Hilux -07, kytkinkö rallattaa?

6 kommenttia

Terve.

Ostin vastikään -07 Hiluxin, mittarissa 168 000 km. Hyvässä kunnossa ja pelaa niinkuin pitääkin, MUTTA...

Lämpimänä, tyhjäkäynnillä kytkimen ollessa ylhäällä kuuluu kytkinkopan/vaihteiston suunnilta tasainen pieni nakutus, joka hiljenee välittömästi, kun kytkimen painaa pohjaan tai antaa ihan vähän kierroksia. Ääni ei kuulu kylmänä.

Itse voisin veikata painelaakeria, mutta kytkin+painelaakeri on ko. autoon vaihdettu 150 000 km kohdalla. En tosin tiedä, minkälaatuinen paketti sinne laitettiin... Kytkin ja vaihdelaatikko toimivat kuitenkin moitteettomasti. Öljyt on laatikkoon vaihdettu reilu 10 000 km sitten.

Olen kaikenmaailman foorumeja selaillut ja tuntuu monella olevan ainakin osaksi samanlaista ongelmaa, tosin yleensä kylmällä koneella.

Onko muilla tullut eteen vastaavaa ja onko kyseessä ominaisuus vai joku laakerivika?

  
  • Ei ole kyseisestä autosta kokemuksia, mutta oireet kuulostavat samalta kuin yleensä kaksoismassavauhtipyörän "antautuessa", mutta käsittääkseni hiluxissa käytetään perinteistä single/solid mass flywheel ratkaisua, kun on kuitenkin työkone, eikä tärinänvaimennushifistelyille ole tarvetta. Tuollaisissa kaksoismassavauhtipyörillä varustetuissa ratkaisuissa olisi suositeltavaa vaihtaa aina tuo vauhtipyörä kytkinremontin yhteydessä, mutta tässä tapauksessa tosiaan syynä lienee joku muu.

      
  • Pienillä kilometreillä on kytkinremontti tehty. On ollut auto raskaassa käytössä, tai on tuon äänen takia teetetty turhaan.

      
  • "Ei ole kyseisestä autosta kokemuksia, mutta oireet kuulostavat samalta kuin yleensä kaksoismassavauhtipyörän ”antautuessa”, mutta käsittääkseni hiluxissa käytetään perinteistä single/solid mass flywheel ratkaisua, kun on kuitenkin työkone, eikä tärinänvaimennushifistelyille ole tarvetta."

    Kyllä työkoneissakin on hyvä tasoitella moottorin tuottaman momentin vaihtelua, koska se parantaa voimansiirron kestävyyttä. Nykyiset moottorit käyvät niin alhaisilla kierroksilla, että monien moottorien kanssa pelkkä massa ei riitä, vaan tarvitaan myös vaimennusta. Nykyisin osa moottoreista käy jo niin alhaisilla kierroksilla, että jousien ja kasoismassan lisäksi tarvitaan heilurivaimennin lisäksi

    Uskon, että Toyollakin on jo neljäsylinterissä dieseleiss kaksoismassavauhtipyörä.

      
  • NHB: Jep, oikeassa olet. Tietämättä tarkemmin onko kyseessä 2.5L (2KD-FTV) vaiko 3.0L (1KD-FTV) diisseli, kun pikaisella googlauksella noita molempia on tuon ikäisenä tuotu eurooppaan (oletus on kuitenkin että joka tapauksessa kyseessä on diisseli) niin ei kyllä voi äkkiseltään sanoa että onko kaksoismassavauhtipyörä vaiko SMF. En kyllä löytänyt oikein faktaa miten tuon voi tarkastaa (olettaisin että varmaan VIN/runkonumerolla), enkä myöskään sitä mistä riippuu mikä vauhtipyörä milloinkin löytyy. Eurooppaan tuodut näyttävät olevan valmistettu joko Thaimaassa, Argentiinassa tai Etelä-Afriikassa.

    Jos on alunperin kaksoismassavauhtipyörä, niin noista saatavilla olevista DMF->SMF konversiokittien määrästä arvaten mahtaa olla aika yleinen vika.

      
  • Kyseessä on 2.5 diisseli (2KD-FTV). En itsekään löytänyt mistään varmaa tietoa, onko tuossa DMF vai SMF... Voisin kyllä veikata, että on. Pitää melkein käydä jostain Toyota -merkkihuollosta kysymässä ja kysyä samalla mielipidettä tuohon ääneen. On vaan itse tullut edellisen auton tiimoilta niin vainoharhaiseksi kaikista ylimääräisistä äänistä!:)

      
  • Siis voisin veikata, että on kaksoismassavauhtipyörä...:)

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit