Olen ollut hämmästynyt ettei akustojen latausmääriä voida saada tietoon käytetyissä autoissa. Kun olen kysynyt VAG:n ja muilta isoilta saksalaisten ja japanilaisten autojen merkkiliikkeiltä sitä, voivatko he kertoa kuinka monta täyslatausta käytetyt sähköautot, lataushybridit tai ei lataushybridit ovat käyneet läpi - vastaus on, etteivät he tätä tietoa saa mistään. Ainakaan Pohjois-Karjalassa ei mikään merkkiliike pysty kertomaan tätä tietoa. Mielestäni auton latausmäärät ja akuston kunto ovat sähköä voimanlähteenä käyttäville autoille olennaisin tieto jälleenmyyntiä ajatellen, tärkeämpi merkittävästi kuin ajokilometrit. Sukulaismies, joka on toiminut akkutehtaan tuotannosta vastaavana, sanoi että voi ostaa sähköauton käytettynä, jos tietää ettei sillä ole yli tuhat kertaa latauksia tehtynä. Yleisimmät autoissa käytettävät akustot ilmeisesti ovat käyttökelpoisia noin 3000 täyslataus kertaa ennen kuin energian luovutuskyky laskee merkittävästi. Tätä taustaa vasten tuntuu hupaisalta, että Shimano E8000 moottorijärjestelmällä varustettu Canyon spectral:on 9.0 sähköpyöräni tietää 1750 km polkemisen jälkeen täyslatauksia olevan 16 ja akuston kunnon olevan 99 prosenttinen. Canyon spectral:on akuston hinta on 520 € Saksasta hankittuna. Kannattaa ottaa huomioon, että jo hybridiautojen akustojen hinnat ovat ilmeisesti luokkaa 6000 euroa ja ylöspäin. Sähkö VW Jetan akusto maksaa saamani tiedon mukaan 15000 euroa. Voin vain kuvitella paljonko Tesla model S akusto maksanee. Voisiko Tekniikan Maailma selvittää miksi näin olennaista tietoa ei kuluttaja saa auto valmistajilta.
Terveisin yli-ikäinen kestotilaaja TM 27
Post scriptum:
Tässä yhteydessä pitänee kuitata Tekniikan maailman sähköpyörä testin suhteen se, että olisi ollut kohtuullista ottaa Canyon Spectral:on vastaavan tasoisena kuin muut sähköpyörät eikä verrata sitä sähköpyöriin, jotka olivat keskimäärin 48% kalliimpia kuin Canyonin vertailussa ollut pyörä. Tilanne olisi sama kuin verrataan perus VW Passat autoa Mercedes-Benz E-sarjan autoon (MB E on vain + 43 % kalliimpi Passatia ja tällöinkin autovero suurentaa keinotekoisesti hinnan eroa) Suorastaan hupaisa oli sähköpyörä testin maininta: huoltoa vailla oleva iskunvaimennus. Tämä tarkoittanee sitä, että testaajat eivät vaivautuneet säätämään Canyon sähköpyörän jousitusta mikä tuntuu triviaalilta virheeltä. Pyörien jousitus tulee aina säätää ajajan painon ja ajotavan mukaan.
Täyslatausten määrä ei kerro kovin paljoa akun kunnosta. Täyslatauksia kannattaa muutenkin vältää silloin, kun täyttä kapasiteettia ei tarvita. Akun vanhenemiseen vaikuttaa myös mm. lataustehot ja lämpötila. Omaa hybridini akun lataan täyteen hyvin harvoin, mutta osalatauksia tulee paljon. Sen lisäksi tietenkin ajaessa aina hidastettaessa akkua ladataan. Olisitko tyytyväinen, jos vaikka autoni akulle ilmoitettaisiin vaikka 50 täyslatausta, kun sen lisäksi akun läpi on virrannut sähköä luokkaa tuhat akullista? Sekin on hyvä muistaa, että sähköautojen ja hybridien akkuja ei edes voi ladata lähellekään täyteen tai purkaa tyhjiin. Sähkö-Jettasta en ole kuullutkaan, mutta Musk twiittaili, että Model 3:n akku maksaisi 5 000-7 000 dollaria.
Tiedätkö, mitä Teslan mielenkiintoisimman mallin, Cybertruckin, akku maksaa? Tesla ja Musk entisestään vahvistivat asemiaan sähköautoilun suunnannäyttäjinä sekä muotoilussa että voimalinjatekniikassa. Cybertruck vaikuttaa olevan hyvin etenemiskykyinen auto kunnollisella maavarallaan (verrattuna aikaisempiin Teslan muka-urheiluautoihin), mutta akkuteknologia Cybertruckissakin on tärkeimmässä roolissa.
Miksi niin tärkeää tietää Teslan akun vaihdon hinta kun miljoonakilometriäkin ajettu Teslaan on vaihdettu akku kerran n. 300000 km ilmeisesti alkuvuosien ohjelmäpäivitysten tiheyden vuoksi muistitila ensimmäisistä Tesloista loppunut. Takuuna vaihdettu uusi akku jolla ajettu loput 700000 km ja vielä akku erinomaisessa kunnossa omistajan tavoitellessa 1600000 km seuraavaksi ja sama kaveri on ajanut Teslan kaksipaikkasella roastedilla 660000 km ilman ongelmia. Harva ihminen ajaa koko elämänsä aikana miljoonaa kilometriä. Suomessa ajetaan keskimäärin n. 14000 km vuodessa se kertaa 50 vuotta on 700000 km.
Ei Teslan akun kestävyys ole sen mielenkiintoisempi asia kuin muidenkaan merkkien akun kestävyys. Jos pyörittelee autoa taksikäytössä, niin kilometrejä tulee paljon, mutta kertamatkat ovat suht. lyhyitä ja latauksen pystyy järjestämään hallitusti. Akun energiasisällön suuruus ei ole niin ratkaiseva juttu kuin esim. Teslan tulevan lippulaivan Cybertruckin tapauksessa. Sitä järkälettä ei olisi kiva lähteä hakemaan jostain tiettömän taipaleen takaa, kun akku on simahtanut kesken matkan.
P.S. Taksikäytön pääkaupunkiseudulla luulisikin istuvan Teslaan kuin nenä päähän. Lähipäästöt nolla, halpa käyttövoima, helppo järjestää lataukset tieheällä aikavälillä ja ainakin vielä nykyään asiakkaiden vetovoimatekijänä sähköauton kyyti. Olisipa jo Cybertruckeja takseina, niin varmasti asiakkaat suorastaan rynnisivät kyytiin.