@Jukka278 kirjoitti:
Uudenkarhean 170tkm ajetun Bond-Mondeon automaattivaihteisto alkoi oireilla muutama kuukausi takaperin. Autossa on "ikuinen" laatikko, johon ei huolto-ohjelman mukaan tule vaihtaa öljyä. Vika tuli ensin esiin moottoritienopeuksissa ja rauhallisesta ajosta kiihdyttämään lähtiessä vaihde paukaisi ja löi vapaalle. Meni pitkältä tuntuva 5-15 sek ennen kuin laatikko löysi vaihteet. Tätä alkoi esiintyä hivenen useammin ja laatikko alkoi paukaista kovasti vaihteita päälle toisinaan myös pienemmissä nopeuksissa. Käytin ensimmäisen kerran merkkiliikkeessä ja asiaa tutkittiin ja muun muassa moottorinohjausohjelmisto uusittiin. Ei vaikutusta. Vein toisen kerran alle kuukauden sisällä ensimmäisestä ja vika todennettiin, mutta hetkellisyydestä johtuen ei jäänyt vikakoodia. Merkkiliikkeen tuomio oli, että luultavasti venttiilikoneisto pitää uusia, hinta-arvio 2000 eur alkaen ja jos vaihdelaatikko uusitaan, hinta tietenkin moninkertainen. Kommentoitiin myös, että voi korjaantua myös öljynvaihdolla ja jos vaihtaa kahdesti ja pyörittää öljyä, niin puhdistuu myös. Ongelma kuulemma oli myös se, että koska laatikko täynnä karstaa, niin sitä sitten riittää ja jos se lähtee liikkeelle voi jopa aiheuttaa enemmän ongelmia. Otin yhteyttä maahanatuojaan ja valitin "ikilaatikon" kestoiästä. Vastaus oli kohtelias kieltäytyminen ongelman ratkaisemiseen. Talvirenkaita vaihtaessani kuulin HRH.fi:n (Helsingin Rengashotellin) laittamasta uudesta vaihteiston öljynvaihto- ja puhdistuslaitteesta. Koska merkkiliikkeen tarjoamat vaihtoehdot olivat aika kalliita ja epävarmoja päätin kokeilla hieman normaalia vaihteistoöljynvaihtoa kalliimpaa ratkaisua. Ja avot! Auto kirmaa kuin nuori ori ja vaihteiston kaikki kovat vaihdot ja paukkeet ovat vaihtuneet pehmeään ja tarkkaan toimintaan. Kertalaakista pelkoni järkyttävän kalliista remontista tai auton arvon käytännössä nollautumisesta (kuka ostaa auton viallisella automaattivaihteistolla) olivat tiessään. Ei voi muuta kuin suositella toimenpidettä!
Moro. Mitä kalliimpaa ratkaisua käytit?Itsellä samoja ongelmia mondeossa. Vähän vanha keskustelu tämä😀 mut kiitos jos vastauksen saan
@JVes kirjoitti:
Moro. Mitä kalliimpaa ratkaisua käytit?Itsellä samoja ongelmia mondeossa. Vähän vanha keskustelu tämä😀 mut kiitos jos vastauksen saan.
Luepa uudelleen tuo Jukan kommentti. Minusta hän kertoo VÄLTTÄNEENSÄ merkkikiikkeen kalliit vaihtoehdot (ehjä osien vaihtoa arvauspohjalta?).
Toimivaksi havaittu valinta oli tuo tracktestin ehdottama säännöllinen öljynvaihto + suodatin myös, jos sellainen vaihteistossa on.
Ennen turbiiniautomaatteihin palaamista Ford käytti kaksoiskytkinvaihteistona Getragin alihankintaa ja se kaksoiskytkinvaihteisto on kyllä oikein huollettuna luotettavassa maineessa. Ford ei ilmeisesti speksannut öljynvaihtoa ainakaan kaikissa vuosimalleissa, mutta käytännössä toimivaksi havaitun vaihtovälin saanee taksimiesten tietotoimistolta tai merkkikerhosta.
Jos on jo ajettu pitkään ilman öljynvaihtoja, suosittelen runsasta huuhtelua ja paria vaihtoa peräkkäin auto välillä lämpimäksi ajaen ja suodatin uusiksi molemmilla kerroilla, jos on. Syy on puhtaan öljyn mukaansa kiertoon houkuttelema töhnä, jota kertyy kaksoiskytkinvaihteistoon kytkinpinnoista ja tubiiniautomaattiin jarrupannoista.
Joissain laatikoissa on jokin siivilä vaihteiston sisällä ja osa ongelmista voi johtua ko. siivilän tukkeutumisesta. Joku on onnistuneesti elvyttänyt jo kuolleeksi diagnosoidun laatikon tyhjentämällä öljyt ja laittamalla paineilmaa ”väärään suuntaan” vs normaalin öljynkierto. https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=132052.0
Vaikka ei sähköauton ja Toyota hybridin eroa itse huomaakaan, se ei merkitse ettei eroa olisi.
Eroa on:
Toyota ottomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmää.
Sähköauto ladattavat akut ja sähkömoottorin yhdistelmä.
Moro. Mitä kalliimpaa ratkaisua käytit?Itsellä samoja ongelmia mondeossa. Vähän vanha keskustelu tämä😀 mut kiitos jos vastauksen saan
Kaikki vaihdelaatikot tarvitsevat toimiakseen hyvin huoltoa, tässä ei ole mitään oikotietä! Automaattilaatikko huuhtelun ja öljynvaihdon.
Luepa uudelleen tuo Jukan kommentti. Minusta hän kertoo VÄLTTÄNEENSÄ merkkikiikkeen kalliit vaihtoehdot (ehjä osien vaihtoa arvauspohjalta?).
Toimivaksi havaittu valinta oli tuo tracktestin ehdottama säännöllinen öljynvaihto + suodatin myös, jos sellainen vaihteistossa on.
Ennen turbiiniautomaatteihin palaamista Ford käytti kaksoiskytkinvaihteistona Getragin alihankintaa ja se kaksoiskytkinvaihteisto on kyllä oikein huollettuna luotettavassa maineessa. Ford ei ilmeisesti speksannut öljynvaihtoa ainakaan kaikissa vuosimalleissa, mutta käytännössä toimivaksi havaitun vaihtovälin saanee taksimiesten tietotoimistolta tai merkkikerhosta.
Jos on jo ajettu pitkään ilman öljynvaihtoja, suosittelen runsasta huuhtelua ja paria vaihtoa peräkkäin auto välillä lämpimäksi ajaen ja suodatin uusiksi molemmilla kerroilla, jos on. Syy on puhtaan öljyn mukaansa kiertoon houkuttelema töhnä, jota kertyy kaksoiskytkinvaihteistoon kytkinpinnoista ja tubiiniautomaattiin jarrupannoista.
Joissain laatikoissa on jokin siivilä vaihteiston sisällä ja osa ongelmista voi johtua ko. siivilän tukkeutumisesta. Joku on onnistuneesti elvyttänyt jo kuolleeksi diagnosoidun laatikon tyhjentämällä öljyt ja laittamalla paineilmaa ”väärään suuntaan” vs normaalin öljynkierto.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=132052.0