Keltainen valo

11 kommenttia

Tuoreimmassa TM:ssa on surullinen tarina moottoripyöräonnettomuudesta.
Kiinnitin jutussa huomiota yhteen täysin toisarvoiseen asiaan: tarinan mukaan ajaja odotti punaisissa valoissa kunnes keltaisen syttyessä alkoi nostaa kytkintä ja vihreällä lähti liikkeelle.
Kuka on nähnyt tällä vuosituhannella Suomessa liikennevalot, joissa punaisen jälkeen syttyy keltainen ja sitten vasta vihreä?
Kun jutun toinen kirjoittaja Martti Merilinna arvattavasti ja valitettavasti taas ennen vuoden loppua tekee pari- kolmesivuisen reportaasin löytämistään "laittomista" liikennemerkeistä niin ehkä sen jutun yhteyteen sopisi kuva näistä mystisistä valoista. Sitä ennen hänen kannattaisi kyllä itselleen selvittää mitä eroa on linja-autokaistan merkillä ja opastemerkeillä.

  
  • Jos oli kyse risteävän tien keltaisista jotka joskus näkyy "väärään suuntaan"? :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    12.10.2007 klo 23:04 BZR kirjoitti
    Tuoreimmassa TM:ssa on surullinen tarina moottoripyöräonnettomuudesta.
    Kiinnitin jutussa huomiota yhteen täysin toisarvoiseen asiaan: tarinan mukaan ajaja odotti punaisissa valoissa kunnes keltaisen syttyessä alkoi nostaa kytkintä ja vihreällä lähti liikkeelle.
    Kuka on nähnyt tällä vuosituhannella Suomessa liikennevalot, joissa punaisen jälkeen syttyy keltainen ja sitten vasta vihreä?
    Kun jutun toinen kirjoittaja Martti Merilinna arvattavasti ja valitettavasti taas ennen vuoden loppua tekee pari- kolmesivuisen reportaasin löytämistään "laittomista" liikennemerkeistä niin ehkä sen jutun yhteyteen sopisi kuva näistä mystisistä valoista. Sitä ennen hänen kannattaisi kyllä itselleen selvittää mitä eroa on linja-autokaistan merkillä ja opastemerkeillä.


    Tuo valojen vaihtuminen oli ennen muinoin kirjallisissa testeissä karsiva tekijä. Olisi kortti jäänyt 1990-luvulla saamatta jos ei olisi tuota oikein tiennyt.

      
  • Lainaus:
    12.10.2007 klo 23:04 BZR kirjoitti
    Kiinnitin jutussa huomiota yhteen täysin toisarvoiseen asiaan: tarinan mukaan ajaja odotti punaisissa valoissa kunnes keltaisen syttyessä alkoi nostaa kytkintä ja vihreällä lähti liikkeelle.
    Kuka on nähnyt tällä vuosituhannella Suomessa liikennevalot, joissa punaisen jälkeen syttyy keltainen ja sitten vasta vihreä?


    Kyllä meidän kylällä ainakin punaisen jälkeen syttyy keltainen ja lopuksi vihreä. Martti tosin ei kertonut jutussaan, missä vaiheessa edellinen valo sammui.

    Itse tekniikasta mitään ymmärtämättömänä enemmän kiinnitin huomiota siihen, onko todella V-moottorissa enemmän vääntöä kuin rivimoottorissa. Sylinterin asennostako se vääntö riippuu? Ja onkohan bokserissa sitten vielä enemmän vääntöä. Petos varmaan kertoo asiasta lisää.


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 14.10.2007 klo 08:51]
      
  • Lainaus:
    14.10.2007 klo 08:02 Herbert kirjoitti
    Kyllä meidän kylällä ainakin punaisen jälkeen syttyy keltainen ja lopuksi vihreä. Martti tosin ei kertonut jutussaan, missä vaiheessa edellinen valo sammui.


    Meidän kylällä täällä Helsingissä ja kaikissa muissakin suomalaisissa kylissä, joissa olen tällä vuosituhannella käynyt, valot vaihtuvat punaisista suoraan vihreiksi. Toisin päin eli vihreistä ne vaihtuvat keltaisiksi ennen vaihtumistaan punaisiksi.

    Silkasta uteliaisuudesta kysyn missä tuo Herbertin kylä on, kiinnostaisi käydä katsomassa noin erikoisia valoja.

      
  • Lainaus:
    14.10.2007 klo 18:13 BZR kirjoitti
    Meidän kylällä täällä Helsingissä ja kaikissa muissakin suomalaisissa kylissä, joissa olen tällä vuosituhannella käynyt, valot vaihtuvat punaisista suoraan vihreiksi. Toisin päin eli vihreistä ne vaihtuvat keltaisiksi ennen vaihtumistaan punaisiksi.

    Itä-Helsingin valoista en tiedä, mutta ne mitä minä olen Helsingissä nähnyt, ennen vihreää syttyy keltainen.

      
  • "Meidän kylällä täällä Helsingissä ja kaikissa muissakin suomalaisissa kylissä, joissa olen tällä vuosituhannella käynyt, valot vaihtuvat punaisista suoraan vihreiksi."
    Et liene käynyt yhdessäkään suomalaisessa kylässä, jossa on liikennevaloja. Toki sen keltaisen kanssa palaa samanaikaisesti
    punainenkin, mutta kyllä sen keltaisen aikana ehtii hyvin laittaa
    vaihteen päälle.

      
  • 4 LUKU
    Liikennevalot
    22 § (15.11.2001/1011)
    Ohjattaessa liikennettä kiinteää valoa näyttävin opastimin merkitsevät valot seuraavaa:

    1) Punainen valo osoittaa, ettei ajoneuvo saa sivuuttaa jäljempänä 3 momentissa mainittua pääopastinta eikä pysäytysviivaa. Milloin punaisen valon ohella näytetään keltaista valoa, osoittaa tämä valon vaihtumisen vihreäksi olevan heti odotettavissa.

    2) Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvo saa sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan. Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä myös risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaantulevaa liikennettä.

    3) Keltainen valo yksinään osoittaa, että ajoneuvo ei saa sivuuttaa pääopastinta eikä pysäytysviivaa. Jos ajoneuvo kuitenkin on ehtinyt niin pitkälle, ettei sitä valon vaihtuessa vihreästä keltaiseksi voida vaaratta pysäyttää, saa se sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan.

    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182

      
  • Niinpä eli punaisen valon kanssa voidaan näyttää keltaista valoa. Sensijaan punainen ei koskaan vaihdu keltaiseksi vaan samalla kun punainen sammuu, syttyy vihreä valo. Toisinpäin systeemi on erilainen, vihreän sammuttua palaa hetken aikaa keltainen ja senjälkeen punainen.

      
  • Mitä ihmettä?! Kirjoitteleeko täällä tosiaan sellaisia autoilun "asiantuntijoita", jotka ei vielä tiedä miten liikennevalot toimii :grin:

    Kaikissa paikoissa missä minä olen liikkunut, niin liikennevalot ovat kyllä toimineet samalla tavalla eli näin:

    Vihreästä punaiseen valoon siirtyminen tapahtuu niin, että vihreän sammuttua syttyy keltainen valo ja keltaisen valon sammuttua syttyy punainen.

    Punaisesta vihreään valoon taas siirrytään niin, että ensin syttyy keltainen valo palamaan punaisen kanssa yhdessä ja molempien sammuttua yhtaikaa syttyy vihreä valo.


    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 15.10.2007 klo 21:17]
      
  • Noinhan ne juuri toimivat. Taisin ilmaista itseäni huonosti, tarkoitukseni oli sanoa, että punaisen jälkeen ei ole sellaista vaihetta, että keltainen valo (yksinään) palaisi vaan punaisen sammuessa vihreä syttyy samalla.

      
  • Lainaus:
    14.10.2007 klo 08:02 Herbert kirjoitti

    Itse tekniikasta mitään ymmärtämättömänä enemmän kiinnitin huomiota siihen, onko todella V-moottorissa enemmän vääntöä kuin rivimoottorissa. Sylinterin asennostako se vääntö riippuu? Ja onkohan bokserissa sitten vielä enemmän vääntöä. Petos varmaan kertoo asiasta lisää.




    offtopicina herbertille:

    En tuputa mitään boxereita tai subarua enää.

    Kadun syvästi että tuli vaahdottua subarun testihäviöstä :ashamed: auto kun on niin hyvä ja käyttäjät niin tyytyväisiä kuin vain voi olla, että todistelu ja vakuuttelu on turhaa :sunglasses: mitäs noista tyhjäpäisistä testeistä...


    :tongue: :kiss:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit