Tuumauksia

4 kommenttia

Mistähän se johtuu ettei metrijärjestelmää voida ottaa käyttöön, vaan käytetään yhä tuumakokoja, kuten renkaiden vannekoko, TV:n kuvakoko, puhelimen näytön koko, farkkujen tuumakoot jne.



Onko helpompi pysyä kerran käyttöön otetuista mittayksiköistä kuin opetella uusi?



Tiedän kyllä vanhempia ihmisiä jotka yhä muuttavat eurot markoiksi, jotta saisivat käsityksen minkä arvoisesta kustannuksesta on kysymys.

  
  • Minun mielestä tiettyihin tarkoituksiin, kuten renkaiden tuumakoko tai TV ruudun koko, tuumat sopii hyvin. Niillä ei itseasiassa edes kuvata mittaa itsearvona vaan tehdään ero erikokoiseen siten että asia on helppo ymmärtää.



    Jos ajatellaan vaikka televisiota. Entisaikaan, putkitelkkarit 28 tuumaa oli iso ja 32" tuuma jo hyvin iso. Nykyään mennään 42", 50", 55". Kukaan ei oikeasti erota visuaalisesti onko joku töllö 50 vai 55" mutta 55" kuullostaa isolta. Hankalaksi asia menisi jos puhuttaisiin 127cm tai 139.7cm ruuduista.



    Auton pyörissä asia on vieläkin selvempi. 15", 16", 17", 18", 19" ja 20" (henkilöautot). Harvat edes tietää mikä halkaisija on kyseessä, niin monet kuvittelevat että 225/45/17" on suurempi pyörä kuin 205/55/16". Tähän ei mielellään sekoittaisi 40,6cm ja 42,2cm



    Pienet tasanumerot on helppo sisäistää..

      
  • Perinteillä on vahva vaikutus moniin asioihin, kuten hevosvoimista puhuessakin huomataan.



    Yrityksiä valtavirrasta poikkeaviin toteutuksiinkin löytyy. Esim. Michelin tuotti 70- ja 80-luvulla millimetri-kokoisia (esim. 170/65 R 365, 220/55 VR 390) matalaprofiilisia TRX-renkaita vanteineen lähinnä tehokkaimpiin ranskalaisiin, saksalaisiin ja italialaisiin autoihin - tosin myös Saabiin. Koska patenttia ei jaettu muille ja matalaprofiilirenkaita saatiin muiden merkkien toimesta ihan tavallisillekin vanteille, kuoli kokeilu n . 10 vuodessa autoilun historiaan.



    Muuten autonpyörien mitoitus onkin mielenkiintoinen sekoitus eri mittajärjestelmiä: renkaan leveys ilmoitetaan yleensä millimetreinä, mutta vannehalkaisija ja -leveys tuumina, paitsi vanteen kiinnitysreikien kehän halkaisija taas millimetreinä, ainakin Euroopassa. Kilpakäyttöön tarkoitetuissa slickseissä renkaan leveys ja ulkohalkaisija ilmoitetaan millimetreissä, mutta vannehalkaisija taas tuumissa.

      
  • Autojen renkaiden kanssa on totuttu pärjäämään, vaikka tuumat ja millit onkin sekaisin. Vaan katsokaa polkupyörän renkaiden kokomerkintöjä:



    http://www.polkupyoraily.net/wiki/Renkaan_kokomerkinn%C3%A4t

      
  • Syvällistä pohdintaa aloittajalla :) Tuumat on monissa asioissa jo niin normaaleja, että vaikea olisi niitä enään vaihtaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit