Kun ne autot eivät tolla pohjoisen suolattomilla teillä ruostu niin autot sen kuin vanhenevat entisestään. Lisäksi Saksasta tuodut 250D mersut vm -92 ovat yleistymässä kovaa vauhtia.
Tästä saamme kiittää käyttövoimaverokäytäntöä. Jos tuota veroa ei olisi ja diesel maksaisi suht saman verran kuin bensa, niin paljonko näitä 8-10 litraa vieviä savuttavia muinaisjäänteitä hankittaisiin?
Uusimmassa TM:ssä oli mielenkiintoinen laskelma asiasta: jos EU-alue pääsisi tavoitteeseen alle 120g/km/auto päästöistä, se tarkoittaisi nykyisellä liikennemäärällä "peräti" 0,5% vähennystä globaaleihin co2 päästöihin. Koska co2 ei ole lähimainkaan ainoa merkityksellinen asia ilmastonmuutoksessa (maankäyttö on viimeaikoina tutkimuksissa nostettu jopa merkityksellisemmäksi ja tietysti metaanillakin on merkittävä osansa), olisi vaikutus siis parhaimmillaankin lähinnä olematon.
Hauskaa on, että ei ehdoteta esimerkiksi: - Etelänmatkoihin haittavero - Taloihin verot lämmityskuutioiden mukaan, hintasuhdetta voi ottaa liikennepolttoaineista. - sähkön hinta sellaiselle tasolle, että tosissaan kannattaa alkaa miettiä milloin saunoo ja milloin ei - lihansyönti erikoisverolle, sehän on ilmaston kannalta merkittävämpi tekijä kuin liikenne.
jne....
Näille stetsonista vetämilleni veroratkaisuille yhteistä on se, että varmuudella mainitut asiat ovat ympäristön kannalta vähintään yhtä perusteltuja kuin liikenteenkin verottaminen.
Mielestäni se on hauskan sijaan varsin ymmärrettävää että näin ei ehdoteta, kuitenkin nukun mieluiten talossa kuin autossani.
Kannatan dieseliä oikeaan markkinahintaan ja dieselvero pois, sama auton hankintaverolle. Kaikki verotus käytön suuntaan ei pitäisi muuttaa kokonaisyhtälöä, se on vain helpompi laskea per/km.
Vaikuttaa kuitenkin että dieselvero on kuin lapsilisäjärjestelmä, byrokraattien mahdoton purkaa verotulonmenetysten pelossa.
1 Smart Roadster 2 Smart ForTwo cabriolet 3 Citroen C1 1.0i 4 Peugeot 107 1.0i 5 Citroen C1 1.4 HDi 6 Panda 1.2 Dualogic 7 Ford Ka 1.3 Duratec 8 Toyota Yaris 1.0 9 Fiat Panda 100HP 10 Peugeot 206 1.4 11 Mini Cooper D 12 Toyota Prius
Tästä saamme kiittää käyttövoimaverokäytäntöä. Jos tuota veroa ei olisi ja diesel maksaisi suht saman verran kuin bensa, niin paljonko näitä 8-10 litraa vieviä savuttavia muinaisjäänteitä hankittaisiin?
Kyllä dieselin hinta pitää olla sama kuin bensankin!
Näin on monessa muussakin maassa...
Se käy varsin hyvin, kunhan käyttövoimaverokin on molemmille sama.
Vähintäin 70 senttiä lisää. Bensiiniin myös.
Uusimmassa TM:ssä oli mielenkiintoinen laskelma asiasta: jos EU-alue pääsisi tavoitteeseen alle 120g/km/auto päästöistä, se tarkoittaisi nykyisellä liikennemäärällä "peräti" 0,5% vähennystä globaaleihin co2 päästöihin. Koska co2 ei ole lähimainkaan ainoa merkityksellinen asia ilmastonmuutoksessa (maankäyttö on viimeaikoina tutkimuksissa nostettu jopa merkityksellisemmäksi ja tietysti metaanillakin on merkittävä osansa), olisi vaikutus siis parhaimmillaankin lähinnä olematon.
Hauskaa on, että ei ehdoteta esimerkiksi:
- Etelänmatkoihin haittavero
- Taloihin verot lämmityskuutioiden mukaan, hintasuhdetta voi ottaa liikennepolttoaineista.
- sähkön hinta sellaiselle tasolle, että tosissaan kannattaa alkaa miettiä milloin saunoo ja milloin ei
- lihansyönti erikoisverolle, sehän on ilmaston kannalta merkittävämpi tekijä kuin liikenne.
jne....
Näille stetsonista vetämilleni veroratkaisuille yhteistä on se, että varmuudella mainitut asiat ovat ympäristön kannalta vähintään yhtä perusteltuja kuin liikenteenkin verottaminen.
Mielestäni se on hauskan sijaan varsin ymmärrettävää että näin ei ehdoteta, kuitenkin nukun mieluiten talossa kuin autossani.
Kannatan dieseliä oikeaan markkinahintaan ja dieselvero pois, sama auton hankintaverolle. Kaikki verotus käytön suuntaan ei pitäisi muuttaa kokonaisyhtälöä, se on vain helpompi laskea per/km.
Vaikuttaa kuitenkin että dieselvero on kuin lapsilisäjärjestelmä, byrokraattien mahdoton purkaa verotulonmenetysten pelossa.
Ekoilu on paljon muutakin kuin päästöjä ja kulutusta.
Tässä on elinkaarilaskelman perusteella ekoimmat autot,
Cardiffin yliopiston tutkimusten mukaan:
http://www.topgear.com/content/news/stories/2268/
1 Smart Roadster
2 Smart ForTwo cabriolet
3 Citroen C1 1.0i
4 Peugeot 107 1.0i
5 Citroen C1 1.4 HDi
6 Panda 1.2 Dualogic
7 Ford Ka 1.3 Duratec
8 Toyota Yaris 1.0
9 Fiat Panda 100HP
10 Peugeot 206 1.4
11 Mini Cooper D
12 Toyota Prius