Kaikkien aikojen kuljettajat!?

46 kommenttia
«1

Autosport lehti kysyi, ja kuljettajat rankkasivat. Tässä tulokset:



http://f1greatestdrivers.autosport.com/?driver=1





Mitä mieltä olette rankingista, ketä arvostaisitte ylemmäksi/alemmaksi jos sinulta kysytään? Perustelut.





Itse rankkaisin esim. Mika Häkkisen huomattavan korkealle.



Tässähän on hieman vaikeaa se että laji on ollut niin kovin erilaista eri aikakausilla- mutta voihan aina ruotia..



Kerron tarkemmin omista mietteistäni, mikäli tähän ottaa joku muukin osaa..

  
  • Pitihän se arvata ettei tämäkään ketään kiinnosta.



    Melkoinen myytti tämä ''maailman nopein kansa''.

    Tai no, kuljettajia tulee hienolla ''hyötysuhteella'' -mutta minkäänlaista fanikulttuuria ei kyllä tunnu olevan :sleepy:



    On käsittämätöntä että joutuu keskustelemaan esim. brittien tai saksalaisten palstoilla, jos haluaa nettikeskustella autourheilusta :ashamed:



    Ps. ihme ettei edes NHB ole jo täällä mässäilemässä Renaultin kohtalolla :lol:

      
  • Keskustelu tästä aiheesta on aivan yhtä mielenkiintoista kuin keskustelu siitä, kuka on kaikkein ihanin jäsen suosituimmassa teinibändissä. Toinen ajaa autolla ja toinen tanssii lavalla musiikin tahtiin. Puhut lajista, jossa "mestareita" syntyy silloin, kun insinöörit tekevät työnsä muita talleja paremmin. Olet myös osoittanut, ettei kassasi synny järkevää keskustelua. Nyt kun aihekin on tavallista tyhjänpäiväisempi, niin eipä liene ihme jos mielenkiinto on hukassa.



    Renaultin kohtalo oli sinetöity siinä vaiheessa, kun kilpi tahraantui skandaalin vuoksi. Tuolloin tästä aiheesta olisi ollut paljonkin keskusteltavaa. Kanssasi ei vain silloin päässyt edes alkuun, ennen kuin olit jo kieltämässä kaiken ja pistämässä swn anti-formula-kiimani tuotteeksi.

      
  • Voishan sitä pähkäillä maailman tappiin kuka on paras, ja tästä on vuosia sitten aikamoisia väittelyitä ulkomaisilla foorumeilla käyty, mutta ei se johda mihinkään eikä kukaan sellaista jaksa enää.



    Tuollainen lista on ennemminkin vähän niinkuin joku Idols-äänestys.

      
  • NHB:



    Keskustelu tästä aiheesta on aivan yhtä mielenkiintoista kuin keskustelu siitä, kuka on kaikkein ihanin jäsen suosituimmassa teinibändissä. Toinen ajaa autolla ja toinen tanssii lavalla musiikin tahtiin.


    -typerä vertaus, juuri sellainen jonka sinulta voi odottaakkin. Tyypillinen isku munuaisiin autourheilun vastaisessa kampanjassasi.

    Jos arvioidaan teinibändin ''ihanuutta'', kyseessä on kai makuasia joka on ihan henkilön arvioinnin varassa.

    Näitä rattisankareita arvioidessa taas ei ole kyse siitä kuka on jonkun mielestä ihanin, vaan mitä he ovat saaneet aikaan, ja minkälaisten muuttujien seurauksena.

    Kyseessä oli myöskin kuljettajien itsensä äänestämä lista.


    Puhut lajista, jossa "mestareita" syntyy silloin, kun insinöörit tekevät työnsä muita talleja paremmin.

    -Tuohan ei tuollaisenaan pidä paikkaansa. Vaikka auton suunnittelu ja suorituskyky antaa suunnan mistä sijoista kukakin ajaa, kuljettajalla ja hänen kyvyillään on merkittävää, usein ratkaisevaa merkitystä lopputulokseen.

    Kun kerran väität tuollaista, varmaan voit perustella muutamalla esimerkillä ( faktaa ) miksi kuljettajalla ei ole väliä? Vai jätätkö taas vastaamatta, ja palaat samojen väitteiden kanssa jonkun ajan päästä. ( tämä on ilmeisesti järkevää keskustelua? )


    Olet myös osoittanut, ettei kassasi synny järkevää keskustelua. Nyt kun aihekin on tavallista tyhjänpäiväisempi, niin eipä liene ihme jos mielenkiinto on hukassa.


    -Tuokaan ei pidä paikkaansa: Olenhan keskustellut ihan hyvässä hengessä kaikkien paitsi sinun kanssa.

    Kausi 2009 ruodittiin muutaman ( ilmeisesti palstan jättäneen ) hepun kanssa ihan järkevästi, vaikkei taatusti oltu kaikesta samaa mieltä.

    Minun kanssa nimenomaan onnistuu KESKUSTELU, sillä vastaan joka viestiin ja perustelen, enkä vain käy täällä tietyin väliajoin paskantamassa ja jätä vastaamatta kaikkeen kuten eräät...
      
  • drive:

    Voishan sitä pähkäillä maailman tappiin kuka on paras, ja tästä on vuosia sitten aikamoisia väittelyitä ulkomaisilla foorumeilla käyty, mutta ei se johda mihinkään eikä kukaan sellaista jaksa enää.

    Tuollainen lista on ennemminkin vähän niinkuin joku Idols-äänestys.






    -harmillista huomata jos luullaan että tarkoitukseni oli vain saada tänne joku kinastelu pystyyn. Ajattelinpa vaan ihan kun formulat ovat tauolla josko voisi jutustella kevyesti eri kausien mestareista sun muusta... Ehkä kuulla ketkä ovat kenenkin suosikkeja jne.







      
  • petos:


    -typerä vertaus, juuri sellainen jonka sinulta voi odottaakkin. Tyypillinen isku munuaisiin autourheilun vastaisessa kampanjassasi.

    Jos arvioidaan teinibändin ''ihanuutta'', kyseessä on kai makuasia joka on ihan henkilön arvioinnin varassa.

    Näitä rattisankareita arvioidessa taas ei ole kyse siitä kuka on jonkun mielestä ihanin, vaan mitä he ovat saaneet aikaan, ja minkälaisten muuttujien seurauksena.




    Mitä ovat nämä kilpa-ajajien saavutukset? He ovat ainakin ajaneet autolla. Jotku heistä ajavat nopeammin kuin toiset. Miten tämä eroaa laulajista tai urheiluviihdeteollisuuden edustajista? Ainakin siten, että autokuskin tarjoama viihde on lähellä kertakäyttöistä. Viimeisimmän Idols-voittajan levyä saatetaan kuunnella jopa vuoden ajan.





    -Tuohan ei tuollaisenaan pidä paikkaansa. Vaikka auton suunnittelu ja suorituskyky antaa suunnan mistä sijoista kukakin ajaa, kuljettajalla ja hänen kyvyillään on merkittävää, usein ratkaisevaa merkitystä lopputulokseen.

    Kun kerran väität tuollaista, varmaan voit perustella muutamalla esimerkillä ( faktaa ) miksi kuljettajalla ei ole väliä? Vai jätätkö taas vastaamatta, ja palaat samojen väitteiden kanssa jonkun ajan päästä. ( tämä on ilmeisesti järkevää keskustelua? )




    Keskimääräinen kuski pärjää parhaalla autolla paljon paremmin kuin paras kuski keskimääräisellä autolla. Tämän kauden alkupuolella viime kauden mestari ei millään mahtunut podiumille, vaikka vielä viime vuonna häntä pidettiin jonain suurmestarina. Pieni muutos auton suorituskyvyssä tiputtaa mestarin sijoituksille joita ei muisteta.



    -Tuokaan ei pidä paikkaansa: Olenhan keskustellut ihan hyvässä hengessä kaikkien paitsi sinun kanssa.




    Kykenet keskustelemaan asialisesti tasan niin pitkään, kun keskustelun kaikki osapuolet kehuvat autourheilun ihanuutta. Asiallisuus loppui siihen kun kerroin kuinka formuloiden asema on järkkymässä. Vaikka nyt kaikki ovat nähneet kuinka raha ja autovalmistajat ovat karanneet formuloista, niin silti jaksat laulaa samaa laulua siitä kuinka olen joku formuloiden vihaaja. Anteeksi vaan jos en näe penkkiurheilussa oikein mitään mielenkiintoista.



    Minun kanssa nimenomaan onnistuu KESKUSTELU, sillä vastaan joka viestiin ja perustelen, enkä vain käy täällä tietyin väliajoin paskantamassa ja jätä vastaamatta kaikkeen kuten eräät...




    Aika paljo perustelin ja vastailin. Totesin vain sen olevan täysin turhaa kanssasi. Asenteesi ei näy muuttuvan vaikka asiat menivät aika lähelle siten kuten ennustin ja sen jälkeen moni maailman vaikutusvaltaisimmista autoteollisuuden johtajista on esittänyt hyvin samankaltaisia perusteluja. Näiden pääjohtajienkin sanomisiinkin suhtaudut tuttuun "asialliseen" tyyliisi. Siinä olet kyllä oikeassa, ettei mulla enää ole oikein mitään motivaatiota vastailla tai perustella väittämiäni sulle. Toisinaan jaksan vastata mutta yleensä en.

      
  • Niin, mikä sitten on tärkeää tai keskustelun arvoista. Formuloilla ajellaan ympyrää eri tasoisilla autoilla ja sijoitutaan osittain sen mukaisesti.

    Jotkut seuraavat poppareiden edesottamuksia ja toiset kokevat tarvetta tuulettaa ajatuksiaan (jopa aiheista jotka eivät heitä kiinnosta)keskustelufoorumeilla.

    Formula ykköset ovat kuitenkin tuottaneet monille viihdyttäviä hetkiä vastaanottimien äärellä. Hyvä näin.

    NHB on kyllä ehdottomasti oikeassa siinä että autojen tekniikka voi vaikuttaa huomattavasti enemmän kilpailun lopputulokseen kuin ajajan suoritus. Kuljettajat: Button, Villeneuve (jr), Hill (jr), Coulthard, jne, jne, tuskin olisivat palkintopallilla niin ahkerasti vierailleet ilman ylivoimaista autoa. Moni lajia seuraava osaa kuitenkin suhteuttaa kuljettajan sijoituksen auton tasoon ja arvioikin kuljettajan taitoja sen mukaisesti.

    Mutta, tuohon keskustelun oikeaan aiheeseen siirtyäkseni, sanoisin että Autosportin lista taitaa aikalailla heijastella lehden alkuperämaata ja vastaajien keskimääräistä ikää.

    Eri aikakausien mestarian vertailu on varmaankin aika mahdotonta. Esimerkiksi Häkkinen olisi tuskin loistanut Fangion Mersun puikoissa ja Fangio puolestaan ei olisi edes mahtunut Mikan autoon.

    Autosportin listan kanssa olen samaa mieltä ykkösestä. Senna on mielestäni paras kuski jonka itse olen nähnyt ajavan. Sillä miehellä oli ajaminen verissä ja uskomaton kyky ottaa autosta kaikki irti (ja vielä vähän enemmän). Tästä esimerkkinä suoritukset Lotuksella.

    Yksi nimi joka tietysti tulee mieleen on Tazio Nuvolari. Vaikka mies onkin ajalta ennen F1:siä, sanoisin että siinä oli todellinen "Mestari".

      
  • NHB:



    Mitä ovat nämä kilpa-ajajien saavutukset? He ovat ainakin ajaneet autolla. Jotku heistä ajavat nopeammin kuin toiset. Miten tämä eroaa laulajista tai urheiluviihdeteollisuuden edustajista? Ainakin siten, että autokuskin tarjoama viihde on lähellä kertakäyttöistä. Viimeisimmän Idols-voittajan levyä saatetaan kuunnella jopa vuoden ajan.


    -urheilu tai autokilpailu on tapahtuma joka on ohi sitten kun se loppuu, karmeintakin musiikkia voi kuunnella levyltä yhä uudelleen. Mitä tässä on jännää?

    Kilpa-ajajien saavutukset? Eikö ne ole mielestäsi kunnioitettavia? Minusta ne ovat, siinä kuin muidenkin lajien tai lahjakkuutta vaativien tekemisten parhaimmiston edesottamukset.

    Pointtini oli että musabändi menestyy jos se on suosittu. Kilpakuljettaja on arvostettu kun kello niin kertoo -olkoon faneja viisitoista tai kolme miljoonaa.

    Voisin muuten heittää että jokainen formulakisa pitää aina sisällään tietyt jännät ja viihdyttävät elementit
    ( olkoonkin että tapahtumaköyhiä kisoja osuu joskus kohdalle ), musatarjonnasta taas suurin valtaosa on täyttä kuraa, ja täynnä kaikenmaailman tähdenlentoja ja tyrkkyjä.



    Keskimääräinen kuski pärjää parhaalla autolla paljon paremmin kuin paras kuski keskimääräisellä autolla. Tämän kauden alkupuolella viime kauden mestari ei millään mahtunut podiumille, vaikka vielä viime vuonna häntä pidettiin jonain suurmestarina. Pieni muutos auton suorituskyvyssä tiputtaa mestarin sijoituksille joita ei muisteta.


    -olet sitten varmaan huomannut kuinka tämä suurmestari näytti kykynsä, ja palasi sinne kärkeen muutaman kisan jälkeen, kun suurimmat auton ongelmat ratkaistiin.

    Tiimikaveri ei siihen kyennyt, ja nyt mestari jatkaa mestaruusjahtia ensi vuonna, ja tämä heikompi lähtee pikkutalliin jäähdyttelemään uraansa.

    On totta että jos auto ei ole nopea, paraskaan kuski ei sillä voita mestaruutta. Ei se monille mikään ongelma ole, sinusta se taas romuttaa koko lajin.

    Tällaista se on kuitenkin monessa huippu-urheilussa.

    Esim. surkeinta trap kiekkoa suoltava ei-niin-lahjakas lätkäjoukkue voi menestyä, jos siellä on ilmiömäinen maalivahti, ja tarvittavat maalit tehdään vastustajan perseen kautta säkällä.

    Historia tuntee lukuisia kausia ja kisoja, joissa ylivoimaisella kalustolla kilpaillut kuski on voittanut vain vaivoin, tai selvästi heikommalla oleva kuski on ''paikannut hanskalla'' ja menestynyt.

    Tämä osoittaa että kuljettajalla on SELVÄÄ merkitystä.

    Ehdotan että esität jotain todisteita tätä vastaan, tai sitten olet jatkossa heittämättä näitä väitteitä joiden mukaan kuljettajan taidoilla ei ole mitään merkitystä, ja että homman ratkaisee vain se kenen insinöörit ovat tehneet parhaimman työn.




    Kykenet keskustelemaan asialisesti tasan niin pitkään, kun keskustelun kaikki osapuolet kehuvat autourheilun ihanuutta.

    -Olen kirjoittanut täysin asiallisia ja järkeviä viestejä kanssakeskustelijoille jotka eivät kehu autourheilun ihanuutta.

    Kyllä olen sinunkin kanssa keskustellut ihan yhtä asiallisesti kuin itsekkin teet, takerrut vain tähän letkautukseeni ''antiformulakiimasta''.

    Vastauksissani sinulle on ollut kyllä ihan asiapitoista argumenttia.


    Asiallisuus loppui siihen kun kerroin kuinka formuloiden asema on järkkymässä. Vaikka nyt kaikki ovat nähneet kuinka raha ja autovalmistajat ovat karanneet formuloista, niin silti jaksat laulaa samaa laulua siitä kuinka olen joku formuloiden vihaaja.


    -asiallisuus sinua kohtaan loppuu, sillä palaa hermot kun kommentoin jotain sanomaasi, ja sitten et vastaa siihen mitään. Nytkin viimeksi laitoin tuonne toiseen ketjuun ihan asiallisia vasta-argumentteja miksi mielestäni formuloiden asema ei välttämättä ole mihinkään romahtamassa vaikka autonvalmistajat lähtevätkin. Ja on tämän pari muutakin keskustelijaa todennut, että ei asia ole niin vakavaa kuin sinä väität, vaan asiat vain lähinnä muuttavat muotoaan, ''lopputuotteen'' ollessa edelleen yhtä hyvä.
    Mitään vastausta ei kuulu, ja sitten taas tietyn väliajan päästä palaat ''manaamaan''. Ei mene minun jakeluun tällainen toiminta.


    Itse olisin muuten paljon enemmän huolissani aivan muista asioista kuin siitä maksaako viulut automerkki vai yksityistalli.


    Anteeksi vaan jos en näe penkkiurheilussa oikein mitään mielenkiintoista.

    -ei sitä tarvitse anteeksi pyydellä. Ei minua kiinnosta jos jotain ei kiinnosta formulat. Kunhan ei vääristellä tai liioitella asioita.

    Formuloitahan voi muuten katsoa myös paikan päällä.
      
  • Pauli Petteri:



    Autosportin listan kanssa olen samaa mieltä ykkösestä. Senna on mielestäni paras kuski jonka itse olen nähnyt ajavan. Sillä miehellä oli ajaminen verissä ja uskomaton kyky ottaa autosta kaikki irti (ja vielä vähän enemmän). Tästä esimerkkinä suoritukset Lotuksella.






    Senna oli kyllä ilmiömäinen urheilija, ja häntä kaivataan valtavasti.



    Mielenkiintoinen tyyppi, pysähtyi toisinaan radan varteen auttamaan kolarin ajanutta kilpakumppania, tai veti turpaan häntä hidastanutta varvattavaa kisan jälkeen. Oli myös vahvasti uskovainen mies, mutta radalla häikäilemätön.

      
  • Jokaiselle suotakoon arvostuksensa mutta jos tässä maailmassa alkaa ajattelemaan kaikkia asioita vain sillä järjenäänellä olisi elämä kyllä uuvuttavaa.



    Itse pidän Formuloista mutta ymmärrän hyvin jos joku ei niistä pahemmin välitä. Kisat on monesti tapahtumaköyhiä ja kaipaan enempi tapahtumia. Nyt heti ennen kuin lukihäiriö iskee; en kaipaa kolareita.



    Meni nyt ohi aiheen, mutta se paras kuljettaja. Siihen ei kukaan voi vastata, mutta oma mielipiteeni on herra nimeltä Jim Clark.



    "Clarkista ei ollut kuitenkaan hyväksi testikuljettajaksi, sillä ainutlaatuisen lahjakkuutensa avulla hän sovitti aina ajotyylinsä autoon sopivaksi, sen sijaan että olisi säätänyt autoa tyyliinsä sopivaksi."



    Ehkä tuo Wikipediassakin ollut kommentti kertoo miksi häntä arvostan.



    Mutta..Tämä kuuluu sarjaan omat mielipiteet ja niistä ei voi valittaa...



      
  • Kiva että vernon vilikin vielä ilmaantui palstalle.



    Pieni koulukunta tosiaan pitää kyllä havaintoni mukaan Jim Clarkia parhaana tai ainakin aivan parhaimmistoon kuuluvana.



    Enkä väitä vastaan, sillä aloin kisoja seuraamaan 80-luvun lopussa, joten hän on minulle vain yksi mestari kaukaisista historian kirjoista. Varmasti oli yksi suurimmista, vain ylistystä hänestä olen lukenut.

      
  • Entä Sinun mielipiteesi,Petos, vaikkapa tuon listan kärjen osalta? Ovatko oikeat herrat sijoittuneet?



    Kaikkein hankalin tuossa kysymyksessä on että pitäisi osata se paras ns. ratinpyörittäjä valita. Esim. Schumacherin lahjakkuus hahmottaa koko sirkukseen liittyvä toiminta on varmaan ollut avain hänen suorituksiinsa, mitenkään väheksymättä ajotaitoja



    Häkkinen, vaikka näiden tietynvärisen lasien läpi katsonkin, olisi myös omasta mielestäni kuulunut korkeammalle.



      
  • Kyllä olen pitkälti samoilla linjoilla tuon listan kanssa.

    Tämähän on vähän tällaista pyörittelyä useine muuttujineen, mutta ei se mitään.



    Senna ja Schumacher tekevät minusta pienen raon seuraaviin.

    Olivat mielettömiä rattivirtuooseja varsinkin sadekelillä.



    Schumacher karkasi toisinaan lähes selittämättömällä tavalla muilta. Sennan eka kierros doningtonissa on myös historian mielettömimpiä suorituksia.



    Ja sellainen mieletön voitonhimo ( joka toisinaan ampui yli ) oli myös molemmissa nähtävissä.



    Michaelia arvostan erityisesti siksi että hän osaltaan loi ensin Benettonista ja sen jälkeen varsinkin suuntansa kadottaneesta Ferrarista dynastian, eikä vain hyppinyt valmiista voittaja-autosta toiseen.



    Hämmästyttävä kurinalaisuus ja kyky paukuttaa 20-30 kierrosta hulluja aika-ajo kierroksia ja siten toteuttaa taktiikoita oli myös hänen bravuuri. Kenties jotain tekemistä hänen fyysisen kunnon kanssa.



    Prost oli myös tosi kova.



    Samoin Häkkisen rankkaan ihan kirkkaimpaan kärkeen. Taitava ohittaja, ja ajoi reilusti muttei pehmoillut. Toipui hienosti onnettomuudesta jossa oli henki hiuskarvan varassa.



    Näitä Niki Laudoja, Clarkeja, Stewarteja, ym vanhemman polven sankareita en oikein osaa vertailla näihin ''nykyaikaisempien'' formuloiden mestareihin.





    Listan ulkopuolelta ei niin huippulahjakkaita, mutta viihdyttäviä taistelijoita joita kaipaisi nykyään enemmän oli esim. Eddie Irvine, Jos Verstappen, Jean Alesi, Gerhard Berger... :xmas:



    https://www.youtube.com/watch?v=cxFTg38Si4k



    Ei olisi ehkä tapahtumista puutetta... :lol:

      
  • Ihan totta, listalla terävin kärki on juuri se mitä itsekkin veikkaisin voittajiksi, vaikka järjestyksestä en aivan varma olekkaan.



    Se mikä olisi ollut mahdollista nähdä, mutta Sennan liian varhaisen poismenon vuoksi ei toteutunut, niin Sennan ja Schumacherin kaksintaistelu. Ei olisi tarvinnut minunkaan valittaa tylsistä kisoista....



    Mutta hieno asia että Formula jatkuu, ja ei se autotehtaiden lähtöön kaadu. Sirkus voi jonkin aikaa yskähdellä mutta uskon että ihmisen taipumus kilpailuun ei tälläkään saralla koskaan poistu.

      
  • petos:


    -urheilu tai autokilpailu on tapahtuma joka on ohi sitten kun se loppuu, karmeintakin musiikkia voi kuunnella levyltä yhä uudelleen. Mitä tässä on jännää?




    Kestävyys on mun mielestä taiteessa ja viihteessä ihan merkittävä tekijä. Tusinataide tai -viihde unohtuu nopeasti, mutta jotain syvempää sisältöä omaava tuote kestää.



    Kilpa-ajajien saavutukset? Eikö ne ole mielestäsi kunnioitettavia? Minusta ne ovat, siinä kuin muidenkin lajien tai lahjakkuutta vaativien tekemisten parhaimmiston edesottamukset.




    Nykyisellään formulat eivät kehitä yhteiskuntaa millään tavalla. Vaikka joku ajaisi radan ympäri puolta nopeammin kuin muut, niin mitä sitten?



    Pointtini oli että musabändi menestyy jos se on suosittu. Kilpakuljettaja on arvostettu kun kello niin kertoo -olkoon faneja viisitoista tai kolme miljoonaa.




    Joku tekijä erottaa menestyvän ilmiön flopista. Formulasirkuksessa se on kierrosaika, musiikissa se on jotain muuta.



    Ehdotan että esität jotain todisteita tätä vastaan, tai sitten olet jatkossa heittämättä näitä väitteitä joiden mukaan kuljettajan taidoilla ei ole mitään merkitystä, ja että homman ratkaisee vain se kenen insinöörit ovat tehneet parhaimman työn.




    Ei mua kiinnosta todistella keksimiäsi väitteitä. Pauli Petteri ainakin tajusi heti mitä tarkoitin. Lue Paulin teksti jos et ymmärrä mitä tarkoitan.




    Vastauksissani sinulle on ollut kyllä ihan asiapitoista argumenttia.

    -asiallisuus sinua kohtaan loppuu, sillä palaa hermot kun kommentoin jotain sanomaasi, ja sitten et vastaa siihen mitään. Nytkin viimeksi laitoin tuonne toiseen ketjuun ihan asiallisia vasta-argumentteja miksi mielestäni formuloiden asema ei välttämättä ole mihinkään romahtamassa vaikka autonvalmistajat lähtevätkin. Ja on tämän pari muutakin keskustelijaa todennut, että ei asia ole niin vakavaa kuin sinä väität, vaan asiat vain lähinnä muuttavat muotoaan, ''lopputuotteen'' ollessa edelleen yhtä hyvä.
    Mitään vastausta ei kuulu, ja sitten taas tietyn väliajan päästä palaat ''manaamaan''. Ei mene minun jakeluun tällainen toiminta.




    Asiapitoisena argumenttina esimerkiksi Mersun johtokunnan jäsenen kirjoitukseen vastasit, että sanotaan jotain ja tehdään toista. Kunhan vanhat ukot vain horisee jotain. Menestyksen puute herättää vain katkeruutta... Miten nyt sitten kuitenkin kävi? Mersu vähentää panostuksensa neljäsosaan. Ei tainnut olla ihan katteetonta horinaa sekään lausunto.



    Samoin ainoa syy Formuloista luopumiseen piti olla vain huono menestys. Vaikka kuinka yritti perustella tilanteiden muuttuneen, niin kaikkihan oli titetenkin anti-formula-kiiman tuotetta. Nyt sitten kuitenkin kävi niin, että Mersu ja Rellu päättivät vähentää isolla kädellä panostustaan formuloihin...



    Itse olisin muuten paljon enemmän huolissani aivan muista asioista kuin siitä maksaako viulut automerkki vai yksityistalli.




    Ihan samahan se on kuka maksaa. Nyt tilanne on vain se, että rahaa ei ole lähellekään vanhaan malliin tarjolla. Schumin sopimukseen kaavailla palkkaa joka olisi noin neljäsosa siitä, mihin hyvinä vuosina totuttiin. Tämä kuvaa koko alan tilannetta.



    Formuloitahan voi muuten katsoa myös paikan päällä.




    Mitä se muuttaa?



      
  • NHB:



    Kestävyys on mun mielestä taiteessa ja viihteessä ihan merkittävä tekijä. Tusinataide tai -viihde unohtuu nopeasti, mutta jotain syvempää sisältöä omaava tuote kestää.

    -mielestäni formula highlightit yms ja muidenkin urheilulajien ratkaisuhetket jäävät elämään ja niitä muistellaan ja käytetään uudelleen, aivan kuin vaikka hyviä kappaleitakin kuunnellaan uudelleen, tai klassikkoleffoja himoitaan vuosikymmenienkin jälkeen.

    Kun hanakasti vihjaat autokisoja tusinaviihteeksi, niin mietin mikäköhän on mielestäsi sitten päinvastaista. Ei sinun varmaan kannata kertoa, ei siinä ole mitään rakentavaa -mistä kukakin tykkää, ja mille kukakin hattua nostaa.

    Minä en vaan ymmärrä mitä ihmeen järkeä on mennä ja hyökätä jonkun asian kimppuun siksi ettei ITSE siitä välitä tai sitä arvosta. Ei siinä ole mitään rakentavaa ja tuskin siitä mitään mukavaa seuraa.



    Nykyisellään formulat eivät kehitä yhteiskuntaa millään tavalla. Vaikka joku ajaisi radan ympäri puolta nopeammin kuin muut, niin mitä sitten?


    -ei juuri kehitä yhteiskuntaa, mutta asia tuntuu häiritsevän vain tiettyä marginaalista ''mielipidevanki'' -joukkoa.



    Ei mua kiinnosta todistella keksimiäsi väitteitä. Pauli Petteri ainakin tajusi heti mitä tarkoitin. Lue Paulin teksti jos et ymmärrä mitä tarkoitan.

    -okei, olet siis sitä mieltä että:

    -kuljettajalla on merkitystä, ja ei ole ihan sama kuka sitä rattia kääntelee siellä kabiinissa.

    -keskinkertainen kuljettaja voi voittaa parhaalla autolla, mutta paraskaan ei voita heikolla autolla

    Sittenhän asia olisi vihdoin viimein selvä. Kumma juttu vaan että jutuistasi saa aina sen käsityksen että mielestäsi kuljettajalla ei ole mitään väliä, ja että insinöörit tietokoneen äärellä ratkaisevat täysin homman.




    Asiapitoisena argumenttina esimerkiksi Mersun johtokunnan jäsenen kirjoitukseen vastasit, että sanotaan jotain ja tehdään toista.
    Kunhan vanhat ukot vain horisee jotain. Menestyksen puute herättää vain katkeruutta... Miten nyt sitten kuitenkin kävi? Mersu vähentää panostuksensa neljäsosaan. Ei tainnut olla ihan katteetonta horinaa sekään lausunto.

    Samoin ainoa syy Formuloista luopumiseen piti olla vain huono menestys. Vaikka kuinka yritti perustella tilanteiden muuttuneen, niin kaikkihan oli titetenkin anti-formula-kiiman tuotetta. Nyt sitten kuitenkin kävi niin, että Mersu ja Rellu päättivät vähentää isolla kädellä panostustaan formuloihin...



    -Pahoittelen tuota antiformulakiimaksi kutsumistani, se oli kenties asiatonta.

    Voitaisiin kyllä unohtaa nämä vinkumiset toisen asiattomista kommenteista. Niitä löytyy molemmilta jos aletaan kaivaa, en vain käsitä mitä järkeä niitä on vatvoa.



    Samoin ainoa syy Formuloista luopumiseen piti olla vain huono menestys.

    -kyllä minä tässäkin asiassa tulin vastaan, ja myönsin että strategiamuutoksellakin on osaa tässä kuviossa. Itsellesi tuntuu olevan ylivoimaisen kova pala myöntää että useat asiantuntijatkin ovat vahvasti todenneet menestyksen puutteen olleen merkittävässä roolissa.

    Toki jätät tähänkin vastaamatta, kuten noin kymmenen kertaa tätä aiemminkin, ja sitten tulet taas vinkumaan parin viikon päästä kuinka minun mielestä vain menestyksen puute oli syy lopettaa.



    Ihan samahan se on kuka maksaa. Nyt tilanne on vain se, että rahaa ei ole lähellekään vanhaan malliin tarjolla.


    -Tallien kuluja ja henkilöiden palkkoja alennetaan. Ei ne voi vain nousta ja nousta ainiaan, niinkuin niille annettiin käydä ennen nykyistä talousjamaa.

    Ei se tarkoita automaattisesti että koko laji rapistuu.

    Monet vaikuttajat ja asiantuntijatkin ovat olleet vain lähinnä hyvillään että tuuliviirit autotehtaat lähtevät, ja vanhat kunnon yksityistiimit tulevat takaisin. Monet eivät ole olleet lainkaan huolissaan formulasirkuksen tulevaisuudesta hyvänä ja seurattuna viihteenä.


    Formuloitahan voi muuten katsoa myös paikan päällä.

    Mitä se muuttaa?



    -kunhan vain mainitsin että lajiahan voi seurata muutenkin kuin sohvalla löhöämällä.
      
  • vernon vili:



    Se mikä olisi ollut mahdollista nähdä, mutta Sennan liian varhaisen poismenon vuoksi ei toteutunut, niin Sennan ja Schumacherin kaksintaistelu.


    -onneksi monta hyvää ''matsia'' kuitenkin nähtiin, vaikkei varsinaista kokonaista mestaruustaistoa.

    -94 Sennahan oli jäänyt yllättäen alakynteen, ja sitten tuli Imolan tapahtumat.

    Onko muuten sinulla tai jollain muulla ''viimeistä'' tietoa, mikä aiheutti tuon Sennan ulosajon? siitähän on ollut useita teorioita, enkä edes muista päädyttiinkö johonkin asiaan. Tutkimuksiahan on vissiin aloitettu uudestaan ja lopetettu ties kuinka monta kertaa.


    Mutta hieno asia että Formula jatkuu, ja ei se autotehtaiden lähtöön kaadu. Sirkus voi jonkin aikaa yskähdellä mutta uskon että ihmisen taipumus kilpailuun ei tälläkään saralla koskaan poistu.

    -juuri näin minäkin asiaa katson
      
  • Varmaa tietoa ei kyllä ole, ja sellainen kutina asiaan on että sellainen johtopäätös jäi tutkijoiltakin vaikka vuosia asian kanssa häärivätkin. Liekkö vieläkään loppunut.



    Jotenkin väsyin seuraamiseen onnettomuuden syistä. Varmaa tietoa ei saada koskaan vaikka jokin lautakunta tai ryhmä jonkin selonteon antaisikin. Senna,kiistelty ja karismaattinen persoona (lisää tällaisia tähänkin päivään..hänessä oli nimenomaan sitä karismaa mikä mielestäni mm. Shumista puuttuu vaikka suuri mestari onkin)poistui liian varhain,oli syy mikä hyvänsä.



    Se tutkinnasta jäi mieleen että koko ajan oli lähtökohta ettei Sennan tasoinen kuljettaja voinut tehdä virhettä ja syytä etsittiin teknisestä viasta. Ehkä näin on koska ilmeisesti ulosajopaikka, vaikka se muutettiinkin ja joitain pahoja onnettomuuksia ennenkin sattui , ei sinällään pahimmasta päästä ollut? Nyt tuli MuTua, mutta näin muistelisin.



    Mutta...Yrittikö hän liikaa? Miltä tuntui suuresta mestarista kun nuori saksalainen meneekin omaa vauhtiaan...Kuningas on kuollut, eläköön kuningas sopi varmaan hirteishuumorina tuohon päivään valitettavan sopivasti.









      
  • Hmm..nyt poikkean t a a s Petoksen keskustelun avauksen aiheesta, mutta sovitaan tämän kerran että keskustelun kuuluukin rönsyillä....; )



    Otan oman kantani tähän autonvalmistajien pakoon Formuloista:

    Kun koko ajan tippui tietoja tehtaiden vetäytymisestä pois sirkuksesta tuli mieleen paniikkiajatuksena että tältä sarjalta nimi; Kuninkuusluokka, joutaa roskakoriin. Kun tuli tieto BMW:n vetäytymisestä (jota ei olisi tapahtunut jos talli olisi vaikka viimeisen viiden vuoden aikana pari mestaruutta tililleen hankkinut) ajattelin että se oli viimeinen pisara.



    Mutta...Petos sivusikin aihetta taannoin. Mietitään takavuosia; eihän suuret tehtaat olleet niin vahvasti mukana Formuloissa kuin viime aikoina. Mitä tuolta ajalta muistetaan? Väitän että tietyllä tavalla värikkäämpiä tapahtumia, persoonia...Olisinko toiveajattelija että tämän pienen taantuman jälkeen nähdään entistä parempi Formula sarja? Onko se toiveajattelua nykyisen kielteisyyden ilmapiirissä?

      
  • petos:

    Autosport lehti kysyi, ja kuljettajat rankkasivat. Tässä tulokset:

    http://f1greatestdrivers.autosport.com/?driver=1


    Mitä mieltä olette rankingista, ketä arvostaisitte ylemmäksi/alemmaksi jos sinulta kysytään? Perustelut.


    Itse rankkaisin esim. Mika Häkkisen huomattavan korkealle.

    Tässähän on hieman vaikeaa se että laji on ollut niin kovin erilaista eri aikakausilla- mutta voihan aina ruotia..

    Kerron tarkemmin omista mietteistäni, mikäli tähän ottaa joku muukin osaa..




    Kyllähän minä ainakin katson niin sinivalkoisten lasien lävitse näitä äänestyksiä, että suomalaiset on aina liian alhaalla. :innocent:

    Kekestä: Yksinkertainen Maailmanmestari joka Suomessa on haukuttu lyttyyn ennen ja jälkeen mestaruuden! Ajoi sisukkaasti ja hyvin vapaasti hengittävällä turboja vastaan eli oli parempi kuin kalustonsa. Tiettävästi ensimmäinen joka ajoi Eau Rougen kaasu pohjassa lävitse, ja Autosportin tekstissäkin mainitaan Silverstonen maaginen kierros. Liikemiehenä vielä parempi mitä kuljettajana, mikä ei tietysti tähän asiaan suoraan liity. Mutta listalla ylemmäksi mielestäni!

    Häkästä: Kaksinkertainen maailmanmestari. Pelkkää nopeutta ajatellen todella hyvä , tekniikan tuntemisessa ja auton kehittäjänä ei täysi huippu.

    Pärjännyt kuitenkin Schumia vastaan puhtaasti ajamalla hyvin ja niitä kuskeja ei montaa löydy joten ylemmäksi!

    Kimistä: Viimeisen yhteenvedon aika ei toivottavasti ole vielä mutta Yksi MM tähän mennessä. Ehdoton talentti ratin takana, päättyneellä kaudella parempi kuin autonsa. Muutaman teknisen vian välttämällä uran tilastot olisivat aika erilaiset. Tosin omalla toiminnallaan välillä voitonhimossaan rikkoi kalustonsa.Silti ylemmäksi!



    Listan kärki on odotettu Ayrton ja Schumi, mutta Alonso kympin sakissa? Toki kaksi mestaruutta mutta ... vain kaksi pykälää erottaa Niki Laudasta! Nikiä pidän kuitenkin melko kovana sällinä!

    Näitä miehiä jotka ajoivat nahka -tai peltikypärässä on aika mahdoton laittaa järjestykseen. Hengissä selvinneet ovat kaikki olleet hyviä ja kaikki ei selvinneetkään.









      
  • vernon vili:

    Varmaa tietoa ei kyllä ole, ja sellainen kutina asiaan on että sellainen johtopäätös jäi tutkijoiltakin vaikka vuosia asian kanssa häärivätkin. Liekkö vieläkään loppunut.

    Jotenkin väsyin seuraamiseen onnettomuuden syistä. Varmaa tietoa ei saada koskaan vaikka jokin lautakunta tai ryhmä jonkin selonteon antaisikin. Senna,kiistelty ja karismaattinen persoona (lisää tällaisia tähänkin päivään..hänessä oli nimenomaan sitä karismaa mikä mielestäni mm. Shumista puuttuu vaikka suuri mestari onkin)poistui liian varhain,oli syy mikä hyvänsä.

    Se tutkinnasta jäi mieleen että koko ajan oli lähtökohta ettei Sennan tasoinen kuljettaja voinut tehdä virhettä ja syytä etsittiin teknisestä viasta. Ehkä näin on koska ilmeisesti ulosajopaikka, vaikka se muutettiinkin ja joitain pahoja onnettomuuksia ennenkin sattui , ei sinällään pahimmasta päästä ollut? Nyt tuli MuTua, mutta näin muistelisin.

    Mutta...Yrittikö hän liikaa? Miltä tuntui suuresta mestarista kun nuori saksalainen meneekin omaa vauhtiaan...Kuningas on kuollut, eläköön kuningas sopi varmaan hirteishuumorina tuohon päivään valitettavan sopivasti.


    Ohjausakselin katkeaminen on muistaakseni hyväksytty onnettomuuden syyksi mutta syystä miksi se katkesi taidetaan vieläkin taistella jollain asteella.

    Samainen akseli tunkeutui kypärästä läpi ohimoon.



    Formulasirkuksen muuten odotan kehittyvän viihteellisempään suuntaan autotehtaiden väistyessä. Syynä juurikin persoonallisuuden lisääntyminen varikolla.

      
  • petos:

    -ei juuri kehitä yhteiskuntaa, mutta asia tuntuu häiritsevän vain tiettyä marginaalista ''mielipidevanki'' -joukkoa.


    Eikö todellakaan? Ilmeisesti sitten yhteiskuntamme on nyt yhtä kehittynyt kuin 1000 vuotta sitten. Vai olisiko kuitenkin niin, että aika monet asiat kuitenkin kehittävät yhteiskuntaamme koko ajan?



    Sittenhän asia olisi vihdoin viimein selvä. Kumma juttu vaan että jutuistasi saa aina sen käsityksen että mielestäsi kuljettajalla ei ole mitään väliä, ja että insinöörit tietokoneen äärellä ratkaisevat täysin homman.


    Vielä kummallisempaa on, että miksi joku toinen tajuaa eka jo ensimmäisellä kerralla asian oikein? Mietippä hieman tuota väitettäsi. Tarvitseeko tuo tosiaan erikseen tarkentaa, ennen kuin ymmärrät asian? Mulla ei ole kovin paljon halua vääntää rautakangesta asioita. Jos väkisin haluat ymmärtää asiat väärin silloin kun siihen tulee tilaisuus, vaikka asia olisi kuinka ilmeinen tahansa, niin antaa mennä vaan. Voitpahan taas pian ihmetellä miksi en vastaa kirjoituksiisi.



    -Pahoittelen tuota antiformulakiimaksi kutsumistani, se oli kenties asiatonta.

    Voitaisiin kyllä unohtaa nämä vinkumiset toisen asiattomista kommenteista. Niitä löytyy molemmilta jos aletaan kaivaa, en vain käsitä mitä järkeä niitä on vatvoa.




    Kuitenkin valitat koko ajan, että jätän vastaamatta viesteihisi. Varmasti jätänkin vastaamatta, koska en koe saavani kovin paljon keskustelusta sellaisen kanssa, jonka argumentit ovat tuota luokkaa. Miten voit keskustella järkevästi tyypin kanssa, joka kääntää kaikki järkiperusteet vanhojen ukkojen jorinaksi, valehteluksi tai jonkin typerän kliimaksi tuotteeuksi?



    -kyllä minä tässäkin asiassa tulin vastaan, ja myönsin että strategiamuutoksellakin on osaa tässä kuviossa. Itsellesi tuntuu olevan ylivoimaisen kova pala myöntää että useat asiantuntijatkin ovat vahvasti todenneet menestyksen puutteen olleen merkittävässä roolissa.




    Kysyhän niiltä asiantuntijoilta, että miten menestyksen puute iski yhtä äkkiä viiteen kuudesta valmistajan nimeä kantavasta tallista? Menestystä on tarjolla saman verran joka vuosi, nyt vuoden aikana Ferraria lukuunottamatta loput autovalmistajat joko rajoittivat panostuksensa murto-osaan aikaisemmasta tai sitten lähtivät kokonaan pois. Ferrarikin antaa avoimesti sen luokan lausuntoja, että sielläkin on ilmeisesti nähty parempiakin aikoja.



    Toki jätät tähänkin vastaamatta, kuten noin kymmenen kertaa tätä aiemminkin, ja sitten tulet taas vinkumaan parin viikon päästä kuinka minun mielestä vain menestyksen puute oli syy lopettaa.


    Joojoo, sivukaupalla intettiin aikaisemmin tuosta. Esittipä millaisia perusteita tahansa, niin aina vastauksesi oli menestyksen puute, valehtelu tai vastaava. Sen jälkeen kun asiat ovat jo tapahtunett, alkaa olla jo myöhäistä ottaa sanoja takaisin.



    petos:

    -aivan sama mitä joku BMW-pamppu satuilee syyksi mediassa, idioottikin tajuaa että suurin syy oli surkeassa menestyksessä.




    Monet vaikuttajat ja asiantuntijatkin ovat olleet vain lähinnä hyvillään että tuuliviirit autotehtaat lähtevät, ja vanhat kunnon yksityistiimit tulevat takaisin. Monet eivät ole olleet lainkaan huolissaan formulasirkuksen tulevaisuudesta hyvänä ja seurattuna viihteenä.


    No sehän on hienoa. Rahan ja tunnettujen toimijoiden katoaminen onkin vain hyväksi lajille. Parinteikkäät autovalmistajat ovat nyt sitten tuuliviirejä, mutta nämä uudet tiimit jotka eivät ole mutta kuin nimi ja rahoittaja ovat sitten jotain muuta. Miten pitkäikäisiä nämä pienet yksityistallit ovat perinteisesti olleet?

      
  • Nuo Imolan onnettomuudethan aloittivat aikanaan näiden ratojen tärvelemisen. Shikaaneja tuli huippunopeiden paikkojen tilalle, jolloin poistui hyviä ohituspaikkoja. Uusista radoista tehtiin hmmm.. voiko sanoa yliturvallisia, ja nyt saamme valittaa ettei ohituksia nähdä tarpeeksi.



    Turmamutka(kin ) voisi olla ihan hyvin sellaisenaan siinä edelleen, samoin moni muu- vika oli siinä että niin lähellä rataa oli betoniseinä.



    Pelottaa ajatella mitenköhän reagoidaan, kun joku kuolee/loukkaantuu vakavasti seuraavan kerran. Kuten selostajalegenda Murray Walker sanoi tuona mustana sunnuntaina jotakuinkin näin

    '' motor racing is dangerous, this has happened before, and will happen again''.

      
  • Hyvä että joku sanoi ääneen tämän.

      
  • Tuosta Sennan kuolemasta olen sellaisen teorian kuullut, että ulosajon olisi aiheuttanut pohjan suuri maakosketus.

    Tuohon aikaanhan ajettiin auton pohjat miltei tiessä kiinni. Sennalla oli auto suuressa bensalastissa ja safetycar oli ollut juuri ulkona ja Sennan renkaat olivat jäähtyneet ja sitä myöten renkaan paineet olivat laskeneet. Tanburellon mutkassa sitten kovien voimien alla pohja ottikin isommin kiinni ja sitten mentiin.

    Tämä on siis yksi teoria muiden joukossa.

      
  • Näitä miehiä jotka ajoivat nahka -tai peltikypärässä on aika mahdoton laittaa järjestykseen. Hengissä selvinneet ovat kaikki olleet hyviä ja kaikki ei selvinneetkään.



    https://www.youtube.com/watch?v=bGq06rfj5dE







      
  • Pauli Petterin esittämää ja paljon palstatilaa saanutta teoriaa pidettiin aikoinaan varmana ja itsekkin kallistun tämän teorian puoleen jos suurinta todennäköisyyttä etsitään.

      
  • Eikö todellakaan? Ilmeisesti sitten yhteiskuntamme on nyt yhtä kehittynyt kuin 1000 vuotta sitten. Vai olisiko kuitenkin niin, että aika monet asiat kuitenkin kehittävät yhteiskuntaamme koko ajan?



    -anna esimerkkejä formuloihin verrattavista aloista jotka ''kehittävät yhteiskuntaa''?







    Mulla ei ole kovin paljon halua vääntää rautakangesta asioita.





    -eikä minulla aikaa pohtia syvällisesti että ''onkohan sen NHB mielestä kuljettajalla merkitystä lopputulokseen 0, 5 vai 30 prosenttia'', kun kirjoitustyylistä on luettavissa että hänen mielestään se on varmaan nolla.



    Mutta anteeksi sitten, my bad.







    Kuitenkin valitat koko ajan, että jätän vastaamatta viesteihisi. Varmasti jätänkin vastaamatta, koska en koe saavani kovin paljon keskustelusta sellaisen kanssa, jonka argumentit ovat tuota luokkaa. Miten voit keskustella järkevästi tyypin kanssa, joka kääntää kaikki järkiperusteet vanhojen ukkojen jorinaksi, valehteluksi tai jonkin typerän kliimaksi tuotteeuksi?





    -en antanut arvoa noille jutuille, sillä samaan aikaan porukka allekirjoitti sopimuksen jatkosta. Näitä kommentteja eri henkilöiltä löytyi sitäpaitsi joka tarpeeseen. Saman merkin henkilöt puhuivat jopa ristiin. Bemarillakin kiistettiin viimeiseen asti että lopetetaan, mutta yksi yö ( ja ilmeisesti kokous jossa asiasta äänestettiin ) välissä, ja yhtäkkiä formulat eivät olekkaan hyvää mainosta.



    Nytkin volkkarin joku heppu oli kommentoinut että formulat kiinnostaa tms. ja joku toinen kiisti.



    Tämän takia en pidä jumalasta seuraavana jotain sitaattia jonkun automerkin työntekijän sanomisista.







    Kysyhän niiltä asiantuntijoilta, että miten menestyksen puute iski yhtä äkkiä viiteen kuudesta valmistajan nimeä kantavasta tallista? Menestystä on tarjolla saman verran joka vuosi, nyt vuoden aikana Ferraria lukuunottamatta loput autovalmistajat joko rajoittivat panostuksensa murto-osaan aikaisemmasta tai sitten lähtivät kokonaan pois. Ferrarikin antaa avoimesti sen luokan lausuntoja, että sielläkin on ilmeisesti nähty parempiakin aikoja.





    -useat ovat sanoneet että ei ole ihmekkään että jotkut lopettavat, sillä vain yksi voi voittaa, ja pari-korkeintaan kolme hääriä kisoja voittamisesta taistelemassa, ja että talouskriisin aikana ei näytä hyvältä ( eikä tunnu kassassa hyvältä ) että upotetaan miljoonia tuohon kalliiseen urheiluun.









    Joojoo, sivukaupalla intettiin aikaisemmin tuosta. Esittipä millaisia perusteita tahansa, niin aina vastauksesi oli menestyksen puute, valehtelu tai vastaava. Sen jälkeen kun asiat ovat jo tapahtunett, alkaa olla jo myöhäistä ottaa sanoja takaisin.





    -menestyksen puutehan oli iso tekijä, jota syytin silloin. Asiantuntijat ovat kanssani samaa mieltä. Asia ei ole käsittääkseni muuksi muuttunut.







    No sehän on hienoa. Rahan ja tunnettujen toimijoiden katoaminen onkin vain hyväksi lajille. Parinteikkäät autovalmistajat ovat nyt sitten tuuliviirejä, mutta nämä uudet tiimit jotka eivät ole mutta kuin nimi ja rahoittaja ovat sitten jotain muuta. Miten pitkäikäisiä nämä pienet yksityistallit ovat perinteisesti olleet?





    -pienet ovat olleet tosiaan monesti heittopusseja, ei kovin pitkäikäisiä, mutta ketä se oikeastaan häiritsee? Katsoja on tyytyväinen kunhan siellä on tarpeeksi autoja ruudukossa ja hyvä kisa.



    Autonvalmistajat eivät ole nyt tuuliviirejä, vaan tuohan on tiedetty jo aikoja sitten että niille touhu on kylmää bisnestä, joka lopetetaan silloin kuin kalkulaattori kertoo sen olevan järkevää. Useat asiantuntijat eivät ole koskaan tykänneetkään autotehtaista formuloissa, sillä ne myös kangistavat kuljettajiaan tylsiksi roboteiksi ja mannekiineiksi tappaen viihdyttävän persoonallisuuden.



    En nyt jaksa mitään lainauksia lähteä etsimään, mutta moni tunnettu kommentaattori on tätä mieltä muistaakseni ollut.

      
  • Vähän täytyy vielä hehkuttaa tätä omaa sankariani Tazio Nuvolaria.

    Tästä miehestä löytyy niin paljon tarinoita että on vaikea sanoa pitävätkö kaikki paikkansa. Mutta kilpailuja on voitettu palavilla autoilla ja sairaalasta on karattu kilpailemaan ja tietnkin voitettu kipsatun jalan kanssa....

    Alla pari linkkiä mistä löytyy vähän enemmän tietoa miehestä.

    http://www.tazionuvolari.it/eng/

    http://forix.autosport.com/8w/nuvolari.html

      
  • Syvä kumarrus Nuvolarin suuntaan.



    Ehkä tässä näemme että Formulat elävät enemmän kuin yhden hetken kierroksen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit