Kelin vaatimusten mukaan muuttuvat nopeusrajoitukset

4 kommenttia

Jopa puolet autoilijoista ajaa ylinopeutta talvikauden aikana – poliisi: "Kelin mukaan muuttuvat nopeusrajoitukset voisivat olla hyvä asia"

Suomen moottoriteistä vain valtateillä 1 ja 7 on osuuksia, joilla vaihtuvat nopeusrajoitukset sallivat 120 kilometrin tuntinopeuden valoisaan aikaan ja hyvällä kelillä marraskuun loppuun asti. Pimeän aikaan ja huonoissa keliolosuhteissa nopeusrajoitusta lasketaan myös näillä osuuksilla.

https://yle.fi/uutiset/3-11042915

  
  • Eikö nuo ole pelkkiä suosituksia ? Jos tauluun ilmestyy 80 km/h talvella niin silloinhan se on vain kuskin hyvästä tahdosta kiinni laskeeko hän nopeutta. Suosituksen luontoisina nuo nopeustaulut vaihtuvine nopeuksineen ovat kai hyviä mutta velvoittavuutta niihin ei kai voi liittää.

    Noin yleisesti ottaen niin kiireiset ihmiset Porvoosta posottavat töihin aamulla Hesaan talvellakin reilusti yli satasta tunnissa. Jos itse ajan satasta talvella, niin lukuisat autot porhaltavat ohi aamuisin.

      
  • muokattu 30.12.2019 13:16

    Koska Suomessa on lokakuusta huhtikuulle talvirenkaat (pidentävät jarrutusmatkoja) ja kylmät lämpötilat olisi jutussa mainitun kesänopeuden sijaan 110 km/h hyvä kompromissi silloin kun valoisana kesärengasaikana on 120 km/h.

    Ruotsalaiset ja virolaiset käyttävät 110 km/h nopeusrajoituksia, mutta Suomessa siihen ei olla (jonkin henkisen jumituksen vuoksi) kyetty.

      
  • Mitenkähän tuo oikein pitäisi ymmärtää? Moottoritiellä talvirajoitus on sata, hyvällä kelillä valoisaan aikaan rajoitus voisi ehkä olla 120, mutta oikein huonolla kelillä moottoritienkin rajoitus putoaisi 80:een. Eli kumpaan suuntaa tässä kaivattaisiin joustoa, vai kumpaankin? Toisaalta: kuka määrittelee hyvän ja huonon kelin ja miten? Keli saattaa myös muuttua nopeasti sekä paikallisesti että ajallisesti. Eli keli ei ole aina samanlainen Helsingissä ja Hämeenlinnassa tai Tampereella.

      
  • Rajoitukset säädetään usean eri muuttujan perusteella kohtalaisen pienipiirteisesti. Liikennekeskus saa reaaliaikaista dataa liikennemääristä, kelistä, valoisuudesta yms. Noista sitten jonkun ohjeistuksen mukaan määräytyy sopiva rajoitus.

    Moottoritiellä tosiaan ei muuttuvista rajoituksista ole hyötyä ylinopeuksien osalta, koska se joustaa pääsääntöisesti vain alaspäin. Kaksikaistaisilla teillä voidaan käyttää hyvällä kelillä 100 km/h rajoitusta ja se tietysti vähentää ylinopeuksia verrtattuna 80-rajoitukseen. Mutta kun asiaa on tutkittu, olemattoman pieni osa ajasta on käytössä satasen rajoitus, joten taitaa olla kallista investoida muuttuviin rajoituksiin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit