Volvo - Top Safety Pick kolmessa luokassa

43 kommenttia
«1

S 80, C 70 ja XC 90.

Top Safety Pick kukin omassa luokassaan.

http://www.iihs.org/ratings/default.aspx

[fittipaldi muokkasi tätä viestiä 27.09.2007 klo 13:13]
  
  • Ei turvallisuuteen liittyen, mutta linkin takana ihan mairea voitto S80-mallille (ymmärtääkseni V70 on etuosastaan, myös sisältä, sama).
    "And the "Interior of the Year" winners are….
    In the cars categories, Ward’s editors voted the Honda Fit the best interior in Economy-Priced Cars; they also chose the Saturn Aura as best in Popular-Priced Cars; and the Volvo S80 as having the best interior in Premium-Priced Car category. "

    Koko juttu:

    http://www.autointeriors.com/autointeriors07/public/Content.aspx?ID=115&sortMenu=106000&exp=8%2f7%2f2007+10%3a18%3a07+PM

      
  • Lainaus:
    27.09.2007 klo 19:54 Ecoisti kirjoitti
    Ei turvallisuuteen liittyen, mutta linkin takana ihan mairea voitto S80-mallille (ymmärtääkseni V70 on etuosastaan, myös sisältä, sama).
    "And the "Interior of the Year" winners are….
    In the cars categories, Ward’s editors voted the Honda Fit the best interior in Economy-Priced Cars; they also chose the Saturn Aura as best in Popular-Priced Cars; and the Volvo S80 as having the best interior in Premium-Priced Car category. "

    Koko juttu:

    http://www.autointeriors.com/autointeriors07/public/Content.aspx?ID=115&sortMenu=106000&exp=8%2f7%2f2007+10%3a18%3a07+PM


    Kyllähän Volvon kojelauta on tyylikäs, ergonominen ja käytännöllinen, joten en ihmettele äänestyksen tulosta. Ohessa samasta kulmasta kuvat Volvo V70:n kojelaudasta ja "Premium-Priced Car category" -sarjaan luettavista kilpailijoista eli Audi A6, BMW 5, MB E, Lexus GS ja Saab 9-5. Eikun äänestystä pystyyn mikä on tyylikkäin. Omasta mielestäni noista on tyylikkäimmät Volvo ja Audi ja Saab on selvästi huonoin. BMW, Mersu ja Lexus on siinä välimaastossa ja itse laittaisin ne järjestykseen Mersu, BMW, Lexus. Saapa nähdä pysyykö tämä asiallisuuksissa eli miten herkkähipiäisiä jotkut merkkifanit täällä on. :smile:

    http://www.km77.com/00/volvo/v70/gra/30.asp
    http://www.km77.com/marcas/audi/2005/a6/tfsi170/gra/30.asp
    http://www.km77.com/00/bmw/5/gra/30.asp
    http://www.km77.com/marcas/mercedes/2006/clase-e/gama/gra/36.asp
    http://www.km77.com/marcas/lexus/2006/gs/450h/gra/33.asp
    http://www.km77.com/marcas/saab/2006/9-5/gama/gra/31.asp

    Edit: Pitihän tuohon joukkoon vielä lisätä myös uusi Jaguar XF, joka on myös yksinkertaisen tyylikäs ja menisi minun makuuni kärkikolmikkoon Volvon ja Audin kanssa.
    http://www.km77.com/00/jaguar/xf/gra/102.asp

    [A-utoilija muokkasi tätä viestiä 27.09.2007 klo 22:07]
      
  • BMW:n ja Volvon kojelaudat (+ hallintalaitteet edessä) näyttävät varsin selkeiltä ja rauhallisilta. Tasapainoisilta.

    Bemppu näyttää varsin arvokkaalta, mutta ehkä tuossa kuvassa on sisustusmateriaalien osalta pantu parasta likoon. Joka tapauksessa Bempun sisustusmateriaalit ovat tuossa kuvassa aika onnistuneita väreiltään ja ilmeiltään.

    BMW:ssa voisi tuo kojelaudan yläkaari olla yhtenäinen, ilman erillisiä "aaltoiluja".


    P.S.

    Sisustaminen ei kuulu allekirjoittaneen harrastuksiin.

    [fittipaldi muokkasi tätä viestiä 27.09.2007 klo 22:22]
      
  • Lainaus:
    27.09.2007 klo 21:31 A-utoilija kirjoitti
    Kyllähän Volvon kojelauta on tyylikäs, ergonominen ja käytännöllinen, joten en ihmettele äänestyksen tulosta. Ohessa samasta kulmasta kuvat Volvo V70:n kojelaudasta ja "Premium-Priced Car category" -sarjaan luettavista kilpailijoista eli Audi A6, BMW 5, MB E, Lexus GS ja Saab 9-5. Eikun äänestystä pystyyn mikä on tyylikkäin. Omasta mielestäni noista on tyylikkäimmät Volvo ja Audi ja Saab on selvästi huonoin. BMW, Mersu ja Lexus on siinä välimaastossa ja itse laittaisin ne järjestykseen Mersu, BMW, Lexus. Saapa nähdä pysyykö tämä asiallisuuksissa eli miten herkkähipiäisiä jotkut merkkifanit täällä on. :smile:

    http://www.km77.com/00/volvo/v70/gra/30.asp
    http://www.km77.com/marcas/audi/2005/a6/tfsi170/gra/30.asp
    http://www.km77.com/00/bmw/5/gra/30.asp
    http://www.km77.com/marcas/mercedes/2006/clase-e/gama/gra/36.asp
    http://www.km77.com/marcas/lexus/2006/gs/450h/gra/33.asp
    http://www.km77.com/marcas/saab/2006/9-5/gama/gra/31.asp

    Edit: Pitihän tuohon joukkoon vielä lisätä myös uusi Jaguar XF, joka on myös yksinkertaisen tyylikäs ja menisi minun makuuni kärkikolmikkoon Volvon ja Audin kanssa.
    http://www.km77.com/00/jaguar/xf/gra/102.asp


    Olen jo selvästi käynyt läpi aika yksityiskohtaisestikin noiden muutamien autojen kojelaudat. Silloinkaan ei tullut muuta kommenttia kuin sama 'on se Volvon kojelauta hiaano ja erkonoomine ja kaikkee'. Joten pidä vaan sellaisena jos haluat, olen sanottavani sanonut eikä silloinkaan mitään vastaväitteitä tullut. Volvon kojelaudan ergonomia on korkeintaan ok ja vanhanaikainenkin se on.

    Audin on tottakai tyylikäs mutta käytännöllinen tai ergonominen se ei ole. Sekaisemmaksi on oikeastaan aika vaikea pistää, mutta tärkeinhän se ulkonäkö sillä merkillä onkin. E-mersun on aika ilmeetön ja monilta osin jopa hankala, myös kahteen muuhun saksalaiseen nähden vähän vanhanaikainen käyttöliittymältään. Huomatkaa mittariston vasemmalla laidalla 'tuikitärkeä' analoginen kello, kuka väittää vielä Merun mittaristoa harkituksi ja järkeväksi?

    Kiitos muutenk linkeistä, on TODELLA hyvät kuvat kojelaudoista!

      
  • Lainaus:
    27.09.2007 klo 21:31 A-utoilija kirjoitti

    Kyllähän Volvon kojelauta on tyylikäs, ergonominen ja käytännöllinen, joten en ihmettele äänestyksen tulosta. Ohessa samasta kulmasta kuvat Volvo V70:n kojelaudasta ja "Premium-Priced Car category" -sarjaan luettavista kilpailijoista eli Audi A6, BMW 5, MB E, Lexus GS ja Saab 9-5. Eikun äänestystä pystyyn mikä on tyylikkäin. Omasta mielestäni noista on tyylikkäimmät Volvo ja Audi ja Saab on selvästi huonoin. BMW, Mersu ja Lexus on siinä välimaastossa ja itse laittaisin ne järjestykseen Mersu, BMW, Lexus. Saapa nähdä pysyykö tämä asiallisuuksissa eli miten herkkähipiäisiä jotkut merkkifanit täällä on. :smile:

    http://www.km77.com/00/volvo/v70/gra/30.asp
    http://www.km77.com/marcas/audi/2005/a6/tfsi170/gra/30.asp
    http://www.km77.com/00/bmw/5/gra/30.asp
    http://www.km77.com/marcas/mercedes/2006/clase-e/gama/gra/36.asp
    http://www.km77.com/marcas/lexus/2006/gs/450h/gra/33.asp
    http://www.km77.com/marcas/saab/2006/9-5/gama/gra/31.asp

    Edit: Pitihän tuohon joukkoon vielä lisätä myös uusi Jaguar XF, joka on myös yksinkertaisen tyylikäs ja menisi minun makuuni kärkikolmikkoon Volvon ja Audin kanssa.
    http://www.km77.com/00/jaguar/xf/gra/102.asp


    Itsellä järjestys olisi Mb, uusi Jagge, Bemari, Volvo, Audi, Lexus ja kaikkia muita huomattavasti jäljessä Saab 9-5.

    Volvo on mielestäni viimeisimmässä sukupolvessa tehnyt huiman harppauksen tuossa asiassa. Aiemman sukupolven V70 ja S80 olivat huomattavasti halvemman oloisia. Bemari ja Audi ovat taas menneet tuossa taaksepäin, esim vanhan 5-sarjan kojelauta oli huomattavasti tyylikkäämpi ja voittaisi minusta edelleen tuon sarjan. Vanha A6 olisi myös kärkikolmikossa.

    [individual muokkasi tätä viestiä 28.09.2007 klo 11:55]
      
  • Lainaus:
    27.09.2007 klo 22:17 fittipaldi kirjoitti
    BMW:n ja Volvon kojelaudat (+ hallintalaitteet edessä) näyttävät varsin selkeiltä ja rauhallisilta. Tasapainoisilta.



    Minustakin Volvon ja Bemarin kojelautojen ja sisustojen välillä on huomattavasti enemmän yhtäläisyyksiä kuin eroja. Tyyli on jotenkin hyvin samankaltainen. En ole huomannut ainakaan mitään etua Volvon hyväksi, vaikka sitä niin kovasti usein kehutaan. Uusi Volvo on kyllä mennyt tässä paljon eteenpäin.

    Mersuissa on omanlaisensa tunnelma - sitä ei vaan löydy noista muista. Jotkut eivät ehkä pidä, mutta minusta se laatu ja fiilis vaan on eri luokkaa kuin Bemarissa tai Volvossa. Lexus on laadukkaasti toteutettu, mutta tyylillisesti en siitä pidä - liikaa jenkkilän makuinen. Laittaisin aika samaan järjestykseen kuin individualkin.

    Jos näistä pitäisi oman kokemuksen perusteella veikata miltä ne näyttää 150-200 tkm ajettuina, niin MB olisi silloinkin hyvin kuosissaan. BMW ja Volvo jo vähän nuhjuisia.

    [AkiK muokkasi tätä viestiä 28.09.2007 klo 12:09]
      
  • Tuota "villitystä" sijoitella nappuloita ja vastaavaa vaihdekepin ympärille en ole ymmärtänyt (autoissa) koskaan. Lentokoneissa lentäminen tapahtuu HOTAS-periaatteella (Hands On Throttle and Stick) jolloin ohjaimiin ja lähialueelle tulee paljon toimintopainikkeita ja nappuloita. Mutta autossa molemmat kädet on syytä olla lähes koko ajan ohjauspyörässä erilaisia tilanteita varten. Eli kättä ei lepuuteta vaihdevalitsimen lähistöllä (automaateissa) ja sitten painella niitä näppäimiä joita tottumattoman täytyy katsella alati (katse siirtyy pois tiestä pitkäksisikin aikaa). Eli ei nappuloita keskikonsoliin vaihdekepin viereen á la Audi (ja myös BMW).

      
  • Lainaus:
    28.09.2007 klo 14:28 Ecoisti kirjoitti
    Tuota "villitystä" sijoitella nappuloita ja vastaavaa vaihdekepin ympärille en ole ymmärtänyt (autoissa) koskaan. Lentokoneissa lentäminen tapahtuu HOTAS-periaatteella (Hands On Throttle and Stick) jolloin ohjaimiin ja lähialueelle tulee paljon toimintopainikkeita ja nappuloita. Mutta autossa molemmat kädet on syytä olla lähes koko ajan ohjauspyörässä erilaisia tilanteita varten. Eli kättä ei lepuuteta vaihdevalitsimen lähistöllä (automaateissa) ja sitten painella niitä näppäimiä joita tottumattoman täytyy katsella alati (katse siirtyy pois tiestä pitkäksisikin aikaa). Eli ei nappuloita keskikonsoliin vaihdekepin viereen á la Audi (ja myös BMW).


    Mitä IHMETTÄ!!?? Eihän Bemussa ole kuin se yksi ohjain alhaalla ja se on NIMENOMAAN suunniteltu siten ettei sinne tarvitse katsoa! Huomaa kuinka kaikki napit ja näytöt ovat paljon paremmin näkökentässä kuin muilla. Bemu oli kai ensimmäinen joka nosti näytön siihen korkealle mittariston viereen ja entä Heads Up Display joka nimenomaan lentokoneiden tapaan heijastaa tietoja tuulilasiin eli parhaaseen paikkaan ja vielä siten ettei silmien tarvitse tarkentua lähelle vaan ne näkyy 'kaukana' siellä missä katse on!

    Sehän on koko iDriven idea, ensinnäkin monimutkaiset säädöt jotka tuon kehittyneemmän tietokoneen ansiosta antavat paremman personointimahdollisuuden hoidetaan kun auton aluksi saa ja muutokset tehdään paikallaan ollessa. Tällöin on myös vähemmän tarvetta räveltää toissijaisia säätöjä ajon aikana kun asiat voi säätää monopuolisemmin.

    Toisekseen nyt onkin kojelauta paljon selkeämpi ja edessä ovat vain ajossa tarvittavat napit. Muistakaa myös ohjelmoitavat napit joihin saa itse valittua usein käytetyt toiminnot (sekä saatavilla oleva puheohjaus). Näin niitä perussäätöjä on helpompi käyttää.

    Kolmanneksi jos ajon aikana tarvitsee käyttää iDrive-kiekkoa joka on enemmän poikkeus kuin sääntö (tarkoitus on ettei sitä juuri ikinä tarvitse ajon aikana) niin sekään ei ole vaikeaa ja katse pysyy hyvällä alueella. Muistakaa että tietokoneen näytön ja valikoiden avulla saatiin ensimmäistä kertaa tuo uusi säätömahdollisuuksien määrä jota ei ennen oikeastaan ollut.

    Eli enemmän toimintoja mutta silti ajossa selkeämpi kojelauta. Sehän siinä on, porukka ei ole ymmärtänyt että kyse ei ole vain yhdestä säätökiekosta vaan koko käyttöliittymän remontista. Sitä ei mm. Audilla olla tajuttu ollenkaan ja niiden ergonomia on kamalaa, Volvossa ollaan edelleen 90-luvun tasolla (ihan ok toteutetustavalla tosin, poislukien ajotietokoneen ja navin käyttöä joka on kamala).

    En ymmärrä tuota E-Mersunkaan ihannointia eräiltä osin. Minusta se kojelauta on ihan siisti ja hieno siinä suhteessa. Kuitenkin ajotietokoneen käyttö on aika kamalaa, identtiset nappirivistöt ovat älytön idea, sijoittelukin on ihmeellistä mm. cd-vaihtajan edessä on usein vaihdekeppi (ei kyllä paha juttu kun ne ladataan kuitenkin paikallaan ollessa, minusta on kuitenkin kätevä voida ajon aikana niitä laittaa...). E-Mersu on edelleen vanhanmallinen eikä iDrive-aikakaudelta eli siisti mutta ei niin hyvä käyttää, näyttö alhaalla jne.

      
  • TYYLIKÄShän Bemun kojelauta ei todellakaan ole, ok näköinenkin vain tietyillä väri- ja materiaalivalinnoilla. Volvolle täytyy antaa plussaa hyvännäköisten tiettyjen puulajien käytöstä jotka ovat erilaiset kuin ne ainaiset samat... Harmi että muutoin Volvon kojelauta on 3-sarjasta kopio mutta tärkeimmät ergonomiset asiat ei ole kopioitu.

      
  • Lainaus:
    28.09.2007 klo 15:42 Putput kirjoitti

    Eli enemmän toimintoja mutta silti ajossa selkeämpi kojelauta. Sehän siinä on, porukka ei ole ymmärtänyt että kyse ei ole vain yhdestä säätökiekosta vaan koko käyttöliittymän remontista. Sitä ei mm. Audilla olla tajuttu ollenkaan ja niiden ergonomia on kamalaa, Volvossa ollaan edelleen 90-luvun tasolla (ihan ok toteutetustavalla tosin, poislukien ajotietokoneen ja navin käyttöä joka on kamala).


    Tuota kommenttia en käsitä ollenkaan, että Volvon ajotietokoneen käyttö olisi kamalaa. Toisessa ratin viiksessä on pyöritettävä säädin, jolla valitaan ajotietokoneen eri toiminnot ja myös nollataan ajotietokone. Ajotietokoneen näyttö on toisen mittarin keskellä. Tuo jos mikä on helppokäyttöinen ja ergonominen ja katsettakaan ei tarvi siirtää mittareista ajotietokoneen kanssa temppuillessa. Navigaattorin käyttöä on jossain testeissä kritisoiti ja siitä ei ole kokemusta, kun ei sellaista ole, joten voihan se ollakin hankalakäyttöinen.

    Sen kojelaudan näytön takana on auton toimintojen käyttövalikko, radion näyttö ja ilmastoinnin näyttö eli ei sitä tarvi paljon katsella ajon aikana. Tietysti parempi, jos tuo näyttö olisi isompi ja värillinen, mutta koska navigaattori on omassa värinäytössä kojelaudan päällä, niin samapa tuo oikeastaan. Onhan Volvon ergonomia kojelaudan ja mittareiden osalta saanut monissa testeissä kiitosta, joten vaikea siitä on hakemallakaan paljon moittimista löytää.

      
  • Yksi ongelma on noussut yli kaiken uusissa autoissa; ajotietokoneen sekä muiden toimintojen (ilmastointi, navi, radio) liittäminen yhteen tietokonemaiseen valikkorakenteeseen. Tästä esimerkkinä BMW:n yli kaiken menevä toimintojen viidakko. Yhtään asiaa ei auta, että valikoissa voi liikkua sillä vaihdevivun (tämäkin väärässä paikassa, ratti olisi parempi) mollukalla. Kun ajon aikana yrittää jotain toimintoa saada aikaiseksi (yksinkertaistakin), on parempi mennä rauhassa tien viereen p-paikalle ja sitten tutustua vaikka ohjekirjan avulla haluamaansa asiaan. Ja yhtään ei auta väittää, että kyllä käytön ja valikkorakenteen oppii kun on varustettu normaaleilla hoksottimilla. Tai että ajotietokoneen ja säätöjen käyttö on intuitiivista. Näin ei ole niin kauan kun BMW:n insinöörit vaihdetaan paremmilla aivoilla toimiviin. Nähtävästi käytettävyystutkimusta ko. konsernissa tekee joku opiskelijanplanttu ruokatuntien aikana.

    Ihan vain koemielessä istuttakaapa normaaleilla hoksottimilla varustettu 70-vuotias pirteä eläkeläinen bemuun ja pyytäkää kyseistä ajajaa vaihtamaan ilmastoinnin asetuksia. Ei onnistu, ei löydä edes koko ilmastoinnin valikkoa.

    Ei se kyllä ole ihme, tuo edellinen, koko iDrivehän perustuu Microsoftin Windowsiin (CE). Antaisitko sinä autosi ohjauksen Mikkisoftin käyttiksille, kun tavallinen tietokonekaan ei toimi kuin jaksottain. Älkää ainakaan Bemun omistajat päivittäkö iDriven softaa...

      
  • Lainaus:
    29.09.2007 klo 12:24 Ecoisti kirjoitti
    Yksi ongelma on noussut yli kaiken uusissa autoissa; ajotietokoneen sekä muiden toimintojen (ilmastointi, navi, radio) liittäminen yhteen tietokonemaiseen valikkorakenteeseen. Tästä esimerkkinä BMW:n yli kaiken menevä toimintojen viidakko. Yhtään asiaa ei auta, että valikoissa voi liikkua sillä vaihdevivun (tämäkin väärässä paikassa, ratti olisi parempi) mollukalla. Kun ajon aikana yrittää jotain toimintoa saada aikaiseksi (yksinkertaistakin), on parempi mennä rauhassa tien viereen p-paikalle ja sitten tutustua vaikka ohjekirjan avulla haluamaansa asiaan. Ja yhtään ei auta väittää, että kyllä käytön ja valikkorakenteen oppii kun on varustettu normaaleilla hoksottimilla. Tai että ajotietokoneen ja säätöjen käyttö on intuitiivista. Näin ei ole niin kauan kun BMW:n insinöörit vaihdetaan paremmilla aivoilla toimiviin. Nähtävästi käytettävyystutkimusta ko. konsernissa tekee joku opiskelijanplanttu ruokatuntien aikana.

    Ihan vain koemielessä istuttakaapa normaaleilla hoksottimilla varustettu 70-vuotias pirteä eläkeläinen bemuun ja pyytäkää kyseistä ajajaa vaihtamaan ilmastoinnin asetuksia. Ei onnistu, ei löydä edes koko ilmastoinnin valikkoa.

    Ei se kyllä ole ihme, tuo edellinen, koko iDrivehän perustuu Microsoftin Windowsiin (CE). Antaisitko sinä autosi ohjauksen Mikkisoftin käyttiksille, kun tavallinen tietokonekaan ei toimi kuin jaksottain. Älkää ainakaan Bemun omistajat päivittäkö iDriven softaa...


    Olisi tietty parempi jos tietäisit edes vähän mistä puhut. Voisit edes käydä katsomassa ihan oikeassa elämässä iDrive-varustettua kojelautaa. Ja jopa kokeilla. Jos et yhtään tajua niin kysy neuvoa. Juuri mikään tuossa ei ollut totta. Ilmastoinnin säätöön ei tarvitse edes ajatella sitä iDrive-kiekkoa vaan siinä on selkeämmin kuin muilla ilmastoinnin säätimet kojetaulussa! Myöskään radion käyttöön ei tarvitse iDriveen hipaistakaan. Navi on ajateltukin, aivan kuten kaikissa muissakin naveissa neuvotaan, kohteen syöttämisen ennen liikkeelle lähtöä. Matkalla navin käyttö ei ole sekään kovin hankalaa vaikka sen voisikin sanoa olevan järjestelmän heikoin lenkki.

    Jos haluaa tehdä niitä monipuolisia erikoissäätöjä niin ilmastoinnin valikon luulisi löytävän kun siinä ruudussa isolla lukee että mihin suuntaan sitä kiekkoa pitää tönäistä jotta siihen valikkoon pääsee!!!

    Kun Bemun ostaa tai käy edes kysymässä niin saa ihan henkilökohtaisen opastuksen sen systeemin perusideaan ja toimintoihin. Alan tutkija on kirjoittanut jutun siitä kuinka 10 minuutin opastus riittää valaisemaan homman idean ja joidenkin (varsinkin vanhojen) ongelmat ilmenivät vain kun joutuivat kylmiltään sähläämään sen kanssa. Hän kritisoi nimenomaan sitä ettei Bemu varsinkaan messuesittelyissään huolehtinut tärkeästä perusopastuksesta, ja sanoi muuten järjestelmän toimivan hyvin.

    Ihmettelen sitä että miksi pitäisi edes pystyä käyttämään 'luontevasti' erittäin monipuolista lukemattomia toimintoja tarjoavaa systeemiä HETI kun sisään astuu?

    On täysin päivänselvää, aina kun lukee näitä iDrive-haukkumisia, että 'ongelmat' on itse (tahallaan) aiheutettuja ja haettuja. Jatkuvasti kun kuulee kritiikkiä niin valituksesta selviää kuinka käyttäjä on keksinyt ihan itse mitä systeemin pitäisi tehdä ja on suorastaan etsinyt ongelmia.

    Yksi psykologinen tekijä tämän taustalla on myös selvä: ihmiset haluavat ymmärtää uuden asian kokonaan, eli jos jokin asia on vähänkin kokematta autossa tai on tavallaan jäänyt pimentoon niin SE ÄRSYTTÄÄ! Siksi kai ensimmäistä kertaa kokeilevat haluavat ensinnäkin heti lähteä ajamaan ja sitten haluavat käydä läpi kaikki toiminnot eli seikkailla läpi kaiken jotta tuntuisi 'tutulta'. Kun järjestelmä onkin niin laaja ja eri kategorioissa on niin paljon toimintoja niin kokonaisuus ei avaudu heti. Samalla odotetaan että kaikki toimii aivan kuten aimmissa ajamissa autoissa eli napin kojelaudasta löytämällä ajon aikana. Sitten kun vielä ei tajua ettei juuri mitään asiaa ole tarkoituskaan säätää iDriven avulla ajon aikana eli koko homman ideaa ei tajua niin nämä asiat yhdessä saavat tämän sählääjän ymmälleen, asiat ei tunnu tutulta ja ÄRSYTTÄÄ kun kaikki ei olekaan niinkuin odotti!

    Siinä olet väärässä mielestäni selvästikin että ratti olisi parempi paikka sille säätimelle. Vaihdekepin edessä on paljon luontevampi paikka, aivan kuten lentokoneissa, ja jos se olisi ratissa niin se veisi monen muun asian paikan niille luonnollisemmasta paikasta.

    Tuosta ohjekirjan tarpeestakin olen osin eri mieltä. Tuo menurakenne on nimenomaan sellainen että jos IHAN PERUSIDEANKIN vain tajuaa niin sen jälkeen kaiken melkeinpä oppii etsimällä ja käyttämällä. Nimittäin ruudussahan lukee koko ajan missä mennään ja mihin alueelle pääsee. JOSKUS kyllä tarvitsee ohjekirjaa löytämään jonkin toiminnon, eihän kaikki pienimmätkin asiat voi olla nassun edessä kuin tarjottimella. Jos joku on selvinnyt näinkin täynnä toimintoja olevan auton omistamisesta ilman että joutuu koskaan käyttämään ohjekirjaa niin käsi pystyyn. Karvalakkiautoja ei lueta mukaan.

    Onko jonkun mielestä tosiaan kamalaa jos auton ostettuaan vähän aikaa seikkailee auton toimintoja läpi? Ehkä vielä Kuplavolkkarin kanssa se ei ollut tarpeen, mutta siinä ei ollutkaan pimeänäkölaitetta, yksityiskohtaisesti alueittain säädettäviä lämpötiloja ja tuuletusvoimakkuuksia, osittain poiskytkettävää ajonvakautusta, heijastusnäyttöä, jne...

    Jos taas hyppää esim. vuokra-autoon niin kaikki perustoiminnot on kilpailijoita selkeämmin nassun edessä. Ilmastoinnin, radion, jne. käyttö on yksinkertaista. IDriveen koskeminen on silloin täysin vapaaehtoista.

      
  • Lainaus:
    29.09.2007 klo 12:24 Ecoisti kirjoitti
    Ei se kyllä ole ihme, tuo edellinen, koko iDrivehän perustuu Microsoftin Windowsiin (CE). Antaisitko sinä autosi ohjauksen Mikkisoftin käyttiksille, kun tavallinen tietokonekaan ei toimi kuin jaksottain. Älkää ainakaan Bemun omistajat päivittäkö iDriven softaa...


    Ei ole pahemmin ongelmia tuossa systeemissä ollut... Alkuaikoina raportoitiin koetuista vioista jonkin verran mutta se on nykyään ihan odotettavaa, taitaa vain Lexus olla lähes virheetön alusta alkaen (vai onko, tuo arvio perustuu luuloon sillä en ole mitään Lexuksen ongelmista kuullut)?

    Siinä olet kyllä oikeassa ettei ensimmäisenä Microsoft tulisi mieleen platformia valitessa. Nyt saa nähdä miten Fiatissa ynnä muissa tuleva Microsoftin elektroniikkasysteemit toimivat, luupaavalta kuullostaa.

    iDriven softaa ei itse tarvitse päivittää, sen hoitaa huolto. Mutta ainakin ennen se saattoi kestää niin monia tunteja että seuraavana päivänä vasta sai takaisin!!!

    Ei muuten enää kauaa kestä ennenkuin kuulemme millainen toteutus on seuraavassa seiskassa. Odotan paljon enemmän puheohjaukseen perustuvaa ja ehkä katseen kohdistamiseen perustuvaa käyttöä.

      
  • Mielipiteeni perustuu kyllä kokemukseen. Olen useita satoja kilometrejä vuokrabemulla Saksassa(kin) ajanut. Eli kyllä sen iDriven (eli iDistract tai iCrash) toimintaperiaate ja siihen liittyvät haasteet ovat tuttuja.

    Kyllä se bemu osoittaa kuitenkin kehityskelpoisuutta koska on lähtenyt tälle tielle. Mutta käytettävyyden kannalta on vielä jonkun verran matkaa, ennen kuin asiat ovat kohdallaan.

    Ihan vain esimerkkinä kun mietimme niitä säätömahdollisuuksia (mitä monet muutkin autot tarjoavat): kuinka montaa erilaista asetusta vaikka radiosta on yksikään auton omistaja käyttänyt jatkuvasti. Sen alkuvaiheen räpeltämisen jälkeen käy niin, että 99 sadasta erilaisesta toiminnosta jää unholoaan tai niitä ei muuten vain tule käytettyä.

    Jotenkin tuntuu, että toimintojen määrä on kilpailuvaltti, ei niiden järkeistäminen ja harkittu poisjättö.

    Putputille vaan, että ei se sinun bemusi paini todella ainoana tässä asiassa markkinoilla.

    Edelleen mielipiteenäni voin kertoa, että Volvo on silti onnistunut tässäkin asiassa. Ajotietokone on yksinkertainen, erilaisten säätöjen ja asetusten määrä autossa vähäinen ja valikkorakenne yksinkertainen (valikkopuu kuten tiedostorakenteissa). Eli autossa oikeasti otetaan aktiivisesti infokuormaa pois kuljettajalta (ei ole edes mahdollista) säätöjen, vaihtoehtojen ja asetusten puolesta.

    Että tällä tavalla.

      
  • Lainaus:
    29.09.2007 klo 17:03 Ecoisti kirjoitti
    Mielipiteeni perustuu kyllä kokemukseen. Olen useita satoja kilometrejä vuokrabemulla Saksassa(kin) ajanut. Eli kyllä sen iDriven (eli iDistract tai iCrash) toimintaperiaate ja siihen liittyvät haasteet ovat tuttuja.

    Kyllä se bemu osoittaa kuitenkin kehityskelpoisuutta koska on lähtenyt tälle tielle. Mutta käytettävyyden kannalta on vielä jonkun verran matkaa, ennen kuin asiat ovat kohdallaan.

    Ihan vain esimerkkinä kun mietimme niitä säätömahdollisuuksia (mitä monet muutkin autot tarjoavat): kuinka montaa erilaista asetusta vaikka radiosta on yksikään auton omistaja käyttänyt jatkuvasti. Sen alkuvaiheen räpeltämisen jälkeen käy niin, että 99 sadasta erilaisesta toiminnosta jää unholoaan tai niitä ei muuten vain tule käytettyä.

    Jotenkin tuntuu, että toimintojen määrä on kilpailuvaltti, ei niiden järkeistäminen ja harkittu poisjättö.

    Putputille vaan, että ei se sinun bemusi paini todella ainoana tässä asiassa markkinoilla.

    Edelleen mielipiteenäni voin kertoa, että Volvo on silti onnistunut tässäkin asiassa. Ajotietokone on yksinkertainen, erilaisten säätöjen ja asetusten määrä autossa vähäinen ja valikkorakenne yksinkertainen (valikkopuu kuten tiedostorakenteissa). Eli autossa oikeasti otetaan aktiivisesti infokuormaa pois kuljettajalta (ei ole edes mahdollista) säätöjen, vaihtoehtojen ja asetusten puolesta.

    Että tällä tavalla.


    iDrive kylläkin on ihan looginen käyttää, kerran käy sen läpi ja sen jälkeen ei ole mitään ongelmaa.

    Mielestäni siellä ei ole turhia asetuksia, niitä päinvastoin voisi olla vaikka enemmänkin. Asetuksiinhan ei kovinkaan usein tarvitse kajota kun on ne kertaalleen laittanut mieleiseksi.
    Mainio oivallus on myös se että laitteesta näkee milloin esimerkiksi jarrupalat menevät vaihtoon, niiden kulumista tarkkaillaan jatkuvasti, toinen miellyttävä piirre on ilmanpaineiden tarkkailu, itse voi asettaa raja-arvot ja niiden puitteissa tulee ilmoitus. Parkkitutka (etu-taka) on havainnollisesti integroitu näyttöön. Tietokone on oikeasti erittäin hyvä ja se antaa minulle tarvitsemani tiedot helposti.

    Volvossa asetuksia tosiaan on niukasti joten eipä siitä sen enempää.

      
  • Mitä oleellisia asetuksia S80:sestä puuttuu?

    iDrivestä löytyy kyllä kokemusta nykyisen seiskan ja vitosen keulalta. Ainakin tätä faceliftiä edeltäneessä femmassa se oli vielä aika kamala, ja seiskassa suorastaan käyttökelvoton.

    Lainausta eräästä toisesta viestistäni:

    Ihan oikeasti, tuskin ergonomian ammattilaiset turhaan haukkuvat tuota iDriveä. Alani ammattikirjallisuudessakin iDrive on mainittu muutaman muun tuotteen kanssa esimerkeiksi siitä, kuinka käyttöjärjestelmiä ei tule rakentaa. Mutta mitäpä ne mistään tietää...

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 09.10.2007 klo 18:02]
      
  • Lainaus:
    09.10.2007 klo 17:59 Simppa- kirjoitti
    Mitä oleellisia asetuksia S80:sestä puuttuu?

    iDrivestä löytyy kyllä kokemusta nykyisen seiskan ja vitosen keulalta. Ainakin tätä faceliftiä edeltäneessä femmassa se oli vielä aika kamala, ja seiskassa suorastaan käyttökelvoton.

    Lainausta eräästä toisesta viestistäni:

    Ihan oikeasti, tuskin ergonomian ammattilaiset turhaan haukkuvat tuota iDriveä. Alani ammattikirjallisuudessakin iDrive on mainittu muutaman muun tuotteen kanssa esimerkeiksi siitä, kuinka käyttöjärjestelmiä ei tule rakentaa. Mutta mitäpä ne mistään tietää...


    En minä tiedä mikä on sinun mielestäsi olennaista tai epäolennaista, edellisessä viestissä joitan hyödyllisiä asetuksia yritin demoilla mutta ilmeisesti kun Volvossa niitä ei ole niin eihän niillä mitään tee. Volvossa suurin osa asetuksistahan hoidetaan napeilla, iDrivessa asetukset on viety käyttöliittymään joka nyt sattuu olemaan helppokäyttöinen, puhutaan viimeisimmästä versiosta, kojelautaan jätetään vain tärkeimmät napit, se selkeyttää työpöytää ja parantaa ergonomiaa.

      
  • Lainaus:
    09.10.2007 klo 18:20 ZXXR kirjoitti

    En minä tiedä mikä on sinun mielestäsi olennaista tai epäolennaista, edellisessä viestissä joitan hyödyllisiä asetuksia yritin demoilla mutta ilmeisesti kun Volvossa niitä ei ole niin eihän niillä mitään tee. Volvossa suurin osa asetuksistahan hoidetaan napeilla, iDrivessa asetukset on viety käyttöliittymään joka nyt sattuu olemaan helppokäyttöinen, puhutaan viimeisimmästä versiosta, kojelautaan jätetään vain tärkeimmät napit, se selkeyttää työpöytää ja parantaa ergonomiaa.


    Nyt on kyllä kysyttävä, että kumpi on parempi käyttöliittymä: sellainen, jossa näkee missä mikäkin toiminto sijaitsee, vai sellainen, jossa on itse muistettava missä mikäkin toiminto on?

      
  • Lainaus:
    09.10.2007 klo 18:30 kenesis kirjoitti
    Nyt on kyllä kysyttävä, että kumpi on parempi käyttöliittymä: sellainen, jossa näkee missä mikäkin toiminto sijaitsee, vai sellainen, jossa on itse muistettava missä mikäkin toiminto on?


    Onko sinulla tietokoneessasi kaikki toiminnot työpöydällä, vai löytyykö siitä vain ne useimmin tarvittavat ? ja loput valikoista.

    Mihin tuo muistaminen liittyy ? käytätkö tietokonettasi silmät kiinni ?

      
  • Lainaus:
    09.10.2007 klo 18:39 ZXXR kirjoitti

    Onko sinulla tietokoneessasi kaikki toiminnot työpöydällä, vai löytyykö siitä vain ne useimmin tarvittavat ? ja loput valikoista.

    Mihin tuo muistaminen liittyy ? käytätkö tietokonettasi silmät kiinni ?


    Onko sinulla näppäimistö, jossa jokaiselle kirjaimelle on oma näppäin, vai käytätkö valintapyörylää?

    Muistaminen liittyy siihen, että valikkorakenteisessa käyttöliittymässä toimintojen sijainti on joko muistettava tai etsittävä joka kerta erikseen. "Nappulahässäkästä" näkee yhdellä silmäyksellä, että missä se kaivattu nappi on, valikkorakenteesta ei näe.

      
  • Lainaus:
    09.10.2007 klo 18:49 kenesis kirjoitti

    Onko sinulla näppäimistö, jossa jokaiselle kirjaimelle on oma näppäin, vai käytätkö valintapyörylää?

    Muistaminen liittyy siihen, että valikkorakenteisessa käyttöliittymässä toimintojen sijainti on joko muistettava tai etsittävä joka kerta erikseen. "Nappulahässäkästä" näkee yhdellä silmäyksellä, että missä se kaivattu nappi on, valikkorakenteesta ei näe.


    http://www.e60.net/information/idrive/

    Siitä vain rohkeasti tekemään nappia jokaiselle toiminnolle. Pitäisikö mielestäsi esim. navigaattorin kohdeosoitteen kirjoittaminen tapahtua perinteisellä näppäimistöllä?

      
  • Lainaus:
    09.10.2007 klo 18:49 kenesis kirjoitti
    Onko sinulla näppäimistö, jossa jokaiselle kirjaimelle on oma näppäin, vai käytätkö valintapyörylää?

    Muistaminen liittyy siihen, että valikkorakenteisessa käyttöliittymässä toimintojen sijainti on joko muistettava tai etsittävä joka kerta erikseen. "Nappulahässäkästä" näkee yhdellä silmäyksellä, että missä se kaivattu nappi on, valikkorakenteesta ei näe.


    iDrivessa ei kirjoiteta, siinä on toimintoja ja valikoita.

    Kyllä siitä nappulaviidakosta oikean napin löytäminen on muistin varassa tehtävä, napin merkitys on usein ensin tarkistettava käyttöohjekirjasta ja sen jälkeen muistettava napin sijainti.

      
  • Lainaus:
    09.10.2007 klo 19:06 JEV2 kirjoitti

    http://www.e60.net/information/idrive/

    Siitä vain rohkeasti tekemään nappia jokaiselle toiminnolle. Pitäisikö mielestäsi esim. navigaattorin kohdeosoitteen kirjoittaminen tapahtua perinteisellä näppäimistöllä?


    Sanoinko, että jokaiselle toiminnolle pitää olla oma nappi? Joka päiväisessä käytössä tarvittaville toiminnoille sellainen on mielestäni syytä olla. Harvoin jos silloinkaan tarvittavat säädöt sitten voi kätkeä minun puolestani minne tahansa.

    Toinen puoli asiassa on se, että miksi autossa pitää olla enemmän säädettäviä asioita kuin kojelaudassa on tilaa nappuloille? Jos säätö on niin triviaali, että sen voi kätkeä syvälle valikkohelvetin uumeniin, niin onko sen säätämismahdollisuus lainkaan tarpeellinen?

    Olen todellakin koko sydämestäni sitä mieltä, että esim. siihen kohdeosoitteen kirjoittamiseen sopii oleellisesti paremmin kosketusnäytön näppäimistö kuin valikkopylpyrä.

      
  • Lainaus:
    09.10.2007 klo 19:10 ZXXR kirjoitti

    iDrivessa ei kirjoiteta, siinä on toimintoja ja valikoita.

    Kyllä siitä nappulaviidakosta oikean napin löytäminen on muistin varassa tehtävä, napin merkitys on usein ensin tarkistettava käyttöohjekirjasta ja sen jälkeen muistettava napin sijainti.


    Eli kaikki toiminnot löytyy parhaiten valikoista, kunhan ei vain kirjoiteta proosaa? Jos ihan tosissasi ajattelet kirjoittamisprosessia erillisinä toimintoina, niin eihän se muuta ole kuin oikean kirjaimen etsimistä ja valinnan vahvistamista. Ei siis poikkea millään tavalla mainitsemistasi "toiminnoista ja valikoista".

    Nappulaviidakossa kaikki napit on nähtävillä, eli siitä voi saada visuaalisen vahvistuksen mielikuvalleen yhdellä silmäyksellä. Valikkohierarkiaan kätketyissä toiminnoissa ei tätä mahdollisuutta ole, vaan säädön sijainti on muistettava tai selattava valikkoja läpi yritys ja erehdys -menetelmällä.

    Koittakaa nyt ymmärtää, ettei valikkopohjainen käyttöliittymä ole mikään yksiselitteinen paras ratkaisu kaikkeen. Eihän BMW:kään ole sijoittanut kaikkia toimintoja iDriven alle. Jos valikot olisi ainut oikea tapa hoitaa asioita, niin eihän bemarissa olisi muita käyttölaitteita ollenkaan. Mihin tarvitaan rattia ja polkimia, kun halutut toiminnot löytää käden käänteessä iDriven pylpyrää pyöräyttämällä?

      
  • Onkohan esimerkiksi Bluetooth handsfreessä pikkusen helpompi kirjoittaa se puhelinnumero yksinkertaisesti kojelaudasta löytyvillä numeronäppäimillä kuin iDrivellä? Ja ne nappulat on vielä samassa järjestyksessä kuin normipuhelimessa, niin ei todellakaan tarvitse tarkastella. Mutta sun mielestä se on varmaan helpompi hoitaa kieputtamalla sitä kiekkoa?

    Edelleenkin odottelen, mitä säätöjä S80:sestä puuttuu. Audiolaitteiston säädöt ovat ehkä laajimmat mitä autoistani on löytynyt, ilmastointia voi säätää, avainmuistia voi säätää, ohjaustehostusta voi säätää jne. Anna tulla vaan ne olennaiset puutteet.

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 09.10.2007 klo 22:21]
      
  • Volvo on hyvä auto vaikkei minulla sellaista ole ollut "valovuosiin"! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    09.10.2007 klo 20:05 kenesis kirjoitti
    Eli kaikki toiminnot löytyy parhaiten valikoista, kunhan ei vain kirjoiteta proosaa? Jos ihan tosissasi ajattelet kirjoittamisprosessia erillisinä toimintoina, niin eihän se muuta ole kuin oikean kirjaimen etsimistä ja valinnan vahvistamista. Ei siis poikkea millään tavalla mainitsemistasi "toiminnoista ja valikoista".

    Nappulaviidakossa kaikki napit on nähtävillä, eli siitä voi saada visuaalisen vahvistuksen mielikuvalleen yhdellä silmäyksellä. Valikkohierarkiaan kätketyissä toiminnoissa ei tätä mahdollisuutta ole, vaan säädön sijainti on muistettava tai selattava valikkoja läpi yritys ja erehdys -menetelmällä.

    Koittakaa nyt ymmärtää, ettei valikkopohjainen käyttöliittymä ole mikään yksiselitteinen paras ratkaisu kaikkeen. Eihän BMW:kään ole sijoittanut kaikkia toimintoja iDriven alle. Jos valikot olisi ainut oikea tapa hoitaa asioita, niin eihän bemarissa olisi muita käyttölaitteita ollenkaan. Mihin tarvitaan rattia ja polkimia, kun halutut toiminnot löytää käden käänteessä iDriven pylpyrää pyöräyttämällä?


    Kysehän ei ole ollut missään vaiheessa kirjoittamisesta iDrivella vaan auton toimintojen käyttämisestä ja sen vaikeudesta, sinä puhut tekstinkäsittelystä autossa, se on pikkaisen eri asia. Sujuuko kirjoittaminen Volvon tietokoneella jouhevasti ?

    Eiköhän iDriven seuraavassa versiossa jo nähdä OSD, Volvoonkin sellainen varmasti joskus tulee ja sittenhän se onkin maailman paras värkki, mutta sitä odotellessa näillä mennään.

    Toistan: Kyllä siitä nappulaviidakosta oikean napin löytäminen on muistin varassa tehtävä, napin merkitys on usein ensin tarkistettava käyttöohjekirjasta ja sen jälkeen muistettava napin sijainti.

    Monessa autossa jokin toiminto vieläpä vaatii kahden näppäimen yhtäaikaista painamista, tai paina nappia ja odota että joku merkkivalo sytty ja jatka sitten nappien painamista.
    Tämä ei kokemukseni mukaan ole ainakaan helpompi tapa kuin opetella valikon selaaminen.

    Onko joku väittänyt että valikko on paras joka paikkaan ? Olisiko mielestäsi parempi että autossa on komentoikkuna josta voi sudoilla ?

    Kuten jo aiemmin sanoin, iDrivessa on ne harvemmin säädettävät asiat ja kuskin työpöydällä ne normaalisti tarvittavat, lisäksi voit poimia itsellesi tärkeitä toimintoja ratin näppäimiin sekä radion näppäimiin. Radion näppäimet on kaksitoimiset, hipaisemalla näet mitä sen takaa tapahtuisi ja vasta painamalla toiminto aktivoituu.

      
  • Lainaus:
    09.10.2007 klo 22:18 Simppa- kirjoitti
    Onkohan esimerkiksi Bluetooth handsfreessä pikkusen helpompi kirjoittaa se puhelinnumero yksinkertaisesti kojelaudasta löytyvillä numeronäppäimillä kuin iDrivellä? Ja ne nappulat on vielä samassa järjestyksessä kuin normipuhelimessa, niin ei todellakaan tarvitse tarkastella. Mutta sun mielestä se on varmaan helpompi hoitaa kieputtamalla sitä kiekkoa?

    Edelleenkin odottelen, mitä säätöjä S80:sestä puuttuu. Audiolaitteiston säädöt ovat ehkä laajimmat mitä autoistani on löytynyt, ilmastointia voi säätää, avainmuistia voi säätää, ohjaustehostusta voi säätää jne. Anna tulla vaan ne olennaiset puutteet.


    BT-HF:n paras ominaisuus on äänikomennot, ei siinä näppäillä mitään vaan sanotaan nimi ja puhelin hoitaa loput. Toki numero pitää puhelimessa olla mutta siellähän se on normaalitapauksessa ollut jo vuosikaudet.

    Säätöjä voit ihmetellä täällä: http://www.e60.net/information/idrive/
    Hierarkian alin topicci on normaalisti se säädettävä asia, se ei ehkä käy tuosta ilmi.

      
  • Lainaus:
    09.10.2007 klo 22:18 Simppa- kirjoitti
    Onkohan esimerkiksi Bluetooth handsfreessä pikkusen helpompi kirjoittaa se puhelinnumero yksinkertaisesti kojelaudasta löytyvillä numeronäppäimillä kuin iDrivellä?


    On, mutta silti en tuohon näppäimiä tuhlaisi. Mikäli muistan numeron ulkoa löytyy se myös kännykän muistista. Semminkin, kun hanskalokeroonkaan ei montaa puhelinluetteloa mahdu.

      
  • Lainaus:
    10.10.2007 klo 07:36 ZXXR kirjoitti


    BT-HF:n paras ominaisuus on äänikomennot, ei siinä näppäillä mitään vaan sanotaan nimi ja puhelin hoitaa loput. Toki numero pitää puhelimessa olla mutta siellähän se on normaalitapauksessa ollut jo vuosikaudet.



    Meikäläisellä on tolkuttoman huonoja kokemuksia noista äänikomentohärveleistä. Väitän, että 95% suomalaisista puhuu aksentilla , jota iDriven on vaikea ymmärtää. Ja vaikka puhuisi loistavaa englantia, niin pelkkä brittikorostus saattaa vetää tuon rakkineen sekaisin. Tämä äänikomentokritiikki ei koske pelkkää bemaria. Esimerkiksi Ford Mondeo oli tässä suhteessa aivan onneton.

    Miksiköhän esimerkiksi lentokoneissa ei käytetä äänikomentoja? Lentokoneet kyllä "puhuvat" sinulle, mutta sinä et voi puhua niille. Mietipä sitä.

    Voi esittää myös kysymyksen, miksi Nokia luopui noista puhekomentokännykköistä? Niinpä.

    Enpä muuten Volvossa joutunut koskaan tarkistelemaan nappeja.

    Ja siitä kirjoittamisesta vielä sen verran, että se luonnistuu yhtä näppärästi kuin tekstiviestin kirjoittaminen. Ei siis kovin vaikeaa.

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 10.10.2007 klo 08:13]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit