Uusi Toyota Prius Plug-in saa kovat kehut koeajossa

67 kommenttia
13»
  • 2016:"0,jotain sekuntia 0-100 kiihtyvyyseron kuittaa planeettavaihteisto huomaamattomasti"
    TM talvitestiä lukiessa epäilyttää, että minua vedätettiin tuossa ylläolevassa, johon jo kerran vastasinkin? Onko siinä Priuksessa tosiaan eri voimansiirto kuin tässä talvitestin Toyota C-HR Hybridissä, jossa on CVT eikä planeettavaihteisto:

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Yksinkertainen_planeettavaihde

    On mielipidekysymys, mistä kukin pitää, mutta oma kokemukseni erilaisista CVT voimansiirroista on juuri sama kuin TM:n kuvaus Toyotasta. Pienessäkin kiihdytyksessä kieppikello hyppää Nipponseikiin, moottori kiljuu pingottaen loputtoman pitkää kuminauhaa, mutta kuminauhan toisessa päässä ei tapahdu juuri mitään. CVT:nkin voi ohjelmoida järkevästi, mutta TM talvitestiä siteeraten Toyota ei näköjään halua:

    "Miedotkin nopeuden lisäykset vaativat moottorin huudattamista".

      
  • NHB:"Eikö tuo nahanhoitoöljyillä kankaiden tuhriminen ole eilispäivän ongelmia? Olen törmännyt muutaman kerran sellaiseen informaatioon, että nykyisin penkkinahan on jo alunperin käsitelty synteettisillä rasvoilla, jotka eivät haihdu. jälkikäteen suoritetut rasvaukset eivät imeydy nahkaan ja tuo lisästty öljy jää vain pintaa keräämään hiukkasia ja siten kuluttamaan nahkaa.
    Samaa olen kuullut. En vaan kehtaa jättää nahkaa selvästi märkänä pesusienellä ja nahanpesuaineella sen pestyäni käsittelemättä. Nykyisessä ei tosin ole edes mitään epäilystä, kun itse valitsin haluamani sisustusnahkavuodat mukavuuden ja pehmeyden eikä niinkään 10 vuotta autoa siivoamatta ajettavaksi.

    Puolinahkojen korjaus lähti vähän lapasista. Koko sisustus ammattilaisen uudelleen ompelemana hyvin matalalla profiililla, eli yksivärisenä ja Mersun Avantgarden kaavoilla saumattuna, mutta paremmasta nahasta ja ohuella lisäpehmusteella. Jäi vielä pahastikin halvemmaksi kuin nahkaverhoilu uuteen autoon, mikä kertoo jotain meidän autoverostamme ja Vehon katteista.

    NHB:"Miten se saumakohta hajoaa? Ainakin oman autoni penkeissä alcantaran ja nahan sauma on näkymättömissä ja siis myös suojassa kulutukselta
    Tuohan on loistava rakenne, ei valittamista! Materiaalin sauma istuimen reunassa todennäköisesti myös ratkaisee suurimman osan eri hoitoaineiden sotkusta, kun ei keskellä suoraa pintaa tarvi vaihtaa puhdistustapaa.

    Omassa huonossa kokemuksessani näkyy Volvo- ja Mersutaustani. Kummassakin on puolinahan raja takapuolen alla, jolloin sinänsä hyvienkin materiaalien erilainen jousto ja venyminen lopulta rikkoo jomman kumman sauman vierestä.

    Mersulla on lisäksi Avantgarden "puolinahka" niin heikkolaatuista Artico-keinonahkaa, että se on paitsi epämukavaa, alkaa myös hajota ikävän näköiseksi hyvin pian. Alun perin oli tosiaan tarkoitus ompeluttaa vain nuo puolinahkojen reunat kuntoon saman tien kaikille penkeille, mutta sitten Rouva kysyi, että aionko oikeasti pyytää suutaria purkamaan istuinverhoilut palasiksi, leikkaamaan kaavat ja ompelemaan ne kangasriekaleet penkkien keskelle takaisin? Jooen.

    NHB:"Nahkojen epämukavuutta talvella voi tosiaan korjata laittamalla lampaantaljat penkkien päälle, mutta erityisen esteettinen tai laatuvaikutelmaa huokuva ratkaisu tuo ei ole. Alcantara sen sijaan yhdistää taljan miellyttävän ensituntuman ja nopeasti toimivan lämmityksen
    Seittenneliskanttisen kuski on myynyt käyttämättömän tyylitajunsa jo vuosia sitten :D

    Aiemmin V70:ssa käytin tuohenvärisillä nahkapenkeillä vaaleanruskeaksi värjättyjä lampaantaljoja, jotka olivat kieltämättä omastakin mielestä vähän oudon näköiset.

    Nykyisessä hienossa ja mukavassa mustassa käsinneulotussa nahkasisustuksessa valkoiset istuimille muotoon leikatut lampaantaljat ovat minun silmääni kivalla tavalla vanhanaikaisen näköiset. Ymmärrän kyllä, elleivät kaikki kaipaa jouluaamun kirkkoreen vaikutelmaa arkisella työmatkallaan.

    Alcantara istuimen laidasta laitaan kelpaisi ilman muuta, mutta en sentään lähde valitsemaan automallia istuinmateriaalin perusteella, etenkin kun sen voi näköjään vaihtaa yhden aluvannesarjan hinnalla jälkeenkin päin.

      
  • Hybrid Synergy Drive ( HSD ) on tuotenimi Toyota varten hybridiauto voimansiirto teknologiaan. Sitä käytetään sen Yaris , Auris , Prius , Highlander Hybrid , Camry Hybrid , Estima , Alphard , Lexus RX 400h / RX 450h , Lexus ES 300h , Lexus GS 450h, Lexus LS 600h / LS 600hL , Lexus CT 200h , Lexus IS 300h , Lexus HS 250h ja Lexuksen NX 300h autoja .

    CVT Multidrive S on 7 portaiseksi ohjelmoitu variaattori.
    e-CVT on planeettavaihde mitä käytetään hybridissä.

      
  • Mieltäni vaivasi se ristiriita, että vaihteellinen planeettapyörästö ei ole portaaton Continuously Variable Transmission.

    Normaalista planeettapyörästöstä poiketen Toyotan e-CVT:ssä on eri vaihteiden lukitus korvattu motor-generator yhdistelmällä, joka mahdollistaa "luistavan" kytkennän avulla portaattoman välityssuhteen polttomoottorin ja toisiovoimansiirtoa käyttävän MG2:n välille. Ja koska lukitusmomentin tuottaa MG1 sähkömagneettisesti eikä kitkavoimalla, ei planeettapyörästössä ole kuluvia kitkapantoja eikä härveli saa luistaessaan lämpöhalvausta.

    Aika källi värkki tuo rinnakkaishybridi!

      
  • Lisäksi autoja on tilastoitu 18 keskeisen segmentin perusteella, jossa voittajaksi nousi Toyota kymmenessä luokassa. Keskikokoisten autojen sarjan vei Toyota Camry ja pienempien autojen Toyota Prius.

    Listauksen top 10 -merkit ovat luotettavimmasta lähtien:

    Lexus ja Porsche

    Toyota

    Buick

    Mercedes-Benz

    Hyundai

    BMW

    Chevrolet

    Honda

    Jaguar

    Koko listauksen löydät Kauppalehdestä tämän linkin takaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit