Turvajärjestelmät

11 kommenttia

Olisiko kahden ihmisen loukkaantuminen (toinen kuoli) estynyt jos autossa olisi ollut jalankulkijan tunnistava ja automaattisesti jarruttava turvajärjestelmä?
Todennäköisesti jos renkailla olisi riittävästi pitoa näin talvella.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001124383.html

  
  • Valitettava onnettomuus ja mahdottoman huonoa tuuriakin mukana: et ole aina turvassa edes jalkakäytävällä seistessäsi

    Jossittelua tuosta voisi tietysti tehdä monesta näkökulmasta:

    • täälläkin paljon viime aikoinakin keskustellusta "kuljettajan tilasta" ei tiedetä, mutta spekulointi alkakoot....

    • missä autoissa tuollainen mainitsemasi turvajärjestelmä on saatavissa ylipäätään tällä hetkellä?

    • ajoiko auto niissä nopeusrajoissa, joissa järjestelmä toimii?

    • olisiko kuskin taloudessa ollut sellaiseen autoon mahdollisuuksia - milloin järjestelmä yleistyy laajasti autoissa jne

    Epäilemättä tuollaistenkin onnettomuuksien estämiseen systeemi on tarkoitettu. Olisi voinut siis estää tämänkin, tai olla estämättä.

      
  • Erittäin todennäköisesti olisi. Ainakin kesällä myös kaistavahti olisi estänyt auton ajautumisen ulos tieltä. Kuitenkin tälläkin palstalla näille avustimille on naureskeltu, koska yksi testi joskus ensimmäisten automaattijarrutusjärjestelmien aikana epäonnistui.

    Suomen autoverotus pitää myös huolen siitä, että tällaiset varusteet eivät aivan heti yleisty. Toinen ongelma on siinä, että harva ihminen ostaa näitä lisävarusteena, koska eihän tuo omaa henkeä pelasta. Siksi on erittäin hyvä asia, että ainakin S90 Volvossa nämä järjestelmät ovat vakiona. Muiden merkkien tilannetta en tiedä aivan tarkasti, mutta ainakaan uudessa A4 Audissa ei ole.

      
  • Eiköhän noita TURVAJÄRJESTELMIÄ ala jo saada kaikkien suurimpien autonvalmistajien ainakin kalliimpiin malleihin.

    Ainakin mersuun tuollaisen saa.

      
  • Luulisi että on olemassa turvajärjestelmä siltä varalta että kuski nukahtaa, saman luulisi pätevän sairauskohtauksiinkin.

      
  • Kyllähän kaistavahti ja jarrutusjärjestelmät herättävät ainakin nukahtaneen kuskin. Sitä en tiedä, mitä sairaskohtauksessa tapahtuu, mutta ainakin törmäys jalankulkijaan estyy.

      
  • Seuraavaksi kehitetään robottikäsi joka työntää sairauskohtauksen saaneelle kuskille nitron suuhun. :)

      
  • Minä menin Toyota huoltoon valittamaan ettei järjestelmä reakoi mitenkään vaikka ajaa lähelle jononpäätä. No minut käskettiin apumiehenpaikalle ja lähdettiin ajamaan kohti liikennevaloissa seisovaa jononpäätä, minä painoin jalkasuorana apumiehenpaikalla lattiaa, muutama metri ennen jonoa auto alkoi äänellä ja valolla varoittamaan ja jarruttamaan pysähdykseen asti. Huoltomies totesi toimiihan tämä siinä tapauksessa ettei itse ala jarruttamaan. Minä pois lähtiessä ajon koemielessä tietyömaan reunamerkkeinä olevia muovilätysköitä kohti kas kummaa auto pysähtyi itsekseen.

      
  • Autoilemaan pitää päästä vaikka on jo toinen jalka haudassa. Eteenpäin ajetaan vaikkei nähdä mitään.

      
  • Ajattelija2015:
    Ainakin kesällä myös kaistavahti olisi estänyt auton ajautumisen ulos tieltä.

    ja

    Kyllähän kaistavahti ja jarrutusjärjestelmät herättävät ainakin nukahtaneen kuskin. Sitä en tiedä, mitä sairaskohtauksessa tapahtuu, mutta ainakin törmäys jalankulkijaan estyy.

    Kaistavahtejakin lienee kahdenlaisia: sellaisia jotka estävät ajamasta ulos kaistaviivojen välistä, auto ottaa siis ohjat, sekä sellaisia, että summerit soi ja kojetaulu vilkkuu. Jarrutusjärjestelmienkin pitää havaita nimenomaan jalankulkijat tai uusimpana vaikka hirvieläimet, mutta molemmat menee nurin.

    mrse
    Luulisi että on olemassa turvajärjestelmä siltä varalta että kuski nukahtaa, saman luulisi pätevän sairauskohtauksiinkin.

    Tuollaisia kuljettajan vireystilaa tarkkailevia järjestelmiä on varmaan ollut vielä pidempään kuin jalankulkijoita tunnistavia käsittääkseni. Vielä sellaisia mainostetaan vähemmän kuin noita ulkopuolella tapahtumia seuraavia järjestelmiä.

    Penteles:
    Eiköhän noita TURVAJÄRJESTELMIÄ ala jo saada kaikkien suurimpien autonvalmistajien ainakin kalliimpiin malleihin.

    No sepä se! Se ei todellakaan tarkoita, että ne tulevat heti yleistymään autokannassamme. Etenkään kun eivät ole pakollisia vaikka ajonvakautuksen tavoin.

    Toki Ajattelija2015 mainitsema verotuskin vaikuttaa Suomessa asiaan, mutta kun monessa merkissä parhaat ja uusimmat kikkulat odottavat tulemistaan joidenkin merkkien alempiin malleihinkin vielä. Ja sitten kun niihinkin siirtyvät, niin ovat pitkään vielä "ruksaa halutessasi" -osastolla, mikä tarkoittaa sitten hintavuutta...

      
  • Ajattelija2015:
    Ainakin kesällä myös kaistavahti olisi estänyt auton ajautumisen ulos tieltä.

    ja

    Kyllähän kaistavahti ja jarrutusjärjestelmät herättävät ainakin nukahtaneen kuskin. Sitä en tiedä, mitä sairaskohtauksessa tapahtuu, mutta ainakin törmäys jalankulkijaan estyy.

    Kaistavahtejakin lienee kahdenlaisia: sellaisia jotka estävät ajamasta ulos kaistaviivojen välistä, auto ottaa siis ohjat, sekä sellaisia, että summerit soi ja kojetaulu vilkkuu. Jarrutusjärjestelmienkin pitää havaita nimenomaan jalankulkijat tai uusimpana vaikka hirvieläimet, mutta molemmat menee nurin.

    mrse
    Luulisi että on olemassa turvajärjestelmä siltä varalta että kuski nukahtaa, saman luulisi pätevän sairauskohtauksiinkin.

    Tuollaisia kuljettajan vireystilaa tarkkailevia järjestelmiä on varmaan ollut vielä pidempään kuin jalankulkijoita tunnistavia käsittääkseni. Vielä sellaisia mainostetaan vähemmän kuin noita ulkopuolella tapahtumia seuraavia järjestelmiä.

    Penteles:
    Eiköhän noita TURVAJÄRJESTELMIÄ ala jo saada kaikkien suurimpien autonvalmistajien ainakin kalliimpiin malleihin.

    No sepä se! Se ei todellakaan tarkoita, että ne tulevat heti yleistymään autokannassamme. Etenkään kun eivät ole pakollisia vaikka ajonvakautuksen tavoin.

    Toki Ajattelija2015 mainitsema verotuskin vaikuttaa Suomessa asiaan, mutta kun monessa merkissä parhaat ja uusimmat kikkulat odottavat tulemistaan joidenkin merkkien alempiin malleihinkin vielä. Ja sitten kun niihinkin siirtyvät, niin ovat pitkään vielä "ruksaa halutessasi" -osastolla, mikä tarkoittaa sitten hintavuutta...

      
  • Aika moneen automerkkiin alkaa saada seuraavista jonkunlaisen version, mutta hintavammissa malleissa, tai paketeissa edelleen. Veikkaan, että kestää vielä 5-10 vuotta, ennen kuin käytettyjen ostajillekin alkaa markinnoilla olla valikoimissa vähänkään laajemmin. Jälkiasennettuna tuollaisia järjestelmiä ei saa mihinkään, mikä hidastaa yleistymistä sekin. Siihen asti voi sitten vain ihmetellä "olisiko pelastanut vai ei". Pitää toivoa, että itse kunkin kohdalle sattuu sitten se varakkaampi autoilija?

    Kaistavahteja on kait kahdenlaisia:

    • pelkkä varoitin
    • takaisin "vääntävä"?
    • olisiko kesälläkään kääntänyt kanttarilta takaisin?
    • toimiiko kaikissa nopeuksissa, vai vasta maantienopeuksissa?

    Kuljettajan vireystilan vahti

    • jarruttaako, jos huomaa jotakin, kuten esteitä?
    • vai hälyttääkö vain?
    • auttaako sairaskohtauksissa?

    Ihmisten ja eläimien tunnistaminen:

    • varmaan eri turvaväline kuin esteeseen törmäystä välttävä, onko ihminen aina "este"
    • ja vaikka hirvieläimiä tunnistavat (onko muissa kuin Volvolla saatavana)

    Jalankulkijoiden turvatyynyjärjestelmä olisi myös voinut ihan yhtä lailla pelastaa, mutta ei ole sen yleisempi sekään, valitettavasti. Onko vain yhdessä autossa näkynyt muutenkaan?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit