Tuskin kyse oli rohkeudesta, vaan siitä, että paniikissa vaihtoi kaistaa katsomatta peileihin.
Mitä tulee tuohon pelkoon raskaankaluston roikkumisesta perässä en voi lakata ihmettelemästä, että miksi näin on? Nämä pelkurithan lähes poikkeuksetta ajavat alle rajoituksen tästä syystä ovat onnistuneet keräämään taakseen rekan ja pitkän jonon. Yleensä olisi kaksi hyvin helppoa tapaa päästä niistä eroon joko nostamalla omaa nopeuttaan tai vastaavasti vetää tien sivuun ja päästä letka ohitse, mutta ei. Jostain syystä on kuitenkin kivempaa olla letkan veturina ja sitten myöhemmin itkeä lehtien ja netin keskustelupalstoilla, kuinka sikamaisia ne työkseen autoa ajavat ovatkaan.
Lisäksi pelkoa ei näytä lievittävän sekään, että näitä peräänajoja tapahtuu varsin harvoin.
Jaa suomeenkin on rantautuneet nämä etelän sokeat tööttikuskit.
Henkilöautoilijahan ajoi oikealle, ettei jäisi suojatien tukkeeksi tehtyään virhearvion risteyksen ylittämiskyvystä. Munakuski oli myös bussikuski, joka kiihdytti valojen yli myöhäisellä keltaisella. Ja oikealta ohittaminen risteysalueella, sillälailla!
Vähän löysää sitä vannetta eikä hyökkää niin ahnaasti, on kaikilla kivempaa. Siinä kun ajaa samaa linjaa 10:ttä kertaa päivän aikana varmaan on omat ajolinjat selkäytimessä, kumma ettei silti osaa yllätyksiin varautua.
Tuosta henkilöautoilijasta pitää vielä sanoa, että aika pelkuri ettei kuitenkaan uskaltanut ajaa eteenpäin vaikka edessä oli tilaa. Pelkäsi syyllistyvänsä suomalaisen liikenteen perisyntiin, eli seisovan jonon ohittamiseen! Hui kauhia.
Nämä pelkurithan lähes poikkeuksetta ajavat alle rajoituksen tästä syystä ovat onnistuneet keräämään taakseen rekan ja pitkän jonon.
Kun noudattaa nopeusrajoitusta 80km/h, kerää kyllä varsin helposti rekkoja taakseen.
Jotkut taas tykkää roikkua puskurissa, vaikka vieressä olisi samaan suuntaan kulkevaa tyhjää kaistaa kymmeniä kilometrejä. Saattaa johtua siitäkin, että liian moni hissuttelija on kiihdyttänyt hiukan rekan aloitettua ohituksen ja sitten on rajoitin estänyt koko puuhan.
Kun noudattaa nopeusrajoitusta 80km/h, kerää kyllä varsin helposti rekkoja taakseen.
Rajoituksen noudattaminen ja tilanteen vaatiessa alle rajoituksen ajaminenhan on aivan oikein.
Jonon keräämiseen ei rajoituksen noudattaminen riitä, vaan jonon rakentaakseen pitää tehdä muutakin.
Jos sädekehän kiillottaminen riittää, voi kirjoittaa lähellä takana seuraavista nettiin. Oikeasti turvallisuudesta kiinnostunut säätää omaa ajotapaansa.
Vaikka tuossa linjurin kuski tuleekin hiukan vanhoilla vihreillä ylitse, niin kuinka moni edes huomasi ,että pysäkki on heti risteyksen jälkeen ,jolle se on menossa?
Jaa suomeenkin on rantautuneet nämä etelän sokeat tööttikuskit.
Henkilöautoilijahan ajoi oikealle, ettei jäisi suojatien tukkeeksi tehtyään virhearvion risteyksen ylittämiskyvystä. Munakuski oli myös bussikuski, joka kiihdytti valojen yli myöhäisellä keltaisella. Ja oikealta ohittaminen risteysalueella, sillälailla!
Vähän löysää sitä vannetta eikä hyökkää niin ahnaasti, on kaikilla kivempaa. Siinä kun ajaa samaa linjaa 10:ttä kertaa päivän aikana varmaan on omat ajolinjat selkäytimessä, kumma ettei silti osaa yllätyksiin varautua.
Tuosta henkilöautoilijasta pitää vielä sanoa, että aika pelkuri ettei kuitenkaan uskaltanut ajaa eteenpäin vaikka edessä oli tilaa. Pelkäsi syyllistyvänsä suomalaisen liikenteen perisyntiin, eli seisovan jonon ohittamiseen! Hui kauhia.
No kai se dösäkäkuski nyt ajaa oikealle, kun siinä on pysäkki. Kyllä se on vain ja ainoastaan Skoda-kuski, joka tuossa tunaroi jos vanhat vihreät unohtaa. Ei se bussi mitään olisi ohittanut, vaan ajanut pysäkille.
Eniten ihmetyttää, ettei tuo Skodillac-mies saa sitä romuaan edes valutettua eteenpäin, ettei bussi jäisi niin pahasti tukkeeksi. Sitä kuski kai ihan aiheesta tuossa tööttäileekin.
Ja mitäs luulet, kumpi on jalankulkijan helpompi kiertää jos se jää suojatien päälle, Skoda Octavia vaiko Scania-merkkinen bussi?
Tuskin kyse oli rohkeudesta, vaan siitä, että paniikissa vaihtoi kaistaa katsomatta peileihin.
Samoin arvelen itsekin.
Mitä tulee tuohon pelkoon raskaankaluston roikkumisesta perässä en voi lakata ihmettelemästä, että miksi näin on? Nämä pelkurithan lähes poikkeuksetta ajavat alle rajoituksen tästä syystä ovat onnistuneet keräämään taakseen rekan ja pitkän jonon.
Tästä olen eri mieltä. Ensinnäkään en julistaisi porukkaa pelkuriksi. Toisekseen suurin sallittu nopeus riittää siihen, että rekka liimautuu puskuriin 80 km/h alueella. Rekathan ajavat pääosin 85...89 km/h. Kolmanneksi, läheskään aina ei kerry letkaa.
Lisäksi pelkoa ei näytä lievittävän sekään, että näitä peräänajoja tapahtuu varsin harvoin.
Liian lähellä ajava ei aiheuta pelkästään peräänajoriskiä alimittaisen turvavälin takia, vaan myös vie edessä ajavalta huomiota ja siten kasvattaa tämän riskiä virheeseen.
Minusta sellaista voi kutsua pelkuriksi, jos avoimesti kertoo pelkäävänsä sitä, että raskaskalusto ajaa liian lähellä eikä kykene itse asialle tekemään muuta kuin purkaa tuntojaan keskustelupalstoilla.
Herbert:
Toisekseen suurin sallittu nopeus riittää siihen, että rekka liimautuu puskuriin 80 km/h alueella. Rekathan ajavat pääosin 85...89 km/h.
Omien havaintojeni perusteella rekkakuskit ajavat harvenemassa määrin rajoitinta vasten. Varmasti kallistunut diesel on yksi syy tähän. Liimautuvatko rekat sinun perääsi, kun ajat rajoituksien mukaan? Minusta rekat ovat niiden perässä, jotka ajavat alle 80km/h.
Herbert:
Kolmanneksi, läheskään aina ei kerry letkaa.
Omien havaintojeni perusteella rekan taakse on yleensä kertynyt muita ajoneuvoja, kun sen edellä menee joku hidastelija josta se ei vähän vilkkaampana aikana pääse ohitse.
Herbert:
Liian lähellä ajava ei aiheuta pelkästään peräänajoriskiä alimittaisen turvavälin takia, vaan myös vie edessä ajavalta huomiota ja siten kasvattaa tämän riskiä virheeseen.
Mikä siinä siis on, että ei voi nostaa omaa nopeuttaan sen vertaa, että rekka ei saavuta tai yksinkertaisesti ei voi päästää takaa tulevaa ohitse, jos niin pelottaa?
Mikä siinä siis on, että ei voi nostaa omaa nopeuttaan sen vertaa, että rekka ei saavuta tai yksinkertaisesti ei voi päästää takaa tulevaa ohitse, jos niin pelottaa?
Miksi suurinta sallittua ajavan pitäisi nostaa nopeuttaan, tai hidastaa matkantekoaan pysähtelemällä? Enpä ole muuten koskaan nähnyt kilometrin letkaa perässään vetävää raskaan ajoneuvon laskeneen jonoa ohitseen. Noilla bussikuskeillakin on olevinaan aina kova kiire, mutta sen kerran kun ei ole, ajavat alinopeutta kaupungin kaduilla liikennettä hidastellen.
Ihmettelen vain miksi jotkut yrittävät puolustella öykkärimäistä käytöstä silloin, kun asialla ovat 'ammattilaiset'. Itsellä ainakin kansainvälinen käsimerkki nousee herkästi noille liikenteen 'sankareille'.
Miksi suurinta sallittua ajavan pitäisi nostaa nopeuttaan, tai hidastaa matkantekoaan pysähtelemällä?
Kuten jo edellä totesin, niin harvoin ne letkan veturit mitään suurinta sallittua ajaa. Kuinka paljon matkantekosi hidastuu, jos päästät rekan ohitsesi? Lakihan ei toki pakota väistämään. Kyse on puhtaasta joustamisesta ja muiden huomioimisesta. Päätiemme, kun ovat valitettavan kapeita ja hyvät ohituspaikat harvassa.
nastaterroristi:
Enpä ole muuten koskaan nähnyt kilometrin letkaa perässään vetävää raskaan ajoneuvon laskeneen jonoa ohitseen.
En minäkään, mutta harvemmin olen nähnyt rekan liikkuvan 80-alueella alle rajoituksen, mutta useasti olen nähnyt kuljettajan näyttävän vilkkua ohituspaikan merkiksi. Rekan pysäyttäminen ja kiihdyttäminen on hieman eri juttu, kuin henkilöauton.
nastaterroristi:
Noilla bussikuskeillakin on olevinaan aina kova kiire, mutta sen kerran kun ei ole, ajavat alinopeutta kaupungin kaduilla liikennettä hidastellen.
Vai niin. Harvemmin olen hidastelevaan bussiin törmännyt.
nastaterroristi:
Ihmettelen vain miksi jotkut yrittävät puolustella öykkärimäistä käytöstä silloin, kun asialla ovat 'ammattilaiset'. Itsellä ainakin kansainvälinen käsimerkki nousee herkästi noille liikenteen 'sankareille'.
Just... Tarvitseeko ihmetellä heidän käytöstä, kun itse näyttelet heille keskaria?
Kun kerran aiheena on, niin moititaan sitten samantien mikä pääkaupunkiseudun paikallisbussiammattilaisten ajossa mättää. Liian lyhyet turvavälit on varmasti se yleisin vika. Moottoritiellä nuohotaan 5m turvaväleillä 80km/h nopeudella, jos joku sattuu edessä ajamaan 5km/h omaa tavoitenopeuttaan hitaammin. Täyteen ahdetun auton kuljettajan, jonka kyydissä on seisovia matkustajia eikä muillakaan ole turvavöitä, luulisi olevan vastuullisempi. Keskustassa onglema tietenkin vaan korostuu, ja yllättävät liikennetilanteet usein ratkeaa ajamalla punaisia päin tai painostamalla jalankulkijat väistämään. Ja vika on tietenkin aina muissa käyttäjissä, eikä siinä ettei edes ammattilaisena osannut varautua. Voi tietenkin olla niin, että tuo räyhäävä sikailijajoukko on pieni vähemmistö, mutta pilaavat kuitenkin kaikkien maineen.
Minusta sellaista voi kutsua pelkuriksi, jos avoimesti kertoo pelkäävänsä sitä, että raskaskalusto ajaa liian lähellä eikä kykene itse asialle tekemään muuta kuin purkaa tuntojaan keskustelupalstoilla.
Mistä sinä tiedät, mitä kukin tekee ja kykenee tekemään? Ettei vain mielikuvituksesi olisi tuottanut kuvan kuskeista, jonka varassa kehittelet ajatuksiasi.
Jos jokaista liian lähellä ajavaa väistäisi, kärsisi matkan eteneminen. Lisäksi se antaisi ylinopeutta pyrkimään ajavalle viestin siitä, kuinka hitaammasta pääsee kätevästi eroon. Arvaa mitä tästä seuraisi.
Omien havaintojeni perusteella rekkakuskit ajavat harvenemassa määrin rajoitinta vasten. Varmasti kallistunut diesel on yksi syy tähän. Liimautuvatko rekat sinun perääsi, kun ajat rajoituksien mukaan? Minusta rekat ovat niiden perässä, jotka ajavat alle 80km/h.
Joskus rekka liiautuu, joskus ei.
En osaa sanoa, ajetaanko rajoitinta vastaan vähemmän kuin ennen.
Omien havaintojeni perusteella rekan taakse on yleensä kertynyt muita ajoneuvoja, kun sen edellä menee joku hidastelija josta se ei vähän vilkkaampana aikana pääse ohitse.
Rekka nyt ei pääse ohi edes hiljaiseen aikaan nelikaistaisia teitä lukuunottamatta.
Mikä siinä siis on, että ei voi nostaa omaa nopeuttaan sen vertaa, että rekka ei saavuta tai yksinkertaisesti ei voi päästää takaa tulevaa ohitse, jos niin pelottaa?
Nopeuden noston estää halu noudattaa rajoitusta. Itse olen kyllä joskus päästänyt rekan ohi. Usein kuitenkin tilanne purkaantuu esim. rajoituksen muuttuessa, isommassa ylämäessä tms. tilanteen takia, joten ihan heti en viitsi väistää.
Ota joskus peräkärry matkaan ja aja motarilla 80 km/h parikymmentä kilometria.
Tuo videopätkä on mielestäni huono esimerkki raskaan kaluston kiilaamisesta. Jos vähän olisi kolissut, olisi vain peltiä mennyt. Tuo on ihan normiajoa nykypäivän liikenteessä, valitettavasti.
Kiilaamisesta kovemmissa nopeuksissa aiheutuu huomattavasti isompi vakavan onnettomuuden riski.
Joka päivä näen työmatkallani suuria ylinopeuksia ja törkeää ajotapaa, kiilaamista ja muita raivoreaktioita. Ja kyseessä ei ole kuin parinkymmenen kilometrin matka kehä kolmosta.
Kaikkein ikävimpänä koen kuitenkin sen, kun raskas kalusto puuskuttaa puskurissa kiinni. Jos jotain saattuu, jälki on pahaa. Itse pyrin ajamaan rajoitusten mukaan, mutta se ei näille kuskeille tunnu riittävän.
Samoin erittäin yleinen näky vallankin talvella oli, kun Fazerilan tien suunnasta tuleville paloi jo vihreä valo,letka jo liikkeellä, niin vielä joku rekka pyyhkii törkeästi risteyksen läpi.
Kohdassa on lievä ylämäki, rekoilla vaikea lähteä liukkaalla liikkeelle, mutta se ei, toistan, ei ole puolustus niin törkeille liikenteen vaarantamisille.
Että pallo sinne raskaan kaluston nurkkaan.
Kiinnittäkää huomiota myös omaan ajoonne, älkää painostako muita autoilijoita. Muistakaa turvaväli.
Kaikki raskaan kaluston kuljettajat eivät ole idiootteja, mutta ne idiootit näkyvät.
sanon, että sama toive sääntöjen tai edes turvallisuuden ehtojen noudattamisesta koskee tietysti myös henkilö- ja pakettiautoja. Kuitenkin jos raskaan kaluston kanssa sattuu, sattuu kovaa, eikä se raskaan kaluston kuljettaja aina ole syytön osapuoli.
Vielä tuohon nopeuteen liittyen, navigaattorin mukaan ajettaessa nopeusmittarin heitto on eri ajettaessa kesä- tai talvirenkailla. Se kannattaa huomioida. Itse pyrin ajamaan niin lähellä nopeusrajoitusta, että kenenkään ei ole pakko ohittaa ja niin tasaisesti, että jos joku haluaa ohittaa, onnistuu se ilman törkeää ylinopeutta.
Mistä sinä tiedät, mitä kukin tekee ja kykenee tekemään? Ettei vain mielikuvituksesi olisi tuottanut kuvan kuskeista, jonka varassa kehittelet ajatuksiasi.
Luotan heidän omiin kertomuuksiisa ja omiin silmiin! He ovat ihan itse kertoneet kuinka rekan ovat roikkuneet puskurissa kilometrikaupalla ja olen minä nyt itsekin nähnyt näitä jonon vetäjiä ja kyseessä ei tosiaankaan ole ollut mikään rajoituksenmukainen nopeus, vaan selvästi alle.
Herbert:
Jos jokaista liian lähellä ajavaa väistäisi, kärsisi matkan eteneminen.
Jos väitteesi rajoituksen mukaisesta ajamisesta pitäisi paikkaansa, niin tuskin kovin montaa perässä roikkuvaa rekkaa joutuisit keskimääräisillä matkoilla päästämään ohitse. Ei sillä 5km/h nopeuserolla kovin nopeasti kukaan imuun pääse.
Herbert:
Lisäksi se antaisi ylinopeutta pyrkimään ajavalle viestin siitä, kuinka hitaammasta pääsee kätevästi eroon. Arvaa mitä tästä seuraisi.
Nyt on puhuttu raskaasta kalustosta eikä kaikkien perässä roikkujien väistelemisestä. Henkilöautoilijoistahan löytyy myös sellaisia jotka roikkuvat puskurissa ilman, että on aikomustakaan mennä ohitse.
Henkilöautojen väistämisessä taasen ei tarvitse tinkiä omasta matka-ajastaan. Riittää, että sopivan paikan tullen ajaa tien reunassa.
Herbert:
En osaa sanoa, ajetaanko rajoitinta vastaan vähemmän kuin ennen.
Ei minullakaan mitään tilastoa ole osoittaa, ainoastaan omat havaintoni siitä, kun olen sellaisen saavuttanut ja joutunut ajamaan sellaisen perässä. Harvoin mennään yli 85km/h. Lisäksi olen keskustellut kuljettajien ja yrittäjien kanssa ja ovat kertoneet, että rajoitinta vasten ajaminen näkyy selvästi polttoainelaskussa ja renkaiden kulumisessa.
Herbert:
Rekka nyt ei pääse ohi edes hiljaiseen aikaan nelikaistaisia teitä lukuunottamatta.
Otanko seuraavalla kerralla kuvan? Elämää on etelä-suomen ulkopuolellakin.
Herbert:
Ota joskus peräkärry matkaan ja aja motarilla 80 km/h parikymmentä kilometria.
Miksi? Jos tällainen tuollainen tilanne osuu kohdalle, niin kuormasta riippuen nopeuteni on 85-90km/h.
Miksi? Jos tällainen tuollainen tilanne osuu kohdalle, niin kuormasta riippuen nopeuteni on 85-90km/h.
Se ei minua haittaa jos ajat tilanteen salliessa 10km/h ylinopeutta, mutta että mielestäsi (ja monen 'ammattilaisen' mielestä ylinopeutta on pakko ajaa, jos haluaa yleisillä teillä liikkua?
Huhhuh. Ei sopiva nopeus ole pelkästään huutoäänestys tai uhkailukysymys. Raskaalla kalustolla perässä roikkuminen on, mitäs muutakaan kuin uhkailua. Tiedän varmaan minne uhkailijat ja pahoinpitelijät kuuluvat? Aivan oikein, vankilaan. Perässä roikkuvat ammattilaiset lienevätkin linnakundeja enimmäkseen.
Valitettavasti pääteiden nopeusrajoitukset ovat mitoitettu sen verran alakanttiin, että normaaliolosuhteissa ei ole mitään järkevää perustetta rajoitusta alhaisemmalle nopeudelle. Pakkohan sitä ei ole ajaa, mutta silloin pitää ottaa muutkin huomioon.
Ethän sinä kadulla kävellessäsikään jää mummojen taakse tepsuttelemaan. Ei se sen kummempaa ole tienpäälläkään paitsi, että siellä ohittaminen ei olekaan yhtä helppoa, kuin jalkaisin kadulla.
No niillä raskailla ajoneuvoilla nyt vaan sattuu muutenkin olemaan myös se ajoneuvokohtainen rajoitus 80km/h. Moottoritiellä ehkä ymmärtää että sen ylitystä rajoittimen puitteissa katsotaan läpi sormien, mutta kyllä sen rajoituksenmukaisen pitäisi muualla riittää.
Äläkä jauha mistään alinopeuksista, aivan yleisesti on tiedossa että rajoituksenmukaisella nodeudellakin nuo tulevat painostamaan kun haluaisivat ajaa 5km/h nopeammin.
Luotan heidän omiin kertomuuksiisa ja omiin silmiin! He ovat ihan itse kertoneet kuinka rekan ovat roikkuneet puskurissa kilometrikaupalla ja olen minä nyt itsekin nähnyt näitä jonon vetäjiä ja kyseessä ei tosiaankaan ole ollut mikään rajoituksenmukainen nopeus, vaan selvästi alle.
Varmaan olet monenkin näkemäsi veturin näkemystä asiasta kuullut. Ja sitten tehnyt päätelmäsi asiasta. Jep jep, mutta antaa tämän yksityiskohdan olla. Ei se ole olennainen pointti.
Jos väitteesi rajoituksen mukaisesta ajamisesta pitäisi paikkaansa, niin tuskin kovin montaa perässä roikkuvaa rekkaa joutuisit keskimääräisillä matkoilla päästämään ohitse. Ei sillä 5km/h nopeuserolla kovin nopeasti kukaan imuun pääse.
Vain rekat pitäisi päästää ohi?
Nyt on puhuttu raskaasta kalustosta eikä kaikkien perässä roikkujien väistelemisestä. Henkilöautoilijoistahan löytyy myös sellaisia jotka roikkuvat puskurissa ilman, että on aikomustakaan mennä ohitse.
Asia ei muutu mihinkään, onko kyseessä rekat vai kaikki.
Henkilöautojen väistämisessä taasen ei tarvitse tinkiä omasta matka-ajastaan. Riittää, että sopivan paikan tullen ajaa tien reunassa.
Riippuu kovasti tieosuudesta ja muun liikenteen määrästä.
Herbert:
Rekka nyt ei pääse ohi edes hiljaiseen aikaan nelikaistaisia teitä lukuunottamatta.
Otanko seuraavalla kerralla kuvan? Elämää on etelä-suomen ulkopuolellakin.
Jos ei traktoreista tai mopoautoista puhuta, rekan suorittama ohitus on hyvin harvinainen tapaus.
Herbert:
Ota joskus peräkärry matkaan ja aja motarilla 80 km/h parikymmentä kilometria.
Miksi? Jos tällainen tuollainen tilanne osuu kohdalle, niin kuormasta riippuen nopeuteni on 85-90km/h.
Jotta saisit edes hiukan näkemystä ja kokemusta tästä asiasta.
Valitettavasti pääteiden nopeusrajoitukset ovat mitoitettu sen verran alakanttiin, että normaaliolosuhteissa ei ole mitään järkevää perustetta rajoitusta alhaisemmalle nopeudelle. Pakkohan sitä ei ole ajaa, mutta silloin pitää ottaa muutkin huomioon.
Ei minustakaan yleensä ole tarvetta ajaa alle suurimman sallitun. Sinä kuitenkin sanoit ylittäväsi rajoituksen. Mikset ottanut kantaa kolmanteen vaihtoehtoon?
Varmaan olet monenkin näkemäsi veturin näkemystä asiasta kuullut. Ja sitten tehnyt päätelmäsi asiasta. Jep jep, mutta antaa tämän yksityiskohdan olla. Ei se ole olennainen pointti.
Muutamien kirjoituksia on tullut eri lehtien palstoilta luettua. Mikä asiassa on mielestäsi epäuskottavaa?
Herbert:
Jos väitteesi rajoituksen mukaisesta ajamisesta pitäisi paikkaansa, niin tuskin kovin montaa perässä roikkuvaa rekkaa joutuisit keskimääräisillä matkoilla päästämään ohitse. Ei sillä 5km/h nopeuserolla kovin nopeasti kukaan imuun pääse.
Vain rekat pitäisi päästää ohi?
Tässähän on puhuttu nyt rekoista ja raskaasta kalustosta ylipäätään. Niiden ohi päästäminen tosiaan vaatii useimmiten pysähtymistä, mutta henkilöautojen ohi päästämiseen ei välttämättä tarvitse omaa nopeutta pudottaa lainkaan.
Herbert:
Henkilöautojen väistämisessä taasen ei tarvitse tinkiä omasta matka-ajastaan. Riittää, että sopivan paikan tullen ajaa tien reunassa.
Riippuu kovasti tieosuudesta ja muun liikenteen määrästä.
Riippuu ja roikkuu. Kaikkihan on teikäläisille vaikeaa ellei mahdotonta.
Herbert:
Herbert:
Rekka nyt ei pääse ohi edes hiljaiseen aikaan nelikaistaisia teitä lukuunottamatta.
Otanko seuraavalla kerralla kuvan? Elämää on etelä-suomen ulkopuolellakin.
Jos ei traktoreista tai mopoautoista puhuta, rekan suorittama ohitus on hyvin harvinainen tapaus.
Olen todistanut jopa rekkojen keskinäistä ohittelua hiljaiseen aikaan. Siinä tosin ei ollut järjen hiventäkään, mutta nähty on. Koeta nyt muistaa, että elämää on etelä-Suomen ulkopuolellakin.
Valitettavasti pääteiden nopeusrajoitukset ovat mitoitettu sen verran alakanttiin, että normaaliolosuhteissa ei ole mitään järkevää perustetta rajoitusta alhaisemmalle nopeudelle. Pakkohan sitä ei ole ajaa, mutta silloin pitää ottaa muutkin huomioon.
Ei minustakaan yleensä ole tarvetta ajaa alle suurimman sallitun. Sinä kuitenkin sanoit ylittäväsi rajoituksen. Mikset ottanut kantaa kolmanteen vaihtoehtoon?
Rekkojen suorittamat ohitukset ovaat arkipäivää hiljaisempina kellonaikoina, eivätkä vain nelikaistaisilla teillä. Aika rajoittunut pitää olla ajokokemus, ellei ole sitä huomannut.
Katsoin videon. Ei hyvältä näytä - nimittäin kuvaaja-auton äänekäs öykkäröintiprotestointi. Pelkurimaiset tööttäilijät tekevät temppunsa aina raukkamaisesti takaapäin, jolloin heidän ei tarvitse näyttäytyä uhrilleen, eikä uhri pysty antamaan takaisin samalla mitalla. Näillä tyypeillä ei ole rohkeutta painaa äänimerkkiä, kun autot ovat nokat vastakkain.
Olen joskus miettinyt, että autossa olisi kätevä olla jonkinlaiset kostovälineet takana. Mielettömän äänekäs torvi vastaiskuksi tööttääjille ja kirkas strobosalamavalo kostoksi valonvilkuttelijoille. Ja ehkä LED-valoteksti, jolla voi antaa asiaan kuuluvan kommentin. Ja mahdollisesti äärimmäisenä ääniaseena erittäin kovaääninen pommi, joka ei aiheuttaisi vahinkoja mutta joka säikäyttäisi - ja valoaseena pallomainen pyörivä hyrrä, jonka pinta olisi täynnä laserdiodeja. Tämä olisi kyllä aivan viimeinen ase - tai diodeja olisi ainakin himmennettävä, ettei silmiä puhkeaisi.
Tuollaiset aseet vähän tasoittaisivat tilannetta.
Jos pitäydytään pehmeämmissä keinoissa, yksi mahdollisuus olisi salaisen sammutusnapin asentaminen autoon. Kun perässä ajava tööttäilisi, edellä ajavan autoon tulisi yhtäkkiä "vikaa", ja auto pysähtyisi keskelle tietä tukkien liikenteen. Kuljettaja nousisi ulos ja alkaisi työntää autoa yrittäen samalla ohjata sitä ikkunan kautta. Tämä kaikki olisi tietysti vain hämäystä. Teknisellä vialla legalisoitaisiin keskelle tietä pysähtyminen, mistä muuten voisi seurata rikossyyte. Parhaimmassa tapauksessa tööttääjäkuljettaja voisi joutua tulemaan avuksi työntämään, ja tällöin varsinainen kuski vain näyttelisi työntämistä ja antaisi tööttääjän ähkiä ja puhkia. Kun auto olisi työnnetty tien varteen, varsinainen kuski menisi sen sisään, starttaisi ja lähtisi ajamaan. Ohoh, nyt se lähtikin käyntiin.
Näin Jyväskylässä pari vuotta sitten tilanteen, jossa punainen Transit pakettiauto vaihtoi risteystä lähestyttäessä jotenkin huonosti kaistaa, ja tällä toimenpiteellään hieman häiritsi rekan kaistanvaihtoa. Transitin teko oli todennäköisesti pelkkä vahinko. Rekkakuski sai joka tapauksessa täysin suhteettoman hepulin ja alkoi soittaa torveaan. Kaistat olivat täynnä autoja, ja Transit oli risteyksessä siinä missä oli, eikä olisi voinut vaihtaa paikkaa, vaikka kuski olisi halunnutkin. Asetelma oli tyyppiä tehty mikä tehty, ja rekkamiehen torvensoittelu oli pelkkää jälkiprotestointia. Vaikka minä en ollut tuossa tilanteessa protestoinnin kohde, tilanteen katselu alkoi tuntua minustakin pahalta.
Paikka oli >tämä<, ja rekka oli kääntymässä sinne, minne kuvassa oleva rekkakin on menossa. Transitin kaistanvaihdosta huolimatta protestointirekkakin onnistui kääntymään.
Rekkojen suorittamat ohitukset ovaat arkipäivää hiljaisempina kellonaikoina, eivätkä vain nelikaistaisilla teillä. Aika rajoittunut pitää olla ajokokemus, ellei ole sitä huomannut.
No nyt olemme samaa mieltä! Herbertin ajokokemus taitaa tosiaan olla aika rajoittunut.
Oli tarkoitus keskustella kiilamisesta ei roikumisesta.Itse en hyväksy sitä ja käytän turvaväliä hyödöksi kiihtämiseen, jos tulee mahdollisuus ohittaa.
simppa:
No kai se dösäkäkuski nyt ajaa oikealle, kun siinä on pysäkki. Kyllä se on vain ja ainoastaan Skoda-kuski, joka tuossa tunaroi jos vanhat vihreät unohtaa. Ei se bussi mitään olisi ohittanut, vaan ajanut pysäkille.
Eniten ihmetyttää, ettei tuo Skodillac-mies saa sitä romuaan edes valutettua eteenpäin, ettei bussi jäisi niin pahasti tukkeeksi. Sitä kuski kai ihan aiheesta tuossa tööttäileekin.
Huomasin ainakiin, että ei muistetta ilmajarrujen toimintoviivetta
reaktioaikaan lisäksi ja lastista sanottu moittien roikuttajija.
Videon tilanne on just-just ettei tulisi kolhousta. Bussissa on noin 50 matkustaja. Kokenut bussikuski tekee hätäjarrutusta vain äärimäisessa tilanteissa, ja pienempi nopeudella se tuntuu paljon voimakampi. Keltaisen syttyessä pysähtyä suojatien eteen ilman hätäjarrutusta ei ole mahdollista. Tila-auto näytää olla poistuvan heti, kun nuori mies reipasti ylitsee tietä. Ja keltainen kuitenkin vain varoitava, ei kielteinen merkki.
Tila-auton poistaessa kiihdyn noin 1,5 sekuntia. Onneksi päästin jalka irti kaasupolkimesta ja aloitin rullamaan sekunti ennen Skodan tempusta. Jarrutuksella katkaistu kiihdytys lisää monikertaisesti voimat, jotka toimivaat kuormaan.
Aloitin jarrutusta hidastimella, siksi hidastus alkoi välittömästi ja onnistuin pysähtymään vältäen hätäjarrutusta. Jos myöhäistyisin hetkiksi, ajoisin päälle, ja olisi vielä pari Audia mukana. Kuvitelkaa jos teidän.
Ei hyvältä näytä - nimittäin kuvaaja-auton äänekäs öykkäröintiprotestointi.
Äänimerkki on äänimerkki. Ensimäinen oli varoitava, että takaa tulee auto, sitten pyyntö siirtämään eteenpäin, kun siellä on tilaa. Mies pelkäsi, että sulkee puoli suojatietä, ja teki temppu ja sulki koko risteys. Ajatus oli antaa hänelle viesti, että virhe on korjattava kun mahdollisuus oli. Soitin aikaa tiheasti, mutta silloin stressavassa tilantessa aikaa hidastui.
Jotkut irvelivät,kun heille "huomentaa" sanoa. Äänimerkki on kuskijen viestintäväline, niin kuin vilkkut ja muut valot.
Arvioitakaa tätä: http://youtu.be/8lp3ETFcXxI. Koko tilannetta ei näkyy valitettavasti, mutta ennen kommentija jättämistä, katsokaa tarkemmiin kiinittajen huomiotta autojen nopeuksista.
Arvioitakaa tätä: http://youtu.be/8lp3ETFcXxI. Koko tilannetta ei näkyy valitettavasti, mutta ennen kommentija jättämistä, katsokaa tarkemmiin kiinittajen huomiotta autojen nopeuksista.
En havainnut videolla mitään tavallisuudesta poikkeavaa tai dramaattista liikennetilannetta. Yleensä liikenne ruuhkautuu kun yksi kaista täytetään kahdelta kaistalta. Henkilöautoilijat olisivat voineet kuitenkin tehdä liittymisen kiihdyttäen eikä jarruttaen. Kaistan voisi myös käyttää loppuun asti, jolloin vetoketju toimii eikä kaksi autoa pääse samaan väliin, niinkuin esim. nyt bussi pääsi tämän peräkärryn vetäjän eteen, jonka eteen oli jo yksi päässyt. Nopeuksia ja niiden muutoksia on vaikea arvioida videolta.
Iltalehden sivulla oli järkyttävä kiilausvideo. En huomannut kiilauksessa mitään ihmeellistä. Kiilattava olisi voinut antaa tilaa paremminkin.
Valitettavasti pääteiden nopeusrajoitukset ovat mitoitettu sen verran alakanttiin, että normaaliolosuhteissa ei ole mitään järkevää perustetta rajoitusta alhaisemmalle nopeudelle. Pakkohan sitä ei ole ajaa, mutta silloin pitää ottaa muutkin huomioon.
Ei minustakaan yleensä ole tarvetta ajaa alle suurimman sallitun. Sinä kuitenkin sanoit ylittäväsi rajoituksen. Mikset ottanut kantaa kolmanteen vaihtoehtoon?
Mihin vaihtoehtoon?
Siihen, että ajetaan suurinta sallittua. Ilman, että aletaan halkoa hiuksia 2 km/h ylityksistä tai alle suurimman sallitun ajamisesta.
Tuskin kyse oli rohkeudesta, vaan siitä, että paniikissa vaihtoi kaistaa katsomatta peileihin.
Mitä tulee tuohon pelkoon raskaankaluston roikkumisesta perässä en voi lakata ihmettelemästä, että miksi näin on? Nämä pelkurithan lähes poikkeuksetta ajavat alle rajoituksen tästä syystä ovat onnistuneet keräämään taakseen rekan ja pitkän jonon. Yleensä olisi kaksi hyvin helppoa tapaa päästä niistä eroon joko nostamalla omaa nopeuttaan tai vastaavasti vetää tien sivuun ja päästä letka ohitse, mutta ei. Jostain syystä on kuitenkin kivempaa olla letkan veturina ja sitten myöhemmin itkeä lehtien ja netin keskustelupalstoilla, kuinka sikamaisia ne työkseen autoa ajavat ovatkaan.
Lisäksi pelkoa ei näytä lievittävän sekään, että näitä peräänajoja tapahtuu varsin harvoin.
Jaa suomeenkin on rantautuneet nämä etelän sokeat tööttikuskit.
Henkilöautoilijahan ajoi oikealle, ettei jäisi suojatien tukkeeksi tehtyään virhearvion risteyksen ylittämiskyvystä. Munakuski oli myös bussikuski, joka kiihdytti valojen yli myöhäisellä keltaisella. Ja oikealta ohittaminen risteysalueella, sillälailla!
Vähän löysää sitä vannetta eikä hyökkää niin ahnaasti, on kaikilla kivempaa. Siinä kun ajaa samaa linjaa 10:ttä kertaa päivän aikana varmaan on omat ajolinjat selkäytimessä, kumma ettei silti osaa yllätyksiin varautua.
Tuosta henkilöautoilijasta pitää vielä sanoa, että aika pelkuri ettei kuitenkaan uskaltanut ajaa eteenpäin vaikka edessä oli tilaa. Pelkäsi syyllistyvänsä suomalaisen liikenteen perisyntiin, eli seisovan jonon ohittamiseen! Hui kauhia.
Opelixi:
Kun noudattaa nopeusrajoitusta 80km/h, kerää kyllä varsin helposti rekkoja taakseen.
Jotkut taas tykkää roikkua puskurissa, vaikka vieressä olisi samaan suuntaan kulkevaa tyhjää kaistaa kymmeniä kilometrejä. Saattaa johtua siitäkin, että liian moni hissuttelija on kiihdyttänyt hiukan rekan aloitettua ohituksen ja sitten on rajoitin estänyt koko puuhan.
Avaruusvektori:
Rajoituksen noudattaminen ja tilanteen vaatiessa alle rajoituksen ajaminenhan on aivan oikein.
Jonon keräämiseen ei rajoituksen noudattaminen riitä, vaan jonon rakentaakseen pitää tehdä muutakin.
Jos sädekehän kiillottaminen riittää, voi kirjoittaa lähellä takana seuraavista nettiin. Oikeasti turvallisuudesta kiinnostunut säätää omaa ajotapaansa.
Vaikka tuossa linjurin kuski tuleekin hiukan vanhoilla vihreillä ylitse, niin kuinka moni edes huomasi ,että pysäkki on heti risteyksen jälkeen ,jolle se on menossa?
740 GLE:
Valitettavasti ne vaihtoehdot lienevät nopeuden nostaminen tai jatkuva pysähteleminen päästääkseen nopeampia ohi.
nastaterroristi:
No kai se dösäkäkuski nyt ajaa oikealle, kun siinä on pysäkki. Kyllä se on vain ja ainoastaan Skoda-kuski, joka tuossa tunaroi jos vanhat vihreät unohtaa. Ei se bussi mitään olisi ohittanut, vaan ajanut pysäkille.
Eniten ihmetyttää, ettei tuo Skodillac-mies saa sitä romuaan edes valutettua eteenpäin, ettei bussi jäisi niin pahasti tukkeeksi. Sitä kuski kai ihan aiheesta tuossa tööttäileekin.
Ja mitäs luulet, kumpi on jalankulkijan helpompi kiertää jos se jää suojatien päälle, Skoda Octavia vaiko Scania-merkkinen bussi?
Opelixi:
Samoin arvelen itsekin.
Tästä olen eri mieltä. Ensinnäkään en julistaisi porukkaa pelkuriksi. Toisekseen suurin sallittu nopeus riittää siihen, että rekka liimautuu puskuriin 80 km/h alueella. Rekathan ajavat pääosin 85...89 km/h. Kolmanneksi, läheskään aina ei kerry letkaa.
Liian lähellä ajava ei aiheuta pelkästään peräänajoriskiä alimittaisen turvavälin takia, vaan myös vie edessä ajavalta huomiota ja siten kasvattaa tämän riskiä virheeseen.
Herbert:
No olipa yllätys...
Herbert:
Minusta sellaista voi kutsua pelkuriksi, jos avoimesti kertoo pelkäävänsä sitä, että raskaskalusto ajaa liian lähellä eikä kykene itse asialle tekemään muuta kuin purkaa tuntojaan keskustelupalstoilla.
Herbert:
Omien havaintojeni perusteella rekkakuskit ajavat harvenemassa määrin rajoitinta vasten. Varmasti kallistunut diesel on yksi syy tähän. Liimautuvatko rekat sinun perääsi, kun ajat rajoituksien mukaan? Minusta rekat ovat niiden perässä, jotka ajavat alle 80km/h.
Herbert:
Omien havaintojeni perusteella rekan taakse on yleensä kertynyt muita ajoneuvoja, kun sen edellä menee joku hidastelija josta se ei vähän vilkkaampana aikana pääse ohitse.
Herbert:
Mikä siinä siis on, että ei voi nostaa omaa nopeuttaan sen vertaa, että rekka ei saavuta tai yksinkertaisesti ei voi päästää takaa tulevaa ohitse, jos niin pelottaa?
Opelixi:
Miksi suurinta sallittua ajavan pitäisi nostaa nopeuttaan, tai hidastaa matkantekoaan pysähtelemällä? Enpä ole muuten koskaan nähnyt kilometrin letkaa perässään vetävää raskaan ajoneuvon laskeneen jonoa ohitseen. Noilla bussikuskeillakin on olevinaan aina kova kiire, mutta sen kerran kun ei ole, ajavat alinopeutta kaupungin kaduilla liikennettä hidastellen.
Ihmettelen vain miksi jotkut yrittävät puolustella öykkärimäistä käytöstä silloin, kun asialla ovat 'ammattilaiset'. Itsellä ainakin kansainvälinen käsimerkki nousee herkästi noille liikenteen 'sankareille'.
nastaterroristi:
Kuten jo edellä totesin, niin harvoin ne letkan veturit mitään suurinta sallittua ajaa. Kuinka paljon matkantekosi hidastuu, jos päästät rekan ohitsesi? Lakihan ei toki pakota väistämään. Kyse on puhtaasta joustamisesta ja muiden huomioimisesta. Päätiemme, kun ovat valitettavan kapeita ja hyvät ohituspaikat harvassa.
nastaterroristi:
En minäkään, mutta harvemmin olen nähnyt rekan liikkuvan 80-alueella alle rajoituksen, mutta useasti olen nähnyt kuljettajan näyttävän vilkkua ohituspaikan merkiksi. Rekan pysäyttäminen ja kiihdyttäminen on hieman eri juttu, kuin henkilöauton.
nastaterroristi:
Vai niin. Harvemmin olen hidastelevaan bussiin törmännyt.
nastaterroristi:
Just... Tarvitseeko ihmetellä heidän käytöstä, kun itse näyttelet heille keskaria?
Kun kerran aiheena on, niin moititaan sitten samantien mikä pääkaupunkiseudun paikallisbussiammattilaisten ajossa mättää. Liian lyhyet turvavälit on varmasti se yleisin vika. Moottoritiellä nuohotaan 5m turvaväleillä 80km/h nopeudella, jos joku sattuu edessä ajamaan 5km/h omaa tavoitenopeuttaan hitaammin. Täyteen ahdetun auton kuljettajan, jonka kyydissä on seisovia matkustajia eikä muillakaan ole turvavöitä, luulisi olevan vastuullisempi. Keskustassa onglema tietenkin vaan korostuu, ja yllättävät liikennetilanteet usein ratkeaa ajamalla punaisia päin tai painostamalla jalankulkijat väistämään. Ja vika on tietenkin aina muissa käyttäjissä, eikä siinä ettei edes ammattilaisena osannut varautua. Voi tietenkin olla niin, että tuo räyhäävä sikailijajoukko on pieni vähemmistö, mutta pilaavat kuitenkin kaikkien maineen.
Opelixi:
Usein törmää ruuhka-ajan ulkopuolella. Väljää aikaa kulutetaan reitillä eikä pysäkillä.
Harvemmin tulee noiden sankareiden edessä itse ajeltua. Siinä kohtaa nousee kun painun horisonttiin.
Opelixi:
Mistä sinä tiedät, mitä kukin tekee ja kykenee tekemään? Ettei vain mielikuvituksesi olisi tuottanut kuvan kuskeista, jonka varassa kehittelet ajatuksiasi.
Jos jokaista liian lähellä ajavaa väistäisi, kärsisi matkan eteneminen. Lisäksi se antaisi ylinopeutta pyrkimään ajavalle viestin siitä, kuinka hitaammasta pääsee kätevästi eroon. Arvaa mitä tästä seuraisi.
Joskus rekka liiautuu, joskus ei.
En osaa sanoa, ajetaanko rajoitinta vastaan vähemmän kuin ennen.
Rekka nyt ei pääse ohi edes hiljaiseen aikaan nelikaistaisia teitä lukuunottamatta.
Nopeuden noston estää halu noudattaa rajoitusta. Itse olen kyllä joskus päästänyt rekan ohi. Usein kuitenkin tilanne purkaantuu esim. rajoituksen muuttuessa, isommassa ylämäessä tms. tilanteen takia, joten ihan heti en viitsi väistää.
Ota joskus peräkärry matkaan ja aja motarilla 80 km/h parikymmentä kilometria.
Tuo videopätkä on mielestäni huono esimerkki raskaan kaluston kiilaamisesta. Jos vähän olisi kolissut, olisi vain peltiä mennyt. Tuo on ihan normiajoa nykypäivän liikenteessä, valitettavasti.
Kiilaamisesta kovemmissa nopeuksissa aiheutuu huomattavasti isompi vakavan onnettomuuden riski.
Joka päivä näen työmatkallani suuria ylinopeuksia ja törkeää ajotapaa, kiilaamista ja muita raivoreaktioita. Ja kyseessä ei ole kuin parinkymmenen kilometrin matka kehä kolmosta.
Kaikkein ikävimpänä koen kuitenkin sen, kun raskas kalusto puuskuttaa puskurissa kiinni. Jos jotain saattuu, jälki on pahaa. Itse pyrin ajamaan rajoitusten mukaan, mutta se ei näille kuskeille tunnu riittävän.
Samoin erittäin yleinen näky vallankin talvella oli, kun Fazerilan tien suunnasta tuleville paloi jo vihreä valo,letka jo liikkeellä, niin vielä joku rekka pyyhkii törkeästi risteyksen läpi.
Kohdassa on lievä ylämäki, rekoilla vaikea lähteä liukkaalla liikkeelle, mutta se ei, toistan, ei ole puolustus niin törkeille liikenteen vaarantamisille.
Että pallo sinne raskaan kaluston nurkkaan.
Kiinnittäkää huomiota myös omaan ajoonne, älkää painostako muita autoilijoita. Muistakaa turvaväli.
Kaikki raskaan kaluston kuljettajat eivät ole idiootteja, mutta ne idiootit näkyvät.
sanon, että sama toive sääntöjen tai edes turvallisuuden ehtojen noudattamisesta koskee tietysti myös henkilö- ja pakettiautoja. Kuitenkin jos raskaan kaluston kanssa sattuu, sattuu kovaa, eikä se raskaan kaluston kuljettaja aina ole syytön osapuoli.
Vielä tuohon nopeuteen liittyen, navigaattorin mukaan ajettaessa nopeusmittarin heitto on eri ajettaessa kesä- tai talvirenkailla. Se kannattaa huomioida. Itse pyrin ajamaan niin lähellä nopeusrajoitusta, että kenenkään ei ole pakko ohittaa ja niin tasaisesti, että jos joku haluaa ohittaa, onnistuu se ilman törkeää ylinopeutta.
Terveisin
turhien toiveiden esittäjä.
Herbert:
Luotan heidän omiin kertomuuksiisa ja omiin silmiin! He ovat ihan itse kertoneet kuinka rekan ovat roikkuneet puskurissa kilometrikaupalla ja olen minä nyt itsekin nähnyt näitä jonon vetäjiä ja kyseessä ei tosiaankaan ole ollut mikään rajoituksenmukainen nopeus, vaan selvästi alle.
Herbert:
Jos väitteesi rajoituksen mukaisesta ajamisesta pitäisi paikkaansa, niin tuskin kovin montaa perässä roikkuvaa rekkaa joutuisit keskimääräisillä matkoilla päästämään ohitse. Ei sillä 5km/h nopeuserolla kovin nopeasti kukaan imuun pääse.
Herbert:
Nyt on puhuttu raskaasta kalustosta eikä kaikkien perässä roikkujien väistelemisestä. Henkilöautoilijoistahan löytyy myös sellaisia jotka roikkuvat puskurissa ilman, että on aikomustakaan mennä ohitse.
Henkilöautojen väistämisessä taasen ei tarvitse tinkiä omasta matka-ajastaan. Riittää, että sopivan paikan tullen ajaa tien reunassa.
Herbert:
Ei minullakaan mitään tilastoa ole osoittaa, ainoastaan omat havaintoni siitä, kun olen sellaisen saavuttanut ja joutunut ajamaan sellaisen perässä. Harvoin mennään yli 85km/h. Lisäksi olen keskustellut kuljettajien ja yrittäjien kanssa ja ovat kertoneet, että rajoitinta vasten ajaminen näkyy selvästi polttoainelaskussa ja renkaiden kulumisessa.
Herbert:
Otanko seuraavalla kerralla kuvan? Elämää on etelä-suomen ulkopuolellakin.
Herbert:
Miksi? Jos tällainen tuollainen tilanne osuu kohdalle, niin kuormasta riippuen nopeuteni on 85-90km/h.
Opelixi:
Se ei minua haittaa jos ajat tilanteen salliessa 10km/h ylinopeutta, mutta että mielestäsi (ja monen 'ammattilaisen' mielestä ylinopeutta on pakko ajaa, jos haluaa yleisillä teillä liikkua?
Huhhuh. Ei sopiva nopeus ole pelkästään huutoäänestys tai uhkailukysymys. Raskaalla kalustolla perässä roikkuminen on, mitäs muutakaan kuin uhkailua. Tiedän varmaan minne uhkailijat ja pahoinpitelijät kuuluvat? Aivan oikein, vankilaan. Perässä roikkuvat ammattilaiset lienevätkin linnakundeja enimmäkseen.
Valitettavasti pääteiden nopeusrajoitukset ovat mitoitettu sen verran alakanttiin, että normaaliolosuhteissa ei ole mitään järkevää perustetta rajoitusta alhaisemmalle nopeudelle. Pakkohan sitä ei ole ajaa, mutta silloin pitää ottaa muutkin huomioon.
Ethän sinä kadulla kävellessäsikään jää mummojen taakse tepsuttelemaan. Ei se sen kummempaa ole tienpäälläkään paitsi, että siellä ohittaminen ei olekaan yhtä helppoa, kuin jalkaisin kadulla.
No niillä raskailla ajoneuvoilla nyt vaan sattuu muutenkin olemaan myös se ajoneuvokohtainen rajoitus 80km/h. Moottoritiellä ehkä ymmärtää että sen ylitystä rajoittimen puitteissa katsotaan läpi sormien, mutta kyllä sen rajoituksenmukaisen pitäisi muualla riittää.
Äläkä jauha mistään alinopeuksista, aivan yleisesti on tiedossa että rajoituksenmukaisella nodeudellakin nuo tulevat painostamaan kun haluaisivat ajaa 5km/h nopeammin.
Opelixi:
Varmaan olet monenkin näkemäsi veturin näkemystä asiasta kuullut. Ja sitten tehnyt päätelmäsi asiasta. Jep jep, mutta antaa tämän yksityiskohdan olla. Ei se ole olennainen pointti.
Vain rekat pitäisi päästää ohi?
Asia ei muutu mihinkään, onko kyseessä rekat vai kaikki.
Riippuu kovasti tieosuudesta ja muun liikenteen määrästä.
Jos ei traktoreista tai mopoautoista puhuta, rekan suorittama ohitus on hyvin harvinainen tapaus.
Jotta saisit edes hiukan näkemystä ja kokemusta tästä asiasta.
Opelixi:
Ei minustakaan yleensä ole tarvetta ajaa alle suurimman sallitun. Sinä kuitenkin sanoit ylittäväsi rajoituksen. Mikset ottanut kantaa kolmanteen vaihtoehtoon?
Herbert:
Muutamien kirjoituksia on tullut eri lehtien palstoilta luettua. Mikä asiassa on mielestäsi epäuskottavaa?
Herbert:
Tässähän on puhuttu nyt rekoista ja raskaasta kalustosta ylipäätään. Niiden ohi päästäminen tosiaan vaatii useimmiten pysähtymistä, mutta henkilöautojen ohi päästämiseen ei välttämättä tarvitse omaa nopeutta pudottaa lainkaan.
Herbert:
Riippuu ja roikkuu. Kaikkihan on teikäläisille vaikeaa ellei mahdotonta.
Herbert:
Olen todistanut jopa rekkojen keskinäistä ohittelua hiljaiseen aikaan. Siinä tosin ei ollut järjen hiventäkään, mutta nähty on. Koeta nyt muistaa, että elämää on etelä-Suomen ulkopuolellakin.
Herbert:
Mihin vaihtoehtoon?
Rekkojen suorittamat ohitukset ovaat arkipäivää hiljaisempina kellonaikoina, eivätkä vain nelikaistaisilla teillä. Aika rajoittunut pitää olla ajokokemus, ellei ole sitä huomannut.
Katsoin videon. Ei hyvältä näytä - nimittäin kuvaaja-auton äänekäs öykkäröintiprotestointi. Pelkurimaiset tööttäilijät tekevät temppunsa aina raukkamaisesti takaapäin, jolloin heidän ei tarvitse näyttäytyä uhrilleen, eikä uhri pysty antamaan takaisin samalla mitalla. Näillä tyypeillä ei ole rohkeutta painaa äänimerkkiä, kun autot ovat nokat vastakkain.
Olen joskus miettinyt, että autossa olisi kätevä olla jonkinlaiset kostovälineet takana. Mielettömän äänekäs torvi vastaiskuksi tööttääjille ja kirkas strobosalamavalo kostoksi valonvilkuttelijoille. Ja ehkä LED-valoteksti, jolla voi antaa asiaan kuuluvan kommentin. Ja mahdollisesti äärimmäisenä ääniaseena erittäin kovaääninen pommi, joka ei aiheuttaisi vahinkoja mutta joka säikäyttäisi - ja valoaseena pallomainen pyörivä hyrrä, jonka pinta olisi täynnä laserdiodeja. Tämä olisi kyllä aivan viimeinen ase - tai diodeja olisi ainakin himmennettävä, ettei silmiä puhkeaisi.
Tuollaiset aseet vähän tasoittaisivat tilannetta.
Jos pitäydytään pehmeämmissä keinoissa, yksi mahdollisuus olisi salaisen sammutusnapin asentaminen autoon. Kun perässä ajava tööttäilisi, edellä ajavan autoon tulisi yhtäkkiä "vikaa", ja auto pysähtyisi keskelle tietä tukkien liikenteen. Kuljettaja nousisi ulos ja alkaisi työntää autoa yrittäen samalla ohjata sitä ikkunan kautta. Tämä kaikki olisi tietysti vain hämäystä. Teknisellä vialla legalisoitaisiin keskelle tietä pysähtyminen, mistä muuten voisi seurata rikossyyte. Parhaimmassa tapauksessa tööttääjäkuljettaja voisi joutua tulemaan avuksi työntämään, ja tällöin varsinainen kuski vain näyttelisi työntämistä ja antaisi tööttääjän ähkiä ja puhkia. Kun auto olisi työnnetty tien varteen, varsinainen kuski menisi sen sisään, starttaisi ja lähtisi ajamaan. Ohoh, nyt se lähtikin käyntiin.
Näin Jyväskylässä pari vuotta sitten tilanteen, jossa punainen Transit pakettiauto vaihtoi risteystä lähestyttäessä jotenkin huonosti kaistaa, ja tällä toimenpiteellään hieman häiritsi rekan kaistanvaihtoa. Transitin teko oli todennäköisesti pelkkä vahinko. Rekkakuski sai joka tapauksessa täysin suhteettoman hepulin ja alkoi soittaa torveaan. Kaistat olivat täynnä autoja, ja Transit oli risteyksessä siinä missä oli, eikä olisi voinut vaihtaa paikkaa, vaikka kuski olisi halunnutkin. Asetelma oli tyyppiä tehty mikä tehty, ja rekkamiehen torvensoittelu oli pelkkää jälkiprotestointia. Vaikka minä en ollut tuossa tilanteessa protestoinnin kohde, tilanteen katselu alkoi tuntua minustakin pahalta.
Paikka oli >tämä<, ja rekka oli kääntymässä sinne, minne kuvassa oleva rekkakin on menossa. Transitin kaistanvaihdosta huolimatta protestointirekkakin onnistui kääntymään.
nastaterroristi:
No nyt olemme samaa mieltä! Herbertin ajokokemus taitaa tosiaan olla aika rajoittunut.
Oli tarkoitus keskustella kiilamisesta ei roikumisesta.Itse en hyväksy sitä ja käytän turvaväliä hyödöksi kiihtämiseen, jos tulee mahdollisuus ohittaa.
simppa:
Huomasin ainakiin, että ei muistetta ilmajarrujen toimintoviivetta
reaktioaikaan lisäksi ja lastista sanottu moittien roikuttajija.
Videon tilanne on just-just ettei tulisi kolhousta. Bussissa on noin 50 matkustaja. Kokenut bussikuski tekee hätäjarrutusta vain äärimäisessa tilanteissa, ja pienempi nopeudella se tuntuu paljon voimakampi. Keltaisen syttyessä pysähtyä suojatien eteen ilman hätäjarrutusta ei ole mahdollista. Tila-auto näytää olla poistuvan heti, kun nuori mies reipasti ylitsee tietä. Ja keltainen kuitenkin vain varoitava, ei kielteinen merkki.
Tila-auton poistaessa kiihdyn noin 1,5 sekuntia. Onneksi päästin jalka irti kaasupolkimesta ja aloitin rullamaan sekunti ennen Skodan tempusta. Jarrutuksella katkaistu kiihdytys lisää monikertaisesti voimat, jotka toimivaat kuormaan.
Aloitin jarrutusta hidastimella, siksi hidastus alkoi välittömästi ja onnistuin pysähtymään vältäen hätäjarrutusta. Jos myöhäistyisin hetkiksi, ajoisin päälle, ja olisi vielä pari Audia mukana. Kuvitelkaa jos teidän.
Ei hyvältä näytä - nimittäin kuvaaja-auton äänekäs öykkäröintiprotestointi.
Äänimerkki on äänimerkki. Ensimäinen oli varoitava, että takaa tulee auto, sitten pyyntö siirtämään eteenpäin, kun siellä on tilaa. Mies pelkäsi, että sulkee puoli suojatietä, ja teki temppu ja sulki koko risteys. Ajatus oli antaa hänelle viesti, että virhe on korjattava kun mahdollisuus oli. Soitin aikaa tiheasti, mutta silloin stressavassa tilantessa aikaa hidastui.
Jotkut irvelivät,kun heille "huomentaa" sanoa. Äänimerkki on kuskijen viestintäväline, niin kuin vilkkut ja muut valot.
Arvioitakaa tätä: http://youtu.be/8lp3ETFcXxI. Koko tilannetta ei näkyy valitettavasti, mutta ennen kommentija jättämistä, katsokaa tarkemmiin kiinittajen huomiotta autojen nopeuksista.
rellu2.2d:
En havainnut videolla mitään tavallisuudesta poikkeavaa tai dramaattista liikennetilannetta. Yleensä liikenne ruuhkautuu kun yksi kaista täytetään kahdelta kaistalta. Henkilöautoilijat olisivat voineet kuitenkin tehdä liittymisen kiihdyttäen eikä jarruttaen. Kaistan voisi myös käyttää loppuun asti, jolloin vetoketju toimii eikä kaksi autoa pääse samaan väliin, niinkuin esim. nyt bussi pääsi tämän peräkärryn vetäjän eteen, jonka eteen oli jo yksi päässyt. Nopeuksia ja niiden muutoksia on vaikea arvioida videolta.
Iltalehden sivulla oli järkyttävä kiilausvideo. En huomannut kiilauksessa mitään ihmeellistä. Kiilattava olisi voinut antaa tilaa paremminkin.
http://www.iltalehti.fi/iltvautot/2012051406776060_v1.shtml
Opelixi:
Siihen, että ajetaan suurinta sallittua. Ilman, että aletaan halkoa hiuksia 2 km/h ylityksistä tai alle suurimman sallitun ajamisesta.