Henkilöautojen takuut

0 kommenttia

Mielestäni on tultu tilanteeseen, missä auton ostajan tulisi olla huippuasiantuntija. Autot ovat kalliita ja niiden ”korjauksia” ei juurikaan tehdä. Korjaus on uuden ja usein kalliin varaosan laitto paikalleen.
Autolle annettu takuu kannattaa jokaisen ostajan huomioida ja punnita. Jos uuden auton ensiostaja ajattelee ajavansa vain kaksi vuotta, niin asialla ei ole juuri hänelle merkitystä.
Kuitenkin seuraavalle omistajalle asialla onkin suuri merkitys. Nimittäin usein ajattelemme takuuvuosia, emme kilometrejä. Kun suomalainen keskimäärin ajaa alle 20 tkm(vuosi, niin takuu päättyy jo alle 40,000 km.
Vaihdappa sitten jakopään hajottama moottori, kallis kaksoismassa vauhtipyörä, kaksoiskytkinvaihteiston kytkimet tai ohjainlaitteet jne. Puhutaan tuhansien eurojen kuluista, jotka takuuttoman auton ostaja maksaa yleensä yksin.
Joitakin autoja ei edes uskalla käytettynä ostaa. 2006 jälkeiset bmw bensamoottorit, bmw eräät dieselmoottorit, Toyotan 2,2 d4d moottori, vw audi skoda tsi moottorit, vw audi skoda dsg vaihteistot, volvo D5 dieselmoottori, Nissanin 2.2 dieselmoottori. Eli useimpien merkkien tiettyjen mallien tietyt vuosimallit pitäisi tunnistaa ns ongelmiksi. Mieluummin ottaa pitkän 5-7 v = 100000 / 150000 km oikean takuun.

  
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit