HS:n jutussa tänään keskiviikkona (13.4.2016), joka koski hybridejä ei ollut mitään todenmukaista. Tai ehkä, jos puhutaan Vw:n hybrideistä.
Hybridin arvon aleneminenkin on todellisuudessa toisinpäin. Itselläni on Toyota Auris hybrid ja tunnen asiat perusteellisesti. Käytettyjen Toyota Auris hybridien hinnat säilyvät paremmin kuin pelkällä polttomottorilla varustettujen autojen. Käytettyjen hybridien varaston kiertonopeus on niiden kovan kysynnän vuoksi 12 prosentttia suurempi kuin polttomoottorilla varustettujen käytettyjen autojen. Kova kysyntä käytettynäkin pitää hinnat korkealla. Eli hybridien arvo säilyy paremmin.
Jos Toyotissa laskee uuden hybridin hinnan ottaen huomioon varustelun erot, hintaeroa jää pelkästään tuhat euroa eli hybridin sähkömoottori lisää auton hintaa tuhat euroa.
Pidän tuollaista kirjoitusta tarkoitushakuisena.
Linkki juttuun on tässä:
http://www.hs.fi/kotimaa/a1460428571373?ref=hs-prio-2-1
Jos vertaillaan mitä tahansa autoparia, jossa halvemman hinta on 27000€ ja kalleimman 41500€, niin varmaan päästään samaan lopputulokseen kuin tuossa HS-vertailussa. Jos siis uutta autoa ostettaessa rahoitukselliset lähtökohdat esim. ovat tismalleen samat jne.
Jutussahan laskettiin hintaa omistamiselle, ylläpidolle, kulutukselle jne. 18tkm:n vuosittaisella ajomäärällä, neljälle vuodelle. Ja Golf oli mukana siksi, että VW tarjoaa todella hyvä valikoiman vaihtoehtoja erilaisille energia- tai polttoainevaihtoehdoille. Hintahaarukka sitten on mitä on.
Minusta jutun pääpointti olikin lähinnä autonostajien rahoitusmallit ja talouden suunnitelmallisuus yms.
"Golf oli mukana siksi, että VW tarjoaa todella hyvä valikoiman vaihtoehtoja erilaisille energia- tai polttoainevaihtoehdoille."
Hassun näköinen lause kun Toyota on valmistanut hybridejä 20 vuotta ja Prius on kaikkien aikojen kestäviommäm auton maineessa. Toyotalta saa nykyisin hybridinä lähes kaikki mallit ja Vetyauto Mirai on juuri tullut myyntiin Euroopassa.
En kyllä osaa lukea tuota juttua noin eikä sitä kukaan muukaan lue. Jos se olisi ollut noin, niin sitä suuremmalla syyllä Toyota olisi ollut huppuedullinen ostaa, ajaa ja omistaa.
Tuossa edellä ei nyt ole tuossa tekstissä mitään perää.
Jospa nyt ihan ensimmäiseksi lakkaat väittämästä kenenkään muun puolesta mitään, miten ovat lukeneet, saati tulkinneet? Minä kerroin oman käsitykseni juttukokonaisuudesta, jonka muutkin voivat lukea paperiversiosta, tai tuosta linkistä.
Sinusta Golf on verrattavissa Aurikseen, koska VW tarjoaa valittavaksi
Siis 6 optiota ja lisäksi vertailussa ollut VW-hybridi oli nimenomaan ladattava versio. Tarkoitus oli siis saada esimerkinomaisesti selville uuden auton kokonaiskustannus ja vertailla niitä keskenään käyttövoimapohjalta. Autojen hintahaarukka vaikuttaa enemmän kuin se, mitä versiovaihtoehdot kuluttavat, jos niitä piirakoiden slaisseja tarkastelee.
Juttu oli aika lailla totuudenmukainen teoriatasolla, mutta ei se ole kovin vertailukelpoista tietoa mihinkään muuhun merkkiin/malliiin. Voithan sinä tehdä vertailun vastaavilla Toyota Auriksen mallivaihtoehdoilla, joita olisi 3 (bensa/diesel/hybridi), samat speksit huomioiden (18tkm/4v/...). Muistaakseni Moottori-, vai oliko Tuulilasi -lehti on tehnytkin tuon tapaisen vertailun, en muista miten siinä kävi.
Miraita et voi ottaa laskuissa huomioon, koska se ei ole Auris, eikä Suomen hinnastakaan ole tietoa.
Otsikoinnista voi olla montaa mieltä, mutta kai sinä osaat tuon verran lukea uutisia?
Aiheesta on nyt toinenkin linkki olemassa:
http://www.talouselama.fi/uutiset/varoitus-hs-ssa-nopeasti-suosiotaan-kasvattavassa-autotyypissa-voi-piilla-15-000-kustannuspommi-6540709
Jutun alusta poimittua:
Hybridiauto on kokonaiskustannuksilla laskettuina kallein vaihtoehto, etanoliauto halvin, ilmenee Motivan Helsingin Sanomille tekemistä laskelmista. Motivan asiantuntija Vesa Peltola käytti esimerkkiautona Volkswagen Golfia
Otsikoinnista voi vetää taas päätelmiä journalistisesta tasosta, mutta tuon jatkon pitäisi sitten medialukutaitoiselle kertoa mistä nyt tällä kertaa oli kyse. Siitä voi sitten itse kukin vetää omat johtopäätöksensä.
Hybrideistä on oikeaa, asiantuntevaa ja asiallista tekstiä tänään 13.4. ilmestyneen Tekniikan Maailman numero 8 sivulla 22. Otsikkona on "Ostaisinko käytetyn hybridin? Virtaa käyttöauton valintaan".
Silloin kun puhutaan hybrideistä pitää ensisijaisesti puhua Toyotan hybrideistä eikä kalliita hybridejä valmistavista perässähiihtäjistä.
HS:n ja Talouselämän topimittajaparat raapivat juttuja mututuntumalta ja kopioivat toisiaan. Tekniikan Maailma kertoo oikeaa tietoa autoista ja akuista.
Tuossa HS:n jutussa on se vika, että jo otsikossa olisi pitänyt lukea, että Vw:n hybridi on kaikkein kallein vaihtoehto. Siinähän laskelma tosiaan tehtiin Vw:n hybridillä. Ei pitäisi yleistää ja samalla mustata myös Toyotan hybridejä.
Toyotan hybridien kanssa tuollaisten laskelmien lopputuloksella ei ole mitään tekemistä.
Toivottavasti pian ilmestyy joku korjaamotesti tai katsastustilasto, että syyttään väärän testaamisen uhriksi joutuneille saadaan kriisiapua.
Se, jos verrataan jotain muuta kuin omaa suokkariautoa, on niin hirveä tilanne, että siinä faktatkin unohtuvat. Kriisiapu taitaisi tosiaan olla tarpeen.
HS ei edes laskenut Golfin hybridiversion tulevan kalleimmaksi, vaan sen kunnian sai sähköauto. Mitä taasen tulee Tojon halpuuteen, niin aivan samassa hintaluokassa se Priuksenkin ladattava versio on kuin Golf GTE.
Toyotalla noita hybridejä on joka kokoluokassa, joten niitä nyt ei kannata eikä voikaan verrata mihinkään. Niitä on siis joka lähtöön. Ladattava hybridi Prius Phev on vain yksi Priuksen vaihtoehto. Loput Priukset ovat pelkkiä hybridejä.
Kaikki suomessa myytävät Lexukset ovat myös hybridejä.
Autoilijoiden parissa on viimeisen vuoden aikana noussut valtava kiinnostus hybridi- ja sähköautoja kohtaan. Siksi Toyotan hybridejä yritetään voimalla sotkea mitä erilaisimmissa yhteyksissä muuhun roskasakkiin.
On tilavia hybridejä ja on taloudellisia hybridejä, mutta tilavien ja taloudellisten hybridien lähdössä on vielä hieman hiljaista.
Kun niitä ladattavia hybridejä Toyolla ei varsinaisesta ihan joka lähtöön ole, niin ei sen ladattavan Golfin hintaan voi verrata kuin sitä Tojon ainokaista ladattavaa eli Prius PHEV:tä. Tietenkin jos maailmaa katsoo riittävän vahvasti värittyneiden lasien läpi, niin silloinhan varmaan tuntuu ihan loogiselta vertailu puolta pienempään, puolta tehottomampaan ja puolet halvempaan hybridiin, jota ei voi edes ladata.
Aiheeseen sopivasti olen juuri matkalla hoitamaan asioita, joista yksi on seuraavaksi autoksi ehdolla olevien kanditaattien kokeileminen. Tarkoituksena on kokeilla yhtä hybridiä ja jos aikaa jää niin myös toisen merkin dieselmoottorista vaihtoehtoa. Pohdin monta päivää vaihtoehtoa Toyotan hybridimallistosta, mutta eipä sieltä vain löytynyt sopivaa vaihtoentoa. Ne vaihtoehdot, joissa alkaa mukavuus, ajettavus, suorituskyky ja varustelu olla ikkunassa, eivät enää ole taloudellisia tai varsinkaan edullisia. Katsotaan nyt sitten, miltä tuon roskasakin yksi vaihtoehto tuntuu. Toivottavasti paljon paremmalta kuin Lexus IS.
Mitä tulee tilaviin ja taloudellisiin hybrideihin, niin onko esim. farkku Passatissa tai dieselmoottorisessa S-Klassessa ongelmana tilat, taloudellisuus vai molemmat?
740GLE:
On tilavia hybridejä ja on taloudellisia hybridejä, mutta tilavien ja taloudellisten hybridien lähdössä on vielä hieman hiljaista.
Tässä on jotakin déjà-vu -ilmiötä nyt kyllä havaittavissa. Ihan niinkuin vajaa vuosi sitten 740GLE:n kanssa aiheesta olisi tällä palstalla väännetty.
Sieltä vain NHB kaivamaan hänen(kin) käsityksensä esille.
NHB nosti esiin itsekin löytämäni hyvät tilat tarjoavat hybridit. Lisäisin mielelläni vielä Ford Mondeonkin samalle listalle.
Kuten jo sanoinkin, hiljaista on vielä näiden vaihtoehtojen myynti, mutta kyllä tällaisiakin sentään on olemassa. Mutta onko Toyotalla?
@Kumppani: vaihtoehtoja voi olla enemmänkin, ja jo näista kolmesta yksi täyttäisi minunkin tilavaatimukseni myös tavaratilan ja takapenkin päätilan suhteen.
Eikös hybridit ole merkistä ja mallista riippumatta taloudelliseksi väitettyjä (lue: sillä niitä myydään)? Silloin puhutaan tietysti kulutuksesta yleisellä tasolla. Koska onhan Yaris Hybridin hankkiminen ja muu ylläpitäminen vähän eri luokassa kuin BMW i8:in vaikkapa. Hintakin on suhteellista, kuten muistat: täysin ostajan kukkarosta riippuen kumpi vaan voi olla "halpa" - tai kallis.
Tämän tilavuus -käsitteen suhteen pitää myös olla tarkkana sinun kanssa 740GLE. Kuten väännöstä viime vuodelta muistanet, niin ei sille ole mitään yksiselitteistä standardia. Sinun pitäisikin taas muistaa mainita, että tarkoitat vain oman mittapuusi mukaan tilavaa. Toki voit mittapuusi pitää nytkin, mutta ettet vaan aloita muiden jallittamista taas turhista. Sinun ahtaana pitämäsi ovat usein muiden tilavia - edelleen. Ei siinä tietenkään mitää ihmeellistä ole - kunhan pitää keskustelussa mielessään.
Onko sellaista 740GLE-mittarien mukaista tilavaa autoa Toyotalla? Taitaa olla nytkin ihan turhaa tuollaista pähkiä, kun seuraavaksi vedät sitten "mutta kun ei ole sedania" -kortin esiin. Se pitää paikkansa, mutta ethän yritä saada ketään tuohon halpaan enää?
Eli tarkkaan ottaen sinun pitäisi täällä muistaa painottaa (ellei tilanteesi ole muuttunut), että kyselet sinun oman mittapuusi mukaan tilavaa ja taloudellista (verrattuna mihin) hybridi-sedania, eikö vain. Ja omat raajojesi mittasuhteet painottivat takaistuintilojen merkitystä, istut siellä pääsääntöisesti, tai et ollenkaan, jos oikein muistan. Farkkujen ja tila-autojen monipuolisempi lähestyminen tavaratilan käyttömahdollisuuksiin ei vaikuttanut sinuun mitään, eikö näin ollut. Johtuikohan sekin suksista, tai jotakin?
Ymmärtääkseni Toyotan hybridimallien rintamalla ei ole tapahtunut mitään sitten viime väännön 2015, paitsi uusi Prius on viikonloppuna esittelyssä näköjään. Sitä ei edelleenkään saa sedanina, joten älä turhaan mene katsastamaan sen tilavuutta mittaristosi mukaan, jos korimalli on edelleen tärkeä "ominaisuus". Ja kuka uskoo, että täydellisesti tilavuus/taloudellisuus -mittaristoosi yhtäkkiä sopien siltikään sellaista ostaisit? Ne muut ostamiseen vaikuttavat tekijät täytyy tässä pitää erillään noista kahdesta tekijästä joista kysyit. Et ottanut niitä edes esille, vain "tilavuus" ja "taloudellisuus" on aiheena.
Sinun näkökulmastasi maailma ei tosiaan taida olla muuttunut sitten viime vuoden väännön aiheesta. Ei voi mitään...
EDIT: Enpäs heti muistanut, että Kia Optimaa saa (kohta ainakin) hybridinä ja juuri sedanina! Ei muuta kuin testaamaan mittoja.
Uusi Prius Suomessa 35k€, Saksassa 25k€+4k€ suomen autoveroa, säästö n.5k€. Lisävarusteet varmaan lisää säästöä. Liekö malleissa mitään eroa esim. varustelun suhteen?
Kumppani: Kuten väännöstä viime vuodelta muistanet, niin ei sille ole mitään yksiselitteistä standardia
Jokaisen ostajan on itse määriteltävä, kuinka paljon tilaa aikoo tarvia ja mihin suuntaan. Oman mittavaatimukseni annoin selkeästi kertoen etten halua tinkiä 740 GLE tiloista. Ei siinä ole mitään epäselvää. En ole mitannut metrinmitalla mataliksi mainitsemiani autojen sisätiloja, mutta yhtään ainoaa mallia en ole moittinut matalaksi koeistumatta (pää katossa).
Kahden farmariauton jälkeen olin aivan tarkoituksella siirtymässä takaisin sedaniin, minkä myös tein. Sitäkään en väitä yksikäsitteisesti farmarimallia käytännöllisemmäksi, päinvastoin, useimmille farkku tuntuu varmaan vähemmän rajoittuneelta. Kahden talven kokemuksella tiedän silti, että minulle tämä sopii paremmin.
Jos farkku kelpaa, tulee listalle mukaan autoja, jotka ylittävät vanhan Kantti-Volvon tilat kaikissa minulle merkittävissä suunnissa. Ihan hakematta tulee mieleen Passat, Mondeo ja Superb, jotka ovat farkkuina takanakin mukavan tilavia ja joissa kaikissa on erittäin miellyttävät istuimet aikuisille. Mutta minä olin hakemassa sedania, koska kahden farkun jälkeen tiesin, etten halua enää kolmatta.
Toyota.de sivulla Priuksen alkaen hinta Saksassa on 28 150 €
Mobile.de oli mielestäni uusia ajamattomia, liekö sitten nettohintoja?