Nyt loppuu arvuuttelu pistokehybridien kulutuksesta – Audin ja VW:n kaikki luvut avoimesti julki hinnastoissa ja esitteissä
Koejossa olleen Volkswagen Touareg eHybridin esitteissä ja hinnastossa seisoo nyt EU-yhdistetyn kulutuksen lisäksi kulutuslukema polttomoottorilla akun ollessa tyhjänä. Jälkimmäinen on 10,3 litraa satasella. TIMO NIEMINEN
Ladattavien hybridien todellisista kulutuslukemista on keskusteltu siitä lähtien kun autotehtaat ovat töpseliladattavia valmistaneet.
Myyntiesitteisiin ja hinnastoihin on vuosikausia kirjattu laboratoriossa mitattu yhdistetyn kulutuksen lukema. Se ei tietenkään tarkoita, että ladattavan hybridin kulutus olisi aina juuri tuo mainittu lukema. Jos ajaa sähköllä, voi ilmoitetun keskikulutuksen alittaa. Käyttämällä ainoastaan tai pääasiassa polttomoottoria voi ilmoitetun lukeman puolestaan ylittää moninkertaisesti.
Kulutuslukemista, sähköajon kilometrimääristä ja lämpötilan vaikutuksesta lataushybridin ajamisen taloudellisuuteen on kinasteltu Suomessakin. Yhdessä kiistatapauksessa kuluttajariitalautakunta suositti aivan äskettäin, että myyjä ja maahantuoja maksavat yhteensä 3 000 euron korvauksen kuluttajalle.
Volkswagen-konsernin valmistamia autoja maahantuova ja myyvä K-Auto Oy on nyt päättänyt, että eräästä lataushybrideihin liittyvästä asiasta ei enää voi jäädä epätietoisuutta.
Touareg eHybridin kuljettajan on helppo tarkkailla jäljellä olevan sähköajon määrää. TIMO NIEMINEN
Kun Keskisuomalainen haki koeajoon uuden Volkswagen Touareg eHybridin, oli sekä hinnastossa että auton esitteessä mainittu sekä EU-yhdistetty kulutus (2,7 l/100 km) että kulutuslukema ajettaessa polttomoottorilla akun ollessa tyhjä (10,3 l/100 km).
Ero lukujen välillä on huomattava. Ilman sähköapua mitattu luku saa pistokeladattavan katumaasturin kuulostamaan melko runsaasti kuluttavalta.
Koeajoauton luovuttanut Jyväskylän Autotarvike -konsernin myyntipäällikkö Vesa Raivio pitää uutta käytäntöä "fiksuna uudistuksena".
– Tämä on erittäin tärkeä muutos myös jälleenmyyjän kannalta. Nyt ei kenellekään voi hinnaston perusteella jäädä harhakuvaa ladattavan hybridin kulutuksesta, toteaa Raivio.
Myös Audin hinnastoihin ovat lataushybrideille ilmestyneet samat tiedot.
Tuote-esittelyissä kerrotaan lisäksi ladattavien hybridimallien toimintamatka pelkällä sähköllä, energiankulutus sähköajossa ja latausvaihtoehdot.
Tuo on tervetullut ilmiö. Ja varmaankin ehkäisee monta pettymystä ja/tai riitaa.
Ettei nyt vaan tulisi sanktioita EU:n puolelta "väärien" kulutuslukemien käyttämisestä mainonnassa. Autonvalmistajat eivät nimittäin tähänkään saakka ole saaneet käyttää mitään muita, kuin niitä virallisia EU-lukemia.