Daimlerille ehkä tulossa miljardin euron sakot

4 kommenttia
muokattu 14.08.2019 14:37

"Daimler voi joutua maksamaan jopa 5 000 euron sakon jokaista manipuloitua Mersua kohti. Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimler saattaa joutua maksamaan jopa yli miljardin euron sakot dieselpäästöihin liittyvästä huijauksestaan.

Stuttgartin syyttäjä harkitsee 5 000 euron sakkoa yhtä manipuloitua autoa kohti, kertovat Der Spiegel ja uutistoimisto Reuters. Tutkinta on kuitenkin edelleen käynnissä, ja sen odotetaan valmistuvan ennen vuoden loppua.

Saksan liikenneviranomainen KBA on aiemmin kertonut löytäneensä päästöjä vääristelevän ohjelmiston Mercedes-Benzin C- ja E-sarjan autoista ja määrännyt takaisinkutsun, joka koskee 280 000:ta autoa."

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mercedes-benzin-emoyhtio-daimler-on-jaanyt-kiinni-paastohuijauksesta/7510042#gs.vqdy5x

  
  • Ihmettelinkin, miksi jo jonkin aikaa on uutisoitu GLK 220 CDI:n väitetystä huijauksesta. Olisi kummallista, ellei saman moottorin C- ja E-versio kiinnostaisi viranomaisia. Nyt ei kokoelmasta puutu enää kuin S- ja ML-sarja sekä pakut.

    Mutta tietääkö kukaan oikeasti mitä on löytynyt? Jostain lämpötilakikkailusta ymmärsin olevan kyse, mutta tarkkaa prosessia ja sen vaikutusmekanismia en ole nähnyt?

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    Mutta tietääkö kukaan oikeasti mitä on löytynyt? Jostain lämpötilakikkailusta ymmärsin olevan kyse, mutta tarkkaa prosessia ja sen vaikutusmekanismia en ole nähnyt?

    https://www.tellerreport.com/tech/2019-06-22---exhaust-scandal--daimler-has-to-recall-60-000-diesel-mercedes-.B1VruKoyH.html

    "The KBA found out at that time that the statutory limit value for nitrogen oxides in the New European Test Cycle would only be met if the so-called desired coolant temperature control was active: it kept the coolant circuit artificially colder, delayed the warm-up of the engine oil and ensured that the limit value for nitrogen oxides. On the other hand, the function was deactivated on the road and the Euro 5 limit of 180 milligrams of nitrogen oxide per kilometer was clearly exceeded."

      
  • Huijaukseltahan tuo kuulostaa, jos lämpötilakontrolli ei ole normaaliajossa käytössä.

    Kai sentään tajusivat ajaa testivedon riittävän lämpimässä kelissä? Ainakin NEDC testin ehtii vetäistä +30 asteessa ennen kuin moottorin jäähdytysnesteen lämpötila saavuttaa termostaatin asetusarvon. Tuollaiselle moottorille on aivan normaalia lämmetä +30 asteessa HITAAMMIN kuin +10 asteessa.

    Tänä kesänä +31 asteessa mökiltä lähtöni jälkeen ihmettelin tasan 20 km ajon jälkeen (mäkinen vaaramaisema 80 km/h rajoitus) kun lämpömittari oli vielä 10 astetta alle normaalin käyntilämpötilan. Eikä ole termostaatti jumissa, kyllä se alkoi lämmetä nopeammin kun keli viileni niin ettei ilmastointi lähde käyntiin heti käynnistyksen jälkeen.

      
  • muokattu 22.08.2019 16:47

    Saksalainen oikeusistuin on päättänyt että VW:n huijaussoftan korvaava softa on edelleen laiton. Artikkelin ingressi saksaksi.

    "Damit beginnt der Diesel-Skandal quasi von vorn: Das Landgericht Düsseldorf hat in einem bemerkenswerten Urteil entschieden, dass das Software Update, mit dem Volkswagen die Abgas-Manipulationen eigentlich beenden wollte, ebenfalls eine unzulässige Abschalteinrichtung enthält. Damit könnten nun viele Hunderttausend Diesel-Besitzer Anspruch auf Schadensersatz haben."

    https://www.wallstreet-online.de/nachricht/11679204-knaller-urteil-diesel-skandal-vw-software-update-manipuliert

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit