Suurin sallittu nopeus on osoitettu liikennemerkillä ja sillä selvä se on sama kuin promilleraja siintä pidetään kiinni ettei sitä ylitetä alle saa tietysti jäädä.
23 §
Tilannenopeus
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.
Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.
Tama lakipykala EI maarita nopeutta numeroina. Nyt kun poliisitkin ovat tulleet uusavuttomiksi vuosien varrella, ovat keksineet laittaa nama numerot teiden varsille.
Harmittavaa vain etta nyky kalustolle ne jaavat turhan alhaisiksi. Nuo numerot pitaisikin olla eraanlaisia suosituksia joista poikettaisiin kelin, ajokokemuksen ja kelloajan mukaan.
En keksi mitään iloa ajamisesta tuntikausia maantiellä, kyse on puhtaasta järjestä.
Kai sentään olet menossa jonnekin...? Miten pitkiä päivämatkoja ajat yleensä? Onko kustannuksilla tapauksessasi merkitystä vai ajatko rajoituksista ja hinnasta huolimatta isolla moottorilla?
Olen menossa johonkin, tuskin autoa muuten ajetaan. Ajan vähintään parisataa kilometriä joka päivä, ajamillani kilometreillä ei ole suurta merkitystä, siihen käyttämälläni ajalla on. Kun on tilanne päällä joka maksaa tuhansia euroja tunti täytyy ehtiä paikalle ja saada jotain myös tehtyä, aika on rahaa, ilolla ei ole mitään tekemistä tämän kanssa.
Just, ajan itsekin pitkia matkoja ja jos ajatellaan matkan pituutta ja siihen kaytettya aikaa.
Jos yleisesti ottaen ajaisinkin koko matkan saantojen mukaan mutta jossakin vaiheessa tarkauteni hieman hervahtaa ja sattuu nopeus ylittymaan muutaman km yli rajoitusten. Sattuman kauppaa poliisi onkin siella tutkineen ja haluaa kirjoitta rangaistus vaatimuksn/sakon. Ihminen ei ole kone eika kaikilla ole navia tai vakkaria. Matkan kokonais ajan ja km maaran huomioon ottaen hetkellinen tarkkavaisuuden herpaantuminen kay kukkarolle ja sotii minun oikeustajua vastaan.
Matka pitaisi ajatelle kokonaisvaltaisesti ja ottaa ajokokemus huomioon.
Monesti on tosiaan "säästänyt aikaa" yli tunnin kun on lakia (23 §noudattanut, siis ajanut olosuhteiden mukaan turvallisesti turhista merkeistä viis tai kuus välittämättä!
Suurin sallittu nopeus on kait yli 200 Suomessa koska moni on ajanut sitä kenenkään estämättä?
Kumppani:
Ei keskustelu ole koskaan pahaksi.
01:
23 §
Tilannenopeus
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.
Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.
Tama lakipykala EI maarita nopeutta numeroina. Nyt kun poliisitkin ovat tulleet uusavuttomiksi vuosien varrella, ovat keksineet laittaa nama numerot teiden varsille.
Harmittavaa vain etta nyky kalustolle ne jaavat turhan alhaisiksi. Nuo numerot pitaisikin olla eraanlaisia suosituksia joista poikettaisiin kelin, ajokokemuksen ja kelloajan mukaan.
ritsa:
Just, ajan itsekin pitkia matkoja ja jos ajatellaan matkan pituutta ja siihen kaytettya aikaa.
Jos yleisesti ottaen ajaisinkin koko matkan saantojen mukaan mutta jossakin vaiheessa tarkauteni hieman hervahtaa ja sattuu nopeus ylittymaan muutaman km yli rajoitusten. Sattuman kauppaa poliisi onkin siella tutkineen ja haluaa kirjoitta rangaistus vaatimuksn/sakon. Ihminen ei ole kone eika kaikilla ole navia tai vakkaria. Matkan kokonais ajan ja km maaran huomioon ottaen hetkellinen tarkkavaisuuden herpaantuminen kay kukkarolle ja sotii minun oikeustajua vastaan.
Matka pitaisi ajatelle kokonaisvaltaisesti ja ottaa ajokokemus huomioon.
Monesti on tosiaan "säästänyt aikaa" yli tunnin kun on lakia (23 §noudattanut, siis ajanut olosuhteiden mukaan turvallisesti turhista merkeistä viis tai kuus välittämättä!