Kevyempi pyöräilykypärä

5 kommenttia

Uusimmassa lehdessä (17/2011) oli juttu pyörämessuilta. Yhdessä kuvassa oli Ribcab-päähineestä, joka saattaisi sopia hyvin talveen. Siinä oli kypärä ja kylmään soveltuva päähine samassa. Vilkaisu valmistajan nettisivuille kertoo, että valikoimaa on tarjolla:



http://www.ribcap.ch/online-shop



Aika hintavia ovat, mutta ehkä myös laadukkaita. Idea sinänsä on hyvä, koska perinteisestä pyöräilykypärästä kieltäytyvät saattaisivat tällaisen hyväksyä. Vielä kun löytyisi kesäkäyttöön sopiva malli.



Mahtaako Suomesta löytyä tuollaisia tai vastaavia? Nettiselailu ei tuonut ainakaan minulle yhtään osumaa, mutta ehkä vika oli hakusanoissa.



Tai käyttääkö joku tuollaista Ribcap-lakkia? Millainen se käytössä on?

  
  • Jotain löytyy, kun jaksaa surffata:



    http://www.yakkay.com/SmartTwo.aspx

      
  • Tuskinpa nyt ainakaan keveydestä homma on kiinni. Periteisiäkin kypäriä löytyy alle 200 grammaisia.



    Talvella ominaista on se, että olosuhteet vaihtelevat paljon. Noita valmiiksi eristettyjä "kypäriä" pitäisi olla monta erilaista ja vielä pesureservi. Perinteinen kypärä on mun mielestä ehdottomasti kätevämpi tuon suhteen.

      
  • Sori harhaanjohtava otsikko. En tarkoittanut painoa, vaan kypärän olemusta. Ribcapin myssyjä ei heti päätä suojaavaksi päähineeksi tunnista. Ainakin kuvissa ne näyttää ihan normaaleilta pipoilta tms. talvilakeilta. Kypärästähän ei sen kohdalla voi edes puhua, koska suojaavuus ei täytä vaatimuksia. Yakkayn tuotteet sen sijaan ovat ihan oikeita kypäriä, vaikkei siltä näytäkään. Tavalliseen lippikseen piilotettu kypärä on kuitenkin kooltaan iso ja siten ehkä koomisen näköinen.

      
  • Kaikki yritykset saada entistä useampi käyttämään kypärää fillaroidessaan ovat kannatettavia. Nuo Robcap-kypärät näyttivät sellaisilta, että moni nainen voisi sellaisen suostua ottamaan päähänsä. Tietysti miehetkin, mutta heillä kypärän ulkonäkö ei ole ihan niin iso ongelma kuin naisilla.



    Näin jossain lehdessä kuvan kypärästä, joka on valmiusasennossa vain kaulan ympäri menevä kaulus. Kun siinä olevat tunnistimet ovat sitä mieltä että kyse on onnettomuudesta, laukeaa patruuna joka täyttää kaulurin integraalikypäräksi. Kyllähän sekin kampauksen pilaa, mutta vasta kun on tosi kysymyksessä.



    Minulla on tällä hetkellä käytössä Carrera X-01. Siinä on säädettävä ympärysmitta, säätö tapahtuu kätevästi niskassa olevasta ruuvista vaikka ajon aikana. Otin sellaisen koon, joka on sopiva paljaaseen päähän säätö pienimmillään, joten voin lisätä välikerroksia sään mukaan ja ruuvata vaan lisää tilaa. Paksuin alle mahtuva on Englannin armeijan vedenpitävä talvilakki.



    Pidin viime talvena pakkasrajana -15 astetta, ja siihen ei silloisen kypärän alle mahtuvat hatut riittäneet. Piti käyttää isoa karvalakkia jonka alla oli ohut pipo. Lämpö riitti, mutta pään iskunsuojaus oli tietysti surkea. Talvella selviää olenko löytänyt yhdistelmän jossa sekä lämpö että suojaus ovat riittävät.

      
  • Minulla on aika monta kypärää, vähän eri käyttötarkoituksiin. Talveksi olen ostanut isomman ja ottanut siitä vielä pehmusteet pois, jotta sinne mahtuu kunnon windstopper-pipo alle.



    Hyvähän se on, jos uusilla kypärämalleilla saadaan ihmiset käyttämään kypärää. Perusongelma kait on se minkä TeeCee mainitsi, eli hiukset menee sekaisin kypärien kanssa. Se jota tuo merkittävästi häiritsee ei käytä minkäänlaista kypärää. Toinen on tietysti kypärien vaiva lyhyillä matkoilla, siihen tuo uusi malli saattaa olla hyvä ratkaisu. Jos kypärä mahtuu taskuun tai vastaavaa, on kynnys laittaa se päähän kauppareissulle aika paljon pienempi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit