Sähköttömät autot menettävät arvonsa...

117 kommenttia
«134

....muutamassa vuodessa.

Hybridi- ja sähköautojen suosio on noussut nopesti niin suureen suosioon, että perinteiset polttomoottorilla varustetut autot tulevat menettämään arvonsa täysin muutamassa vuodessa.

Tällä hetkellä Euroopassa myytävistä Toyota Auriksista 70 % on hybridejä ja Suomessa 50%.
Vanhanaikaisia pelkällä polttomoottorilla varustettuja autoja tullaan toistaiseksi ostamaan vain työkäyttöön ja raskaiden peräkärryjen vetämiseen.

Hybridiautoilla ei ole mitääm menestymisen esteitä suomessa, sillä Toyota Auriskin oli TM:n talvitestin kakkonen ja siinä oli kaikkein tehokkain lämmitys. Kestotestit Toyotan hybrideistä ja muistakin merkeistä Suomessa, ovat tuottaneet aina tuloksen: Pidä ja aja.

Kävin itse koeajamssa hybridin enkä sen jälkeen voinut kuvitellakaan, että ostaisin jonkun muun auton. Sen verran mahtava ajoelämys tuosta hiljaisesta ja tasaisesta, nykimättömästä menosta jäi.

  
  • Mitä tarkoitat arvon menettämisellä muutamassa vuodessa? Sähköautoja on vielä niin vähän, että niitä ei käytettynä riitä kuin harvalle. Näin ollen muut autot eivät voi menettää arvoaan ihan hetkessä.

    Hybridi voisi olla ihan mielenkiintoinen, jos kiinnostavan paketin saisi johonkin itseäni kiinnostavaan autoon. Tällä hetkellä itseäni kiinnostavaa vaihtoehtoa ei ole markkinoilla.

      
  • Sellainen lisäys vielä edelliseen, että hybridistähän ei ole kovin suurta hyötyä paljon maantiellä ajaville. Diesel taitaa edelleen olla selvästi bensahybridiä parempi vaihtoehto maantieajossa.

      
  • "Ei ole kovin suurtahyötyä paljon maatiellä ajavalle"

    No, miten sen nyt ottaa. Moottoritien kesänopeudella Toyota Auris Hybridin kulutus on n. 5 l/100 km. Sekalaisessa kesäajossa kaupungissa ja maantiellä 4,4 litraa.

    Ihmisten ympäristötietouden lisääntyminen on kulutustakin tärkeämpi tekijä hybridi- ja sähköautojen hankkimiselle. Kulutus tietysti vaikuttaa siihen ympäristön säilymiseen.

      
  • Vastaavasti sekalaisessa ajossa kevyempi bensapihillä moottorilla varustettu auto pääsee ihan samanlaisiin kulutuslukemiin.

    Aikamoisia ennustelijoita taas.

    Yhden tietyn automerkin ja -mallin perusteella, jossa kiinnostavuus vielä perustunee yksinomaan hybridivaihtoehtoon, lienee yhtä hyvä tehdä tuollaisia ennustuksia kuin sammakon sisäelimiä lukemalla.

    Hybridiautoissakin on muuten perinteinen polttomoottori, ja "tavalliset" autot täynnä sähkölaitteita; onpa niissä akku ja laturikin! Sähköttömiä autoja ei siis taida ollakaan.
    (Tuota sähköä ei vaan käytetä auton liikutteluun..)

    Sähköautojen suosio taas varmasti lisääntyisi suorastaan räjähdysmäisesti, jos Suomessa älyttäisi lähteä Norjan linjoille mm. verotuksen keinoin ekoystävällisyyttä tukemalla. Kunhan vielä latauspisteverkoston laajuus ja toimintavarmuus saadaan kattavaksi..

    Pari hybridiautomallia ei autoteollisuutta tai autojen arvoa hetkauta suuntaan tai toiseen. Sähköautoilu toivottavasti sen pidemmän päälle tekee.

      
  • 1,6 Valvematic Active Edition Multidrive S 5-ov 24300 €
    1,8 Hybrid Premium 5-ov 31200 €
    Pensarahaa 6900€ kulutusero 1l/100 km

      
  • No onko tuo 5 l/100 km nyt niin kova tulos maantiellä? Ja jos ajaa oikeasti pitkää pätkää maantiellä, niin kauanko sitä virtaa piisaa?

      
  • 1,6 Valvematic Active Edition Multidrive S menee maantiellä 4-6l/100 km automaatilla.

      
  • Oleta että 1,8 Hybrid Premium lataa ajaessa moottorin käydessä, siitähän se polttoineen kulutus muodostuu.

      
  • Käykääpä koeajamassa hybridi tai sähköauto niin sen jälkeen on kyllä todella vaikea ostaa pelkällä polttomoottorilla varustettua autoa. Eli ei se kulutus yksistään ole valinnalle ratkaiseva.
    Hybrideihin kohdistuu ennakkoluuloja mm.akkujen takuu on 8 vuotta tai 350.00 kilometriä.

    Kannattaa lukea myös netistä hybrideillä ajavien käyttökokemuksia.

      
  • Ylhäällä rinnastetaan varustetasot Active ja Premium. Varusteissa on eroa kuin yöllä ja päivällä.
    Premiumissa on kaikki muut lisävarusteet, vain kuljettajaton ajaminen puuttuu.

    Hintaero ei siis tule siitä hybritiydestä.

      
  • Arvon menettämisen mittari on arvon aleneminen vuosien kuluessa. Arvon alenemista voi mitata absoluuttisesti euroina tai suhteellisena osuutena miten iso osa uuden auton arvosta häviää vuosien kuluessa.
    Tutkikaapa esim. vuoden 2010 uusien autojen hintalistoja ja niistä autoista tänä päivänä esimerkiksi Nettiautossa pyydettäviä hintoja. Toyota Priuksen arvo on pudonnut vuodesta 2010 noin puoleen viiden vuoden kuluessa (uusi oli aikanaan 33-45 tuhatta euroa versiosta riippuen). Saman merkin Avensis on menettänyt arvostaan vain noin kolmanneksen. Edullisemmasta hankintahinnasta johtuen Avensiksen hinnan aleneminen on ollut euroissa ehkä vain puolet Priuksen arvon alenemisesta.
    Litran tai kahden kulutuserolla ei ole juurikaan merkitystä, kun sitä verrataan auton arvon alenemisen vuotuiseen vaikutukseen.

      
  • Katukivi, käyn heti koeajamassa hybridin, kun itseäni kiinnostava hybridi on markkinoilla. Toistaiseksi sellaisia ei ole.

    Käy sinä vuorostasi ajamassa jotain kunnollista polttomoottorilla varustettua autoa, niin ehkäpä huomaat, että sekin toimii ihan mainiosti. Ja kuten osoitettiin, kaikki sinun kirjoittamasi tarina olikin sitten pelkkää hybridihypetystä ja propagandaa, jolle ei ole mitään perusteita. Hybridi ei ole maantieajossa taloudellisempi, eikä se säilytä hintaansa paremmin. Eikä muiden vaihtoehtojen hinnat voi romahtaa, koska hybridejä on markkinoilla niin vähän. Mielenkiintoisintahan on se, että vaikka käytettyjä hybridejä on erittäin vähän, niin silti Juhan tekstin perusteella ne eivät säilytä arvoaan hyvin.

      
  • 1,8 Hybrid Active Edition 5-ov, 1,6 Valvematic Active Edition Multidrive S 5-ov
    Näille tulee hintaeroksi 3300€. Entäs mitkä ovat vakuutusmaksut ja huollot? (turvallisuus akut?)
    Kummallakaan ropposella ei juuri pitkiä maantiematkoja viitsisi ajaa, rengasmelut ja muut tutinat ja tärinät.

      
  • Briteissä istuin taannoin muutamat matkat paikallisen chauffeurin kyydissä Prius+:ssa, ja siinä oli vanhempi herrasmies kyllä kerrassaan onnellinen työkalustaan. Takapenkiltä koettuna tilat olivat erittäinkin asialliset ja kyyti miellyttävää. Ja todelliset kulutuslukemat kuulemma myös varsin kohdallaan.

    Erityisesti kuljettaja painotti tuon isomman plussamallin olevan ajettavuudeltaan eri planeetalta kuin sen perinteisen Priuksen, joka on taidettu aika pitkälti joka mediassa haukkua tien päällä lipuvaksi saippuapalaksi, eli kuljettaja ei saa juurikaan perstuntumaa tiehen tai tiedä mihin auto oikeastaan on menossa ja miten päin.

    Kiinnostavan oloinen auto se oli, kyllä, ja Londoniumissakin olivat ymmärtäneet näille vähäpäästöisille antaa huojennuksia niin verotuksessa kuin esimerkiksi tietulleissakin; ruuhkamaksuja ei tarvinnut hybridillä maksella.
    Varmasti pitkälti tästä syystä noita siellä katukuvassa näkyikin ihan eri tahtiin kuin täällä meidän teillämme.

    Itsekin voisin tuollaisesta muumibussista varsinkin koeajolle asti hyvinkin kiinnostua, mikäli poliitikot täällä saisivat päänsä öljybisneksen ahterista ja alkaisivat tukea edes tuollaista näennäistä ekologisuutta, eli hinnat olisivat kilpailukykyisiä.

    Käytettynä noita ei tosiaankaan taida vielä paljoa liikkua; ei liene suuremmin vielä uusia myyty että käytettyjen volyymeitä löytyisi, mutta toisaalta ovatko hybridikuljettajat sitten peliensä kanssa niin onnellisia, ettei ole tullut tarvettakaan vaihtaa?

    Ainakin Katukivelle hybridi selvästi on peli yli kylien.

      
  • Tärkein sanomani tässä on se, että autoalalla tulee tapahtumaan lähivuosina suuri muutos kysynnän kohdistuessa sähkö- ja hybridiautoihin. Tähän muutokseen olisi hyvä valmistua sekä autokauppiaiden että autolehtien toimittajien. Tässä ei ole oikeastaan kysymys autosta vaan suuresta muutoksesta.

    Aina kuitenkin löytyy paljon niitä, jotka haluat elää vanhassa ja pyörittää separaattoriaan ymmärtämättä, uskomatta ja näkemättä ympärillä tapahtuvaa muutosta ja kehitystä. He ovat vain aina hampaat ja kynnet kiinni menneessä.

    Näitä separaattorin pyörittäjiä oli Nokiassa ja nyt myös Microsoftissa. Yritin kolme vuotta sitten selittää kuinka kuuden tuuman puhelin nousee volyymi- ja hittituotteeksi, jollainen minulla on ollut pian kaksi vuotta.

    Tässä se nyt todistetaan:

    http://www.kauppalehti.fi/uutiset/microsoftin-toimitusjohtaja-myontaa-yhden-suuren-virheen/AwpFNiw3

    Tässä yksi entinen Nokian johtaja ja separaattorin pyörittäjä:

    http://www.mtv.fi/uutiset/it/artikkeli/nokialta-ravakka-kommentti--suuret-naytot-kannykoissa-ovat-tyhmia-/1796212

      
  • Toyota Auris Hybridin vuotuinen ajoneuvovero on 72 euroa ja ensivuoden alussa voimaan astuva autoveronalennus Auris Hybrid Premium mallissa 462 euroa .

    Tarkoitukseni tässä on kertoa siitä suuresta muuoksesta, jotka sähkö- ja hybridiautot aiheuttavat lähivuosina autoalallla.

    Aina on kuitenkin ihmisiä, jotka jatkavat separaattorinsa pyöritystä eivätkä ymmmärrä, usko eivätkä näe ympärillään tapahtuvaa kehitystä. He roikkuvat kynnet ja hampaat kiinni mennneessä, eivätkä halua maailman muuttuvan.

    Nokian pohjanmaalaiset insinööritkin luulivat mustan pakeliittisymbiansa roikkuvat porstuan seinällä qwerty-näppäimet loistaen maailman loppuun saakka.

      
  • Tilasin kokeeksi Auris 1.8 Hybridi e-CVT 2016

      
  • Minäkään en ymmärrä katukiven höpinöistä mitään. Ei kai kukaan kiistä sitä, että sähkötoimiset autot yleistyvät voimakkaasti. En asiaa myöskään vastusta, vaikka sähköautojen ekologisuudesta voidaankin olla montaa mieltä. Mutta alkuperäisessä viestissä väite oli jotain aivan muuta. Sen viestin väitteet kumottiin heti, mutta ei se sitä tarkoita, että kiistäisimme tulevan muutoksen. Kiitos verotuksen, minäkin olen kiinnostunut etenkin ladattavasta hybridistä heti, kun sellainen tulee johonkin minua kiinnostavaan autoon.

      
  • Katukivi kirjoitti: Aina on kuitenkin ihmisiä, jotka jatkavat separaattorinsa pyöritystä eivätkä ymmmärrä, usko eivätkä näe ympärillään tapahtuvaa kehitystä. He roikkuvat kynnet ja hampaat kiinni mennneessä, eivätkä halua maailman muuttuvan.

    Ehkäpä kynsin hampain roikkujaksi kuvittelemasi ovat vain aikuisia?

    Vastaapa huutoosi ja kerro mikä hybridi kannattaa ostaa aikuisten ihmisten ja heidän tavaroidensa kuljettamiseen? Ota mittatikuksi vaikkapa nimikkoautoni 744 GLE. Mikä hybridi ostetaan tavoitteella pudottaa edes 4 litraa sadalle tiloista ja sedanin mukavuudesta tinkimättä?

      
  • Luin aikoinaan kauhukseni tai oikeammin järkyttyneenä tämän suuria puhelinnäyttöjä väheksyvän Nokian johtajan jutun:

    http://www.mtv.fi/uutiset/it/artikkeli/nokialta-ravakka-kommentti--suuret-naytot-kannykoissa-ovat-tyhmia-/1796212

    Nyt microsoftin toimitusjohtaja Satya Nadella sanoo

    ”Jos jotakin, niin iso virheemme oli ajatella, ett pc-tietokoneet pysyvät keskiössä kaiken aikaa. Nyt volyymituote on kuitenkin kuuden tuuman puhelin. Myönnän, näin on.”

    täällä:

    http://app.kauppalehti.fi/uutiset/microsoftin-toimitusjohtaja-myontaa-yhden-suuren-virheen/AwpFNiw3/uusimmat

    Oletko sinä savanderi ja sanot:

    "Hybridi- ja sähköautot ovat tyhmiä.#

    Tuo väite tulee tulee osoittautumaan vielä nopeammin vääräksi kuin pienten puhelimien rakentaminen.

      
  • Luin aikoinaan kauhukseni tai oikeammin järkyttyneenä tämän suuria puhelinnäyttöjä väheksyvän Nokian johtajan jutun:

    http://www.mtv.fi/uutiset/it/artikkeli/nokialta-ravakka-kommentti--suuret-naytot-kannykoissa-ovat-tyhmia-/1796212

    Nyt microsoftin toimitusjohtaja Satya Nadella sanoo

    ”Jos jotakin, niin iso virheemme oli ajatella, ett pc-tietokoneet pysyvät keskiössä kaiken aikaa. Nyt volyymituote on kuitenkin kuuden tuuman puhelin. Myönnän, näin on.”

    täällä:

    http://app.kauppalehti.fi/uutiset/microsoftin-toimitusjohtaja-myontaa-yhden-suuren-virheen/AwpFNiw3/uusimmat

    Oletko sinä savanderi ja sanot:

    Hybridi- ja sähköautot ovat tyhmiä.

    Se tulee osoittautumaan vielä nopeammin vääräksi kuin pienten puhelimien rakentaminen.

      
  • Ei kai tämä ole mitenkään vaikea ymmärtää:

    Sähkö- ja hybridiautot ovat viiden vuoden päästä mullitaneet täysin automarkkinat.

    Joillekin se on kyllä vaikea hyväksyä. Totuus on kuitenkin totuus ja totuuden toteutumiselle ei kukaan voi mitään. Kaikkien on vain mentävä asiaan mukaan. Asian toteutuminen on selvästi nähtävissä. Asiakkaat haluavat kyseisiä autoja ja kaikki autovalmistajat työntävät niitä kiireellä markkinoille.

    Kauhukseni luin keväällä 2012, kuinka Nokian johtaja sanoi: "Suuret näytöt kännyköissä ovat tyhmiä". Sanotko sinä nyt, että sähkö- ja hybridiautot ovat tyhmiä?

    Googlaa tuo juttu noilla hänen sanoillaan.

    Kauppalehdessä Microsoftin johtaja Suri sanoo: Kuuden tuuman puhelin on nyt volyymituote. Eivät kuulemma tajunneet sitä

    Googlaa tuokin.

      
  • Katukivi, kukaan tässä ei kiistä sitä, että sähköautot yleistyvät voimakkaasti. Tämä väitteesi on kuitenkin jotain aivan muuta, kuin ensimmäisten kirjoituksiesi väitteet, jotka kumottiinkin heti.

      
  • Näköjään myös sähköautojen hinta voi laskea kuin lehmän häntä: https://tekniikanmaailma.fi/autot/nissan-pudotti-reippaasti-sahkoauto-leafin-hintaa/
    Nyt myyntivarastossa olevat ajamattomat pelit ovat siis 5-6k kalliimpia kuin seuraavat tilaukset.

      
  • Katukivi kirjoitti: Sähkö- ja hybridiautot ovat viiden vuoden päästä mullitaneet täysin automarkkinat.
    Aikataulua en uskalla mennä veikkaamaan, mutta en näe mitään syytä, miksei sähkökäyttö jatkossakin kasvattaisi markkinaosuuttaan.

    Katukivi kirjoitti: Joillekin se on kyllä vaikea hyväksyä.
    Sinulle tuntuu olevan vaikeaa hyväksyä, ettei kaikkien muiden käyttötilanne ei ole sama kuin sinun. Haukut muita sen verran ikävästi, että nyt olisi aika lakata trollaamasta ja lyödä faktat pöytään, jos sinulla niitä on. Anna nyt viimein suosituksesi täyssähkö- tai hybridiautosta, johon mahtuu aikuisia sisään takaovestakin?

    Koska et tiedä yhtään hybridisedania, joka saisi muinaisjäänne Kantti-Volvon kulutuksesta pois 4 litraa, yritäpä seuraavaksi löytää edes 3 litraa vähemmällä kulkeva? Nyt pitäisi olla riittävän helppo tehtävä jopa Katukivelle?

    Pidä ja aja.
    Niin on ollut tapana. Nimimerkkini auton ostin keväällä 1987. Sen jälkeen oli Rouvan vuoro saada uusi auto. Se on vuosimallia 2004, ja hän ajaa sillä edelleenkin. Kun tuli minun vuoroni perheen ykkösautoon, ostin pari vuotta käytetyn tavallisen sedanin, tavallisen sedanin (=käytetyn Avensiksen) hinnalla. Sille on budjetoitu 8 vuotta tai 300.000 km, kumpi ensin tuleekaan täyteen.

    Pidä ja Aja on hyvä neuvo. Nyt kun vielä oppisit itse sitä noudattamaan.

      
  • No joo tuollainen Volvo 744Gle vei ainakin minulla aikanaan kaupunki ajossa 15-20ltr/100km. Tuollainen Hybrid Auris vie kaupungissa sen 4-4,5ltr/100km. Säästö 20000km ajoilla n.3400€.

    Toisekseen aika vaikea kuvitella mitä tuollaisessa Volvossa olisi niin mukavaa, että sellaisella haluaa liikkua? Ehkä se jokaiseen ylämäkeen talvella jumiin jäänti,400km toimintasäde tankillisella ja lähes kaikkien nykyään "pakollisten" varusteiden puuttuminen on hienoa! Tuo volvo oli ihan jees 30vuotta sitten mutta eihän tuollaisella ole mitään tekemistä auton kanssa tänä päivänä.

      
  • Kulutuksien osalta puhuttiinkin kokoajan maantieajosta.

    Edelleenkään yksikään katukiven alkuperäisistä väitteistä ei pidä paikkansa.

      
  • No joo noihin Katukiven juttuihin sen enpää kantaa ottamatta.

    Ihmiset vaan ajaa aika paljon muuallkin kuin maantiellä. Omani ja lähes kaikkien tuntemieni ihmisten autoilusta varmaan 90% on taajamassa/kaupungissa ajamista. Sellaiseen ajoon hybrid varmasti soveltuu mitä mainioimmin. Sitten ihimisen jonka ajot ovat päinvastaiset äskeiseen kannattaa hankkia joku muu kuin Hybridauto esim.diesel.

    Sedan hybridejä ei suomen markkinoila pyöri, koska eihän noilla saippualaatikko sedaneilla ole kysyntää muutenkaan. Maailmalta noitakin löytyy sitten varmaan eritavalla.

    Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, että ennemmin ajan sillä 5ltr kulutuksella ja uudella Auriksella kuin 740volvolla ja kuvitelulla 8ltr kulutuksella sillä niiden mukavuudessa todellakin on eroa. Pakataanpa autoon 2aikuista, 3lasta ja vaikka koira sekä muutama nyssäkkä tavaraa. Otetaan suunta sitten Helsingistä->Mikkelin mökille ja ajankohdaksi normaalin kesän perjantai iltapäivä. Lämpötila on n.+28 astetta j hel..tin moinen ruuhka niin onko tuo sitten tosiaan mukavaa ajaa sillä Sedan Volvolla?

    Akalla ja lapsilla hirttää kiinni Volvon +40 sisälämpötilaan ja koira oksentaa isännän harteille takapenkiltä koska on saanut lämpöhalvauksen. Sitten kun vihdoin on päästy konetien alkuun ja volvo hieman viileämmäksi ajamalla ikkunat auki 130 km/h alkaa takapenkkiläisiä nälättää. Nouhätä pistetään volvo parkkiin ja haetaan sieltä kätevästä sedan korin takaluukusta evästä ja sillä aikaa kaikki tähän mennessä ohitetut rekat meni ohi. Ei siinä mitään illalla ollaan päästy mökille ja roikuttu rekkojen perässä viimeiset 100km. Volvo kuski on nauttinut mahtavasta sedan korin mukavuudesta 4-5tuntia ja polttanut bensaa 60ltr. Hermo on ihan "ohuesti" pinnassa sillä koira on kuollut,akka on valittanut koko ajan, lapset parkunut ja painokin on pudonnut hikoilun johdosta 5kg lisäksi niska on totaalisen jumissa johtuen ikkuna auki ajamisesta. Viimeinen niitti volvon mukavuudelle tulee kun siellä alkumatkan taukopaikalla kävi penkomassa peräkontista lapsille evästä ja kylmälaukun kansi on pudonnut paikaltaan. Mökkireissun griilieväät ovat kaikki menneet pilalle 60asteisessa peräkontissa, onneksi volvon mahtavaan sedankorin takakonttiin mahtui haulikko mukaan sillä nyt sille on käyttöä ja lopun voi lukea iltapäivälehdistä.

    Vastaavasti tuon reissun olisi voinut tehdä sillä epämukavalla farmari hybrid Auriksella. Alku on sama mutta auton sisälämpötila on n.20 asteinen. Nälän yllättäessä eväät voi ottaa sieltä takaluukun kylmälaukusta ihan vauhdissa. Laukku täytyy muistaa sulkea huolella, ettei vaan Rekku syö eväitä sieltä laukusta. Auriksella tullut porukka on n.tunnin aikaisemmin mökillä kuin Volvolla tulevat mökkinaapurit. Isäntä on kärsinyt koko matkan hirvittävästä epämukavuudesta, sillä lapset ei puhuneet mitään katsoivat vaan leffaa, muija nukkui ainakin puolet matkasta, autokin meni kuin itsestään kaistavahdin,vakkarin ja automaattivaihteiston johdosta. Akalla on toisaalta hermo hieman levännyt kiireisen viikon jälkeen kun hän sai olla hetken ihan rauhassa sillä aikaa kun lapset katsoi leffaa kuulokkeet päässä takapenkillä. Muija ajattelikin yllättää ukon antamalla "piparia" mökin saunassa ennen illlan grillaus hetkiä. Heidän mahtava ilta saa kuitenkin hirvittävän käänteen sillä naapuri mökiltä kuuluu laukauksia ja tapahtuu koko Mikkeliä järkyttävä perhesurma.

      
  • Mutta miten tämä tarina liittyi siihen, miksi pitäisi ostaa juuri hybridi? 740:llä tuskin itsekään jaksaisin ajaa, mutta kyseisellä nimimerkillä taisi olla muutama hyvä peruste, miksi se hänen käytössään hakkaa useimmat nykyautot. Taisi ainakin olla pari koripalloilijaa takapenkillä.

    Hybridit ovat varmasti päteviä pelejä henkilölle, joka ajaa eniten taajamassa. Omalta osaltani ongelma on edelleen se, että markkinoilla ei ole yhtään sellaista hybridiä, joka täyttäisi minun kriteerini autolle. Jos sellainen tulee ja verotus pysyy nykyisen kaltaisena, niin varmasti itsekin päädyn ladattavaan hybridiin ihan vain jo auton halvemman hinnan vuoksi.

      
  • Ei liity tarina mitenkään hybridin ostoon mutta liityy siihen, että se volvon ylivertaisuus mukavuudessa ja käyttökuluissa on melko subjektiivista. Itse en huomannut missään puhuttavan koripalloilijoista takapenkillä? Jos näin on niin joukkueelle kannataisi hommata varmaan bussi pelimatkoille ei tulisi niin montaa haku kertaakaan "koutsille". Toisaalta jos kyydittävänä on vielä omia täysikasvuisa "lapsia" kannattaa olla huolissaan jostain muusta kuin tilan ahtaudesta autossa.

    Toisesta ketjusta päätellen sinulla on Audi A5 autona ja ilmesesti dieselinä? Mitä sellaista tuosta Audista löytyy verrattuna esim. Volvon V60:een, Passatiiin tai Teslaan (kaikki ei ole hybridejä mutta kulkevat sähköllä). Älä sano ainakaan laatu.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit