Perhefarkku 10k€:lla?

22 kommenttia

Eli olis auton vaihdon aika. 10k€ rahaa, jolla pitäis saada automaatti, diesel ja farkku.
Ajoa tulee 40tkm/v, ja tärkeimmät vaatimukset hyvä jakkara, hillitty melu ja kulkisi suoraan suoralla tiellä.
Saa ehdottaa...
Viimeisen 500tkm olen ajanut kahdella tämmäisellä, nyt olisi vaihdon aika. Ja kyllästymisen välttämiseksi, jokin muu kuin Volvo...

  
  • Kun saa siis ehdottaa, niin en suinkaan mitään merkkiä tai mallia (loputon suo saada täältä "neuvoja"), vaan kehotan sinua laittamaan esim. nettiauto.com:iin muita kriteereitäsi jo mainittujen lisäksi ja katsot mitä tuo tullessaan.

    Laitoin itse kriteereiksi min vm. 2005 ja max kilsat 155tkm. Ja sinähän valkkaat omasi, mutta ihan hyvä otos jo noinkin tuli mielestäni.

    Sitten vaan käyt testaamassa ihan itse eri vaihtoehtoja. Se on ihan mukavaa hommaa, jos autokuume on iskenyt. Virallisempia "tyyppivikaselvityksiä" löytyy kanssa, niitä kannattanee vilaista. Omat tulkinnat niistäkin sitten, mutta vähintään voi kaupoilla kysellä, onko tarkistettu/korjattu/kunnossa joku tunnettu viantapainen jne.

      
  • Kuinka paljon kilometrejä saa olla pohjalla? Pari Mondeota löytyi vähän päälle 200tkm ajettuina.

      
  • Kiitos so far. Vaikeeta on, kun aika on kortilla. Alle 200tkm kun on km:t, niin ok. Alle 250tkm ainakin. Mondeo on yksi vaihtoehto, mutta periaatteessa lähes mikä vaan voisi käydä. Kokemusta ei viime vuosilta ole kuin siitä yhdestä merkistä.
    Sillä kirjoitin, jos jollakin on kanttia suositella "jotain mitä ei naapurissa ole..."

      
  • Ihan kivan näköinen, mutta sen verran on Vectraa päässyt testaamaan, että jakkara on liian kova. Ei käy mulle.

      
  • OK. Vaatimustasosi on korkea, samoin täällä. Hakuammuntaa, mutta parhaat istuimet löydät saksalaisista hieman kalliimmista, tai tuohon hintaan vähän iäkkäämmistä saksalaisista.

      
  • Eikös Vectra ole iäkkäämpi saksalainen ja hieman kalliimpi ollut joskus...

    Edelleen, ilman johdatteluja omiin mieltymyksiini siis, niin ennakkoluulottomasti vain tsekkaamaan eri vaihtoehtoja, joita haut tuovat. Kriteerinä on "vain" farkku, diesel, automaatti ja 10k€ (+ omat lisävarustetoiveesi) ja km-rajan voi hilata reippaastikin alemmaksi kuin 200-250tkm.

      
  • Minun ostoslistani ei Petriä auta, koska ostaisin tuossa hintaluokassa tracktestin ehdottaman E60 tai W211 sedanin manuaalivaihteisena.

    Niinpä annan suosituksen sijasta varoituksen. Kun lähtökohtana on Volvo, on saksalaisin vakioistuimin vaikea parantaa mukavuutta tältä osin. Hyvä istuin on jonkin verran mielipidekysymys, mutta uudempien korimallien ortopediset istuimet ovat loistavat juuri siksi, että tyköistuvan, runsaasti tilaa antavan ja eri mittaisille ihmisille erilaisen selän kaaren ja reisituen tarjoava istuin on säätöpanelista valittavissa. Tämä on parhaissa saksalaisissa niin hyvä, että Volvo kopioi sen uuteen S90 malliinsa. Mutta näiden istuinten löytyminen valitussa hintaluokassa on harvinaista. Ennen Volvosta lähtöä kannattaa istua kunnon koeajo.

    Hintaluokka rajaa kalliit saksalaiset melko paljon ajetuiksi vanhemmiksi malleiksi. Se merkitsee nykytuotantoa vanhempaa ja enemmän kuluttavaa automaattia, millä voi suurella ajomäärällä olla merkitystä? Eivätkä ne hyvinkään kestävät automaatit sentään ikuisia ole.

    Sekä E61 että S211 tasonsäätö on vähintään takana vakiovarusteisen ilmajousituksen varassa. Toimiessaan se on loistava värkki, mukavuudesta tinkimättä paljon Volvon Nivomaticia paremmin kuormansa kantava ja saattaa olla myös kestävämpi. Mutta yhteen jousipalkeeseen ei Nivomatic parin yli tuhannen euron hinta riitä ellei etsi osia amerikkalaisesta verkkokaupasta. Ja kun taakse on vaihdettu tonnilla iskareita ja kolmella jousia, on kompressori vielä vaihtamatta.

    Eivät ne huonoja autoja ole, mutta paljon ajetussa riskit kasvavat ja näissä parissa tapauksessa mukaan tulee riskejä joita uutena halvemmissa ei edes ole. Mukavaa kyytiä niillä tulee, mutta jousitukseen ja voimansiirtoon mahtuu iso kasa euroja, elleivät ne ole kunnossa.

    Tämän hintaluokan Bemarin takaluukun johtosarjaan ja Mersun alustan niveliin liittyy myös edellisiä halvempaa kulumaoiretta.

    Jos kaikesta huolimatta Tähdellinen alkaa kiinnostaa, en edes vilkaisisi enää W/S211 pre-facelift malleja. 2007 alkava facelift versio korjaa niin monta alkuperäisen korimallin teknistä riskiä, että on käytetyn ostajalle parempi vaihtoehto.

    Sitä en mene sanomaan, onko se Volvoa tai Mondeota parempi? Kuten sanottu, hyvin valittua manuaalivaihteista rautajousista sedania lähtisin itse hakemaan tuolla budjetilla, mutta mielestäni tämä suositus ei automaattisesti puhu saman korimallin automaattivahteisten farkkujen puolesta.

    Onko C5 mahdoton ajatus? Tilaa on ainakin runsaasti ja farkkumalli helppo löytää. Jousipalloja on kuusi, mutta niiden yhteishinta jää puoleen Mersun yhden ilmajousen hinnasta. Mukavat istuimet jos pitää pehmeästä ja lisäbonuksena Hydractive III kulkee maantiellä matalalla ja ylittää silti tarvittaessa kinokset.

      
  • 7-10k€:lla, vm 2000 ja uudemmat, alle 200tkm ajetut farkut dieselautomaatilla, merkit ja mallit, nettiauto.com:issa, 61 autoa pelkästään siellä.

    Alfa Romeo 159, Audi A4/A6, BMW530, Citroen C5, Ford Focus, Hyundai i30, Kia Ceed, MB C220T, Opel Vectra (käsitelty jo), Peugeot 308/407. Renault Megane, Saab 9-3, Seat Altea XL, Skoda Octavia, Volkswagen Golf/Passat, Volvo V50/V70

    Aika lailla sama kattaus autotalli.com:issa

      
  • Alfa Romeo 159, Audi A4/A6, BMW530, Citroen C5, Ford Focus, Hyundai i30, Kia Ceed, MB C220T, Opel Vectra (käsitelty jo), Peugeot 308/407. Renault Megane, Saab 9-3, Seat Altea XL, Skoda Octavia, Volkswagen Golf/Passat, Volvo V50/V70

    Tuosta listasta huomio kiinnittyy Saab 9-3:n. Perusmallin istuinkin on jo hyvä.

      
  • 740 GLE, ja muutkin, penkeistä. Tuolla budjetilla on ollut helppo ajaa Volvolla. Selkä on huono ja peruspenkkikin on hyvä, sen tietää vasta, kun siinä istuu tunnin pari putkeen. Ja aotokin kulkee suoraan. Saksalaisten peruspenkki on kova, ja usein ilman kunnon säätöjä. Sitten se "sportti"penkki säätöineen usein, ei aina, on jo hyvä. Volvossa aina. Googlatkaa, en ole yksin...
    Saab 9-3 olis hyvä, siis penkki, mutta ei niin hiljainen. Ilmajousia ei tällä budjetilla.
    Moottoreista: Volvon D5 kestää helposti sen 500tkm. 2.0HDi ehkä 400tkm. 1,9 Opel/Saab/Alfa ehkä kanssa sen 400tkm. Muista en oikein tiedä. BMW:n 3.0dsl taitaa olla kanssa kestävä. Km:jä tulee kuitenkin sen verran, että hankittaessa 200tkm ajettu ei niin kauaa kestä, kun km:t on täynnä. Ja autoa en vuosittain "ehdi" vaihtamaan...

      
  • Tämän auton itse valitsisin sinun sijassasi. Lohkolämmittimestä ei mainintaa, mutta sen asentaminen kaupan varmistamiseksi jos sitä ei ole tuskin on ongelma. Näyttäisi kuntoon nähden olevan kilometrit mittarissa, mutta niiden varmistaminen kuuluu oman autonvaihdonkriteerien tärkeimpiin asiakysymyksiin huoltokirjan ohella.

    http://www.nettiauto.com/bmw/530/8285321

    A-KATSASTUS 2016.

    Eniten ajetut automerkit ja kilometrit

    Yli 900 000 km

    Mercedes-Benz

    Yli 800 000 km

    Volvo

    Yli 700 000 km

    BMW

    Peugeot

    Toyota

    Volkswagen

    Yli 600 000 km

    Audi

    Ford

    Mitsubishi

    Nissan

    Opel

    Saab

    Skoda

    Yli 500 000 km

    Citroën

    Honda

    Mazda

    Renault

    Seat

    Yli 400 000 km

    Chevrolet

    Chrysler

    Hyundai

    Subaru

    Yli 300 000 km

    Alfa-Romeo

    Dodge

    Jaguar

    Kia

    Suzuki

      
  • Tuollainen BMW on ollut välillä mietinnässä, mutta käyttökulut mietityttävät.
    Ja ko yksilössä on se peruspenkki. Tosin voisi sitä pitkästä aikaa sovittaa.
    Onkos noissa se imusarjan läppäongelma? Luulisi olevan tuon ikäisessä kuitenkin hoidettu...
    Ja Volvossa on Artic vakiona, että ei olis haittaa jos vastaava löytyis. Sähkövastuskin kyllä menettelee.

      
  • Hoidossa todennäköisesti. Homma hoituu tee se itse mieheltä ja naiselta myöskin. Laajasti tiedossa oleva ongelma joka vaivasi alkupään malleja, kyseinen ongelma on käsittääkseni selätetty aikaa sitten.

    http://www.netikka.net/anninajathomas.laine/egrjalappienpoisto.htm

      
  • Käyttökulut on tosiaan hyvä ottaa aina huomioon; vakuutus, huoltohinnat, varaosahinnat jne.

    Pahimmillaan huomaa 2-3 vuoden päästä, että olisi kannattanut ostaa saman tein uudempi ja vähemmillä kilsoilla oleva "joku auto", kun sama (10k€ + jotakin) raha, tai enemmänkin on tullut lahjoitetuksi korjaamolle, puhumattakaan siellä vietetystä ajasta yms.

      
  • petri

    Tuollainen BMW on ollut välillä mietinnässä, mutta käyttökulut mietityttävät.

    Aloituksessa mainitsit kilsoja kertyvän 40tkm/vuosi. 530d yhdistetty kulutus 8/100km ja co-päästö yli 200g/km.
    Tehoista kannattaa tässä tapauksessa hieman mielestäni tinkiä.

      
  • Niin, nykyinen D5, yhd. 7.9/100km. Mun lähinnä pääteille liikuttu keskikul. on 6.2l/100km. Ja tämä siis todellinen kulutus...
    Tuskin tuo 530:n kulutus paljon tuosta poikkeaa, mutta muut menot arveluttavat. Volvon osat on ihan ok hintaisia, luultavasti johtuen niiden yleisyydestä, varsinkin kun ei hae siniseltä.
    Ja sama kun tuo ensimmäinen D5, taitaa tuon ikäinen 530 olla kuitenkin kestävä kone. Nykyisistä en tiedä. Ja konetta pienentämällä, kestävyys heikkenee. Näin olen antanut itseni ymmärtää...

      
  • Tuttu juttu tuo em laskenta. Se on niin yksilöllistä mitä menee käytettyyn autoon, mutta pääsääntöisesti paljon menee, kun paljon ajaa.
    Ja kun paljon ajaa, arvostan että penkki on hyvä jne...
    Ja kun miettii uudenpaa autoa, nyt siis vm -05, tullaan kohta vuosiin, jolloin alkaa tekniikka tulla suht haasteelliseksi. Ostaako joku uudempi down sizing kone, vai joku vanhempi, joka hyvin luultavasti kestää ainakin 200tkm pidempään.
    Sillä lähinnä haluan spekuloida, jos jollain on toimivaksi todettu kilometrejä kestävä ehdokas. Vai onko valinta tehtävä akselilla BMW, MB, Volvo?
    Ja tämä siis vain siksi, koska Volvo on niin tylsä...

      
  • Älä mieti pieniä kulutuseroja, jotka käytännössä kapenee maantievoittoisesa ajossa. Eli osta mieluummin edellä mainituista autoista isomman iskutilavuuden/ pienemmän litratehon malleja, kun kerran kilometrejä karttuu noinkin paljon. Vältä lastutettuja. Vältä nelivetoja- vaikka niin mukava onkin, mutta kaikista merkeistä ne hajoaa ennemmin tai myöhemmin ja maksaa paljon. Ja automaattilaatikoidenkin osalta huolto- ja käyttöhistoria selville, jos sellaisen ostat.

    Olet paljon tien päälle, joten hyvät valotkin on tarpeen. Saatko vanhan myytyä suoraan, jolloin aukeaa ulkomaidenkin valikoimat ?

      
  • Eiköhän tuo kaupaks mene, hyväkuntoinen ja ehjä kun on.
    Kävin tänään koe-istumassa 530:n. Ihan ok peruspenkki, mutta kun selkäsäädöt puuttuu, ei innosta.
    Vastaan tuli myös -10 Audi A4 sporttipenkeillä. Sähköinen ristiselänsäätö kahteen, tai neljään, suuntaan, hyvä. Tuo Vw-tekniikka vaan ei houkuta.

      
  • Päivitystä tilanteeseen. Huhut ensi vuoden verotukseen/käyttömaksuihin tulevista muutoksista askarruttaa. Iso iskutilavuus taitaa tarkoittaa kallista ylläpitoa, jopa oikeasti merkittävää. Sen verran rahastuksen makua tuntuu taas olevan ilmassa.
    Hieman budjettia venyttäen 280 tai 320 W211 E-mersu oli kiikarissa. Nyt taitaa kääntyä 200 tai 220 koneisiin. Kun vielä löytäisi hyvän jakkaran...
    Onko noista 4-koneissa jotain karttamisen arvoista? Kyseessä olisi -07-10vm:t. Tuntuu kestävän km:jä hyvin, mutta heikentääkö tehon kasvaminen konetta? Vertaa 200 tai 220 kone.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit