VAG konserni alkaa olla katastrofaalisessa tilassa. Ensimmäistä päästöskandaalia arvion melko pieneksi kolaukseksi, eikä se aivan valtavia arpia olisi ehkä jättänytkään pitkällä tähtäimellä.
Nyt Audi on kärähtänyt uudesta päästöhuijauksesta, jossa Audin 6 sylinteristen moottoreiden CO2 päästöjä vääristellään testeissä. Tämä on siinä mielessä pahempi asia, että esimerkiksi Suomessa tämä vaikuttaa verotukseen. Uuden tutkimuksen mukaan juuri 3.0 tdi Audit tupruttivat eniten CO2 päästöjä verrattuna luvattuihin lukuihin.
Onko koko VAG konsernin osaaminen sellaisessa alennustilassa, että eivät saa uusia moottoreita markkinoille ilman huijausta?
Tähän vielä päälle esimerkiksi pienten tsi moottoreiden yhteydessä myytävä 7 portainen dsg-vaihteisto, joka on ollut vuosikausia myynnissä esimerkiksi Golfissa ja joka hajoaa lähes takuuvarmasti ennen kuin autolla on Suomessa ajettu 100 tkm. Ymmärrän, että tällaisia mokia tulee, mutta miten samaa surkeaa vaihteistoa on voitu myydä vuodesta toiseen?
Nyt käryt ja sanktiot johtavat siihen, että VAG säästää huimia summia tuotekehityksessä, joka tuskin voi olla vaikuttamatta autojen tasoon. Esimerkiksi joitain nykyisiä pohjalevyjä käytetään suunniteltua pidempään, eli kaksi sukupolvea. Myös sähköistymisessä VAG alkaa olla joiltain osin jälkijunassa, vaikka asialla ei ehkä vielä ole merkitystä.
Audi alkaa jo pudota Mersun ja BMW:n kelkasta myynnillisesti, eivätkä nämä uudet uutiset ainakaan tilannetta paranna, vaikka Q5:n uudistuminen varmaan hieman selittää myyntimäärien laskua. USA:ssa Audi joutuu ostamaan takaisin parikymmentä tuhatta autoa, joita eivät pysty korjaamaan.
Surkea esitys VAG:lta.
Mitäköhän tapahtui vuonna 1992?
VAG tai VW, sama tarina muuten.
Käry kävi vuosi sitten – tässä kaikki käänteet Volkswagenin päästöskandaalista.
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/kary-kavi-vuosi-sitten-tassa-kaikki-kaanteet-volkswagenin-paastoskandaalista/6085400
Volkswagenin dieselautojen tupruttelemat päästöt vievät väkeä ennenaikaiseen hautaan, tutkimus paljastaa.
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001893143.html
Volkswagen laittoi isompia diesel-Audeja myyntikieltoon USA:ssa.
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001893774.html
En pidä yhdenkään valmistajan mustamaalaamista, koska viattomia autonvalmistajia tässä asiassa ei ole suurella todennäköisyydellä olemassa. Toiset jää kiinni ja toiset ei. Niin päästöissä kuin vaikkapa toisaalla ihmetellyssä autojen painoasiassa kuluttajia viedään markkinoinnin ja mielikuvien saattelemana.
Enpä ihan usko, että kaikki muutkin huijaisivat, vaikka ehkä joku muukin huijaa.
Esimerkiksi pienhiukkasten osalta monilla muilla merkeillähän oli se kallis ureasysteemi, jota VW ei muka tarvinnut. Se on sitten eri asia, että autot optimoidaan laillisin keinoin EU sykliin ja todellisuudessa ne kuluttavat paljon enemmän. Tämä on virkamiesten ongelma, eikä valmistajien ongelma. Tarkoituksellinen huijaus on aivan jotain muuta ja pahasti näyttää siltä, että VW on huijannut systemaattisesti vuosia ja saanut tästä selkeän hyödyn muihin verrattuna.
Sitten vielä tämä DSG keissi, joka on aivan uskomatonta tällaiselta valmistajalta.
Eikä tässä mistään mustamaalaamisesta ole kyse. Konserni on töppäillyt pahemman kerran ja saa nähdä kuinka hyvin merkki selviää jatkossa säästötoimien ja tahraantuneen maineen kanssa. Yksi huijaus olisi vielä mennyt, mutta tämä toinen (jos pitää paikkansa), jota on edelleen pimitetty on jo suoranainen rimanalitus.
Volkswagen on myöntänyt, että Audeissa on laite, jolla voi vääristää päästölukemia.
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001953790.html
Suomessa autoverotus perustuu CO2 päästöihin. Olen ihmetellyt miksi verottaja ei ole lähtenyt perimään saataviaan maahantuojalta ja valmistajalta korkojen kera. Ongelma on tietysti se ettei välttämättä tiedetä mitkä todelliset päästöt ovat mutta on se verottaja ennenkin osannut verot tarvittaessa arviopohjalta määrätä.
Jos yksityishenkilö tekee pientä vilppiä autoveroa kiertääkseen niin sanktiot ovat tunnetusti kovat eikä siinä auta se että tilanne korjataan joskus jälkikäteen kuntoon.
SP, tämä CO2 päästöhuijaushan julkaistiin vasta pari päivää sitten. Ei kai verottaja vielä ole ehtinyt mitään tekemään.
Laitteen oleminen on kyllä myönnetty, mutta ilmeisesti ei ole täysin selvää, onko laite lopulta laiton.
Joo totta, aiemminhan kyse oli muista päästöistä.
Kuskit näkyvät olevan samaa tasoa kuin valmistava yrityskin, kuten keulilla olevasta 4795 km 64 litran tankillisella ajaneen kaverin kirjanpidosta nähdään:
http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/3-Audi/22-A6.html?fueltype=1&constyear_s=2011&minkm=15000&gearing=2&powerunit=2
Manuaali näyttää kuluttavan vähemmän, mikä tekee A6:n automaatista vertailuryhmässään vanhanaikaisen:
http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/3-Audi/22-A6.html?fueltype=1&constyear_s=2011&minkm=15000&gearing=1&powerunit=2