Mitä nyt on tapahtunut?

5 kommenttia

Mitäs ihmettä Suomen teilla on nyt tapahtumassa?? Alkuvuoden liikennekuolematilastossa keski-ikäiset miesten määrä on pudonnut puoleen muutaman vuoden takaisesta. Jos vuosina 2007-2009 kuoli vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana keskimäärin 16 miestä ikähaarukassa 35-64 niin tänä vuonna heitä on kuollut vain 7, kun kaikissa muissa ryhmissä ollaan pysytty samalla tasolla kuin vertailuajanjaksona.



http://www.tilastokeskus.fi/til/ton/2011/03/ton_2011_03_2011-04-20_tau_003_fi.html

  
  • Varmaan on opittu ajamaan ihmisiksi: noudattamaan paremmin liikennesääntöjä, ajamaan olosuhteita vastaavasti ja huomioimaan muutkin liikenteessä.



    Kehitys on hyvä ja oikeansuuntainen, vai mitä olet mieltä?



    Vai haluatko kuulla mielummin jotakin "vaikka mikään ei ole muuttunut" -juttua, tai sen suuntaista?



    Epäiletkö, ettei kehitystä voisi tai saisi tapahtua liikennekäyttäytymisen suhteen?

      
  • slowgear:

    Mitäs ihmettä Suomen teilla on nyt tapahtumassa?? Alkuvuoden liikennekuolematilastossa keski-ikäiset miesten määrä on pudonnut puoleen muutaman vuoden takaisesta. Jos vuosina 2007-2009 kuoli vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana keskimäärin 16 miestä ikähaarukassa 35-64 niin tänä vuonna heitä on kuollut vain 7, kun kaikissa muissa ryhmissä ollaan pysytty samalla tasolla kuin vertailuajanjaksona.

    http://www.tilastokeskus.fi/til/ton/2011/03/ton_2011_03_2011-04-20_tau_003_fi.html




    Jos meillä on havaittuna 7 kuolemantapausta, niin tilastollisen satunnaisvaihtelun vuoksi niinsanottu 95 %:n vaihteluväli on luokkaa 3 .. 15. (Kyseessä on ns. Poisson-jakauma.)



    Tämä tarkoittaa sitä, että tuo 7 on juuri ja juuri tilastollisesti merkittävä 95 %:n todennäköisyydellä. Se taas ei ole kovin paljon, jos tarkastellaan useamman vuoden vuosineljänneksiä ja eri ikäryhmiä. Kun tällä ajalla lisäksi kaikki kuolemantapaukset ovat vähentyneet, tuo 7 ei vielä ole mitekään erityisesti tilastollisesti merkittävä muutos.



    Liikenneonnettomuustilastoja tulkitaan usein aivan liian herkästi ja tilastovaihtelu unohtaen. Jos kuolemantapauksia on todellisuudessa keskimäärin 350 vuodessa, niin kerran vuosikymmenessä niitä on yli 380 tai alle 320, vaikka todellisessa turvallisuuskehityksessä ei tapahtuisi mitään.



    Kyseessä voi olla signaali jostain, mutta sen voi kohtuullisella varmuudella sanoa vasta vähän pidemmällä aikavälillä. Ja silloinkin on syytä korjata tilastoja ajoneuvokilometreillä, koska nekin voivat muuttua.



    Jos vuoden aikana kuolleita keski-ikäisiä miehiä on 30, kun tavallisesti lukema on 60 (vedin hatusta luvut), niin sitten puhutaan jo aivan eri asiasta. (Todennäköisyys tuollaiseen muutokseen ihan vain tuurilla on pienempi kuin 1 / 10000.)



    Joten odotellaan ainakin vielä seuraava vuosineljännes ennen kuin vedetään johtopäätöksiä.

      
  • Talvi jatkunut pidempään kuin aiemmin ja ollut 'oikea talvikeli' paljon laajemmin koko maan alueella.

    +

    Talvikeleillä sattuu vähemmän kuolemantapauksia.

    =

    Tänä alkuvuonna vähemmän kuolemantapauksia.



    Siksi.

      
  • Jullit vähentäneet huviajeluitaan isomoottorisilla turvattomilla takavedoilla? Mahdollisia syitä:



    -taantuma

    -bensan hinta

    -auto/ajoneuvoveromuutokset

    -kolariturvallisuus

    -kunnon talvi

    -'nollatoleranssi'

      
  • Kait hullut ja kaaharit kuoli jo nuorempana? :tongue:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit