"Formula ykkösten uusi maailmanmestari Lewis Hamilton ei enää uskalla liikkua ilman henkivartijoita." Lainaus tämän päivän (9.11) Ilta-Sanomista.
Mitä tämä kertoo F1-faneista, tai paremminkin fanaatikoista? Rasismistako? Berlusconin tyyliin vitsiltuna Hamiltonin liiallisesta "rusketuksestako" on kysymys? Oi aikoja, oi tapoja.
Nämä naurettavat väitteet, kuinka tavis-autojen moottoritekniikka ja jopa turvallisuus ovat kehittyneet kilpa-autoilun avulla, voisi vihdoin unohtaa. Kuten hiihdossa epoilu, kilpailu moottorin voimin vauhdittaa vain ja ainoastaan saastumista, sohvaurheilijan läskistymistä & huonoja ajotapoja,ja uutuutena: rasistisia ennakkoluuloja. Vai mitä, arvoisat kanssakaasuttelijat?
Nämä itkien kirjoitetut vuodatukset on kyllä hauskimpia
Hahaa!
Eipä herahtanut kyyneltäkään avausta kirjoittaessani, huvitti lähinnä. Odotin listaa auro"urheilussa" kehitetyistä turvaratkaisuista - turha toivo, koska niitä ei juuri ole. Varsinkaan suhteutettuna investointien massiivisuuteen.
Paljon perän pärinää ja Monacossa asuvia veropakolaisia, siinä koko saldo. Revi siitä huumoria. Ja nyt sitten fanit osoittavat fiksuutensa: rotuennakkoluulojen vaivaamia wasp- (White Anglo-Saxon Protestant) punaniskoja. Revi siitäkin. Formulaininää toivotan kuitenkin tupaasi, jos sitä tahdot.
Iku-Turso:
Koska Berlusconi on Hamiltonia haukkunut, Obamaahan se väitti ruskettuneeksi.
Jep hiljaista tuli.
Ihmettelen näitä vuodatuksia, nykyäänhän ei edes telkkariohjelmat häiriinny formuloista, kun ovat siirtyneet maksullisiksi, joten voi katsoa formuloiden sijaan sarjoja, tai tosi-teeveetä, tai jotain yhtä kehittävää.
Pahoittelen, kanssakaasuttelijat, tuli työkiireitä. Niin, arvoisa petos, olen ainakin vielä työssäkäyvä ja veroja (Suomeen) maksava perheenisä, mutta se ei tähän kai paljon liity. Olet kyllä oikeassa, että kilvanajot ja yleisesti kilpailu kuuluvat monia meitä kiinnostaviin ajanvietteisiin, joillakin harrastuksiinkin.
Moottoriurheilu ja erityisesti sen kuninkuuslaji formula 1 ovat epäilemättä ajajilta fyysistä kuntoa, kestävyyttä ja nopeita refleksejä vaativia lajeja, (uhka)rohkeudesta puhumattakaan. Pointtini onkin se, että tätä pakokaasunkatkuista urheilumuotoa perustellaan usein, jos ei aina näin: se kehittää polttomoottorin, korirakenteiden, jarrujen tai turvavarusteiden tekniikkaa. Eli on väitteen mukaan yleishyödyllistä toimintaa, viihdytysarvon lisäksi.
Aina välillä näitä satuja kilpa-autoilun evolutionäärisistä heijastuksista arkiautoilun kehitykseen mediassa esitetään, minusta ilman lähdekritiikkiä. Jotain positiivista toki on tihkunut tavis-autoihinkin, vaikkapa polttoaineensuihkutuksesta, mutta oikeastaan alun perin lentokonemoottoreista nekin ja lisäksi hirmuisella viipeellä.
Koko räjähdysmoottori, oli se sitten bensiinillä, kerosiinilla, alkoholilla, löpöllä tai millä vain käyvä, on poisväistyvä luonnonoikku, elinkelvoton. Jollain muulla keinoin olisi jo kiire tuottaa liike-energiaa ihmisille. Pitää yhteiskunta mobiilina. Koska, jos suoraan sanotaan, maailma hukkuu kohta paskaan, ilmakehää myöten.
En ole ns. viherpipertäjä, tulin juuri kotiin ja tuolla takana hurisee robotti-imuri, ja muutenkin tykkään tekniikan saavutuksista ja toivon Tiurin tavoin sieltä löytyvän myös ratkaisun tekniikan luomiin ongelmiin. Mutta, men, aber, but jos formula-, kuten leikkisästi urheilutoimittaja sanovat, -sirkuksessa olisi näitten kaikkien vuosien aikana käytetty edes osa niistä kehitysmiljardeista vaikkapa lehmänpierulla tai akuilla kukkuviin moottoreihin, olisi sillä touhulla ollut jokin hyödyllinen päämäärä. Kun se nyt on mainonta ja Bernie Ecclestonen rahasampona toimiminen.
Kimi on kasvanut, saanut koulutuksen ja terveydenhuollon Suomesta. Ja käy täällä aina silloin tällöin kapakkakierroksellakin, jos ei sitten vedä moottorikelkalla haikuja Lapissa. Voisi näistä lähtökohdista ehkä jotain pulittaa yhteiskunnallekin, josta hän on maailmalle ponnistanut. Huojentaa meidän kaikkien taakkaa, jotka edelleen tätä routaista maata asutamme ja pidämme pihavalon palamassa.
Tuo on totta, mitä kirjoitit rasismin esiintymisestä monissa muissakin massaurheilulajeissa, vaikka urheilua yleisesti pidetään reiluna ja rehtinä meininkinä. Ikävä juttu. NBA:n korismatseissa sitä ei sentään ilmene.
Nimim. andertzille: totta töriset, hieman epäselvästi kirjoitin Berlusconin tyyliin vitsailtuna, tarkoitin vain että ennakkoluuloja (miten se pizzanpohja makarooni kehtas!) elätellään vaikka kuinka olisi viihteestä ja urheilusta kysymys.
Iku-Turso:
Kansainvälinen autoliitto FIA on ajanut Kersin* käyttöönottoa, koska se haluaa muuttaa lajin imagoa ympäristöystävällisempään suuntaan ja pudottaa tallien kustannuksia. FIA näkee myös, että näin F1-insinöörit tekevät kehitystyötä, josta on hyötyä siviiliautoilulle. Ferrarin johtaja Luca di Montezemolo taas runttaa jälleen koko ajatuksen.
· *Kers kierrättää jarrutusenergiaa
Räikkönen kertoi odottavansa pääsevänsä viettämään harvoja lomiaan uudessa, trooppisessa piilopaikassaan, Thaimaan Phuketissa. Good for Thailand!
Iku-Turso:
palaanpa tähän aiheeseen,
monia kun harmittaa tai hatuttaa kimin ( ja muiden urheilutähtien ) asuminen ulkomailla, tässä on hyvä pointti:
''Vaikka Kimi onkin Suomen kansalainen, verojaan hän ei maksa Suomeen, koska on kirjoilla Sveitsissä ja viettää Suomessa alle kuusi kuukautta vuodessa. Jos Kimi asuisi pysyvästi Suomessa, verottaja nappaisi arviolta noin puolet F1-tähden miljoonapalkasta. ''
http://viihde.mtv3.fi/uutiset/muut.shtml/754871?raikkonen_kimi
okei, maikkarin viihdeuutiset ei kai ole mikään paras tietolähde, mutta eiköhän se jotakuinkin noin mene.
En tiedä tarkalleen minkälaista on veronmaksu monacossa, tai sveitsissä ( jossa muuten aivan tolkuttoman omaisuuden urallaan tienannut M. Schumacher on asustellut, samoin kuin muistaakseni ainakin F. Alonso ) mutta kiinnostaisikohan näitä kitisijöitä itse maksella hurjia prosentteja veroa tänne jos muualla pääsee paljon vähemmällä...Suomessahan verotus on tunnetusti ankaraa, ja sen tuntee jokainen perstaskussaan.
Kimin talo thaimaassahan on vain yksi lukuisista sijoituksista, ja tuskin kimi siellä viettää paljoakaan aikaa tai syydä rahojaan thaimaalaisille.
Tottahan tuollaisen miljonäärin kannattaa rahojaan sijoittaa luksustaloihin, arvoautoihin yms.
Vai pitäisikö seisottaa rahoja tilillä
Ps. Mika Häkkinen lentelee omalla lentokoneella miehistönsä kanssa, luin jostain että pyrähdys monacosta suomeen maksaa 20.000
Jatketaan sitten. Perinteisesti nimetään pienikin tooodella rikkaiden elämäntyylin (dancing in highlights!) arvostelu kateudeksi, kiitos kun et ole vetänyt sitä korttia pöytään. Olen samaa mieltä, finanssinerot eivät asu Suomessa ja jos asuvatkin, eivät ainakaan maksa veroja tänne.
Jotenkin reippailta urheilijoilta odottaisi isänmaallisempaa käytöstä. Lähinnä mojovia sijoituksia suomalaiseen yritysmaailmaan. Mutta ihan selvä on, että kansainvälisessä kilpailutoiminnassa mukana oleva urheilija asuu mieluiten mahdollisimman lähellä kilpakenttiään tai ainakin suurimpia lentoasemia mistä singahtaa ympäri maailmaa.
Olemme siis tästä samaa mieltä. Tietenkin voisimme vastineeksi olla vähemmän nationalistisia kannustaessamme vaikka Kimiä. Hurraa kansainvälinen tähtemme, joka tuo kunniaa Suomelle, ja kultaa Sveitsille!
Kers-järjestelmääkin jo testataan Ferrarilla, joten eipä siinäkään enää urputtamisen aihetta.
Iku-Turso:
Tursosta on näköjään kivaa tuputtaa palstalle tällaisia raflaavia väitöksiä, ja piikittelyä autourheilua kohtaan:
* kilpailu moottorin voimin vauhdittaa vain ja ainoastaan saastumista, sohvaurheilijan läskistymistä & huonoja ajotapoja,ja uutuutena: rasistisia ennakkoluuloja.
* Paljon perän pärinää ja Monacossa asuvia veropakolaisia, siinä koko saldo.
* Good for Thailand!
* Tietenkin voisimme vastineeksi olla vähemmän nationalistisia kannustaessamme vaikka Kimiä. Hurraa kansainvälinen tähtemme, joka tuo kunniaa Suomelle, ja kultaa Sveitsille!
Sitten kun niihin asiallisesti vastataan, ja todistetaan ne osittain tai kokonaan vääriksi, tai tuodaan uusia näkökulmia noihin väitteisiin, ei huvitakkaan enää keskustella niistä, tai hermot palaa.
Valitettavaa käytöstä keskustelupalstalla, jossa olisi tarkoitus vaihtaa ajatuksia, lainata toisen tekstejä vastaten toiselle, jne, eikä vain tuputtaa ja möläytellä omia patoutumiaan ja sitten häipyä taas pullon ääreen.
Tässä ketjussa olisi itseasiassa paljonkin mielenkiintoista asiaa, tuntuu vaan ettei muut keskustelijat tunnu löytävän tänne autourheilu-osioon.
Harmi, sillä olisi todella kiva kuulla mitä muutkin näistä jutuista ajattelee.
Kimihän osti Salonojalta sen hienon lukaalin Hgin parhaalta rantatontilta. Nyt se on ollut pitkään myytävänä. Ainakin S-oja on siis kylpenyt Kimin setelisateessa, täällä kotomaassa. Naapuritalossa punkkaavat Häkkisen vanhemmat.
Ja pari päivää sitten K päräytteli moottorikelkalla pohjoisen kirkkailla hangilla. Raamatullinen totuus: ne joilla on, niille annetaan. Ne joilla ei ole, otetaan sekin pois. Tarkoitan että Kimillä jos jollain on ilmaiset lounaat. Mutta ei olla kateellisia, minäkin tunnen myötäiloa K:n puolesta.
Kokonaisuudessa kilvanajon päästöt ovat, kuten toteat, hyttysen kakka. Esikuvana ne toimisivat positiivisemmin, jos käyttäisivät edes maakaasua tai lampaanpieruja polttoaineena, ehkä kehittäisivät ohessa uusia innovaatioita tavalliseen moottoritekniikkaan. Sitä olen ajanut tässä takaa, kuin susi lammasta. Kuin käärmettä pyssyyn.
Olishan se makeeta, jos formulakuskit sompailisivat formuloillaan yleisiä teitä pitkin aina kilpailupaikkakunnalle, kotitallistaan. Kun nyt lentokoneet sahaavat otsonikerrosta niin kai sinne kyytiin mahtuu muutama suhteellisen kompaktin kokoinen f-kuskikin.
Aika rimpsu kysymyksiä. No yritän vastailla ja piikittelen, koska olen sielullisesti siili tai piikkisika, saa valita. Sveitsi on kuuluisa käkikelloista. Siinä hyvät puolet. Huonoa on Sveitsin pankkisalaisuus, jonka suojissa lymyää kolmannen maailman diktaattorit, ryöstettyään ensin valtion kassan. Rikollisia, veronkiertäjiä, mafian kummisetiä ja -tätejä.
Jos itse olisin vastaavassa tilanteessa kuin Kimi, olisin luultavasti rattimiehen sijaan trattimies, joka könyäisi viinamäkeä ylös alas. Ihan vaan täällä Suomessa. Kun on helvetin paljon pätäkkää, ei siinä 60 % veronpidätykset palkkatulosta tunnu missään. (Tai vaikka 80 %:n). Ja suurituloisilla (sattumoisin tunnen erään) on loistavat veroneuvojat, eivät he maksa veroja de facto samoilla säännöillä kuin me tavalliset.
Thaimaan kämppä on ihan lomailuun, ei edustamiseen. Se oli vaan uutisena sen päivän lehdessä ja kertoi Suomen merkityksestä Kimille.
Autojen ostaminen on surkean huono sijoitus, niiden arvo laskee romahdusmaisesti heti liikkeestä ulos ajettaessa. Ostais Kimi nyt Fisker Karman, kotimaisen auton. Sitten kun se tulee markkinoille. Tännekin heruisi hilloa formulamaailmasta.
Tännepä tänne kun sijoittaisivat Suomalaiset kilvanajajat, niin kansallishymni raikaisi. Ostaisivat urheilujoukkueita, perustaisivat uusia kehityskelpoisia firmoja. Rahoittaisivat uuden tekniikan yrityksiä, mesenoisivat taidetta, kuten Pentti Kouri teki. Kotimaista taidetta, mutta ei Juhani Palmun latomaalauksia, jotain rajaa sentään.
Kers on pieni mutta imagomielessä merkittävä sijoitus formuloissa. Vihdoinkin jotain uutta. Ja voi tosiaan lisätä salamaohituksia muuten puuduttavaan kilpailuun.
Sinänsä autourheilun päästöt eivät ole kvantitatiivinen ongelma. Niiden antama esimerkki autolla liikkumiseen on. Ne lisäävät vauhtia eli päästöjä arkiliikenteessä.
Aivan yleisesti rallikisoista kotiin palaavat katsojat kaahaavat autoillaan, poliisi todistaa. Nuoret, vasta kortin saaneet kuskit kuvittelevat olevansa vanhoilla ritsoillaan yhtä kovia kuskeja kuin Grönholm tai Kimi. henkiä lähtee ja jos hyvin (?) käy, niin matka jatkuu pyörätuolissa.
Mikä tahansa sohvalle maaduttava, addiktoiva ohjelma on minusta negatiivista. Jos ja kun urheilu kiinnostaa, niin olisi parasta urheilla itse, eikä skannata sitä kuvaruudulta.
Räiskintäpelit eivät liity niin arkiseen kapineeseen kuin auto on. Miksi Mika Salo valittiin valistamaan nuorille kuskeille mm. turvavyön käytöstä, jos ei hän (& muut kilpakuskit) ole esikuva, jota kompataan?
Iku-Turso:
petos:
On suuri sääli, kun erittäin lahjakkaat insinöörit keskittyvät kehittämään asioita, joista ei ole mitään hyötyä yhteiskunnalle. Jos tuo satojen huippulahjakkuusien ja miljardien eurojen operaatio saataisiin kehittämään henkilöautoissakin käyttökelpoisia ratkaisuja, niin tuloksena voisi olla hyödyllisiäkin keksintöjä. Nykyiselläänhän panostukset suunnataan lähinnä tuulitunneliin, eikä sieltäkään saada ulos muuta kuin sääntöjä luovilla tavoilla kiertäviä muovin palasia, joilla ei ole mitään arvoa radan ulkopuolella. Tämän lisäksi on surkuhupaisaa, kuinka tämän operaation naruja pitävät käsissään kaksi vanhaa lahoa, joiden sanomiset ovat usein vähintäänkin erikoisia.
En myöskään ymmärrä sarjan arvoa. Kisat ovat yleensä tylsiä. Nopein auto vie mestaruuden ajamalla alusta loppuun kärjessä. Jos oikein jännäksi menee, niin varikkopysäyksen aikana voi järjestys muuttua. Järisyttävää. No sekin näyttää riittävän, kunhan vain laitetaan mediat tarpeeksi hypettämään formuloiden valtavuutta.
NHB:
Vastaan uudestaa tällä kertaa paremmalla ajalla:
NHB:
Ensin olet kysymässä muiden mielipiteitä. Sitten kun se jonku muun mielipide ei vastaakaan omaasi, niin reaktio on...
Kerro toki, mitä termiä olisi kuulunut käyttää?
petos:
Ei se kovin kummoista teknistä tietämystä vaadi tajutakseen, ettei formuloista nykyisin kanna siviilipuolelle oikein mitään. Leijonanosa kehitystyöhön käytettävästä rahasta hukkuu tuulitunneleihin. Moottoritekniikan kehitys on jäädytetty asettamalla erittäin tiukat säännöt moottorin rakenteesta. Säännöt ovat palauttaneet jousituksen ratkaisut Colin Chapmanin ajalle.
Ferraria lukuunottamatta F1:ssä saadut ideat ovat vain täysin käyttökelvottomia tuotantoautoihin. Asiat voisi olla toisinkin.
Aikojen saatossa näin on toki ollutkin. Nykyisellään säännöt vain estävät tällaisen varsin tehokkaasti.
Asioita voi tehdä monella tavalla. F1:ssä voitaisiin helposti kehittää asioita, joista yhteiskuntakin hyötyisi. Mun mielestä on ainoastaan typerää olla käyttämättä tätä mahdollisuutta.
Aika moni harrastaa kyseisiä lajeja. Luettelemasi lajit kehittävät ihmisten kuntoa tai älyä. Tuo on jo aika tuntuva hyöty. Jos vertaa maantiepyöräilyä formuloihin, niin ero kilpavälineen kehitystyön hyödyllisyydestä on täydellinen. Kilpatallien pyörien kehitystyön tulokset tulevat nopeasti tuotantopyöriin jokaisen halukkaan ostettaviksi.
Lienee jokaisen itsensä mietittävä tuo asia. Itseäni ei formuloiden päästöt kiinnosta.
Ja sitten taas muutetaan sääntöjä siten, että nopeudet laskee. Poltetaan siis resursseja työhön, jonka tulokset nollataan tasaisin väliajoin. Eikö näillä miljardeilla voisi tehdä jotain muutakin?
Entäpä jos golfissa voiton veisikin se, jolla on parhaiten sääntöjä hyödyntävä maila. Tai jos mailasääntöjä muutettaisiin uuden mestarin saamikseksi sen vuoksi, että golf-kilpailuista rahat saava taho kokee bisneksen kärsivät nykytilanteessa. Olisiko mielenkiintoista katsoa mittelöä mailojen etevyydestä?
Suuria katsojalukuja keräävät myös Salatut elämät ja BB. Silti olen sitä mieltä, että ihmisten kannalta olisi parempi vaikka käydä hiihtämässä tai pelata shakkia noiden aikana.
Eli kun pyysit muiden mielipiteitä, halusit todellisuudessa vain bodata toisen F1-fanipojan kanssa.
NHB:
NHB:
Oikea vastaus lienee hiilikuitu jota formuloissa on käytetty 80-luvun alusta saakka. Muovista tehdyt autot eivät ikinä läpäisisi törmäystestejä, ainakaan nykyisellä minimipainolla.
Kaikille talleille formulat ovat viime kädessä bisnestä. Ainakin jokunen vuosi sitten fykköset olivat jalkapallon mm-kisojen jälkeen maailman toiseksi seuratuin urheilutapahtuma, joten siihen satsattavat rahamäärät ymmärtää vähän paremmin. Ainakin autotehtaiden osalta joilla ei liene muita tavoitteita kuin brändinsä ponkittäminen. Mikä olisi autonvalmistajalle parempaa mainosta kuin kehuskella F1-mestaruudella? Maailmanlaajuisesti siinä jäävät kaikenlaiset ekokuninkuudet auttamatta toiseksi. Harmi kyllä.
Ei suoraan sanoen tule kyllä mieleen kuin yksi keksintö mikä olisi siirtynyt formuloista siviilipuolelle. Ferrarin joskus 80-luvulla kehittämä puoliautomaattinen vaihteisto, eli ne nykyään niin trendikkäät läpyskät siellä ratin takana. Voi tosin olla että tuommoinen oli jo aikaisemmin keksitty.
juuso01:
Muovia se on kuituvahvisteinenkin muovi. Ilman muovia hiilikuidusta ei saa aikaiseksi okein mitään. Milloinhan asiantuntija petos kertoo oikean termin kaltaiselleni pihalla olijalle.
NHB:
onpas jännää. Koska puhuit ihan muovi-muovista hiilikuidun sijaan, tällainen hölmömpi ''fanipoika'' voi luulla että kuvittelet autot tehtävän jonkinlaisesta muovista.
juuso01:
petos:
petos:
Tuota noin.. Kyseessähän on nimenomaan jonkinlainen muovi. Yleensä hiilikuituvahvisteinen muovi. Olisi suositeltavaa omata jonkinlainen käsitys asioista, ennen kuin alkaa vähättelemään muita. Ihan kiva täällä pihalla on näin kesäaikaan olla.
petos:
Jostain syystä ihmiset lösähtävät sohvalle katsomaan urheilua kuin lähtisivät itse suorittamaan jotain. Voisitko mitä hienoa siinä on, kun jotku kiertävät autolla rataa ja toiset katsovat sitä telkkarista?
Formuloista olisi helppo tehdä energian käyttöä tehostava laboratorio ilman nopeuden kärsimistä. Annetaan vaikka talleille vapaat kädet kehittää autoa, mutta 30 prosenttia vähemmän polttoainetta käytettäväksi, niin takuulla nähtäisiin mielenkiintoista ekotekniikkaa radalla. Luulen että ratakierros tulisi kierrettyä tuolla bensamäärällä nykyistä nopeammin, kunhan suunnittelijoille annettaisiin mahdollisuus tehdä sitä minkä insinöörit parhaiten osaavat. Mutta tätä vapauttahan omaisuutensa fanien taskusta ammentavat tahot eivät suo. Säännöillä pyritään ainoastaan tasapäistämään kisoja, jotta fanit pysyisivät tyytyväisinä. Urheilulliset ja yhteiskunnalliset tavoitteet jäävät armotta bisneksen jalkoihin.
Tällä kaudellahan olemme nähneet uskomattoman typerän yrityksen tehdä formuloista vihrempää. KERS lähinnä sotkee pakan, ilman mitään vaikutusta ympäristöömme. Olisivat edes määränneet jonkinlaisen sähköhybriditekniikan pakolliseksi, niin kehitystyö voisi poikia edes jotain hyödyllistä.
Downsizing oli 80-luvulla hyvässä vauhdissa, mutta nykyisin sekin on tehty säännöillä mahdottomaksi.
Tuollainen bensaratkaisu on jo MotoGP:ssä. 21 litralla pitää päästä koko kilpailu alusta loppuun. Noissahan ECU sitten leikkaa tehoja, jos katsoo ettei bensa riitä loppuun asti. Lujaa ne kulkevat edellenkiin.
NHB: