Saksan autoteollisuus on maailmassa kiistattomasti noussut johtavaan asemaan siinä mielessä, että se valmistaa selvästi parhaat autot ja kaksi maailman kannattavinta autoyritystä ovat Porsche ja BMW. Premium-strategia on purrut. Saksalaisten strategisesta ennakoinnista (mm. henkilöauton tulevaisuusskenaariot), markkinoinnista ja tuotannosta on paljon kiinnostavaa kirjallisuutta.
Erityisesti moottoriteknologia on omaa luokkaansa.
Keskeinen tekijä teknologiajohtajuudelle ja teollisuuden nousulle on ollut vapaat nopeudet. Autot on tehty kovan ajoon. Siksi niiden teknologia on vuosikymmeniä edellä esimerkiksi korealais-amerikkalaisia suurten konsernien tusinatuotteita. Nopeuden jälkeen osaamista on ennakolta suunnattu päästörajoituksiin ja -veroihin pienentämällä kulutusta. Seuraus on ällistyttävä, kun tehokas iso saksalainen luksus-auto vie polttoainetta paljon vähemmän kun luokkaa pienemmät tusinatuotteet.
Nyt keskustellaankin päästörajoituksista.
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/politik_-_verkehr/hxcms_article_501647_14206.hbs
Miten niiden kovaan ajoon tehtyjen autojen teknologia voi olla hyvää, jos niillä ei voi ajaa alle 80 km/h?
Missä olisikaan nyt Suomen autoteollisuus, jos vapaat nopeudet olisi säilytetty hengenvaarallisilla kinttupoluillamme...
Jos oletetaan, että kuskina olet Sinä ja oma autosi on "kunnollinen" ja "turvallinen" ja nopeus ei ole sille vehkeelle mitenkään ongelma ja voimaa löytyy, niin mikä olisi sille sopiva vapaa ajonopeus Suomessa, kun tiedetään, että koko muulla liikenteellä oleva ajoneuvokanta koostuu vaikka minkälaisista kotteroista ja kuskeista, jotka kurvailevat nykyiseen malliin - elikkä ihan miten sattuu - sekä samaan suuntaan että tulevat vastaan?
Entäpä jos kuskina et olekaan Sinä vaan vaikkapa naapurin "pikkutyttö", jota ei liikenne ja autoilu kiinnosta sinänsä tippaakaan ja joka on juuri saanut ajokorttinsa ja ajelee näin ollen "valtavan" kokemuksensa varassa täysin laillisesti muiden mukana - ehkä hieman epävarmana vain päästäkseen paikasta toiseen ....
Mikä tekee liikenteestä turvallista .. ihan aikuisenoikeasti? Sekö, että jokainen pyrkii ajelemaan reilusti omaa vauhtiaan, joten kaikki keskenään reilusti eri nopeutta? Vai kenties se, että liikenne sujuisi kokolailla ennalta arvattavasti ja sovittujen sääntöjen puitteissa sekä nopeudetkin olisivat suht samanlaisia keskenään? Vai mikä? Sekö, että tumpeloilta otettaisiin kortit pois? Mutta kuka tai ketkä olisivatkaan niitä tumpeloita ja miten se mitattaisiin ja olisiko se korttien hyllyttäminen kansantaloudellisestikaan järkevää varsinkin, kun tiedetään varmuudella, että vahinkoja sattuu ihan kenelle hyvänsä taidoista riippumatta? Soppaa hämmennettäessä pitäisi muistaa, että suistumiset edustavat melkoista joukkoa kaikista onnettomuuksista, joten siinä ei ole edes toista osapuolta mukana, jota pääsisi syyttelemään - harmin paikka.
Pitäisikö etuoikeus antaa hyötyliikenteelle? Onko jakeluautonkuljettaja enemmän hyötyliikennettä kuin 1.000.000 euron kauppoja tekemään menevä liikemies? Miten hyötyliikenne määritellään? Jos menen vanhaa mummoani auttamaan niin onko se hyödyllistä? Riippuuko hyödyn käsite siitä, että ketä se milloinkin hyödyttää?
Itse olen hieman sillä kannalla, että tämä nykyinen tilanne on aikalailla hyvä lähtökohta liikenteen kehittämiselle ja olen sitä mieltä, että liikennettä pitää kehittää jotenkin yhteisesti hyväksyttävällä tavalla. Viisaalle diktaattorille tietenkin saattaisi olisi paikka auki, mutta niillekin rämpii pissi päähän sitten aikaa myöten, joten parasta heti hylätä se vaihtoehto.
Mitä asioita valvotaan? Ylinopeuksia valvotaan ja pyritään ennalta ehkäisemään, mutta resurssit eivät riitä ja ylinopeuden estäminen ei vain näytä kauniisti puhumalla tehoavan millään. Olen elänyt Etu-Töölössä elämäni ensimmäiset 22v ja me pelasimme joskus lapsena jääkiekkoa autokadulla. Jos minun omat lapseni olisivat pelanneet jääkiekkoa kielloista huolimatta autokadulla, niin olisin estänyt sen vaikka väkivalloin viimekädessä, sillä joitakin asioita ei vain kerta kaikkiaan saa tehdä. Onneksi vanhemmille ei kerrota ihan kaikkea, niin välttyy vatsahaavoilta. Sama nykyisessä liikenteessä, ylinopeuksista sakotetaan, kun puhe ei auta ja joskus niin reippaasti, että päästään ulkomaita myöten otsikoihin (p*ska juttu, kun on suuret tulot) ... kun raipparangaistuksiakaan ei saa antaa vaikka ilmeisesti mikään muu ei näytä joihinkin tehoavan ... silläkin pääsisi otsikoihin - luulisin.
Keskeinen tekijä teknologiajohtajuudelle ja teollisuuden nousulle on ollut vapaat nopeudet... ...Seuraus on ällistyttävä, kun tehokas iso saksalainen luksus-auto vie polttoainetta paljon vähemmän kun luokkaa pienemmät tusinatuotteet...
Mieleeni tulee rinnakkaistodellisuus, jossa vapaiden nopeuksien sijaan Saksankin moottoriteillä olisi aikanaan päädytty muun maailman tapaan rajoittamaan nopeudet 110-130 km/h tasolle.
Missä tänään mentäisiin mikäli moottorin, jousituksen, vaihteiston ja renkaiden kehittämistyössä ei olisi tarvinnut keskittyä auton käyttäytymiseen nopeusluokissa, jotka liittyvät lähinnä rata-autourheiluun? Toimisivatko nämä ylivertaiset saksalaiset automerkit (ja samassa vanavedessä kaikki muutkin kinnerit) nykyistä paremmin niissä nopeuksissa joissa autoja oikeasti käytetään eli 30-120 km/h?
(liittynee enemmän autotekniikka- kuin liikennepalstalle)