Miten kävi wankel-perämoottorin?

6 kommenttia

Lueskelin hiljattain TM:n numeroa 18/64, siis 50-vuotta vanhaa lehteä. Siinä esiteltiin jo silloin Suomessa myynnissä ollut wankel-perämoottori, jota toi turkulainen Finmar-Pemar. Laitetta oli myyty noin 20 kpl. TM.n esittelyssä kiiteltiin tätä kevyttä sisälaitaperämoottoria, eikä ihme. Moottoreita oli tarjolla kaksi versiota palotilavuudeltaan 150 ccm, tehoiltaan 20 ja 24 hevosvoimaa. Ne painoivat 30 ja 32 kiloa ja kuluttivat 4-5 litraa polttoainetta tunnissa sekä jonkin verran öljyä sekä bensiiniin sekoitettuna että erillisessä voitelujärjestelmässä kulutettavaksi. Arvot ovat kelvollisia tänäkin päivänä, etenkin tuo pieni paino viehättää.



Miten näiden moottoreiden kävi? Onkohan tänään yhtäkään käytössä? Miten jatkui wankelin kehittäminen venemoottorina tämän jälkeen? Onkohan niitä nyt Suomessa myynnissä?

  
  • http://www.finmar-pemar.fi/



    Eiköhän noi osaa kertoa miten sen koko hankkeen kanssa kävi, joko keskustelupalstalta tai sitten sivuston ylläpitäjältä.

      
  • Kiitos, laitoin kysymyksen sinne. Viehättävä sivusto, ilmeisimmin hiljattain avattu?

      
  • Finmar-Pemarin sivuston ylläpitäjä ei tiennyt mitään wankelmoottorista, mutta epäili Finmarin toimineen vain jälleenmyyjänä. Maahantuojaksi hän veikkasi Ulkoiluaitta Oy:tä. Arvoitus venewankeleiden kohtalosta jää siis edelleen arvoitukseksi.

      
  • hups! Lukihäiriö: "Miten kävi wanker -perämoottorin?"

    Pitäisiköhän siirtyä tästä kahden tuuman näytöstä jo isompaan? (E51)

      
  • perämoottorissa luki condor wankell 8 tai 9



    Nortonin moottoripyörissä oli tarjolla myös wankel-moottoreita-



    neukuilla oli myös vankel-moottoripyöriä, joten mahdollisesti myös sama kone heidän perämoottoreissaan.



    Moottorikelkoissa oli myös vankeleita, mm LYNX käytti niitä



    Saksalaisilla oli iso moottorisaha tehokkaalla vankel-koneella.



    KGB käytti samaroissa vankel-moottoreita neukkuaikaan.



    Lentokoneissa noita wankeleita käytetään edelleen.



    Vesijetteihinkin niitä on pultattu.

      
  • Ulkomaisia sivuja selatessa tämä venewankel tulee siellä täällä esille ja varsin usein kysymyksen muodossa, eli "onko kenelläkään mitään tietoa?". Jutuista käy ilmi, että tämä Suomeen tuotu on tyypiltään NSU 61 eli sama kuin NSU Wankel Spider - autoissa, toki venekäyttöön modifioituna. RO 80 -versiosta oli myös venesovellus, mutta sitä en tiedä Suomeen tuodun. Voisi kuvitella, että venemoottorina wankelin edut olisivat suhteessa heikkouksiin suuremmat kuin autoissa?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit