Kuten hyvin tiedämme, ahistusmiesten huolenaiheiden top 3 on liian alhaiset nopeusrajoitukset, silmitön ylinopeuksien kyttääminen ja surkeat tiet. Kuinka toimiikaan ahistusmies kohdatessaan matkallaan tietyömaan? Ehei, hän ei suinkaan osoita tyytyväisyyttään tien kunnon kohennuksesta, vaan kiroaa viivästyksen ja pyyhkäisee asvalttimiesten ohi mahdollisimman läheltä 1,5 - 2 kertaa rajoitusta korkeammalla nopeudella. Niin se vain toimii se ahistusmiehen mieli.
Ahistusmiehen ajatusmaailmaan on vaikea päästä. Onkohan sellaista edes olemassa vai meneekö se pelkillä vaistoilla ja vahvalla asenteella?
Työmatkani varrella on korjattu puolitoista kuukautta siltaa. Sillä on sillan mittainen pätkä 30:n rajoitusta, normaali rajoitus on 50. Aamuin illoin saan aikaan saman hämmingin kun kehtaan hiljentää 30 m:n matkalle tuon 20 km/h. Takanatuleva ottaa keskiviivan päältä ja metrin päästä takapuskuristani ohituspaikankyttäysasennon. Pää pyörii ja suu käy.
Ymmärränhän minä, että se 1,5 s jonka tuo nopeuden pudotus lisää matka-aikaa, vaarantaa maamme elinkeinoelämän ja tuhoaa vuodessa 10 minuuttia nettisurff... siis työaikaa, mutta ymmärrän myös, että mahdollisesti alle jäävän työmiehen ilmalento lyhenee n. 10 metrillä ja mahdollisuudet säilyä hengissä ovat kolminkertaiset. Ja senkin tiedän, että 50 ajava huitelee vielä samaa vauhtia siinä kohdassa (ja vähän sen jälkeenkin) missä 30 ajava jo pysähtyy. Pysähtymismatkoissa on eroa n. 14 m. Arvot laskettu sekunnin reaktioajalla ja kiihtyvyydellä 7 m/s2. Tällien ero vastaa samaa kuin jos hyppäisi maahan naamalleen 5 m matalammalta (50 km/h => 7,5 m, 30 km/h => 2,5 m).
Jos kerran niin monet on niitä ahistusmiehiä, kumma ettei ne ahistu muista laskelmista kuin tuosta ensimmäisestä 1,5 s:n ajanmenetyksestä.
Pah, jarrutus matka teorioita!
Odotin tuota kommenttia Nunchakulta. Nyt kun minä olen TC-Erkki niin oletko sinä Erkki-Nunchaku?
Olenhan minä. Unohdin uloskirjauksen välissä. Sitä paitsi, minä olen tc-erkki.
Mielialan vaihtelut ovat vaikuttaneet mun multipersoonaan...
Nimim Erkki
Pah, jarrutus matka teorioita!
Pakkaa ahistamaan tuollaiset kirjoittelut!
Pitäisi lukea:
"Pah, jarrutusmatkateorioita!"
Tunnustan ahistuvani !!!
Otetaan esimerkkinä Heinola-Lahti välin moottoritie. Pojat päällystävät tietä ja tekevät ajoratamerkintöjä sekä täyttävät hiekkareunoja uuden asfaltin tasoon.
Heinolan Citymarketin kohdalla on 80 km/h lätkä. Ajat siinä sitten 17 km matkan tätä rajoitusaluetta Mäkelä-Kumia liittymään saakka. Osuus on uutta asfalttia, KAIKKI ajoratamerkinnät on tehty, mutta hiekkareunoja ei ole viimeistelty. YHTÄÄN tiekonetta, tötteröä, ukkoa, akkaa raktoria tai lapiotakaan ei ollut KOKO 17 km matkalla.
Ei mennyt millään tienkäyttäjien kaaliin, että uutta tietä ajatetaan 40km/h alemmalla rajoituksella semminkin, kun niitä reunatäyttöjen keskeneräisyyyttä ei voi silmin havaita.Ja toisaalta LAhteen saavuttaessa rajoitus kun nousee 120 km/h:hon on alla vanhaa asfalttia ja lähes pois kuluneet ajoratamerkinnät.
Ahistus nousi viikko viikolta niin, että viimein sain Tieliikelaitoksen miehet lupaamaan että nostavat edes 100km/h kyltit tuonne.(Onko havaintoja?)
Ahistus ei tule siitä, että matka 120 km/h nopeudella kestäisi 8min 30 s ja rajoitetulla 80 km/h nopeudella 12 min 45 s. Säästö 4 min 15s.
Ahistus tulee siitä, että Tieliikelaitoksen projektijohtajat ovat niin ymmärtämättömiä, että luulevat tienkäyttäjien sokeasti noudattavan heidän unohtamiaan nopeusrajoitusmerkkejä -vaikka mitään syytä ei olisi.
Kunnioitus nopeusrajoituksia kohtaan rapisee -kukaan ei ajanut viime ja tällä viikolla edes lähelle 80 km/h; pikemminkin yli 110 km/h !
Ai kovaako minä ajoin -kyllä !
Meikäläiselle on selvä asia, että uudella asfaltilla on alhaisempi rajoitus. Usein tiemerkinnät puuttuvat ja uusi asfaltti on liukasta (jo kuivalla ja varsinkin sateella). Ymmärrän kyllä, että tietämätön ihmetteli varmasti 80 km/h rajoitusta Turun väylällä (Helsingin päässä) alkukesästä, vaikka asfaltti oli tasainen, kiiltävä ja tuore. Tälläisessä tapauksessa kyllä informaation jakaminen auttaisi havahduttamaan autoilijat rajoituksen syyhyn.
"Pah, jarrutusmatkateorioita!"
Pah, tahallinen yhdys sana virhe alleviivaa alkeelliseen peruskoulufysiikkaan pohjautuvien teorioiden naurettavuutta.
Et ole tainnut lukea Nunchakun juttuja kovin pitkään?
terv. Erchaku
EDIT: Tämä tuli kuin tilauksesta, N:n viesti meinaan: http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=3711&page=2
Nimim Erkki
Pah, tahallinen yhdys sana virhe alleviivaa alkeelliseen peruskoulufysiikkaan pohjautuvien teorioiden naurettavuutta.
Tapio Taula: Ahistus tulee siitä, että Tieliikelaitoksen projektijohtajat ovat niin ymmärtämättömiä, että luulevat tienkäyttäjien sokeasti noudattavan heidän unohtamiaan nopeusrajoitusmerkkejä -vaikka mitään syytä ei olisi.
Nähtävästi he pitävät näin huolen ettei ainakaan kukaan pääse sanomaan ettei paikalla ollut rajoitusta. Näin he saavat mahdollisen onnettomuuden lainopillisen vastuun kuskille.
Tässä annetaan kuljettajalle hyvä tilaisuus mennä retkuun ja ottaa se vastuu itselleen ajamalla yli rajoituksen. Jokaista tarjottua tilaisuutta mokata ei kannata käyttää.
Joku poliitikko aikoinaan tokaisi, että ei pidä provosoitua kun provosoidaan. Tyhmä teko ei poista toista tyhmää tekoa. Sitä paitsi kokemuksesta tiedän, että kun tarpeeksi monta kertaa onnistuu pitämään itsensä kurissa vaikkakin rystyset valkoisena rattia puristaen, lopulta se sujuu itsestään, asia ei enää häiritsekään. Which is nice.
Jokunen viikko sitten jossain Helsingin suunnalla aloitettin sillan korjaustyöt. Paikalle tuotiin ensimmäisenä uudet nopeusrajoitusmerkit, vaikka varsinaista korjaustyötä ei vielä aloitettukaan. Johan kansa heti soitteli kiukkuisena Ylen paikallisradioon ja valitti asiasta. Toimittaja sitten sai kiinni ilmeisesti työmaan vastaavan mestarin, joka ehkä aiheestakin pillastui jatkuvasta valittamisesta, mutta lupasi peittää merkit työajan ulkopuolella.
Tuli vain mieleeni, että onhan koulujen yms. paikkojenkin kohdalla usein alempi rajoitus kuin muualla, vaikka oppilaat ovat lomalla tai kotona nukkumassa. Vastaavaa meteliä ei niistä kuitenkaan nosteta kuin työmaiden kohdalla tapahtuu. Ilmeisesti urakoitsija koetaan vain pahaa tarkoittavaksi huijariksi. Vastuukysymykset on kuitenkin sellaisia, että niistä vastaava mielellään pelaa varman päälle. Eihän siinä itse mitään häviä.
Sinänsä oli hauska lukea eilisestä (su) Hesarista artikkeli "Vaara vaanii ruotsalaista joka askeleella". Siinä käsiteltiin sitä, että jatkuva kansan varoittelu, tiukkeneva valvonta ja holhoaminen aiheuttavat kansalaisissa lisääntyvää ahdistusta. Tuossa artikkelissa tarkemmalla tasolla puhuttiin pakkoneuroosi -tapausten lisääntymisestä.
Käytännössä tämän voinee tulkita niin, että kaikkea viranomaisten "meidän hyväksemme" tekemää myötäilevät ovat otollista maaperää "ahistusmies" -syndroomalle. Niille jotka jaksavat tapella huonoja päätöksiä vastaan ovat näkymät valoisampia (oman hyvinvoinnin suhteen).
Olisin linkittänyt artikkelin, mutta se oli jo maksullisella puolella Hesarissa. Ken haluaa maksaa, löytynee arkistosta vaikka tuolla antamallani otsikolla.
Harmi vain, että monet holhoamisen lisäämisen tarpeen aiheuttajista ovat niitä, jotka omasta mielestään perustellulla toiminnalla kuitenkin aiheuttavat muille vaaraa, ei suinkaan TCErkit.
Niin, taitaa olla kyllä että holhoamista perustellaan hyvin pienen joukon kurissapitämisen tarpeella. Joukon, johon vaikkapa tekninen valvonta ei auta yhtään mitään, korkeintaan antaa lisää vapauksia heidän toteuttaa itseään.
Sitten kun mennään siihen miten lisääntynyt ahdistus vaikuttaa vaikkapa liikenneturvallisuuteen voimme olla aika mielenkiintoisen yhtälön edessä.
Tismalleen näin. Liikenne ei ole sellainen juttu tai niin iso juttu, että sen vuoksi pitäisi pillastua mitenkään. Myönnän, että kuitenkin aika usein joutuu erilaisia ratkaisuja ihmettelemään - niin kanssakulkijoiden kuin suunnittelijoidenkin, mutta sehän on kaukana siitä, että saisi varsinaisesti pultit jostain. Itsekin mokailen aika ajoin - että eipä siinäkään mitään ihmeellistä ole.
Mielenkiintoista on nähdä mihin tämä pidemmällä aikavälillä johtaa. Oma arvioini on, ettei kansalaisten kyky huolehtia vastuullisesti itse itsestään ja tekemisistään ainakaan kehity (tämä ei nyt sitten tarkoita sitä ettei valvontaa tarvita lainkaan!). Uutisointi ja viranomaisvarottelut luovat yleensäkin melko pessimistisen maailmankuvan. Näkyy hyvin, kun tutkitaan sitä miten ihmiset elämänsä kokevat. Meillä ollaan hyvin ahdistuneita tulevaisuudesta, omasta terveydestä jne, vaikka asiat ovatkin erittäin hyvin vertaa melkein mihin vaan.
Pohjois-Eurooppalainen holhousmalli on hyvin nuori asia loppujen lopuksi, ei sen toimivuudesta ole mitään pidemmän aikavälin todistetta. Periaatteessa se toimii monelta osin toki hyvin, mutta mitä se tekee ihmisten käyttäytymismalleille pidemmällä aikavälillä? Ahdistus ja syrjäytyminen näyttäisivät kuuluvan sivutuotteisiin. Jos katsoo Suomen tilastoja väkivallan, liikennekäytöksen, päihteiden käytön, psyykkisten häiriöiden ym ym osalta, niin ei järjestelmän saldo kovin vakuuttavalta näytä. No, kaikki käyrät näyttävät kuitenkin ylöspäin!
Monet käytännön havainnot tukevat arviotasi. Viimeisimpänä esimerkkinä Venäjän metsäpalojen savu, jota on uutisoitu juurta jaksain viikkotolkulla, vaan kappas - kun haju saapuu tuulen mukana seudulle ensimmäistä kertaa, tukkeutuvat hätäkeskuksen puhelimet savun hajusta raportoivien kansalaisten puheluista.
Liikenteeseen palataksemme, vastuullisuuden väheneminen on juuri se tekijä, joka aiheuttaa paineita valvonnan lisäämiseen. Siinäpä soma noidankehä.
Eipä tuo Heinolan tietyömaa ole ajoa haitannut - hidastanut vain. Olen itsekin monta kertaa manannut 80km/h nopeusrajoitusta siinä, mutta mikä minä olen paikan päällä sitä muuttamaan. Nopeusrajoitus on tienpitäjän harkinnassa. Körötellään sitten kahdeksaakymppiä, ei siinä montaa minuuttia aikaa menetä ja mihinkäs on kiire? Kotiin television ääreen?
Alkaa mennä Suomen systeemit entisen Neuvostoliiton mallin mukaiseksi, siis kaikki on kiellettyä jos sitä ei ole erikseen sallittu!