Nyt on alkanut tihkumaan jo tietoja siitä, miten valmistajat ovat päässeet noihin EU:n sakkotusrajoihin. Mercedes on ilmoittanut päässeensä tavoitteisiin. VW ilmoitti jääneensä tavoitteista puolella grammalla. Useiden mjuiden valmistajien odotetaan päässeen tavoitteisiiinsa.
Olen kritisoinut usein tässä vuosien varrella PA Consultingin ennusteita ja niinhän siinä kävi, että varsin huonosti nuo ennustukset osuivat kohdilleen. PA Consultingin Volkkarille ennustama 4,5 miljardin sakko meni sitten hiuksen hienosti 4,4 miljardia yläkanttiin. Daimlerinkin piti olla heidän mielestään olla kädet syvällä taskuissa, mutta niin vain raja saavutettiin Stuttgartissa.
Muutenkin nämä PA konsulentoinnin ennusteet ovat ihan perinteistä konsulenttien taattua tasoa. Tänä vuonna ennusteensa mukaan esim. Volvo ja Toyota myyvät Teslaa enemmän sähköautoja...
https://tekniikanmaailma.fi/kova-ennuste-vuonna-2019-tesla-on-sahkoautojen-ykkonen-mutta-vuonna-2021-vasta-sijalla-7-kun-daimler-bmw-ja-muut-rynnivat-ohi/
oliko se jo tänä vuonna vai 2022 kun päästöt tiukkenevat kun sähköautoja ei enää lasketa kahdeksi ja kuinka paljon mahtaa vaikuttaa tavoitteisiin.
Viime vuonna pienipäästöisille (<50 g/km) kerroin oli 2, kuluvana vuotena 1,67 ja ensi vuonna 1,33. Uskoakseni yleinen linja on, että sähköautojen myynti nousee ja dieseleiden myynti laskee niin nopeasti, että viime vuosi oli haastavin laskevasta kertoimesta huolimatta.
Taisi Volkkarillakin olla kädet syvällä taskuissa, mutta sakkoja alentaakseen rahat valuivat Kiinaan Geelylle, SAIC:lle, Aiwaysille...
Kiinalaisten brändeistä lähinna Volvo myy riittävästi Euroopassa voidakseen vaikuttaa Volkkarin päästöihin tuntuvasti. Itse olen kuullu vain, että VW kanssa samassa poolissa on SAIC:n MG Motors. Sen vaikutus Volkkarin rinnalla yhteispäästöihin on niin pieni, ettei tuosta kannata kovin paljoa maksaa. Onko sulla jotain linkkiä siitä, että Geely ja Aiways olisivat Volkkarin kanssa samassa poolisssa?
https://www.schmidtmatthias.de/amp/vw-co2-pool-attracts-more-chinese-oems-exclusive?__twitter_impression=true
https://www.electrive.com/2021/01/15/volkswagen-adds-ev-makers-to-co2-pool-with-saic/
Ford taisi ostaa Volvolta ylijääneet päästöoikeudet, joten Volvon myynti ei vaikuta Volkkarin päästöihin.
Mutta voihan tämä pitää paikkansa.
"Parhaissa asemissa sähköautokisassa on vuonna 2021 Daimler ja BMW, perässään Renault-Nissan-Mitsubishi sekä Volkswagen Group.
Teslan asemaa heikentävät yhtiön tuotanto-ongelmat sekä heikko taloudellinen tilanne, PA Consulting sanoo."
Artikkeli 19.1.2021. Teknikens Värld.
"Geely hjälper Volkswagen att slippa EU- böter"
https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbranschen/geely-hjalper-volkswagen-att-slippa-eu-boter/
Lainaus artikkelista, eikö tuossa nyt aika selvästi sanota että VW tukeutuu kolmeen kiinalaiseen sähköautovalmistajaan.
"Volkswagen väntas precis missa sina utsläppskrav för 2020 och tar nu hjälp av totalt tre andra tillverkare för att sänka utsläppen. Volkswagen ska slås ihop utsläppsvärden med elbilstillverkarna Aiways, Geely-ägda LEVC och Next E.Go. Volkswagen har dessutom redan ett samarbete med MG Motor."
Joo Volvo ja Ford ovat tässä samassa poolissa ja noiden muiden kiinalaisbrändien vaikutus on hyvin pieni Volkkarin kokoiselle valmistajalle.