Miten automaattinen ajaminen Suomen talvessa voi onnistua ottaen huomioon omat kokemukseni talven ja lumen vaikutuksesta omaan autooni ? Esimerkiksi parkkitutka alkaa huutamaan kun takapuskuri on luminen. Toinen esimerkki on se että niin sanottu "Front Assist" on poissa pelistä jos auton etuosa on luminen.
Eiköhän automatiikka sano, että "nyt ei voi ajaa automaattisesti" ja laittaa kuljettajan hommiin kun keli menee sellaisesksi ettei autonominen ajaminen onnistu (samaan tapaan kuin nykyäänkin adaptiivisten vakkarien kanssa, ainakin itsellä jossain huonossa kelissä vakkari rupeaa huutamaan että kuljettajan on huolehdittava jarruutuksesta itse...tod.näk kadottaa edellä ajavan tarpeeksi pitkäksi aikaa kameroiden/tutkien näkemästä)
En tiedä autonomisten nykytekniikkaa, mutta on tunnistimia jotka eivät vähästä lumestä ja liasta välitä (aallon pituus).
Samaan tekniikkaan kuin itsellänikin autossa on, ei voisi tosiaan luottaa. Pelkään jopa että auto tekee hätäjarrutuksen ilman varoitusta, samoin kuin eräässä Nissanissa. (Siinä tapauksessa painetaan kaasua, ettei tule peräänajajia).
Kaupunkioloissa käyttäisin aluksi liikennemerkkeihin ja rakennuksiin kiinnitettyjä tunnistimia, jolloin bussit voisivat liikkua autonomisesti keskustaliikenteessä jo tänävuonna.
No eipä automaattinen ajaminen onnistu rajoitettuja kokeita lukuunottamatta oikein muuallakaan. Tesla taitaa olla ainoa joka näistä vielä horisee. Hype meni jo.