Paristojen riittävyystesti tehkää taas

12 kommenttia

Joskus vuosia sitten TM teki paristotestin jonka Panasonic voitti. Olisi kiintoisaa tietää onko tällä saralla tapahtunut muutosta? Onko IKEAn tai Bilteman pattereista haastajaksi. On aina rasittavaa kun isoimmat taskulampun, vessan automaattisesti käden huomaavan ja kannen nostavan roskiksen ja palohälyttimien patterit loppuvat. Panasonic on japanilainen firma ja japanilaiset on ihan fiksuja: http://talk.collegeconfidential.com/international-students/468951-average-iq-country.html mutta patterit on silti made in Belgium eli tuttuun EU tukipataan menee.

  
  • Tuo olisi ihan hyvä testata. Kuitenkin enemmän minua kiinnostaisi tietää uudelleenladattavien paristojen paremmuus. Olen pyrkinyt käyttämään niitä mahdollisimman paljon mutta hinta ja laatu eivät tunnu kohtaavan. Lidlin akut ovat toimineet tähän mennessä yllättävän hyvin.

      
  • Ladattavat minuakin kiinnostaa enemmän kuin tavalliset. Lisäksi malleja tulee ja menee, tulos pätee vain hetken. Kovin kallista testiä ei minusta kannata tehdä pelkästään parin euron paristojen takia.



    Aihepiiriin liittyy minun mielestäni paljon kiinnostavampiakin juttuja, koska uuden tekniikan takia vanhat totuudet ei enää päde. Laitoinkin jokunen kuukausi sitten aiheesta terveisiä toimitukselle. Saa nähdä, kiinnostuuko se aiheesta.



    Esimerkkejä:



    Muutamissa led-lampuissa, ehkä muissakin laitteissa, valmistaja kieltää nimh-akkujen käytön. Todellista syytä en tiedä, mutta veikkaan sen liittyvän akkujen sisäisen vastuksen eroon verrattuna paristoihin. Led Lenser on tästä esimerkki. Valikoimassa on periaatteessa erinomaisia valaisimia kuten otsalamppu H7. Paristoja vain saa vaihtaa muutaman tunnin välein, jos edes jonkinlaisen valotehon haluaa saada. Tämä on surkea juttu, koska mainos lupaa huimia paloaikoja. No, palaahan lamppu varmaan sata tuntia, mutta ei valaise. Surkeaa on myös se, että duracell väittää vastoin Led lenserin ilmoitusta akkujen kelpaavan kaikkiin laitteisiin. Vai kelpaako sittenkin, koska akkujen jännite on alhaisempi kuin paristojen? Oli miten oli, melkoinen soppa on jo tuon asian suhteen kasassa.



    Polkupyörän lamppuja on testattu TM:ssä aika ajoin, mutta niissäkään ei ole otettu kantaa valotehon säilymiseen. On mitattu vain valoteho uusilla paristoilla, vaikka tilanne säilyy suunnilleen samana ehkä 10 minuuttia ilman jännitettä tasaavaa virtapiiriä. Paristotesti ei tilannetta paranna, koska lampuissa käytetään erilaisia polttimoita ja paristoja.



    Akkuja on markkinoilla tehokkaampia versioita (Duracell Supreme), jotka purkautuvat varastoinnin aikana varauksen suht nopeasti. Sitten on kapasiteetiltaan hiukan pienempiä, mutta paremmin säilyviä akkuja (Duracell StayCharged). Osoitteessa http://www.duracelldirect.fi/ on mallit hyvin esillä. Vastaava jako on ainakin GP:llä ja Sanyolla. Noiden eroihin voisi tutkiva journalismi perehtyä.



    Laturitkin ovat kiinnostava aihe, jos vain viitsisi paneutua aiheeseen hiukan paremmin kuin mitä maahantuojan mainokset kertovat. Itse käytän Duracellin yleislaturia, koska siihen käy kaikki mallit AAA-D sekä 9v akut ja se on hidas. Vain purkuominaisuus puuttuu, joka olisi jossain Vansonin mallissa. Useimpiin markkinoiden laturimalleihin käy vain AAA- ja AA-akut.



    Palovaroittimeen en akkua laita, koska akun korkeamman hinnan kuolettaminen vaatii vähintään 3-4 latauskertaa ilman laturin hinnan huomioimista. On samantekevää, kestääkö sen paristo (4 e/kpl) 1 vai 2 vuotta. Lisäksi akku purkautuu aina nopeammin kuin paristo. Eri asia käytön mielekkyyden kannalta on, kun tarvetta uusia paristot on viikoittain tai enintään muutaman kuukauden välein.



    Kuluttaja-lehti on hiukan raapaissut aihetta testissään:



    http://www.kuluttaja.fi/tuote/valinta.aspx?ID=a809f79c-5166-46d2-8620-41e8c2e86ce7&referer=%2ftestit%2fluokka.aspx%3fparentid%3d3c0d6d90-8a6f-41a1-b299-34a2086d020a%26id%3d3c0d6d90-8a6f-41a1-b299-34a2086d020a

      
  • Uudessa lehdessä olikin taskulampputesti, jossa otettiin kantaa valotehon säilymiseen. Kiitos siitä!



    Toivottavasti aihepiirin käsittely jatkuu tulevissa numeroissa.

      
  • Itsellä käytössä lähas kaikkialla Lidlin akut, joita latailen 15 euron GP yleislaturilla, johon sopii kaikki 1,5 voltin pyöreät ja 9 V neppariakut. Tähän saakka olen ollut tyytyväinen.

      
  • Onko laturisi GP Powerbank Universal?



    http://www.gppowerbank.se/gulliver/pub/produkter/standard.jsp



    Sen käyttöohjeissa (-> pdf-tiedosto laturin kohdalla) sanotaan, että voi sillä voi ladata vain 2 tai 4 kpl akkua kerrallaan. Pitääkö tuo paikkaansa? Käyttöohje (ainakin suomenkielinen versio) on aika kömpelö, joten siihen ei ehkä voi luottaa.



    Duracellin laturilla ainakin onnistuu 1-8 kpl lataus, koska jokaisella latauspaikalla on oma ohjaus. Vain purkutoiminto puuttuu. Ilmeisesti GP:n laturikaan ei ole purkava?

      
  • nimittäin akkujen nimellisjännite on 1,2V ja paristojen 1,5V.

    Tästä syystä esim. perheen pari Canonin pokkaria kiukuttelee akkujen käytöstä, juuri ladatut akut kamerassa ja kohta herjaa "patterit tyhjät" ja sammuu sitten itsestään.

    Sama varmaan haittaa led-lamppujakin. Ledit tarvitsevat tietyn kynnysjännitteen, jotta led johtaa sähköä. Liian alhaisella jännitteellä ei välttämättä syty lainkaan.

    Saako mistään lion-akkuja 1,5V?

      
  • Herbert! On!



    Aina on 2 tai 4 paristoa paikallaan. 9V paristo latautuu yksikseenkin, vaikka siinä on kaksi paikkaa. Useimmissa laitteissa on parillinen määrä paristoja. Meillä on myös toinen 2 tai 4 laturi, joten 8 saadaan tiukkaan paikkaan yhtaikaa.



    Monet ACER projektorikaukkarit vaativat myös lähemmäs 3 V . Eli eivät toimi normiakuilla.

      
  • Jorma L:

    nimittäin akkujen nimellisjännite on 1,2V ja paristojen 1,5V.
    Tästä syystä esim. perheen pari Canonin pokkaria kiukuttelee akkujen käytöstä, juuri ladatut akut kamerassa ja kohta herjaa "patterit tyhjät" ja sammuu sitten itsestään.
    Sama varmaan haittaa led-lamppujakin. Ledit tarvitsevat tietyn kynnysjännitteen, jotta led johtaa sähköä. Liian alhaisella jännitteellä ei välttämättä syty lainkaan.
    Saako mistään lion-akkuja 1,5V?




    Litiumeista en tiedä, kun niiden soveltuvuuteen ainakin minun käytössäni (esim. vesitiivis lamppu) liittyy vielä suurempia kysymyksiä kuin nimh-akkuihin. Asiaa tuntematon (kuten minä ) saattaa niiden kanssa aiheuttaa ison vahingon etenkin, jos akusta puuttuu joku suojavirtapiiri tms. varojärjestelmä. Nokian puhelimiin tarkoitettujen piraattiakkujen kohdallahan räjähdyksiä jokunen vuosi sitten sattui ja netistä löytyy vastaavia tapauksia myös taskulampuissa.



    Akkujen jännite tosiaan on paristoja alempi, kuten jo ylempänä totesin. Syytä tuohon en tiedä, mutta olisi mukava tietää. Ainakaan minulla se ei ledien kanssa ole aiheuttanut ongelmia, valoteho vaikuttaa samanlaiselta kuin paristoilla. Googlettamalla löytää alan friikkien tekemiä testejä valotehoista, eikä niissäkään alempi jännite näy ainakaan negatiivisena ominaisuutena, mielummin päinvastoin. Akku antaa ilmeisesti virtaa jotenkin eri tavalla kuin paristo. Lisäksi jos lampussa on virtapiiri, joka pyrkii pitämään jännitteen vakaana, akku yleensä riittää. Minun lamput ovat tuollaisia Led Lenseriä lukuunottamatta. Niissä valoteho ei putoa tasaisesti kuten Led Lenserissä, vaan palaa aikansa kirkkaasti ja romahtaa lopuksi kokonaan.



    Kamerassani on sen oma akku, joten siinä ns. paristoakkujen kanssa ei tarvitse pelata. En siis osaa sanoa ladattavien AAA- tai AA-akkujen käytöstä siinä mitään.

      
  • Viittasin tuohon mahdolliseen akkuongelmaan vain syystä kun joku ledilamppu-valmistaja oli kieltänyt akkujen käytön. Syytähän ei kerrottu.

    Omasta mielestäni akkuja voi hyvin käyttää taskulampussa. Suojapiirit toimivat varmasti akkuja käytettäessä, kyllä oikosulussa paristostakin virtaa tulee sen verran että laite tuhoutuu. Noissa puhelimen kopioakuissa ongelma onkin ladattaessa, suojaukset ei toimi ja kennot ylikuumenee, syttyy palamaan tai suorastaan räjähtää.

    LED ei ole lamppu vaan diodi, sen kirkkaus ei riipu jännitteestä vaan läpimenevästä virrasta. Ohjauspiiristä on kiinni, kuinka pienellä jännitteellä virta riittää tuottamaan kunnolla valoa. Jos jännite tippuu liian alas, valo alkaa vilkkua ja lopulta sammuu.

    Tyttärelläni on kamera jossa on sisäänrakennettu lion-akku ja sen kesto on moninkertainen verrattuna AA-ratkaisuun vaikka on pienempikokoinen.



      
  • Juuri virran takia epäilen Led Lenserin kieltäneen akkujen käytön. Akuthan ilmeisesti antavat virtaa eri tavalla kuin paristot. Onko ledi mitoitettu niin äärimmilleen, että pariston nopeasti aleneva jännite turvaa ledin keston, mutta akulla riski on olemassa? Siitä ei ole kyse, etteikö valoa akkua käyttämällä saisi. Se on kokeiltu. 60 euron lampulla en vain viitsi pidemmälle vietyjä kokeita tehdä.



    Tämänkaltaisiin asioihin olisi erinomaisen kiinnostavaa saada selvyys.



    Linkissä on aihetta käsittelevä sivusto, jonka ylläpitäjä tuntuu olevan kovin kiinnostunut aiheesta. Itse en takaa tiedon oikeellisuutta, mutta ainakin juttujen lukemisen jälkeen herää kysymyksiä. Noita olen tässäkin yhteydessä esittänyt.



    http://jauno.nettisivu.org/tervetuloa/

      
  • Kiitos uusimmasta akkutestistä! Aihepiirin käsittelyä on tuosta hyvä jatkaa.

      
  • Akkutesti oli tosiaan mielenkiintoinen. Itsekin olen Lidlin Tronic-akkuja käyttänyt vuosia. Akkujen suhteen olen ollut tyytyväinen vaikka TM:n testin mukaan kapasiteetti ei vastaakaan luvattua. Kapasiteetti kuitenkin pysyi hyvin samana lataus/purkaussykleistä huolimatta. Täällä päin Tronic-akut maksaa aina 3,99e/4kpl eikä 2,99e kuten TM kertoi.



    Lataamiseen on ollut käytössä vanha (ja tyhm&#228:wink: Tronic-laturi, alkoi jo viime kesänä sekoilla. Ostin uuden Tronic-älylaturin (16e) jossa oli kennokohtainen valvonta ja LCD-näyttökin. Se ei toiminut koskaan kunnolla ja palautin tuotteen, kun uutta samanlaista ei enää ollut saatavilla.



    Vasta ostin kolmannen erilaisen Tronic-laturin (10e), jossa on myös kennokohtainen valvonta ja siis ilmeisesti hiukan älyä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit