F1 2010

27 kommenttia

Kimi teki viisaasti kun ei hyvänä kuskina lähtenyt ajamaan ilmaiseksi vaan ottaa mielummin bonukset kotiin ferrararin sopimusrikosta. Kimi saa enemmän rahaa nyt kun ei aja F1:ssä kaudella 2010 kuin mitä hän olisi saanut ajamalla. Lisäksi hän kuittaa kaudelta 2010 enemmän rahaa kuin kukaan ajavista kuljettajista (mutta ei siis palkkaa vaan korvausta sopimusrikosta). Ja uskoisinpa että nappaa vielä ajopalkat jossakin muualla, tuskin jää laakereilleen lepäilemään. Kiitokset kuuluvat varmasti hyvälle managerille. Asiasta uutisoi Turun Sanomat 17.11 2009 22:46:23:

http://www.ts.fi/online/urheilu/89167.html



Käy siis niin että suomalaiskuskeja ei nähdä formulassa ensi kaudella. Ralli saattaa sen sijaan nostaa kannatusta sekä katsojamääriään, jos vaikkapa Kimi löytyy MM-sarjasta 2010. Voisi taas olla aika herätellä keskustelua formuloiden katselusta yleensä - autourheilun kuningasluokassahan ohittelu tapahtuu lähinnä varikolla ja yllätykset johtuvat pääsääntöisesti harvinaisista ulosajoista, kolaroinneista ja muista töpeistä. Kuinka monta rehtiä ohitusta yhtä kovien tallien kesken näitte viime vuonna? Nyt kun suomalaishuumakin on lajista hetken poissa, taidan harkita motoGP:n tai MM-rallin katselua mieluummin. Muutenkin jo häirinnyt tuo maikkarin politiikka että vain lisämaksusta suorana. Mainoseuroilla ei muka saatu kustannettua suomalaisen maailmanmestarin näkyvyyttä koko kansalle livenä.



Ferrarin kolhulle olisi myös mielenkiintoista määritellä hintaa. Jos espanjalaispankki tuo 100milj. ja sopimusrikko maksaa 30milj. niin sehän on Ferrarin taskuun 70 milj. plussaa - ja jokainen itseään kunnioittava rahamies kyllä tähän ryhtyy, mutta vain jos riski on hintansa arvoinen. Kysymys kuuluukin kuinka paljon Ferrarin liikevaihto tippuu kun firma pudottaa maailmanmestarin ulos kuvioista. Ensi kauden formuloissa menestyminen on ainakin kohtuullisen tärkeää, jotta mainekolhu saadaan somasti selviteltyä. Ferrari satsannee tulevaan kauteen kaikkensa.



Ferrarin liikevaihdossa ei esim. joku 70 milj hetkautus tunnu. 2006 1,45 miljardin euron liikevaihto, 2007 1,67 miljardin euron. Vaikea siis tulkita vaikutuksia tuota kautta. Kuuntelemalla katusorinaa taitaa saada paremman käsityksen vaikutuksista. Toivotan joka tapauksessa sekä Kimille että Ferrarille menestystä, olipahan hienoa nähdä huippusuomalainen punaisella ratsulla.

  
  • Kimin kannattaa tehdä sopimus (ellei ole jo tehnytkin) RedBullin kanssa, kuten on spekuloitukin, eli ajella rallia ensi vuonna ja siirtyä 2011 takaisin F1:een.



    Perusteluna se, että ensi vuoden säännöt ovat taas erilaiset (suurimpana välitankkauksen lopettaminen), jolloin nyt on vaikea sanoa mikä talli onnistuu parhaiten alkukaudesta 2010.

    Auto on kilpailun alussa painavana aivan erilainen ajaa kuin kilpailun lopussa kevyenä.

    Voi käydä kuten tänä vuonnakin, että joku talli on löytänyt paremman ratkaisun kuin muut, millä saadaan auto tasapainoiseksi läpi kisan.



    Tosin voihan olla että säännöt muuttuvat taas vuodelle 2011.

      
  • Aivan loistava uutinen! Valtteri Bottas testi/varakuljettajaksi Frankille.



    Tässä voisi olla uusi suomalainen F1 kuski.

    Taustavoimana ei vähempää kuin Häkkinen.

    Häkkinenhän on vaikutusvaltainen jehu, mm mersulle hyvät suhteet. Tästä voi tulla vielä vaikka mitä?



    Todella lahjakas kaveri tämä Bottas, vuosia sitten satuttiin usein treenaamaan samalle kartingradalle, samalla suunnalta kun oltiin. Silloin kaveri oli vielä aika nassikka. Voitti jo silloin kaiken mennen tullen.. Hauska huomata että on päässyt jo näin pitkälle.

      
  • Nyt täytyy laittaa jokin ns. pollero...



    :flower:

      
  • todella erikoisen näköinen tuo mclarenin moottorikate...

      
  • Jaaha, huomenna vissiin alkaa talvitestit. Saadaan vähän osviittaa tulevasta. Ihan mielenkiintoinen kausi edessä vaikkei suomalaismenestystä ole varmaan tulossakaan. Pikku-Kekeä en suomalaiseksi laske, sanoi se Saari mitä tahansa.



    Hamilton, Alonso, Button ja Schumacher. Siinä on mestaruuksia kerrakseen. Vielä kun soppaan heittää Red Bull kaksikon Vettel - Webber, Massan Ferrarilla ja Nicon.

      
  • finman:

    todella erikoisen näköinen tuo mclarenin moottorikate...






    joo. Mutta entäs Renaultin väritys? aika huima sanoisin...

      
  • Viikko kauden alkuun! keitä veikkaatte mestaruustaistoon ja kuka vie? :xmas:

      
  • kyllä täytyy melkein odotella eka kisa että nähdään esim kuinka paljon voi olla polttoainelasteissa (kulutus )eroa.

    ajoivatko usekin talli kunnollisia kisa pituuksia talvitesteissä?

      
  • Hyvä että mainitsit tuon kulutuksen. Se onkin jännä nähdä minkälaiset kulutukset eri tallien moottoreissa on.



    Janoisesta moottorista saattaa joutua kärsimään pahastikkin, kun tiedetään kuinka paljon muutamakin kilo maksaa ajassa.



    Kuinkahan vaikeaa/helppoa on kesken kauden kehittää janoista moottoria paremmaksi?



    Eikös nyt taloudellisuus saa siis isomman roolin kuin ennen? Sitähän on lajiin peräänkuulutettu.

      
  • jotenkin on itselleni jäänyt sellainen tieto että rellun kone olisi ollut viime kausina taloudellisin ja ferrari janoisin?



      
  • Ferraria taidettiin pitää männä kautena janoisena, renusta en tiedä.



    Mielenkiintoista, sillä kaikilla on tasapuolisesti kaikki bensa matkassa startissa, ja sillä pitää päästä maaliin, mutta joku joutuu lyömään enemmän bensaa matkaan. Kuinkahan isoja erot ovat kilomäärissä? kolmisensataa kilsaa on pitkähkö matka.



    Janoinen saatta hävitä kisan jo alussa, kun bensapihi paukuttaa karkuun. Tämä siis jos muuten mennään yhtä lujaa.

      
  • Jostain joskus kuullut että suurinpiirtein 150-200 litraa/kiloa mitälie menis bentseeniä kisapituudessa. Siinä on silloin melkoinen painolisä kisan alkupuolella.



    Testeistä nyt on paha mennä sanomaan, mutta näytti ainakin siltä että jopa viitisen sekkaa hitaampaa ajelivat välillä, jolloin oli varmaankin tankki täynnä. Ja kun auto on painava niin renkaiden kestävyys nousee myös uuteen arvoonsa. Ne renkaat saa kymmenessä kierroksessa riekaleiksi jos alussa lähtee ihan päättömästi riehumaan. Kulutuksista on paha mennä sanomaan kun enää ei autojen painoja julkaista ennen kisaa.



    Aika-ajothan vedetään tyhjillä tankeilla, joten siinä mielessä nopein mies saa taas vaihteeksi paalun. Jostain käsittämättömästä syystä renkaita ei kuitenkaan saa vaihtaa aika-ajojen viimeisen osion jälkeen. Bridgestone tuo taas kahta eri gummilaatua ja molempia pitää kisan aikana käyttää. Jos aika-ajoissa ajelee pehmeämmällä niin on ihan mahdollista että ne ei kestä edes 15 kierrosta täydellä tankilla. Omasta mielestä hölmö sääntö. Aika-ajotkin saattaa mennä nopeuden sijasta rengastaktikoinnin puolelle.

      
  • Joo, hauska nähdä ketkä tulevat olemaan pahimpia renkaidensa tuhoajia ( hamilton? ) ja ketkä osaavat juonia tuon parhaiten ( mercedes? *) tosin tottahan auton ''renkaidensyönti ominaisuuksillakin'' on väliä, ehkä jopa enemmän kun kuskin ajotavalla, mene ja tiedä..





    = mun veikkaus

      
  • Tänään sitten aloitetaan pisteiden jako! Toivottavasti ainakin ilman protesteja ynnä muita ikävyyksiä.

    Uusia talleja on viivalla ja suurin jännityksen aihe niiden osalta taitaa olla kuinka monta kertaa varvataan kierroksella kisan aikana. Tai kuinka monta kierrosta vehkeet kestää.

    10s. aikaero kärkeen kierroksella ei ole kuninkuusluokalle sopivaa.

    Kärjen osalta jännitettävää taitaa riittää lähes viime kauden malliin! Nico taitaa pyyhkiä rataa vanhalla mestarilla ja Massa laittaa hyvin kampoihin Alonsolle. MacLarenilla Brittien jäsentenvälinen!

    Ai niin huvittava tuo Lada vai oliko se Rellu? :smile:

      
  • Harmittavan huono alku Heikillä,toivottavasti Lotus petraisi autoaan ettei Heikillä mene selittelyksi koko homma.

      
  • Muutenkin aika tylsä urheilulaji menetti lopullisesti kiinnostavuutensa tällä kaudella. Kovalainen räpeltää sijoilla 15-20 eli näin surkeaa tilannetta suomalaiskuskien osalta ei ole ollut formuloissa varmaan pariinkymmeneen vuoteen. MTV3 yrittää epätoivossaan saada kiinnostusta aikaan urheilulähetyksissään etsimällä jokaisesta kuskista jotain suomalaisyhteyksiä. Jollakin kuskilla on suomalainen tuttu tai joku käy joskus suomessa, joten maikkarin mukaan ko kuski on silloin puoliksi suomalainen. Säälittävää.



    Hyvä että Kovalaisella sentään on huumorintajua ja on suostunut siihen varsin hauskaan mainokseen, jossa mm. nappaa kalan avannosta ja juoksee jäällä hevosta vastaan (hauska vertaus ferrariin). Tuohon huumoripläjäykseen sitten Kovalaisen kiinnostava tekemiset tällä kaudella jäävätkin eli kisoista tuskin on mitään kerrottavaa tällä kaudella, hyvä jos edes maaliin asti pääsee kisoissa, pistesijoista on aika turha haaveilla.



    Harmi, että suomalaiset räpelsivät viime kaudella niin pahasti, että saivat molemmat potkut persuuksiin ja uutta suomalaista hyvää formulakuskia hyvässä tallissa saadaan odotella varmaan seuraavat 10 vuotta. Kovalainen on uransa tuhonnut ja Räikkönen ajelee rallia loppu-uransa jämäsijoilla.



    Jotkut toki jaksaa urheilua seurata ilman oman maalaisen tai oman maan joukkueen kannattamistakin. Itse en oikein kuulu niihin. Esimerkkinä voisi mainita, että olihan se jääkiekon olympialaisten loppuottelukin hienoa viihdettä ja siinä pelasi kaksi kisojen parasta joukkuetta, mutta oli se jotenkin vähän väljähtynyttä katsottavaa, kun oli aivan sama kumpi joukkue sen voittaa. Olisi ollut aivan eri fiilis sitä seurata, jos Suomi olisi pelannut loppuottelussa mukana ja samaten olisi aivan eri fiilis seurata formulaakin, jos suomalaiset olisi kärkikahinoissa mukana. Mutta ehkä sitten taas 10 vuoden päästä...

      
  • Seuraava suomalainen lienee Valtteri Bottas, joka on Williamsin testikuljettaja. Ajelee jossain pikkuformulasarjassa tällä hetkellä.



    Aika tylsä kisa. Harmi että Vettelille tuli ongelmia. Ferrari vaikuttaa pelottavan vahvalta. Alonso pisteli joku 1-2s nopeampia kierroksia kun Vettel poistui edestä. Hamilton saattaa vielä tulla sekoittamaan kärkipakkaa. Button, Webber ja Mersut ihan unessa. Vähän olen pettynyt ettei siinä Nicon hinaamassa porukassa nähty yhtään ohitusta. Ajeltiin vaan jonossa.



    Heikki ajoi niin hyvin kuin tuolla romulla vaan voi. 4,5s Alonson nopeimmasta kierroksesta. Siinä oli alussa hyvää vääntöä Glockin kanssa mutta Neitsyet hyytyi radan varteen. Lotus vaikuttaa vahvimmalta uutuustallilta. Ainakin autot pääsi nipin napin maaliin. Virgin jos saa luotettavuuden kuntoon ja Hispania edes jonkinlaiset säädöt niihin autoihin niin tullaan varmaan näkemään ihan mielenkiintoiset jumbokamppailut.

      
  • Kisa oli yksi pahimpia pannukakkuja joita muistan!



    Superpehmeät renkaat kestivät 25 pitkää kierrosta 35 asteen lämmössä. Sallikaa nauraa. Kuskit säästelivät vain renkaitaan, ja homma näytti joltain sopupeliltä.



    Asiaa pahensi vielä tällainen tyypillinen kirottu yliturvallinen hermantilke-mahdotonta-seurata-toista-rata.



    No, ainakin ilmeisesti Brawn, Whitmarch ja Schumacher ovat jo heti kisan jälkeen jyrähtäneet tuosta, ja huomenna linkoaa taatusti lisää. Eiköhän pikaisia muutoksia ole lupa odottaa, jos homma uhkaa jatkua samanlaisena pelleilynä =kumiseoksien muutokset, kahden stoppi pakko tms.





    Michael ajoi mielestäni hyvin; kolme vuotta poissa, ja jäi nicolle 4 sekunttia kisamatkalla, ja aika-ajossa näiden ero oli 0.283 sarjan toiseksi pisimmällä radalla.



    Ferrari piti hurjaa vauhtia, mutta en usko että tilanne on välttämättä se mitä tänään nähtiin -ohittamisen mahdottomuus teki kisasta omituisen, ja lähtöjärjestys ja lähtö ratkaisivat liian paljon, aikaeroista ei ehkä kannata hämääntyä..

      
  • Finaalia vaille valmis kausi. En olisi uskonut kiinnostukseni vähenevän näin paljon vaatimattoman suomalaismenestyksen johdosta. Jätin suurimman osan kisoista katsomatta suorana.

    Säännöistä sen verran että välitankkuksen poistaminen, mutta rengaskikkailujen jättäminen pakolliseksi tylsistytti vielä lisää.

    RedBull vei talli mestaruuden sähläilyjen jälkeenkin (Urheilullisuuden Voitto).

    Henkilökohtainen mestaruus on vielä auki ja jollain ihmeellä Alonso on siinä vahvimmin kiinni. Sympatiani ovat kuitenkin RB kuskien puolella toivottavasti em. urheilullisuus voittaa.

      
  • Loistavaa!!! Oikealle meni voitto ja MM-titteli!! Onnea Vettel.

      
  • Eka kisa vasta tällä kaudella, kun katsoin. Liian tylsä laji, kun ei ole kunnollista suomalaista kuskia. Kovalaisen rämpimistä ei jaksa kukaan katsoa.



    Tylsä kisa tämäkin tapahtumien puolesta eli pelkkää jonossa-ajoa, mutta mestaruus meni oikealle kuskille. Vettelin riemua ja liikutusta oli hieno katsella ja hän on mestaruutensa ansainnut. Alonso osoitti taas lopussa olevansa huono häviäjä ja hyvä ettei Santanderin rahoillakaan saa mestaruutta ostettua.



    Eipä tule tätä lajia ja ensi kauden alkua kovin ikävä.

      
  • Toki jos ei laji kuulu suosikkeihin ja autoilun historian ja kilpailujen tietämys on luokkaa nolla. Tämä kausi on ollut mielestäni kohtuu mielenkiintoinen vaikka nämä uudet radat on jostain syystä mitäänsanomattomia.



    Lisäksi jotain pitää tehdä että ohitus helpottuu nopeammalla autolla.

      
  • Kausi oli fantastinen ja laji voi suhteellisen hyvin. Tietyt ongelmat on, mutta missäpä huippu-urheilun aloilla ei olisi?



    Oikea mies ja reilu urheilu voitti. Onneksi redbull ei käyttänyt brasiliassa tallimääräystä.

    Viikatemies vältettiin taas kerran täpärästi. Loistava suoritus Renaultiltakin.



    Mitenköhän voisin ''jäädyttää'' itseni ensi kauden alkuun asti? En kestä odottaa :lol:

      
  • vernon vili:

    Lisäksi jotain pitää tehdä että ohitus helpottuu nopeammalla autolla.


    Ensi kaudeksi tulee KERS-systeemi 80 lisähevosvoiman kanssa takaisin ja lisäksi sallitaan sähkösäätöinen takasiipi ja renkaat vaihtuvat Pirelleihin. McLarenin kehittämä ja sittemmin eräiden muidenkin kopioima F-putki sen sijaan kielletään. Red Bull menettänee myös diffuusorille syötettävän pakokaasun tuoman edun aika-ajoissa. Saa nähdä mikä talli (=suunnittelija) saa paketin toimimaan parhaiten.



    Sikäli suunta on oikea, että viimeiset viisi mestaruutta on ensimmäistä kertaa F1-historiassa voitettu kaikki eri autoilla ja kuljettajilla.

      
  • FARwd:

    vernon vili:


    Sikäli suunta on oikea, että viimeiset viisi mestaruutta on ensimmäistä kertaa F1-historiassa voitettu kaikki eri autoilla ja kuljettajilla.



    Sitten Schumi-Ferrari-dynastian laji on ollut äärimmäisen tasainen ja loppuun asti jännä. Viimenä kolmena vuonna jopa jotain ihan tajutonta. Ja se ei todella ole mikään itsestäänselvä juttu.

    Nyt menneellä kaudella oli minusta kyllä melko hyvin ohittelua, rikkoutuneita etusiipiä, draamaa, taistelupareja ja actionia. Poislukien 3-4 kisaa 19:sta jotka eivät rataprofiilin takia mahdollista ohittelua.

    Jos suomalaisten puuttuminen on yhtä kuin ''turha'' tai ''tylsä'' laji, niin sittenhän ei asialle mitään voi.
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit