NAVI MITÄ SILLÄ TEKEE?

32 kommenttia
«1

Monella tämänkin palstan lukijoista lienee autossa navigaattori. Itselläni ei.



Kertokaapa mitä sillä parin kuukauden jälkeen tekee, kun on oppinut tutut reitit?



Tuleeko päivittäin käytettyä tai korkeintaan jos on eksyksissä?



Onko joitan ominaisuuksia, joista on riesaa tai jota jää kaipaamaan?



Kerro mikä navi sinulla on ja miksi siihen päädyit?











:smile: :smile: :smile:

  
  • Keväällä -03 ostamassani autossa oli tehdasasennettu navikaattori johon tosin jouduin odottmaan melkein vuoden ennenkuin sain siihen eteläsuomen kartan (koko suomi tuli vuosi tämän jälkeen 300 euron pientä korvausta vastaan ) täytyy kyllä sanoa ,että kyllä sillä oli kiva leikkiä aluksi ,mutta tänä päivänä sille ei viitsi antaa ajoohjeita,jos on vähänkin tietoa minne on menossa .Vieraissa kaupungeissa se kyllä on verraton apu,kun muistaa pysähtyä tien sivuun ,kun alkaa antaa osoitteita sille. Muuten sanoisin että aika turhake koko navi ! Mutta täytyyhän pojilla leluja olla .

      
  • Kuinka usein mahtaa karttaa tarvita - Suomessa? Jotkut tarvitsevat enemmän ja toiset vähemmän. Karttahan se kuitenkin on .. tosin ihan hyvillä lisäominaisuuksilla varusteltuna ja hieno, kun se puhuukin, mutta kartta kaikesta huolimatta. Omilla ulkomaanmatkoillani tuollainen oli kavereilla ja sen kanssa ne väkersivät. Omasta mielestä pieni eksyminen on vain piristävää, kun kiirettä ei ole minnekään. Mutta .. jokaisella on tietysti omat tarpeensa ja tavoitteensa. Minä myöskin uskon, että aluksi sitä varmaan tulee räpelöityä aika usein. Mieleen tulee, kun oltiin moottoripyörillä pohjoisessa Espanjassa suuntana Madrid - jossakin Bilbaon liepeillä - keskellä yötä kaameassa vesiateessa vuoristossa ja pieni huoli oli, että pysyttäisiin edes tiellä - silloin sille olisi ollut käyttöä.



    En kyllä muista milloin olisin kierroslukumittariakaan tarvinnut vaikka se siinä nenän edessä kaiken aikaa on. Samoin on laita noiden keskikulutusnäyttöjen ja muiden himppavimppojen .. toimiihan ne .. sen verran oli aluksi uteliaisuutta. Joissain rannekelloissakin on jos jonkin laista ajanottolaisteistoa, mutta en kyllä ikinä muista ihan oikeasti niitä tarvinneeni mihinkään. Kyllä niitä olla saa .. ei siinä mitään .. ja joku voi ihan oikeasti tarvitakin.

      
  • jaa mitäkö sillä tekee?



    ei varmaan mitään jos tunteet tien. Mutta jos menet täysin tuntemattomaan paikkaan, (suomessakin) eikö ole ihan kiva jos laite näyttää karttaa koko ajan ja neuvoo perille?



    vai onko niin että ''tosimies'' sekoilee muutaman tunnin ilman karttaa tai navia ennen kuin löytää osoitteeseen?



    on muuten jännä juttu kuinka tätäkin (navia) ollaan joissakin puheissa julistamassa turhakkeeksi kuten kaikkea kivaa kuten ilmastointia, nelivetoa, automaattivaihteita yms. jos ei ITSE tarvitse, hauskaa :wave:

      
  • Itselläni ei ole navigaattoria.. ainakaan vielä. Olen sellaisen ostoa harkinnut kyllä.. Suomi on melko pieni maa, vielä toistaiseksi en ole niin pahasti pihalla ollut etten perille ole lopulta löytänyt :smile: Mutta tuo hankinta.. Navigaattori on takuulla hyödyllinen jos sitä tarvitsee. Jokainen harkitkoon itse onko se turhake vai ei.. Omassa käytössäni "saattaisin" tarvita navigaattoria jonain vuonna jopa muutaman kerran mutta kannattaako sen takia laittaa rahaa laitteeseen joka sitten seuraavana vuonna saattaa olla täysin käyttämätön? Kuten sanoin, olen monesti ajatellut ostaa sellaisen mutta en ole ainakaan itseäni saanut vaakuuteltua että ihan niin paljon ja usein vielä tarvitsisin.. jos ei kuitenkaan ihan pelkästään leluksi ostaisi. Töihin ja kotiin kun vielä osaan tarpeeksi hyvin :lol:

      
  • Itsellä ei sellaista ole, mutta kyllä se lienee kätevin tapa hommata joka kaupungin ja kylän kartta, ellei sitten ole autossa intternettiä...



    Eihän sitä omalla kylällä liikkuessa tarvii... ei edes pääkaupunkiseudulla, ellei ole vasta muuttanut.

      
  • Jo vuosikausia meillä on ollut navigointiohjelmisto ulkomaan matkoilla, ensin läppärissä ja nyt erillisessä navigaattorissa. Kun siirryt tuntemattomasta paikasta toiseen ja tiettyyn hotelliin keskiaikaisessa ahtaassa kaupungissa, jossa on vain yksisuuntaisia katuja, niin opit kyllä ymmärtämään elektronisen kartan edut. Sitä ollaan laakista juuri oikeassa paikassa.



    Jos ajat vain yhtä pätkää joka päivä edestakaisin, niin siihen ei tietenkään navigaattoria tarvita. Jos vähänkään joudut Suomessakin ajamaan ensi kertaa johonkin, niin useimmissa tapauksissa pääset sinne nopeiten ja halvimmalla käyttämällä navigaattoria. Kun vielä suunnittelet matkan etukäteen tiettyjen välietappien kautta, niin Suomikin aukeaa ihan uudessa valossa.



    Toki navigaattorin kartat vanhenevat yhtä nopeasti kuin paperikartatkin ja uudet pitää hankkia säännöllisesti. Taitaa vaan Eurooppa-tasolla saada navin kartat halvemmalla kuin paperiversiot (toki riippuu siitä, kuinka kattavasta paketista on kyse).



    Navigaattoria käyttämällä se ex-kartanlukijakin voi keskittyä katselemaan ohikiitäviä maisemia ja perhesopu säilyy :hug: , kun ei tarvitse kinastella siitä ajoissa ilmoittamatta jääneestä risteyksestä, josta juuri ajettiin ohi. Navigaattori laskee uuden reitin hetkessä.



    Navi on joillekin turhake, joillekin lelu, joillekin se on ihan kätevä ja hyödyllinen väline reissun päällä. Jokainen onneksi voi ihan itse päättää hankkimisesta, käytöstä jne. :smirk:



    Käytössä on TomTom GO720. Se on kätevä muokattavuutensa takia (mm. POI-tiedot, omat karttapäivitykset), siinä reittisuunnittelumahdollisuus välietappien kautta, laaja karttavalikoima.

      
  • Ajelen työn puolesta "outoihin osoitteisiin" ja siksi navi hyvä apulainen, varsinkin pimeällä tai muuten huonolla näkyvyydellä. Lisäksi huomauttelisi ylinopeuksista jos niitä ajaisin ( :sunglasses:) sekä ilmoittaa telkän pesimäpaikoista jotta voin tarkistaa nopeuteni olevan oikea! Siis hyödyllinen kapine minulle varsinkin talvipimeällä! :xmas:

    Ulkomaille en ole viitsinyt mukana kuljettaa koska olen oppaat maksanut ja ovat yleensä nättejä nuoria naisia! :smile:

      
  • Veikkaan, että olen käyttänyt GPS:ää ennemmin kuin moni tämän palstan keskustelijoista! Navi on ihan mukava laite, jos haluaa mennä johonkin paikkaan (esim. vuokramökki, kokoontumispaikka jne). Toisaalta kartan kanssa on tullut toimeen aivan yhtä hyvin! Itse olen tarvinnut lähinnä maastossa. Se on antanut varmuutta liikkua maastossa. Ihmeellistä kyllä alun innostuksen jälkeen navigaattori on ollut lähinnä varmistuksena mukana! Kokemusta on yli kymmenen vuoden ajalta! Pirun hienoa on tietysti, että satoja kertoja tahkotun reitin käyminen navigaattorin avulla on monelle elämys. No, joka tapauksessa oikein käytettynä on ihan hyvä kapistus!

      
  • Yksin liikkuessa tuo kartan tutkiminen on vaarallista, varsinkin kovassa vauhdissa ja pimeällä! :xmas:

      
  • Meillä on toisessa autossa Garminin irtonavi, tarkkaa mallia en muista ja toisessa Jaguarin tehdasnavi. Itse näen kyllä ehdottomasti navin hintansa väärtiksi, jos ajelee joskus vähänkään muualla kuin kotiseudulla. Säästää monilta hampaakiristyksiltä.

      
  • Naville löytyy käyttöä enemmän jos matkailee Euroopassa sun muualla, Suomi sen verta pieni maa että täällä pärjääk yllä ilmankin!

      
  • petos:

    jaa mitäkö sillä tekee? on muuten jännä juttu kuinka tätäkin (navia) ollaan joissakin puheissa julistamassa turhakkeeksi kuten kaikkea kivaa kuten ilmastointia, nelivetoa, automaattivaihteita yms. jos ei ITSE tarvitse, hauskaa :wave:




    Noinhan se menee .. mikä on turhaa yhdelle ei välttämättä ole sitä toiselle - jos ei ihan viimeisiä ruokarahoja tarvitse laittaa noihin kiinni niin ihan hauskojahan nuo ovat. Osasta noista innovaatioista on tullut todella tarpeellisia ja osa tekee sitten luonnollisen poistuman.

      
  • Rätkätin:



    Noinhan se menee .. mikä on turhaa yhdelle ei välttämättä ole sitä toiselle - jos ei ihan viimeisiä ruokarahoja tarvitse laittaa noihin kiinni niin ihan hauskojahan nuo ovat. Osasta noista innovaatioista on tullut todella tarpeellisia ja osa tekee sitten luonnollisen poistuman.







    -juu, itse saan aina kuulla tietyistä suista että ''miksi sulla on nelivetoinen henkilöauto? '', ja '' eihän nelivedolla mitään tee, kun nää talvetkin on muuttunu tälläsiks'', yms.



    huvittavinta on, kun eräs tyyppi kyselee aina että ''mitä tolla nelivedolla tekee?'', ja kun vastaan kysymällä että mitä hän tekee automaattivaihteillaan, hän havahtuu.





    oikea vastaus on mielestäni aina että: jokainen sen itse määrittee tarvitseeko, eikä siinä ole kellään mitään nokan koputtamista.



    Varsinkin kun nelivedosta en ole huomannut mitään muuta haittaa kuin jonkin verran kulutuslisää, jonka taas kompensoi nuo hyödyt (ja myös mittaamattoman arvokkaat fiilispuolen jutut). Sitäpaitsi on autoja jotka kuluttaa suht paljon mutta ovat etuvetoja.





    sama se on tämän navin kanssa, joku ei tunne jotain paikkaa ja se on hänelle arvokas apuväline.



    Sitä en ole vielä käsittänyt, että mitä ihmeen väliä sillä on että ollaanko suomessa vai jossain muussa maassa, siis jos paikka on kuljettajalle täysin tuntematon?



    Eli mitä ihmeen väliä sillä on ollaanko vaikka esimerkiks Helsingissä tai Tukholmassa, jos kuski on täysin tietämätön paikoista???



    taitaa olla vain muodikasta sanoa että ''ei täällä pikku suomessa mitään navigaattoria tarvitse, kun itselläni on p-kaupunkiseudun kartta päässäni enkä itse tarvitse sitä ''....

      
  • Olen käyttänyt navia jo puolentoista vuoden ajan ja kyllä se on ollut ihan mukava apu. Sen verran tekniikkafriikki olen, että tuli hankittua. :innocent:



    Lomareissuilla ollut ihan lyömätön vanhaan karttakirjasuunnistamiseen verrattuna, mutta yhtälailla myös suunnistaessani pk-seudulla reittejä, joiden lähtö- ja päätepiste sinänsä ovat voineet olla täysin tuttuja (tutulla alueella siis), mutta niiden välinen matka aivan tuntematon ennestään. Joskus tulee käytettyä ihan vain huvikseenkin "testaukseen".



    Käytön pulmistakin on esimerkkiä (myös omassa käytössäkin): olen saanut taksikyytiä navigaattorin ohjastamana. Tällä kuskilla oli oletuksena vissiin "lyhin reitti", mutta sen avulla mentiin kyllä kirjaimellisesti metsään! Välillä niin pienten teiden taipaleita, että usko meinasi loppua ja tehtiin peruutuksia ja epäröitiin vaihtoehtoja. Pilkkopimeässä tietysti vaikeampaa, kun ei ollut tievalojakaan. "Nopein reitti" olisi ollut se paras ja itselle tutuin. Havahduimme takapenkillä liian myöhään keskustelun takia, että olisi kannattanut enää palata lähemmäksi lähtöpistettä. No, saimmepahan vähän "kotiseututietämystä" lisää...



    Sitä olen otsikon mukaisesti ihmettelemässä myös, mikseivät kuskit osaa vaihtaa näin talvipimeällä yöajovalaistusta naveihinsa. On jotensakin kornin näköistä takana, tai ohi ajaessaan, kun naapurin autossa iso navi toljottaa keskellä ruutua ja loistaa todella kirkkaana päiväasennossa. Aika amatööritouhua. :wave:

      
  • Vastauksena siihen, tarvitsetko navigaattoria, mieti milloin käytit viimekerran autossa karttaa tai tarkistit netistä reitin jonnekin. Jos et edes muista niin siitä on varmaan niin kauan ettet todennäköisesti tarvitse naviakaan.Halpojahan ne jo ovat. ennen joulua myivät täällä Hyvinkäälläkin jotain japaninmerkkiä 79 eurolla.Yövalaituksesta sen verran, että oma Garmin ainakin vaihtoi automaattisesti yö/päivävalaistuksen, josta kyllä prätkäkuskit kertoili moottoripyora.org -sivuilla mielenkiintoisia virheitä. Kuulemma napapiirin ylitettyään Garmin sammuttaa taustavalon kokonaan eikä näytöltä näe mitään. Ohjelmisto olettaa, että on yötön yö tai jotain ihmeellistä. Päivitystä odotellaan kuulemma.

      
  • Sitä olen otsikon mukaisesti ihmettelemässä myös, mikseivät kuskit osaa vaihtaa näin talvipimeällä yöajovalaistusta naveihinsa. On jotensakin kornin näköistä takana, tai ohi ajaessaan, kun naapurin autossa iso navi toljottaa keskellä ruutua ja loistaa todella kirkkaana päiväasennossa. Aika amatööritouhua.

    Kait kaikissa nykynaveissa on automaattinen yövalaistus? :xmas:

      
  • Kait kaikissa nykynaveissa on automaattinen yövalaistus?



    Saattapi ollakin? Kuten sanottu, omani on kohta...olisko jo 2+ vuotta vanha (aika vierii, ei muista 100-varmasti) ja siinä kyllä ihan manuaalisti joutuu vaihtamaan yöasennon. Helposti tietenkin käy.



    Edistys edistyy, hyvä! Tosin voi olla bugista vielä, kuten Garmin-esimerkki osoittaa....

      
  • GPS ei ole pitkään aikaan ollut pelkkä reitin näyttäjä, vaan elämää helpottava telematiikka järjestelmä.



    TMC avulla navi saa reaaliajassa tietoja liikenteestä, esim. ruuhkat, tietyöt ym. matkaa haittaavat esteet ja kertoo reitin miten vältät matkaa hidastavat esteet.



    Google on tehnyt jatkuvasti päivittämänsä palvelun joka informoi uskomattoman määrän erilaisia palveluja reaaliaikaisesti siltä alueelta mitä haluat. Vaikkapa parturin etsintä onnistuu tällä tavalla. Navi listaa haluamasi alueen parturit, ja sen jälkeen ohjaa haluamasi parturiin parilla napinpainalluksella tai laiteesta riippuen puhe ohjauksella. Mikäli laite on yhdistetty puhelimeen, onnistuu parturiin soittaminen yhtä helposti.



    Nämä toiminnat ovat jo käytössä monessa maassa esim. Saksassa. Tosin jostain syystä informaatio alan johtomaassa Suomessa nämä palvelut eivät vielä toimi. Mutta Nokian tulo paikannus bisnekseen mukaan, pistää varmasti vauhtia kyseisten palvelujen yleistymiseen Suomessa. Ei mene kauankaan, että meillä kaikilla on kyseiset palvelut mahdollistavat kännykät taskussa.

      
  • juster:

    ... Tosin jostain syystä informaatio alan johtomaassa Suomessa nämä palvelut eivät vielä toimi. ...




    Olen vakuuttunut, että Suomi ei ole ehkä huonoin kaikista kehitysmaista, mutta on todella alkanut epäilyttämään, että me olisimme enää läheskään mikään informaatio alan johtomaa.



      
  • Tavis, joka ajaa 95% koti-työpaikka-lastentarha-kauppa-koti ajoa , kesällä mökille ei tarvitse Navia mihinkään.

    Täysin turhake varmaan niin useimmille taviksille.



    Kuinka usein olet mennyt "outoon" paikkaan viimeisen vuoden aikana?



    Eri asia tietysti jos pitää päivittäin/viikottain käydä asiakkailla, asennuspaikoilla jne työn puolesta, silloin laite on korvaamaton.



    Muutoin, turhake

      
  • Ehkä 20 kertaa outoon paikkaan viime vuonna. Lisäksi muu pesue ehkä toisen mokoman. :xmas:

      
  • Hankin Mion C510 pari vuotta sitten ja kyllä navigaattori on hyvä peli, vaikka

    esimerkiksi Pohjanmaalle suuntautuvilla reissuilla samoja teitä ajankin.



    Lapsiperheen kannalta oivia ovat POI:t eli tiedot esim. huoltoasemista ja muista taukopaikoista vaikka vessahädän vuoksi tai jos etsii tietyn ketjun huoltoasemaa

    tankkaamista varten ei-niin-tutulla paikkakunnalla.

    Säästää polttoainetta, luontoa ja aikaa, kun ei tarvitse kruisailla ympäriinsä etsimässä.



    Lisäksi pimeään aikaan navi auttaa esim. ohituspaikan valinnassa, kun näet etukäteen, miten tie edessä taipuu. Korkeuserojahan se ei näytä, mutta antaa viitteitä mahdollisesta tieosuudesta, jolla ohituksen voi turvallisesti suorittaa.



    Tietenkin, jos ajaa vaikkapa 3-tietä Parkano-Jalasjärvi välillä joka päivä, ne parhaat ohituspaikat oppii ulkoa, mutta tällainen muutaman kerran vuodessa

    ko. tietä käyttävä ei niitä muista.



      
  • Toiset sanovat Navin olevan turha kapistus. Toisen mielestä se on hyvä asia. Itse lukeudeun jälkimmäiseen.



    Ajan lähes päivittäin vähän sinne sun tänne ja työn puolesta kotikunnastakin oppii tuntemaan uusia teitä ja kujia. Niinkuin luulin jo tuntevani kotikuntani kuin omat taskuni, työssä huomasin olevani vielä kaukana siitä paikallistuntemuksesta, että voisin sanoa tuntevani paikat kuin omat taskuni.



    Töissä tosiaan tulee uusia osoitteita vähän väliä ja ilman navia kuluisi turhaa aikaa siinä, kun joutuisi selvitellä puh.luettelon tai internetin kautta osoitetta ja yrittää samalla muistaa kohteeseen helppoa reittiä. Navissa on helppoa, kun lykkää vaan osoitteen ja painaa kaasua.



    Lisäksi jos jotenkin kummallisesti onnistut päätymään paikkaan, josta ei ole mitään käsitystä kuinka päästä kotiin, on navista helppo napsauttaa vain "kotiin"-modi päälle ja katsoa, minne reitti vie. Pimeällä erityisesti verraton apu. Lisäapua se tuo siinä, kun ei tarvitse pälyillä vähänväliä karttakirjaa ja tarkistaa, oliko se kääntyminen tässä vai seuraavassa risteyksessä. Navi kertoo sen sulle. Sun ei tarvi muuta kuin muistaa laittaa naviin äänet päälle.



    Toki turhahan kapistus on, jos ei aja niin paljoa tai ajaa vain tiettyjä reittejä tai muuten ihan lähiseudulla tai tutuilla kulmilla.



    Tietty navigaattoreissa on pieniä eroja ja samalla ehkä ongelmia tuon puheopastuksen kanssa. Jotkut navit opastavat "käänny oikealle.......300 metrin päästä". Tuossa ehtii jo lyödä vilkun oikealle ja pahimmillaan jopa kääntyä ennen kuin navi ilmoittaa, että vasta 300 metrin päästä. :smile: Olen nuita eroja huomannut, kun esim autonavini opastaa yllä kerrotulla tavalla ja puhelimessani oleva navi opastaa "aja 300 metriä ja käänny oikealle. tämän jälkeen käänny vasemmalle ja olet perillä." "Käänny oikealle" "Käänny Vasemmalle ja olet perillä" "Olet saapunut perille". :sunglasses:

      
  • Ostin navigaattorin viime keväällä, osittain ehkä leikkikaluksikin. Toki toivoen oikeata hyötyäkin. Olen positiivisesti yllättynyt sen käyttökelpoisuudesta, varsinkin kun latasin siihen hetikohta uusimmat ohjelmistot, joilla sain lisää säätömahdollisuuksia. Autokäytön lisäksi minulla oli vaatimuksena pieni koko ja hyvä akkukesto, jotta sen voi ottaa oudossa paikassa taskuunkin.



    Koska kuitenkin harvakseltaan tarvitsen, en mitään kallista halunnut ostaa. Ostin siis Markantalon synttäritarjouksesta Mio C220:n n. satasella.



    Seikkoja, jotka ovat yllättäneet positiivisesti:



    Tarkkuus. On paljon tarkempi kuin kuvittelin. Jos vaikka jälkilokia katselee, siihen tallentuu jopa taskuparkkeerauksen ajolinjat ja muutkin pikku käännökset.



    Parasta on se, että navigaattorin näyttöä ei tarvitse juuri edes katsella, riittää kun kuuntelee sen ajo-ohjeita. Se varoittaa hyvissä ajoin lähestyvästä käännöksestä, maantiellä ensimmäinen varoitus tulee 800 m kohdalla, sitten 300 m kohdalla jne. Voi keskittyä oudossakin paikassa täysin liikenteeseen ja ympäristöön. Tietysti muistaen, että ettei nyt ihan sokeasti luota navigaattoriin. Mutta kyllä sen ohjeisiin voi luottaa paremmin kuin elävän kartanlukijan ohjeisiin.



    Käyttökelpoisuus maastossa. Jos olisin marjamiehiä, sen avulla ei olisi pelkoa eksymisestä. Kun ottaa pois päältä toiminnon, jolla se pyrkii pitämään kursorin tiellä, navigaattori näyttää tien vierelläkin todellisen sijainin. Autolla ajaessa toiminto tietysti kannattaa pitää päällä.



    Huonoa tuossa laitteessa on peltipoliisivaroitukset ja -tietokanta. Tietokantaahan voivat päivittää käyttäjät. Kun lisää omaan navigaattoriin peltipoliisin, niin seuraavalla kerralla kun päivittää peltipoliisitietokantaa Mion serveriltä, niin lisäämäsi peltipoliisit siirtyvät serverin tietokantaan. Ilmeisesti aikaisemmin ne ovat siirtyneet heti yhden käyttäjän päivityksestä, samassa paikassa voi olla viisikin peltipoliisia. Nykyään päivitystä on muutettu, pitää kahden käyttäjän lisätä tolppa suurinpiirtein samaan paikaan ennenkuin se lisätään kaikkien saataville. Ylimääräiset saa tosi poistettua omasta navigaattorista ja omasta tietokannastaan, serverin tietokannasta ne voi poistaa vain sen ylläpitäjä. Muitakin virheitä on tietokannassa.



    Toinen seikka, joka tolppavaroituksessa ärsyttää on se, että sen varoituksien säätömahdollisuudet ovat turhan suppeat. Säätöjä on sekä näytö-, että äänivaroituksille, mutta se mitä siihen kaipaan puuttuu. Nyt jos lähestyy tolppaa ylinopeutta, niin Mio pitää todella pahaa ääntä, haluaisin sellaisen valinnan, jolla varoituksen saisi yhtä hienovaraiseksi kuin sallittya nopeuttakin lähestyttäessä. Nyt jos ajaa satasen rajoitusalueella, ihan laillisesti, mutta jonkin matkan päässä rajoitus vaihtuu 80 km/h ja sillä alueella on valvontatolppa, niin Mio jo hyvissä ajoin alkaa rääkyä ylinopeudesta , vaikka satasen aluetta on vielä satoja metrejä. Saahan sen hälytyksen toki kokonaankin pois.



    Käyttökelpoisuudesta vielä. Oli näppärää Neste-rallin katselun valmisteluissa kun poimi erikoiskokeen koordinaatit Vauhdin Maailman rallioppaasta, löytyi oikea paikka vaivattomasti. Sitten tallensin parkkeerausmahdollisuudet navigaattoriin omiksi POIksi. Katsemaan mentäessä päätimme mille paikalle suunnataan ja tämä POI navigaattorin kohteeksi. Opasti erehtymättömästi pienen metsätien varteen, tien jota ei ainakaan kaikissa tiekartoissa edes näy.

      
  • Navikaattori lisää ikääntyvän kuljettajanmahdollisuuksia selviytyä turvallisesti vilkkaassakin liikenteessä.



    Kun havaintokyly ja -nopeus laskee, navikaatorin avulla oudon risteyksen läpiajoon tarvittavat palikat saadaan kuljettajan käsittelyyn tavallaan yksi kerrallaan.



    Risteystä lähestyttäessä on ensimmäiseksi selvää, että tämä on juuri se risteys, mikä piti löytää, seuraavksi tiedetään ryhmittyä vasemmalle jne. Näin ollen liikenteen havainnointiin jää paljon enenmmän aikaa, kun suunnistus on varmalla pohjalla.



    Senioreita on rohkaistava ja opetettava laitteen käyttöön, koska heitä on joukossamme lisääntyvässä määrin.



    Olen päässyt seuraamaan kuinka paljon varmuutta navikaattori antaa vanhoilla päivillään kortin ajaneen "suunnistuskyvyttömän" kuskin ajamiseen.

      
  • Ei tämä nyt ihan asiaan kuulu, mutta kuitenkin.

    Uskoisinpa ulkomaan reissussa siitä olevan apua, siksi tuli hankittua, Mio C520.

    Kävi vaan niin, etten ehtinyt edes kokeilla, kun laite sekosi.

    Puoli vuotta kului ostosta ja päätin tutustua laitteeseen. Kas vain firmware päivitys saatavissa, pitää aaentaa. Asennuspa ei suostunut menemään loppuun asti kuten piti. Eli laite meni kaput.

    Online tuen avulla sen kuntoon saanti ei onnistunut vaan piti lähettää korjattavaksi.

    Matkalla on nyt Hollantiin, tulee kai muutamien viikkojen kuluttua.

    Pitäisi kaiketi hankkia saman tien kaksi laitetta, toinen varalle.

      
  • Ikävä juttu! Minulla ollut pari vuotta C510E ja se on pelittänyt OK, myös päivitykset netistä on onnistuneet, jopa ilmaiseksi! :xmas:

      
  • No sinulla on mennyt paremmin.

    Tuo firmware päivitys tökkäsi siinä vaiheessa, kun itse navilla piti tehdä lopputoimet.

    (Menihän tämä nyt kyllä jo ohi aiheen,)

      
  • Alkuperäisen kysymyksen voisi vääntää muotoon: Mihin tarvitaan karttaa? Jos ajaa aina samoja tuttuja reittejä, ei karttaa tarvita. Jos taas sattuu poikkeamaan tutulta reitiltä niin navigaattoriin osoitteen syöttäminen ja saatujen ohjeiden seurailu madaltaa huomattavasti stressikerrointa (ja säästää aikaa) kun vertaa vaikkapa puhelinluettelon kartasta osoitteen etsimiseen ja reitin suunnitteluun. Puhumattakaan tilanteesta että kohde on kauempana vieraassa kaupungissa.



    Navigaattori voi olla myös BT handsfreellä varustettu, jolloin sitä tulee käytettyä vaikkei navigointiapua tarvitsekaan. Itse olen käyttänyt Tomtom GO520:ä vuoden verran, ja tyytyväinen olen ollut.

      
  • En näe muuta syytä navigaattorin hankintaan kuin se jos ajelee usein (kirjaimellisesti) teillä tietymättömillä eli ihan vieraissa kaupungeissa - saati ulkomailla... Eihän sitä nyt mithn neuvoja tarvita tutuilla alueilla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit