Meinaatko 740GLE, että em. autonvalmistajat eivät maksata noita kohta maksuun tulevia sakkoja heidän uusien autojen ostajillaan?
Ei hintaa määritä jonkin valmistajan maksama sakko vaan kilpailu. Esimerkiksi Volkkari on saanut viime aikoina isoja sakkoja ja samaan aikaan pyrkinyt puolustamaan markkinaosuuksiaan hinnoittelulla.
Edelleenkin tuohon lähitulevaisuuden CO2-haasteeseen viitaten, kun spriimonitorilla vertaa Mersun ja Volvon koko malliston keskiarvoja, niin eihän Mersu kauheasti takamatkalla ole vm2017 kalustollaan.
Omenien vertaaminen appelsiineihin on siitä mukavaa, että niin voi perustella melkein mitä vain. Eniten tuossa näkyy se, ettei Volvo koskaan onnistunut tehokkaiden hyväkatteisten autojen strategiassaan. Toki 4889 l/100 km on sekin jo varsin jykevä luku. Mersu sen sijaan myy paljon tehokkaita autoja, joka näkyy luonnollisesti janoisimman pään luvuissa. Hyväkatteisten versioiden hyvä menekki ei varsinaisesti ole haaste liiketoiminnalle.
Äxä3 nimimerkin osalta taitaa olla hiukan runsaanlaisesti merkkiuskollisuutta joukossa.
Itse kyllä veikkaan, että tuo tapaus ihan vain trollailee. Ei kai kukaan oikeasti niin typerä ole, että nostaisi jonkin lisävarusteen, jota ei juuri kukaan valitse eikä sitä edes ainakaan Suomen BMW:n sivuilla näytetä edes X3:een tarjottavan, Volvon vakiovarusteen yli.
Edelleenkin tuohon lähitulevaisuuden CO2-haasteeseen viitaten, kun spriimonitorilla vertaa Mersun ja Volvon koko malliston keskiarvoja, niin eihän Mersu kauheasti takamatkalla ole vm2017 kalustollaan.
Omenien vertaaminen appelsiineihin on siitä mukavaa, että niin voi perustella melkein mitä vain. Eniten tuossa näkyy se, ettei Volvo koskaan onnistunut tehokkaiden hyväkatteisten autojen strategiassaan. Toki 4889 l/100 km on sekin jo varsin jykevä luku. Mersu sen sijaan myy paljon tehokkaita autoja, joka näkyy luonnollisesti janoisimman pään luvuissa. Hyväkatteisten versioiden hyvä menekki ei varsinaisesti ole haaste liiketoiminnalle.
Spritmonitorin dataa katsoessa pitää huomioida että palvelua käyttävät aidosti oman autoilunsa kuluista kiinnostuneet. Tehokkailla paljon kuluttavilla (kalleilla) ajavat eivät näistä desin kymmenyksistä ole kiinnostuneita. Volvoa ja Meseä vertailtaessa, Volvon keskiarvo on lähempänä juurikin NHB:n mainitsemasta syystä: Mersu myy paljon tehokkaita autoja. Ja veikkaampa että näistä suuri osa on spritmonitorista ulkona.
Hyvin pärjääviä automerkkejä tässä päästökisassa ovat erityisesti Toyota, Volvo ja Lexus. Vuoden 2016 tasossa Volvon päästöt olivat 119,2 g/km, Lexuksen 118,5 g/km ja Toyotan 104,60 g/km.
Jos aletaan tutkimaan mitä nämä merkit vuonna 2015 möivät, niin havaitaan että Lexus möi dieseleitä 0 prosenttia, hybridejä 93,2 prosenttia sekä bensa-autoja 7 prosenttia. Tässä lienee selitys Lexuksen alhaisille päästölukemille.
Toyota möi dieseleitä 15 prosenttia, bensa-autoja 47 prosenttia ja hybridejä 36,9 prosenttia. Tämän seikan takia Toyotan päästötaso (vuonna 2016) on niinkin alhainen kuin 104,60 g/km.
Jos katsotaan Volvon myyntejä vuonna 2015, niin dieseleitä myytiin 83 %, bensa-autoja 12 % ja ladattavia hybridejä 4,50 %. Olettaisin, että nimenomaan lataushybridien myynnin ansiosta Volvon päästöt ovat niinkin alhaiset kuin 119,2 g/km.
Vuoden 2018 osalta Volvon päästöiksi on arvioitu 110 g/km. Tässä ollaan jo melko lähellä vuoden 2021 tavoitetta 103,50 g/km.
Päästöt laskevat rajusti 2018 - 2021, mikä tietenkin liittyy siihen, että vuodesta 2019 lukien Volvo ei enää valmista pelkällä polttomoottorilla kulkevia autoja.
Muistaakseni moni oli vakaasti sitä mieltä ettei Volvon julistuksella siitä, ettei Volvo enää valmista vuodesta 2019 lukien pelkällä polttomoottorilla varustettuja autoja, ole mitään ratkaisevaa merkitystä. Nyt sitten kävikin ilmi että Volvon malliston päästöt laskevat todella rajusti ajalla 2018 - 2021.
NHB: Äxä3 nimimerkin osalta taitaa olla hiukan runsaanlaisesti merkkiuskollisuutta joukossa.
"Itse kyllä veikkaan, että tuo tapaus ihan vain trollailee. Ei kai kukaan oikeasti niin typerä ole, että nostaisi jonkin lisävarusteen, jota ei juuri kukaan valitse eikä sitä edes ainakaan Suomen BMW:n sivuilla näytetä edes X3:een tarjottavan, Volvon vakiovarusteen yli."
Odotellaan, ehkä hän itse vastaa ? Tosin sinä NHB vastasitkin jo tavalla, jonka odotin kyseisen nimimerkin itse hoksaavan.
Sokea-Reetta:" kun spriimonitorilla vertaa Mersun ja Volvon koko malliston keskiarvoja, niin eihän Mersu kauheasti takamatkalla ole vm2017 kalustollaan."
Aivan. Nyt kun vielä keksisi, millä tavoin Volvon merkkikohtainen keskiarvo alentaisi S90 kulutuksen nykypäivään, tai mitä haittaa nelosdieselin kuskille on AMG:n ja G500:n isosta kulutuksesta?
Olen aina haaveillut nelivetoisesta, mutta en ole vielä ennen onnistunut sitä itselleni perustelemaan. Tämän keskustelun innoittamana taidan lisätä V8 Land Cruiserin ostoslistalleni, koska Toyotien keskikulutus on pieni.
Toivottavasti kaikilla on sarkasmidetektorissa uudet patterit?
740 GLE kiteytti kaiken oleellisen. Ongelmana on myös itselläni se että ei kovin helposti löydy korvaajaa joka täyttäisi vaativan makuni ja kaikki tarvittavat mausteet mitä on saatavissa. Suomesta ei löydy mutta joskus tuontiautoista löytyy tai sitten suoraan Saksasta tuotettuna. Valikoima ratkaisee silloin kun mikä tahansa ei kelpaa.
Lisään vain omaan ajotapaani kuuluvan lift-off oversteerin, jota aktiivisesti käyttävälle etuvetoon liitetty Haldex on kauhistus takavedon kadotessa sitä eniten tarvittaessa, eli siis kaasua nostaessa.
BMW xDrivekin on prosessoriohjattu, mutta sitä sentään ohjataan kuljettajan avuksi, eikä hänen kiusakseen.
"Enhän toki. Mutta koska kilpailtujen mallien hinnassa ei ole nousuvaraa, odotan rasitteen kohdistuvan lähinnä niihin malleihin, joiden hinta on ostajalle vähemmän tärkeä."
Eli ostaja maksaa, oli tärkeätä eli ei. Vaihtoehtoisina sakkojen maksajina voisi olla myöskin autonvalmistajan osakkeenomistajat (tuskin ainakaan pitemmän päälle).
"Aivan. Nyt kun vielä keksisi, millä tavoin Volvon merkkikohtainen keskiarvo alentaisi S90 kulutuksen nykypäivään, tai mitä haittaa nelosdieselin kuskille on AMG:n ja G500:n isosta kulutuksesta?"
Kuten varmaan hoksasit, tuo Derrickin linkki viittasi 2020 uutena myytyjen autojen hiilidioksidipäästöjen perusteella tapahtuvaan autonvalmistajien motivointiin mahdollisilla taloudellisilla menetyksillä. Se mitä menneisyyden S90 kuluttaa nyt tai tulevaisuudessa ei liity tähän, kun autonvalmistajien motivointi aloitetaan 2020 myytyjen uusien autojen perusteella. Menneisyyden S90:t vast. Kuusakoski hoitaa ajallaan pois liikenteestä.
Daimleria omistavaa vm2020 MB-nelosdieselin kuskia voi haitata, jos autonvalmistaja maksattaa AMG/G500 sakkonsa vähäpäästöisillä volyymimalleilla ja/tai osakkeenomistajilla.
Sokea-Reetta:"Daimleria omistavaa vm2020 MB-nelosdieselin kuskia voi haitata, jos autonvalmistaja maksattaa AMG/G500 sakkonsa vähäpäästöisillä volyymimalleilla ja/tai osakkeenomistajilla."
Sulla jäi näköjään luova tuho ymmärtämättä. Joseph Schumpeter tarkoitti sillä kilpailukyvyttömien dinosaurusten kuolemaa vapailla markkinoilla, etenkin markkinoiden epäjatkuvuuskohdissa. En minä tätä muuten olisi asiaa maininnut tuolla aiemmin heikommin tunteville vihjeeksi vielä tutkijan nimellä korostettuna.
Mitä sinä arvelet 2020 nelosdieselin ostajan tekevän, jos yksi valmistaja kaataa krematorioidensa aiheuttaman sakkomaksun säästömalliensa hintaan muiden joko alittaessa rajan luonnostaan tai tappaessa krematorionsa itse? Koska asiasta joudut kysymään, sinä ehkä tosiaan saattaisit harmissasi ostaa sen muita vastaavia selvästi kalliimman säästömallin hammasta purren? Minä sen sijaan luotan itseäni oppineempien taloustutkijoiden havaintoon, että vapailla markkinoilla tuo valinta johtaa markkinaosuuden menetykseen. Usko edes sinä Schumpeteriä, vaikka Eastman Kodak ei uskonutkaan.
Osakkeenomistajien luotan etenkin tässä tapauksessa olevan sen verran valveutuneita, että yhtiökokouksessa tuulee ja kovaa jo ennen kuin palkkajohtaja ehtii omistajien rahoja roviolla polttavaksi Ollilan Jormaksi.
Taisit jo unohtaa, että tohtori Viiksen edeltäjä Jurgen Schrempp ei saanut edes tilaisuutta erota, vaan yrityksen hallituksen eteen teoistaan vastuuseen haastetun johtahan tietokone, työsuhdeauton avaimet ja kulkulupa jäivät pöydälle turvamiehen saattaessa irtisanotun ulos.
Jos luovan tuhon yrittää kieltää denial moodissa, se iskee yrityksen lisäksi myös henkilöstöön, pahimmillaan koko henkilökuntaan.
Odotan mielenkiinnolla lähitulevaisuuden kehitystä vailla tarvetta lukita vasta vuosien kuluttua ajankohtaista valintaani vielä nyt, näkemättä mitä on tarjolla. Omassa salkussa on tältä toimialalta TM ja BMW (tosin rahastojen kautta). Luotan näiden ja muiden hyvien yritysten mahdollistavan itselleni suhteellisen vapaan merkkivalikoiman sitten kun se on ajankohtaista.
Kuten jo sanoin, Volvo lupaa paljon, ja toivon heidän pystyvän lupaukseensa. Mutta kuten jo sanoin, en pidä väitettyä Volvon tämänhetkistä etumatkaa päästöissä toteennäytettynä. Oletko sinä näistä eri mieltä, vai miksi väität vastaan?
"Koska asiasta joudut kysymään, sinä ehkä tosiaan saattaisit harmissasi ostaa sen muita vastaavia selvästi kalliimman säästömallin hammasta purren?"
Hmmm... Mitäs minä olen kysynyt?
"Mutta kuten jo sanoin, en pidä väitettyä Volvon tämänhetkistä etumatkaa päästöissä toteennäytettynä. Oletko sinä näistä eri mieltä, vai miksi väität vastaan?"
Onhan tuo Mersun takamatka(koko malliston CO2 keskiarvo) Volvoon nähden jo toteennäytetty. Myöskin valistunut arvio takamatkan säilymisestä 2020-luvulle on esitetty. Ihmettelen miksi tuota mustaa yrität valkoiseksi väittää.
Valmistajien sakkojen määrät on arvioitu näin kruunuissa (lehtenä AMS).
"Bötesbeloppet för biltillverkare som inte klarar gränsen är 95 euro per gram koldioxid över gränsen multiplicerat med antalet bilar som säljs under 2020.
Volkswagen: 16 miljarder kronor
Opel/Peugeot/Citroën: 6,7 miljarder kronor
BMW: 5,7 miljarder kronor
Ford: 3,3 miljarder kronor
Daimler (Mercedes): 1,9 miljarder kronor"
Daimlerin arvioitu tuleva sakko on aika pieni koska 2020/2021 ollaan jo aika lähellä tuota virallista päästötavoitetta.
Volvo V90 D5 AWD Saksan poliisi.
Saksassa ei ainakaan aina vedetä kotiinpäin, kun poliisille hankitaan uusia autoja. Esimerkiksi tällä kertaa valittiin Volvon poliisiauto autobahn-valvontaan.
Polizei Mecklenburg-Vorpommern otti viime maanantaina käyttöön uudet poliisiautot, ja viisi niistä on tarkoitettu autobahn-valvontaan.
Kaikki nämä autot ovat Volvo V90 D5 AWD, eli nelivetoversiot 235 hevosvoiman moottorilla.
Voisi luulla, että saksassa on aivan riittävästi vaihtoehtoja saksalaismerkeistä, mutta tällä kertaa Volvo oli vakuuttanut ostajat joko hinnalla tai ominaisuuksilla.
Samaan aikaan luovutettiin myös 11 VW Passat -farmaria paikallispoliisin käyttöön ja neljä Mercedes Sprinteriä valmiuspoliisin käyttöön.
"Onhan tuo Mersun takamatka(koko malliston CO2 keskiarvo) Volvoon nähden jo toteennäytetty."
Onhan se, ja sehän onkin koko mallistolla ajavalle ikävä juttu. Silti tilava vanha Mersu kulkee käytännössä reilusti vähemmällä kuin sitä ahtaampi uusi S90.
Ja kun tuo laitetaan mittakaavaan, niin se puhutaan kympeistä per valmistettu auto. Mersu tehnee noilla keskiarvoa nostavilla malleillaan paljon enemmän tulosta kuin mitä tuo sakko on. Kovasta yrityksestä huolimatta Volvo ei koskaan päässyt noista tuloista nauttimaan. Tässä kun on päästy vanhojen kaivelun makuun, niin osa porukasta vajosi tuttuun tapaansa asiattomuuksiin, kun povasin, että Volvon brändiin hyvin tehokkaat mallit eivät sovi eikä mitään saksalaisten suorituiskykyisimpien mallien haastajia Volvolta nähdä. Näin kävikin ja Kiinasta alkaa kohta tulemaan Volvoa muistuttavia Polestareja.
Mikä se minun esittämäni kysymys oli mihin viittaat aikaisemmassa kirjoituksessasi:
"Koska asiasta joudut kysymään..."
"Onhan se, ja sehän onkin koko mallistolla ajavalle ikävä juttu."
Ei kannata lukkiutua tuohon. Derrickin linkillä ja spriimonitorilla viittasin Mersun takamatkaan Volvoon nähden, kun jotkut sitä järjestystä toiseksi väittivät. Näillä näkymin Mersu ottaa käyttöön jonkinlaisen sakkokassan, kun tavoite jää saavuttamatta. Se, että onko sakkokassa turkkilaisten taukotiloissa, osakkeenomistajien vai uusien auton ostajien hallussa jää nähtäväksi. Selvinnee jonku vuoden kuluttua...
"Silti tilava vanha Mersu kulkee käytännössä reilusti vähemmällä kuin sitä ahtaampi uusi S90."
Hieno homma, oletko koskaan Mersua tankatessa miettinyt tuon tiedon vaikutusta siihen, että kuinka paljon kuluu vuositasolla enemmän rahaa Mersun tankkaamiseen?
"Tässä kun on päästy vanhojen kaivelun makuun, niin osa porukasta vajosi tuttuun tapaansa asiattomuuksiin, kun povasin, että Volvon brändiin hyvin tehokkaat mallit eivät sovi eikä mitään saksalaisten suorituiskykyisimpien mallien haastajia Volvolta nähdä. Näin kävikin ja Kiinasta alkaa kohta tulemaan Volvoa muistuttavia Polestareja."
Polestar on sähköautobrändi. Suorituskykyisille sähköautoille.
Esimerkiksi Polestar 2 haastaa Tesla Model 3:n. Jos saksalaisilla olisi Model 3:sta vastaava malli, niin Polestar 2 haastaisi senkin.
Sakko menee maksuun vuosittain, esimerkiksi BMW:tä uhkaa 500 miljoonan euron sakko per vuosi. Kyllä kai rupeaa tuo autojen hinnoissa tuntumaan.
Mitä luulet NHB, jos VW:lle määrätään kahden miljardin euron sakko vuosittain vuodesta 2021, niin vaikuttaako tämä autojen hintoihin Euroopassa ?
Ei kai kumpikaan firma niin toimi, että sakon jälkeen tieten tahtoen hinnoittelisi itsensä ulos markkinoilta? Tuo 500 miljoonaa on BMW:lle 200 euroa autoa kohti. Kannattaa lukea tarkkaan alla oleva kuvaus BMW:n suunnitelmista. Vuosittaiset 500 miljoonan sakot eivät kuulu noihin suunnitelmiin. https://tekniikanmaailma.fi/bmw-paljasti-reittikartan-sahkoiseen-tulevaisuuteensa/
Polestar on sähköautobrändi. Suorituskykyisille sähköautoille.
Esimerkiksi Polestar 2 haastaa Tesla Model 3:n. Jos saksalaisilla olisi Model 3:sta vastaava malli, niin Polestar 2 haastaisi senkin.
Polestar 1 on hybridi. Jos kiinalaisilla olisi Tesla M3:n haastaja, niin nyt niitä olisi hyvä myydä, kun Teslan tuotanto käynnistyy yskähdellen. Tulevaisuudessa toki kiinalaisilla ja saksalaisilla molemmilla on paljonkin Teslaa haastavia malleja.
"Näin kävikin ja Kiinasta alkaa kohta tulemaan Volvoa muistuttavia Polestareja."
Polestar 1 muistuttaa jotakin Volvon aiempaa konseptiautoa.
Mutta mihin perustuu tieto siitä että Polestar 2, Polestar 3 ja Polestar 4 muistuttavat Volvoa ? Itse olen kuullut ihan päinvastaista näiden autojen ulkomuodosta.
Noin voi käydä tai sitten ei. Tuo tulevaisuuden kartta kertoo kuitenkin suoraan sen, että noihin aikoihin BMW:n malliston keskimääräinen päästö tippuu kovaa tahtia, eikä mahdollisesta ensimmäisen vuoden sakosta tule vuotuista perinnettä.
Paitsi että EU vaatii että päästöjä tulisi laskea 15 prosenttia vuoden 2021 tasosta vuoteen 2025 mennessä. Vuoteen 2030 mennessä päästöjen tulisi olla 30 prosenttia alle vuoden 2021 tason. Autonvalmistajat vastustavat näitä EU:n vaatimuksia ilmeisesti koska ovat kykenemättömiä tällaiseen päästöjen alentamiseen.
Kun jaetaan Volvon vuoden 2021 päästötaso 73,1 g/km vuoden 2021 tavoitetasolla 103,5 g/km, voidaan havaita että Volvo on jo vuonna 2021 vuoden 2030 päästötasossa (ero prosenteissa on tuo 30 prosenttia).
740 GLE:”Silti tilava vanha Mersu kulkee käytännössä reilusti vähemmällä kuin sitä ahtaampi uusi S90.”
Sokea-Reetta:"Hieno homma, oletko koskaan Mersua tankatessa miettinyt tuon tiedon vaikutusta siihen, että kuinka paljon kuluu vuositasolla enemmän rahaa Mersun tankkaamiseen?"
Nyt en valitettavasti ymmärrä? Avaatko tuota logiikkaasi, jolla vähemmän kuluttavan tankkaaminen maksaa enemmän?
Meinaatko 740GLE, että em. autonvalmistajat eivät maksata noita kohta maksuun tulevia sakkoja heidän uusien autojen ostajillaan?
Ei hintaa määritä jonkin valmistajan maksama sakko vaan kilpailu. Esimerkiksi Volkkari on saanut viime aikoina isoja sakkoja ja samaan aikaan pyrkinyt puolustamaan markkinaosuuksiaan hinnoittelulla.
Edelleenkin tuohon lähitulevaisuuden CO2-haasteeseen viitaten, kun spriimonitorilla vertaa Mersun ja Volvon koko malliston keskiarvoja, niin eihän Mersu kauheasti takamatkalla ole vm2017 kalustollaan.
Omenien vertaaminen appelsiineihin on siitä mukavaa, että niin voi perustella melkein mitä vain. Eniten tuossa näkyy se, ettei Volvo koskaan onnistunut tehokkaiden hyväkatteisten autojen strategiassaan. Toki 4889 l/100 km on sekin jo varsin jykevä luku. Mersu sen sijaan myy paljon tehokkaita autoja, joka näkyy luonnollisesti janoisimman pään luvuissa. Hyväkatteisten versioiden hyvä menekki ei varsinaisesti ole haaste liiketoiminnalle.
Äxä3 nimimerkin osalta taitaa olla hiukan runsaanlaisesti merkkiuskollisuutta joukossa.
Itse kyllä veikkaan, että tuo tapaus ihan vain trollailee. Ei kai kukaan oikeasti niin typerä ole, että nostaisi jonkin lisävarusteen, jota ei juuri kukaan valitse eikä sitä edes ainakaan Suomen BMW:n sivuilla näytetä edes X3:een tarjottavan, Volvon vakiovarusteen yli.
Edelleenkin tuohon lähitulevaisuuden CO2-haasteeseen viitaten, kun spriimonitorilla vertaa Mersun ja Volvon koko malliston keskiarvoja, niin eihän Mersu kauheasti takamatkalla ole vm2017 kalustollaan.
Omenien vertaaminen appelsiineihin on siitä mukavaa, että niin voi perustella melkein mitä vain. Eniten tuossa näkyy se, ettei Volvo koskaan onnistunut tehokkaiden hyväkatteisten autojen strategiassaan. Toki 4889 l/100 km on sekin jo varsin jykevä luku. Mersu sen sijaan myy paljon tehokkaita autoja, joka näkyy luonnollisesti janoisimman pään luvuissa. Hyväkatteisten versioiden hyvä menekki ei varsinaisesti ole haaste liiketoiminnalle.
Spritmonitorin dataa katsoessa pitää huomioida että palvelua käyttävät aidosti oman autoilunsa kuluista kiinnostuneet. Tehokkailla paljon kuluttavilla (kalleilla) ajavat eivät näistä desin kymmenyksistä ole kiinnostuneita. Volvoa ja Meseä vertailtaessa, Volvon keskiarvo on lähempänä juurikin NHB:n mainitsemasta syystä: Mersu myy paljon tehokkaita autoja. Ja veikkaampa että näistä suuri osa on spritmonitorista ulkona.
Hyvin pärjääviä automerkkejä tässä päästökisassa ovat erityisesti Toyota, Volvo ja Lexus. Vuoden 2016 tasossa Volvon päästöt olivat 119,2 g/km, Lexuksen 118,5 g/km ja Toyotan 104,60 g/km.
Jos aletaan tutkimaan mitä nämä merkit vuonna 2015 möivät, niin havaitaan että Lexus möi dieseleitä 0 prosenttia, hybridejä 93,2 prosenttia sekä bensa-autoja 7 prosenttia. Tässä lienee selitys Lexuksen alhaisille päästölukemille.
Toyota möi dieseleitä 15 prosenttia, bensa-autoja 47 prosenttia ja hybridejä 36,9 prosenttia. Tämän seikan takia Toyotan päästötaso (vuonna 2016) on niinkin alhainen kuin 104,60 g/km.
Jos katsotaan Volvon myyntejä vuonna 2015, niin dieseleitä myytiin 83 %, bensa-autoja 12 % ja ladattavia hybridejä 4,50 %. Olettaisin, että nimenomaan lataushybridien myynnin ansiosta Volvon päästöt ovat niinkin alhaiset kuin 119,2 g/km.
Vuoden 2018 osalta Volvon päästöiksi on arvioitu 110 g/km. Tässä ollaan jo melko lähellä vuoden 2021 tavoitetta 103,50 g/km.
Tuossa Toyotan päästökäyrä 2011 - 2021 (ilmeisesti Lexus mukana), vuodet ovat 2011 - 2013 - 2015 - 2016 - 2018 - 2021
126,4 - 116,8 - 108,30 - 105,50 - 91,7 - 83,50
Volvon päästökäyrä:
154,0 - 130,80 - 121,90 - 119,20 - 110,0 - 73,1
Päästöt laskevat rajusti 2018 - 2021, mikä tietenkin liittyy siihen, että vuodesta 2019 lukien Volvo ei enää valmista pelkällä polttomoottorilla kulkevia autoja.
Muistaakseni moni oli vakaasti sitä mieltä ettei Volvon julistuksella siitä, ettei Volvo enää valmista vuodesta 2019 lukien pelkällä polttomoottorilla varustettuja autoja, ole mitään ratkaisevaa merkitystä. Nyt sitten kävikin ilmi että Volvon malliston päästöt laskevat todella rajusti ajalla 2018 - 2021.
NHB: Äxä3 nimimerkin osalta taitaa olla hiukan runsaanlaisesti merkkiuskollisuutta joukossa.
"Itse kyllä veikkaan, että tuo tapaus ihan vain trollailee. Ei kai kukaan oikeasti niin typerä ole, että nostaisi jonkin lisävarusteen, jota ei juuri kukaan valitse eikä sitä edes ainakaan Suomen BMW:n sivuilla näytetä edes X3:een tarjottavan, Volvon vakiovarusteen yli."
Odotellaan, ehkä hän itse vastaa ? Tosin sinä NHB vastasitkin jo tavalla, jonka odotin kyseisen nimimerkin itse hoksaavan.
Sokea-Reetta:" kun spriimonitorilla vertaa Mersun ja Volvon koko malliston keskiarvoja, niin eihän Mersu kauheasti takamatkalla ole vm2017 kalustollaan."
Aivan. Nyt kun vielä keksisi, millä tavoin Volvon merkkikohtainen keskiarvo alentaisi S90 kulutuksen nykypäivään, tai mitä haittaa nelosdieselin kuskille on AMG:n ja G500:n isosta kulutuksesta?
Olen aina haaveillut nelivetoisesta, mutta en ole vielä ennen onnistunut sitä itselleni perustelemaan. Tämän keskustelun innoittamana taidan lisätä V8 Land Cruiserin ostoslistalleni, koska Toyotien keskikulutus on pieni.
Toivottavasti kaikilla on sarkasmidetektorissa uudet patterit?
NHB:"Autosta kuin autosta aika ajaa väistämättä ohi, eikä siinä harkinta ostohetkellä juurikaan auta."
Juuri näin. Jos valintakriteeri on ajaa aina moderneimmalla, joutuu vaihtamaan varmaan pari kertaa vuodessa.
Vaihtoväli kasvaa, jos pystyy ajamaan samalla niin kauan kuin pitää siitä, olipa tarjolla mitä tahansa muuta.
740 GLE kiteytti kaiken oleellisen. Ongelmana on myös itselläni se että ei kovin helposti löydy korvaajaa joka täyttäisi vaativan makuni ja kaikki tarvittavat mausteet mitä on saatavissa. Suomesta ei löydy mutta joskus tuontiautoista löytyy tai sitten suoraan Saksasta tuotettuna. Valikoima ratkaisee silloin kun mikä tahansa ei kelpaa.
@Inspektor: Kaikista arvioistasi samaa mieltä.
Lisään vain omaan ajotapaani kuuluvan lift-off oversteerin, jota aktiivisesti käyttävälle etuvetoon liitetty Haldex on kauhistus takavedon kadotessa sitä eniten tarvittaessa, eli siis kaasua nostaessa.
BMW xDrivekin on prosessoriohjattu, mutta sitä sentään ohjataan kuljettajan avuksi, eikä hänen kiusakseen.
"Äxä3 nimimerkin osalta taitaa olla hiukan runsaanlaisesti merkkiuskollisuutta joukossa."
Itse veikkaan että tämä nimimerkki "Äxä3" jotenkin liittyy housuunkusija WhatCariin.
740GLE:
"Enhän toki. Mutta koska kilpailtujen mallien hinnassa ei ole nousuvaraa, odotan rasitteen kohdistuvan lähinnä niihin malleihin, joiden hinta on ostajalle vähemmän tärkeä."
Eli ostaja maksaa, oli tärkeätä eli ei. Vaihtoehtoisina sakkojen maksajina voisi olla myöskin autonvalmistajan osakkeenomistajat (tuskin ainakaan pitemmän päälle).
"Aivan. Nyt kun vielä keksisi, millä tavoin Volvon merkkikohtainen keskiarvo alentaisi S90 kulutuksen nykypäivään, tai mitä haittaa nelosdieselin kuskille on AMG:n ja G500:n isosta kulutuksesta?"
Kuten varmaan hoksasit, tuo Derrickin linkki viittasi 2020 uutena myytyjen autojen hiilidioksidipäästöjen perusteella tapahtuvaan autonvalmistajien motivointiin mahdollisilla taloudellisilla menetyksillä. Se mitä menneisyyden S90 kuluttaa nyt tai tulevaisuudessa ei liity tähän, kun autonvalmistajien motivointi aloitetaan 2020 myytyjen uusien autojen perusteella. Menneisyyden S90:t vast. Kuusakoski hoitaa ajallaan pois liikenteestä.
Daimleria omistavaa vm2020 MB-nelosdieselin kuskia voi haitata, jos autonvalmistaja maksattaa AMG/G500 sakkonsa vähäpäästöisillä volyymimalleilla ja/tai osakkeenomistajilla.
Daimleria omistavaa vm2020 MB-nelosdieselin kuskia voi haitata, jos autonvalmistaja maksattaa AMG/G500 sakkonsa vähäpäästöisillä volyymimalleilla ja/tai osakkeenomistajilla.
Hyvistä vinkeistä huolimatta et vain näytä ymmärtävän tuotteen hinnan määrätymistä markkinataloudessa.
Sokea-Reetta:"Daimleria omistavaa vm2020 MB-nelosdieselin kuskia voi haitata, jos autonvalmistaja maksattaa AMG/G500 sakkonsa vähäpäästöisillä volyymimalleilla ja/tai osakkeenomistajilla."
Sulla jäi näköjään luova tuho ymmärtämättä. Joseph Schumpeter tarkoitti sillä kilpailukyvyttömien dinosaurusten kuolemaa vapailla markkinoilla, etenkin markkinoiden epäjatkuvuuskohdissa. En minä tätä muuten olisi asiaa maininnut tuolla aiemmin heikommin tunteville vihjeeksi vielä tutkijan nimellä korostettuna.
Mitä sinä arvelet 2020 nelosdieselin ostajan tekevän, jos yksi valmistaja kaataa krematorioidensa aiheuttaman sakkomaksun säästömalliensa hintaan muiden joko alittaessa rajan luonnostaan tai tappaessa krematorionsa itse? Koska asiasta joudut kysymään, sinä ehkä tosiaan saattaisit harmissasi ostaa sen muita vastaavia selvästi kalliimman säästömallin hammasta purren? Minä sen sijaan luotan itseäni oppineempien taloustutkijoiden havaintoon, että vapailla markkinoilla tuo valinta johtaa markkinaosuuden menetykseen. Usko edes sinä Schumpeteriä, vaikka Eastman Kodak ei uskonutkaan.
Osakkeenomistajien luotan etenkin tässä tapauksessa olevan sen verran valveutuneita, että yhtiökokouksessa tuulee ja kovaa jo ennen kuin palkkajohtaja ehtii omistajien rahoja roviolla polttavaksi Ollilan Jormaksi.
Taisit jo unohtaa, että tohtori Viiksen edeltäjä Jurgen Schrempp ei saanut edes tilaisuutta erota, vaan yrityksen hallituksen eteen teoistaan vastuuseen haastetun johtahan tietokone, työsuhdeauton avaimet ja kulkulupa jäivät pöydälle turvamiehen saattaessa irtisanotun ulos.
Jos luovan tuhon yrittää kieltää denial moodissa, se iskee yrityksen lisäksi myös henkilöstöön, pahimmillaan koko henkilökuntaan.
Odotan mielenkiinnolla lähitulevaisuuden kehitystä vailla tarvetta lukita vasta vuosien kuluttua ajankohtaista valintaani vielä nyt, näkemättä mitä on tarjolla. Omassa salkussa on tältä toimialalta TM ja BMW (tosin rahastojen kautta). Luotan näiden ja muiden hyvien yritysten mahdollistavan itselleni suhteellisen vapaan merkkivalikoiman sitten kun se on ajankohtaista.
Kuten jo sanoin, Volvo lupaa paljon, ja toivon heidän pystyvän lupaukseensa. Mutta kuten jo sanoin, en pidä väitettyä Volvon tämänhetkistä etumatkaa päästöissä toteennäytettynä. Oletko sinä näistä eri mieltä, vai miksi väität vastaan?
740GLE:
"Koska asiasta joudut kysymään, sinä ehkä tosiaan saattaisit harmissasi ostaa sen muita vastaavia selvästi kalliimman säästömallin hammasta purren?"
Hmmm... Mitäs minä olen kysynyt?
"Mutta kuten jo sanoin, en pidä väitettyä Volvon tämänhetkistä etumatkaa päästöissä toteennäytettynä. Oletko sinä näistä eri mieltä, vai miksi väität vastaan?"
Onhan tuo Mersun takamatka(koko malliston CO2 keskiarvo) Volvoon nähden jo toteennäytetty. Myöskin valistunut arvio takamatkan säilymisestä 2020-luvulle on esitetty. Ihmettelen miksi tuota mustaa yrität valkoiseksi väittää.
Valmistajien sakkojen määrät on arvioitu näin kruunuissa (lehtenä AMS).
"Bötesbeloppet för biltillverkare som inte klarar gränsen är 95 euro per gram koldioxid över gränsen multiplicerat med antalet bilar som säljs under 2020.
Volkswagen: 16 miljarder kronor
Opel/Peugeot/Citroën: 6,7 miljarder kronor
BMW: 5,7 miljarder kronor
Ford: 3,3 miljarder kronor
Daimler (Mercedes): 1,9 miljarder kronor"
Daimlerin arvioitu tuleva sakko on aika pieni koska 2020/2021 ollaan jo aika lähellä tuota virallista päästötavoitetta.
Volvo V90 D5 AWD Saksan poliisi.
Saksassa ei ainakaan aina vedetä kotiinpäin, kun poliisille hankitaan uusia autoja. Esimerkiksi tällä kertaa valittiin Volvon poliisiauto autobahn-valvontaan.
Polizei Mecklenburg-Vorpommern otti viime maanantaina käyttöön uudet poliisiautot, ja viisi niistä on tarkoitettu autobahn-valvontaan.
Kaikki nämä autot ovat Volvo V90 D5 AWD, eli nelivetoversiot 235 hevosvoiman moottorilla.
Voisi luulla, että saksassa on aivan riittävästi vaihtoehtoja saksalaismerkeistä, mutta tällä kertaa Volvo oli vakuuttanut ostajat joko hinnalla tai ominaisuuksilla.
Samaan aikaan luovutettiin myös 11 VW Passat -farmaria paikallispoliisin käyttöön ja neljä Mercedes Sprinteriä valmiuspoliisin käyttöön.
Ilmeisesti Volvo on jäänyt pahasti jälkeen päästökehitystyössä.
Volvos laddhybrid kan förbjudas i miljözonen:
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20171208/volvos-laddhybrid-kan-forbjudas-i-miljozonen-men-smutsig-740-tillats/
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/partner/20171128/bmws-overlagsna-avgasrening-infors-pa-allt-fler-dieselmodeller/
Hieno linkki artikkeliin, jonka ensimmäinen lause kertoo jo olennaisen.
"Hela denna artikel är ett annonssamarbete med BMW"
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/partner/20171128/bmws-overlagsna-avgasrening-infors-pa-allt-fler-dieselmodeller/
Källkritik, vad är det?
"Onhan tuo Mersun takamatka(koko malliston CO2 keskiarvo) Volvoon nähden jo toteennäytetty."
Onhan se, ja sehän onkin koko mallistolla ajavalle ikävä juttu. Silti tilava vanha Mersu kulkee käytännössä reilusti vähemmällä kuin sitä ahtaampi uusi S90.
Daimler (Mercedes): 1,9 miljarder kronor”
Ja kun tuo laitetaan mittakaavaan, niin se puhutaan kympeistä per valmistettu auto. Mersu tehnee noilla keskiarvoa nostavilla malleillaan paljon enemmän tulosta kuin mitä tuo sakko on. Kovasta yrityksestä huolimatta Volvo ei koskaan päässyt noista tuloista nauttimaan. Tässä kun on päästy vanhojen kaivelun makuun, niin osa porukasta vajosi tuttuun tapaansa asiattomuuksiin, kun povasin, että Volvon brändiin hyvin tehokkaat mallit eivät sovi eikä mitään saksalaisten suorituiskykyisimpien mallien haastajia Volvolta nähdä. Näin kävikin ja Kiinasta alkaa kohta tulemaan Volvoa muistuttavia Polestareja.
Sakko menee maksuun vuosittain, esimerkiksi BMW:tä uhkaa 500 miljoonan euron sakko per vuosi. Kyllä kai rupeaa tuo autojen hinnoissa tuntumaan.
Mitä luulet NHB, jos VW:lle määrätään kahden miljardin euron sakko vuosittain vuodesta 2021, niin vaikuttaako tämä autojen hintoihin Euroopassa ?
http://www.manager-magazin.de/unternehmen/autoindustrie/bmw-abgasskandal-koennte-luxusauto-bauer-noch-hart-treffen-a-1132516.html
740GLE:
Mikä se minun esittämäni kysymys oli mihin viittaat aikaisemmassa kirjoituksessasi:
"Koska asiasta joudut kysymään..."
"Onhan se, ja sehän onkin koko mallistolla ajavalle ikävä juttu."
Ei kannata lukkiutua tuohon. Derrickin linkillä ja spriimonitorilla viittasin Mersun takamatkaan Volvoon nähden, kun jotkut sitä järjestystä toiseksi väittivät. Näillä näkymin Mersu ottaa käyttöön jonkinlaisen sakkokassan, kun tavoite jää saavuttamatta. Se, että onko sakkokassa turkkilaisten taukotiloissa, osakkeenomistajien vai uusien auton ostajien hallussa jää nähtäväksi. Selvinnee jonku vuoden kuluttua...
"Silti tilava vanha Mersu kulkee käytännössä reilusti vähemmällä kuin sitä ahtaampi uusi S90."
Hieno homma, oletko koskaan Mersua tankatessa miettinyt tuon tiedon vaikutusta siihen, että kuinka paljon kuluu vuositasolla enemmän rahaa Mersun tankkaamiseen?
"Tässä kun on päästy vanhojen kaivelun makuun, niin osa porukasta vajosi tuttuun tapaansa asiattomuuksiin, kun povasin, että Volvon brändiin hyvin tehokkaat mallit eivät sovi eikä mitään saksalaisten suorituiskykyisimpien mallien haastajia Volvolta nähdä. Näin kävikin ja Kiinasta alkaa kohta tulemaan Volvoa muistuttavia Polestareja."
Polestar on sähköautobrändi. Suorituskykyisille sähköautoille.
Esimerkiksi Polestar 2 haastaa Tesla Model 3:n. Jos saksalaisilla olisi Model 3:sta vastaava malli, niin Polestar 2 haastaisi senkin.
Sakko menee maksuun vuosittain, esimerkiksi BMW:tä uhkaa 500 miljoonan euron sakko per vuosi. Kyllä kai rupeaa tuo autojen hinnoissa tuntumaan.
Mitä luulet NHB, jos VW:lle määrätään kahden miljardin euron sakko vuosittain vuodesta 2021, niin vaikuttaako tämä autojen hintoihin Euroopassa ?
Ei kai kumpikaan firma niin toimi, että sakon jälkeen tieten tahtoen hinnoittelisi itsensä ulos markkinoilta? Tuo 500 miljoonaa on BMW:lle 200 euroa autoa kohti. Kannattaa lukea tarkkaan alla oleva kuvaus BMW:n suunnitelmista. Vuosittaiset 500 miljoonan sakot eivät kuulu noihin suunnitelmiin.
https://tekniikanmaailma.fi/bmw-paljasti-reittikartan-sahkoiseen-tulevaisuuteensa/
Polestar on sähköautobrändi. Suorituskykyisille sähköautoille.
Esimerkiksi Polestar 2 haastaa Tesla Model 3:n. Jos saksalaisilla olisi Model 3:sta vastaava malli, niin Polestar 2 haastaisi senkin.
Polestar 1 on hybridi. Jos kiinalaisilla olisi Tesla M3:n haastaja, niin nyt niitä olisi hyvä myydä, kun Teslan tuotanto käynnistyy yskähdellen. Tulevaisuudessa toki kiinalaisilla ja saksalaisilla molemmilla on paljonkin Teslaa haastavia malleja.
BMW:n on ennustettu jäävän 2021 päästötavoitteestaan 4,4 g/km eli tällä perusteella sakko menisi maksuun.
"Näin kävikin ja Kiinasta alkaa kohta tulemaan Volvoa muistuttavia Polestareja."
Polestar 1 muistuttaa jotakin Volvon aiempaa konseptiautoa.
Mutta mihin perustuu tieto siitä että Polestar 2, Polestar 3 ja Polestar 4 muistuttavat Volvoa ? Itse olen kuullut ihan päinvastaista näiden autojen ulkomuodosta.
Noin voi käydä tai sitten ei. Tuo tulevaisuuden kartta kertoo kuitenkin suoraan sen, että noihin aikoihin BMW:n malliston keskimääräinen päästö tippuu kovaa tahtia, eikä mahdollisesta ensimmäisen vuoden sakosta tule vuotuista perinnettä.
Paitsi että EU vaatii että päästöjä tulisi laskea 15 prosenttia vuoden 2021 tasosta vuoteen 2025 mennessä. Vuoteen 2030 mennessä päästöjen tulisi olla 30 prosenttia alle vuoden 2021 tason. Autonvalmistajat vastustavat näitä EU:n vaatimuksia ilmeisesti koska ovat kykenemättömiä tällaiseen päästöjen alentamiseen.
Kun jaetaan Volvon vuoden 2021 päästötaso 73,1 g/km vuoden 2021 tavoitetasolla 103,5 g/km, voidaan havaita että Volvo on jo vuonna 2021 vuoden 2030 päästötasossa (ero prosenteissa on tuo 30 prosenttia).
740 GLE:”Silti tilava vanha Mersu kulkee käytännössä reilusti vähemmällä kuin sitä ahtaampi uusi S90.”
Sokea-Reetta:"Hieno homma, oletko koskaan Mersua tankatessa miettinyt tuon tiedon vaikutusta siihen, että kuinka paljon kuluu vuositasolla enemmän rahaa Mersun tankkaamiseen?"
Nyt en valitettavasti ymmärrä? Avaatko tuota logiikkaasi, jolla vähemmän kuluttavan tankkaaminen maksaa enemmän?