kuin nukkuminen.

    En kiellä, etteikö unia voisi viedä jos itselleen iltasaduksi miettii kaikkia siivelläeläjiä jotka kuluttavat verorahoja, mutta sekin on oma valinta mitä missäkin tilanteessa miettii. Noillekin ajatuksille löytyy varmaan parempi aika päivästä kun vähän suunnittelee.

      
  • Lainaus:
    30.05.2006 klo 11:27 TeeCee kirjoitti
    Ihminen vastaa omista nukkumaanmenoistaan ihan itse, televisio ja muut harrastukset ihmistä iltaisin valvottaa eikä työt. Varmasti vuorotyö heikentää mahdollisuuksia kunnon uneen, mutta sitä syytä voi käyttää aika pieni osa koko väestöstä. Lopuilla on vain tärkeämpää tekemistä kuin nukkuminen.


    Varmasti tottumuksilla on vaikutusta, kouluissahan tämä on havaittu. Oppilaat menevät yhä myöhemmin nukkumaan ja siksi ovat jatkuvasti väsyneitä. Tämä taatusti heikentää oppimista, aiheuttaa häiriöitä luokissa jne.

    Silti työelämä vaikuttaa vapaa-aikaankin. Monet tekevät 10-12 tuntisia työpäiviä jatkuvasti. Tämä yhdistettynä stressiin saa aikaan sen, ettei aikaa palautumiselle enää jää riittävästi. Siviilissä pitää kuitenkin tehdä muutakin kuin nukkua.

    Joku voisi sanoa, että on oma valinta, kuinka pitkää päivää tekee, Se ei kuitenkaan aina pidä paikkaansa, koska vaihtoehtona on työttömyys. Yrittäjien työmäärästä ei kukaan taida edes olla kiinnostunut.

    Itsekin olen joutunut pitämään useamman viikon ylimääräisen loman, koska yöunet alkoivat jäädä 4 tuntiin, vaikka kuinka yritti nukkua. Tuohon aikaan myös huomasin asian vaikutuksen liikenteeseen. Tuli tehtyä aivan tyhmiä virheitä helpoissakin paikoissa. Onneksi ei sattunut mitään.

      
  • Lainaus:
    30.05.2006 klo 11:27 TeeCee kirjoitti

    Ihminen vastaa omista nukkumaanmenoistaan ihan itse, televisio ja muut harrastukset ihmistä iltaisin valvottaa eikä työt. Varmasti vuorotyö heikentää mahdollisuuksia kunnon uneen, mutta sitä syytä voi käyttää aika pieni osa koko väestöstä. Lopuilla on vain tärkeämpää tekemistä kuin nukkuminen.

    En kiellä, etteikö unia voisi viedä jos itselleen iltasaduksi miettii kaikkia siivelläeläjiä jotka kuluttavat verorahoja, mutta sekin on oma valinta mitä missäkin tilanteessa miettii. Noillekin ajatuksille löytyy varmaan parempi aika päivästä kun vähän suunnittelee.


    Tottakai tässäkin ihminen itse tekee valintansa. On kuitenkin aika kova yleistys, ettei työ tai yrittäminen stressaisi ja rasittaisi ihmisiä. Liikenteessä liikkuvat kuitenkin aikuiset, joten en puutu television ääressä valvovien ja tietokonepelejä pelailevien pentujen tekemisiin.

    Aika moni tekee ylitöitä tänä päivänä. Monilla perheillä se lienee työ- ja perhe-elämän yhdistäminen joka eniten valvottaa. Esitäpä väitteesi tv:n ja harrastusten valvottavasta vaikutuksesta esim. muutaman pienen lapsen työssä käyvälle äidille (ryhmä joka valvoo eniten), niin luulen että saat naurua vastaukseksi.

    Jos kaikki tekisivät valinnan vain sen mukaan, mikä itselle on mukavinta ja helpointa, niin meillä ei yhteiskuntana menisi kovin hyvin (en tarkoita tässä, että se valvomalla sinänsä paranisi). Jos ihminen miettii vain sitä mikä hänelle itselleen on juuri tässä ja nyt mukavinta, ei monikaan perusta yritystä, ei rakenna taloa, ei hanki (ainakaan montaa) lasta jne. Paljon helpommallakin pääsee. Voi kuitenkin kysyä, mikä tällaisen toiminnan yhteiskunnallinen tuottavuus on pidemmällä aikavälillä? Nykyään sitä porukkaa, joka haluaa vain päästä mahdollisimman helpolla, on kyllä huolestuttavan paljon. Ja mikäs siinä. Yhteiskuntahan se sitten huolehtii kaikista vanhana, vaikka eivät muistaneet lapsia tehdäkään eikä oikein hommatkaan maittaneet. Vai huolehtiiko...?

    Mitään kovin suurta kun ei ole koskaan saatu aikaan 8-16 työajalla. Harmi vaan, mutta niin se on. Kyllä ne isommat saavutukset ovat aina perustuneet siihen, että joukossa on ollut joku joka on ollut valmis tekemään enemmän kuin mikä hänen velvollisuutensa on.

    Tulevaisuudessa vieläpä tuottavuuden pitää astua useilla aloilla ihan eri tasolle, jotta tämän yhteiskunnan viulut maksellaan. Se ei voi olla näkymättä työssä. Ennenkaikkea se tulee näkymään sen porukan töissä, joka ei tähän mennessä tuottavuuspaineista ole vielä kuullutkaan. Siitä se unettomuus vasta syntyykin.


    [AkiK muokkasi tätä viestiä 30.05.2006 klo 12:30]
      
  • No, oli yksilötasolla miten vaan, niin kuitenkin on valtavasti ihmisiä, jotka voivat itse määrätä paljonko nukkuvat mutta silti nukkuvat liian vähän. Heidät pitäisi saada hereille (!!!!) ja tiedostamaan tämä asia. Vaikeaa se varmasti on, en ole saanut edes omaa tytärtä tajuamaan asiaa. Tai tajuaahan hän noin niin kuin periaatteessa, mutta heti kun pitäisi muuttaa omia totuttuja tapoja asian vuoksi, tulee aina mieleen vaikka mitä hyvältä kuulostavia syitä miksi juuri tänään ei pysty nukkumaan tarpeeksi.

      
  • Lainaus:
    30.05.2006 klo 12:57 TeeCee kirjoitti
    No, oli yksilötasolla miten vaan, niin kuitenkin on valtavasti ihmisiä, jotka voivat itse määrätä paljonko nukkuvat mutta silti nukkuvat liian vähän. Heidät pitäisi saada hereille (!!!!) ja tiedostamaan tämä asia. Vaikeaa se varmasti on,


    Totta. Näitäkin on paljon.

    Ja olen kyllä sinun kanssasi ihan samaa mieltä tuosta nukkumisasiasta sinänsä. Kyllä se monella on myös valintakysymys. Tämä valintakysmysongelma koskee varmaan enemmän nuorempaa väkeä. Kaikkea kun pitäisi ehtiä tekemään.

    Ja kyllähän sitä töissäkin on useammanlaista kiirettä ja painetta. Oikeassa kiireessä ei ehdi hosumaan. Hosumisen määrästä päätellen paljon on niitäkin, jotka luovat sen kiireen ja sitä myötä stressin ihan itse.

      
  • No eipä ne "työkiireet" näytä ainakaan täällä kirjoittelevia rassata, kun katselee kirjoitusten kellonaikoja...

    Enkä todellakaan laita taas yhteiskunnan viaksi, ettei kerkeä nukkumaan. Ei sellaisia ihmisiä kuitenkaan suhteessa paljoa ole, jotka ei oikeasti kerkeä nukkumaan ja joutuvat painamaan jatkuvasti ylitöitä.

      
  • Hyvät herrat, älkäämme unohtako valtavia työajan menetyksiä ja kansantaloudellisia tappioita, joita väsyneenä ajamisen kieltäminen aiheuttaisi!

      
  • Lainaus:
    30.05.2006 klo 08:08 Herbert kirjoitti
    Veikkaan, ettei rivikansalainen voi ymmärtää väsymyksen merkitystä, koska siihen ei suhtauduta yhtä negatiivisesti kuin esimerkiksi rattijuoppouteen tai vaikkapa huumeisiin. Tämä ei voi johtua muusta kuin siitä, ettei tietoa ole tarpeeksi.


    Rankkaa yleisön aliarvioimista. Väitän, että väsyneenä ajaminen tiedostetaan aivan yhtä hyvin kuin maistissa ajaminenkin. Ajankäytön suhteen ihmisillä on kummallisia taipumuksia ja tottumisia. Säästetään aikaa sellaisissakin paikoissa, joissa se on jokseenkin kyseenalaista. Jotkut ovat valmiita ajelemaan maalle öisin välttääkseen ruuhkat tai muuten siirtävät väsymyksensä "syrjään", kun kiinnijäämisen vaaraa ei ole, vaikka toiminta muuten olisi miten älytöntä tahansa.

    Muistan, kun eräässä työpaikassa duunarit saivat lähteä käsienpesulle 10 min ennen työajan loppumista. Ihan kaikki ryntäsivät suihkuihin ja äkkiä siviilivaatteet päälle ja kellokortti kourassa jonottivat leimauslaitteelle. Kun kello rapsahti alkoi vimmattu leimaaminen ja porukka lähti juosten .. siis juosten .. ratikalle. Siihen tiettyyn ratikkaan piti ehtiä .. ihan pakko. Tätä ihmettelin ja kysyin melko monelta, että miksi ihmeessä? Ei ollut lastenhakua, ei kaupassakäyntejä eikä yhtikäs mitään. Aivan niin .. ei yhtikäs mitään, mutta juosten menivät ratikalle vaikka toinen olisi tullut 7 min päästä. .. Aivan käsittämätöntä.

    Eräässä toisessa duunissa porukka ylpeili sillä, että "pystyivät" tekemään 3 vrk hommia yhteen pötköön nukkumatta. Täysin älytöntä. Mitä järkevää ihminen pystyy tekemään enää esim 1vrk valvomisen jälkeen? Se oli kuitenki sankarillista.

    Työehtosopimuksia neuvoteltaessa aikatakarajan lähestyessä neuvottelijat vääntävät kättä viimeiset vuorokaudet nukkumatta saadakseen sopimuksen syntymään. Aivan syvältä. Tärkeitä päätöksiä tehdään reilua humalaa vastaavassa tilassa. Samoin lakkoneuvottelujen suhteen. Nuo pitäisi lailla kieltää.

    Sairaaloissa lääkärit päivystävät 1vrk kerrallaan .. hoitavat potilaita tuossa kunnossa ja varmaan menevät sitten autolla kotiin. Pitäisikö tuohonkin puuttua?

    Mistäköhän lie kotoisin väsyneenä tekemisen jalot periaatteet? Älyttömän toiminnan esimerkkejä olisi vaikka kuinka paljon.

    Ainakaan yhteiskunnan huipulta tulevat signaalit eivät mitenkään edesauta järkevän toiminnan tärkeyttä.

    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 31.05.2006 klo 07:45]
      
  • Lainaus:
    31.05.2006 klo 07:39 Rätkätin kirjoitti

    Rankkaa yleisön aliarvioimista. Väitän, että väsyneenä ajaminen tiedostetaan aivan yhtä hyvin kuin maistissa ajaminenkin. Ajankäytön suhteen ihmisillä on kummallisia taipumuksia ja tottumisia. Säästetään aikaa sellaisissakin paikoissa, joissa se on jokseenkin kyseenalaista.



    Ajankäytön periaatteet eivät varmasti ole johdonmukaisia. Ylinopeutta perustellaan usein kiireellä, vaikkei sellaista oikeasti ole. Kyse on jostain sellaisesta, mitä kuski ei välttämättä edes itselleen myönnä.

    Mutta väitettäsi en oikein ymmärrä. Jos väsymyksen riski tiedostetaan yhtä hyvin kuin maistissa ajamisen, onko se juuri syynä siihen, ettei väsymyksestä välitetä? Koska maistissa ajaminen ei ole erityisen vaarallista eikä edes oikeastaan kiellettyä, ei väsyneenä ajamistakaan tarvitse pelätä? Jos näin on, pitää kai todella huolestua. Itse en ainakaan voimakkaampaa väsymystä vertaisi maistissa (0,2...0,5) ajamiseen, vaan mielummin rattijuoppouteen. Vai tarkoitatko, että ajankäytön huono hallinta saa ihmiset ottamaan rattijuoppouteen rinnastettavia riskejä, vaikka ihmiset ymmärtävät olevansa rattijuoppoon verrattava kuski?

    Jos voitaisiin osoittaa, että 3 vrk työputki on yhtä vaarallista ympäristölle kuin vaikkapa ajaminen 2 promillen humalassa, aika harvat varmaan sillä retostelisivat. Tosin itse en tiedä ketään, joka on tehnyt töitä 3 vrk putkeen nukkumatta välillä. 3 vr on jo yleisempää.


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 31.05.2006 klo 14:42]
      
  • Mielestäni näissä kommenteissa, on asiaa lähestytty vähän väärästä näkökulmasta. Kyllähän ihminen voi säännöllisesti nukkua liian vähän, kuitenkin olen varma että jokaisen elämässä syntyy tilanteita jolloin joudutaan valvomaan tilapäisesti pitkäänkin jolloin vaara nukahtamisesti on ilmeinen.

    Se on ilmiselvää että ihminen tiedostaa olevansa väsynyt aivan samoin kuin tietää nauttineensa alkoholia, ongelma onkin tietää milloin on aika mennä ottamaan se 15min. torkut, koska sitä ei ihminen tietoisesti päätä milloin silmät lupsahtavat kiinni.

    Ainoa keino on valistus, eli tuoda ihmisten tietoisuuteen asiaan liittyvät riskitekijät, vääräntyyppinen ruokailu ( nautitaan teollista hiilihydraattimössöä huoltoasemilla ) takuuvarma keino nukahtaa 1-3 kuluessa ruokailusta.

    Artikkeli mihin Herbert viittasi oli nimenomaan tämä johon viittasin, tosin olen vahvasti eri mieltä ohjeista joista mainittiin, eli juoda kahvikuppi ja syödä ruisleipä, tosin parempi kuin makea viineri mutta yhtäkaikki hiilarimössöä tämä ruisleipäkin.

    Kahvi ei piristä kuin ensimmäisellä kupilla sen jälkeen seuraavat jo lisäävät väsymystä, ainoa oikea kommentti oli ammattilaisen antama varttitunnin torkkuohje joka on ainoa joka on satavarma keino torjua nukahtaminen, ja nimenomaan niin ettei missään tapauksessa saa nukkua pidempään kuin 15-20min. jolloin vältetään vaipuminen syvään uneen ja teho on paljon huonompi.

    Henkilökohtaisesti tätä keinoa muutaman kerran kokeilleena, tiedän että vaikutus on uskomattoman tehokas, melkein voisi sanoa että tunne on kuin olisi yön hyvin nukkunut.

    Mitä tulee lääkäreihin, he toistavat virallista KTL:n liturgiaa, ja ovat ruokailuohjeissaan lähteestä riippuen 10-15 vuotta muuta maailmaa jäljessä.

      
  • Lainaus:
    05.06.2006 klo 12:40 misar kirjoitti
    Mielestäni näissä kommenteissa, on asiaa lähestytty vähän väärästä näkökulmasta. Kyllähän ihminen voi säännöllisesti nukkua liian vähän, kuitenkin olen varma että jokaisen elämässä syntyy tilanteita jolloin joudutaan valvomaan tilapäisesti pitkäänkin jolloin vaara nukahtamisesti on ilmeinen.

    Se on ilmiselvää että ihminen tiedostaa olevansa väsynyt aivan samoin kuin tietää nauttineensa alkoholia, ongelma onkin tietää milloin on aika mennä ottamaan se 15min. torkut, koska sitä ei ihminen tietoisesti päätä milloin silmät lupsahtavat kiinni.


    Sikäli kyllä minustakin koko aihetta käsitellään väärästä näkökulmasta, kun siihen yhdistetään rattiin nukahtaminen. Se on varmasti suurin yksilötasolla oleva riskitila, mutta se kuitenkin yleisesti tunnustetaan riskiksi ja sitä vältetään. Minusta suurempi ongelma on ihan arkinen väsymys, joka koetaan juuri huonon aterian tai vaikkapa ihan tavallisen työpäivän jälkeen. Kuljettaja ei ole erityisen väsynyt, mutta huomiokyky on selvästi laskenut. Se on taatusti yleisempää kuin nukahtamaisillaan ajaminen.

    Rajan vetäminen on tosiaan vaikeata, milloin pitäisi ottaa ne torkut. Itsekin nukuin viime yönä jostain syystä huonosti, vaikka ajoissa meninkin nukkumaan. Aamulla kuitenkin piti lähteä ajamaan. Mitä pomo olisi sanonut, jos olisin soittanut ja kertonut, että tulenkin vasta iltapäivällä. Nukuin vähän huonosti ja olen väsynyt...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit