Kauppalehti kirjoittaa J.Kataisen kommentteja autoverotuksesta ja polttoaineverotuksesta. Kannattaa käydä lukemassa.
Katainen väläyttää korotuksia bensaveroon
Katainen pitäisi ennallaan myös diesel-autojen käyttövoimaveron
Sehän nyt on selvä.
Jyrki Katainen pelkää, että autoveron alennuksen myötä säästyneet eurot poltetaan maanteillä. Tästä ei ministeriö saati ympäristö pidä.
Entäs ne hiukkas suodattimet jos ympäristöstä ollaan oikeasti huolissaan?
Sekään, että autoverouudistus olisi pysyvä linjapäätös, ei ole Kataisen mukaan kirkossa kuulutettua.
Ei tietysti. Ja jos tulevaisuudessa korjausta aiotaan tehdä, niin ei varmaan kerrota siitä kuluttajille etteivät sattumoisin osaa ennakoida ja toimia jo etukäteen valtion "ohjaamalla" tavalla.
Katainen myös kannustaa käyttämään julkista liikennettä. Mummola- ja mökkimatkoihin hän ei tässä yhteydessä kuitenkaan halua puuttua, vaan enemmänkin liikkumiseen kaupunkiseuduilla. Niissä esimerkiksi bussit ja junat ovat ministerin mielestä omaa autoa parempi vaihtoehto.
Katainen voisi myös kannustaa ihmisiä hyötyliikuntaan. Esim työmatkapyöräilyä/kävelyä ei tueta/kannusteta millään muotoa, vaikka se jos mikä on kansantalouden kannalta ainoata järkevää liikkumista.
Valtio aikoo Kataisen mukaan panostaa julkisen liikenteen kehittämiseen suurilla kaupunkiseuduilla.
Kaikki nämä bussi, ja julkinen liikenne jutut sekä polttoaineenhinnan korotukset saa monet harvaanasutulla alueella asuvat näkemään punaista. Kyllä valitettavasti näkyy räikeasti Jyrkin kommenteissa oma ideologia.
Aeronautti:
AkiK:
Siinäpä se. Kiteytettynä. Näen punaista.
Säästyneet eurot.. pyh. Ainut jolla Euroja on kerinnyt säästyä tähän mennessä, on ne jotka tuostavain menivät kauppaan ja tilasivat noin 80000 hintaiset bemarit. Ilman vaihdokkia, tietty. Tiesivät vielä odottaa veromuutosta.
Vielä esim 35000 hintaluokassa vaikkapa 15000 vaihdokki huomioon ottaen päästy kuin keskimäärin alle 1500 "säästöön" välirahassa. Mutta mitä säästöä se on jos, menee edelleen liki 19000 rahaa vaihtoon.
Pitäis mennä Jyrkin asumaan esimerkiksi Posiolle tai vaikka Utsjoelle pariksi vuodeksi ja puhuisi niistä nyt tulleista "säästöistä" sen jälkeen kun on ajanut sillä ostetulla säästöautolla nyky polttoainehinnoilla pakolliset ajonsa.
Vai kuinkahan moni noilla paikkakunnilla pääsee kauppaan, kouluun, kirjastoon, sairaalaan, harrastuksiin jne julkisilla kulkuneuvoilla.
Voi hyvän tähden...
Ei nyt liity Kataiseen, mutta uusimpien saksalaistietojen mukaan autojen myynti Saksassa on vuonna 2007 ollut ennätysheikkoa, huolimatta hyvästä taloustilanteesta. Syiksi listataan ilmastokeskustelu sekä autoilun yleinen kallistuminen (varsinkin polttoaine). BMW, Audi ja Mercedes 4-5 prosenttia miinuksella; Toyota, VW, Ford, Opel 10-15 prosenttia miinuksella edellisvuoteen nähden.
Saksassa myytiin v. 2007 noin 3,15 miljoonaaa autoa, jossa miinusta edellisvuodesta 9,2 prosenttia eli noin 320.000 autoa.
Jos Suomessa käy samoin, niin voisiko ajatella että tiedossa on aika isoja veronkorotuksia?
Niin.. onko suuria veronkorotuksia tulossa autoilijoille?? Ihan kun autoilu ei olisi jo tänä päivänä tarpeeksi kallista..
Koko tää P**kanjauhanta ilmastonmuutoksesta ottaa pattiin.. Joo, jotain tarttis tehdä tai kohta Suomi on tropiikin maa.. Mutta ollaanko niin tyhmiä vai lyhytnäköisiä ettei osata ajatella muitakin ratkaisuja kuin autoilu?!?
Autoilu ei todellakaan ole ainut päästöjä tuottava osa-alue? Suuret tehtaat ja kaupungit tupruttavat ihan eri määriä sontaa taivaalle mutta siitä ollaan ihan hiljaa.. annetaan kaikkeen nöyrtyvien kansalaisten maksaa autoilullaan NÄENNÄINEN hyväntekeminen ilmastonmuutoksen hyväksi!
Itselläni päivittäinen työmatka on reilut 100 km eikä ole mitään mahdollisuuksia käyttää joukkoliikennettä koska sitä ei tuolle matkalle ole lainkaan.. Suomi on kaltaisiani täynnä! Tarkoittaako mahdolliset veronkorotukset sitä että kohta syrjäseuduilla asuvien täytyy irtisanoutua töistä koska yksinkertaisesti ei kannata mennä töihin? Jokainen voi itse miettiä työmatka kustannuksia kun bensiinin litrahinta kutittelee 1.5 euroa litralta ja työmatkaa siis yli 100 km..
Voidaanhan ruveta verottamaan suurperheitä myös.. Jokaisesta lapsesta täytyy maksaa veroa vuosittain tai kuukausittain jonkin laskennallisen määrän.. Nimittäin ihminenhän se on suurin päästöjä tuottava "paha" jos mietitään mitä kaikkea nykyihminen elääkseen vaatii..
AkiK:
Jotenkin ristiriitaista on se, että vaikka Suomessa asutus keskittyy kaupunkeihin ja maaseutu tyhjenee, silti liikennemäärät lisääntyy. No, tätähän valtio on toivonut, koska liikenne korreloi aika suoraan taloudellisen toiminnan kanssa. Liikkumista edistetään, jotta yritysten kilpailukyky paranee. Jos tästä yllättäen seuraakin liikenteen kasvu, mitäs siinä enää kannattaa uhota lapselliseen tyyliin, että nyt pitää maksaa enemmän veroja, jos ajaminen ei lopu. Kataisen kommentti osoitti mahdollisimman hyvin huonon johtamisen mallia, joten en taatusti äänestä kokoomusta seuraavissa vaaleissa. Mielummin vaikka alkoholiongelmista kärsivää nyrkkeilijää, jos sellainen ehdolle sattuisi.
Tosin eipä se asutuksen keskittyminenkään matkoja lyhennä. Jos pikkukylissä olisi vielä maitokauppa ja työpaikkoja, voisi asutuksen pitää hajautettuna ja päivittäiset matkat kurissa. Mutta kun pääkaupunkiseudullakin matkaa Espoosta Vantaalle tai Tuusulaan on kymmeniä kilometrejä ja se on ihan normaalin päivittäisen liikkumisen piirissä, ei mistää keskittymisen eduista kannattaisi enää puhua. Kaikki ei mahdu Helsingin kantakaupunkiin, vaikka millainen slummi sinne rakennettaisiin aiheuttamaan pahoinvointia asutuksen tiivistämistavoitteiden mukaisesti.
Herbert: