Mitä mieltä tästä päätöksestä?
https://www.is.fi/autot/art-2000008154080.html
Minulla hajosi myös joskus moottorinohjausyksikkö IV-Golfista. Ensimmäinen oire tuli tasan samalla hetkellä kuin se hajosi. Uuden yksikön hinta tosin oli vain jotain reilut 50 €.
Vika tulee sekunnissa katsomatta aikaa ja paikka ja koska emme ole ennustajia, niin emme voi tietää.
Hyvä päätös, että vika ei ole myyjän syytä.
Toisaalta joissain tapauksessa moottorin vikavalon voi kuitata OBD-mokkulan ja puhelinsovelluksen kanssa pois ja auto käynnistyy ilman vikaherjaa, kunnes taas vikavalo syttyy.
Jos myyjänä olisi ollut autoliike, juttu olisi varmaankin päättynyt toisin. Kahden kuluttajan välisessä kaupassa ei taida olla kuluttajan suojaa, joten ostajan pitää olla tarkkana. Myyjän kiireen takia kymmenen minuutin mittaiseksi jäänyt koeajo oli varmaankin liian lyhyt. Ehkä myyjällä oli kiire saada koeajo päättymään ennen kuin vikavalo taas syttyy......
Päätöksen perusteessa ei oikeastaan ole väliä sillä, kenen syytä vika oli. Oleellista olisi, tiesikö myyjä vian olevan ja kertoiko siitä ostajalle. Ja käräjillä pitäisi ostajan voida todistaa, että myyjä tiesi.
Minä satun tietämään ihan lähipiiristä tapauksen, jossa käytetyn, mutta lähes uuden auton kaupassa kävi niin, että auton koeajot meni ok. Kauppa tehtiin ja ostaja lähti ajamaan kotiin päin, mutta pysähtyi matkalla kaffelle. Matka jatkui kaffen jälkeen ok.
Seuraavana aamulla oli edessä lähtö töihin. Kolmas kerta starttia toden sanoi ja moottorin vikavalo syttyi. OBD-mokkulan avulla selvisi vikakoodi, joka viittasi EGR-vettiilin vikaan. OBD-mokkulalla sai vian kuitattua ja vikavalon sammuksiin. Sen jälkeen joka kolmannella startilla vikavalo syttyi. Vikavalon palaessa auto toimi normaalisti eli vika ei estänyt auton käyttämistä.
Autoliike olisi antanut samaan hintaan toisen saman merkkisen auton tilalle, mutta malli ja varustelu eivät olleet samat. Sukset eivät kuitenkaan menneet tyystin ristiin myyjän kanssa vaan asiaa yritettiin selvitellä mm. merkkihuollon kanssa. Autoa ei oltu ostettu merkkiliikkeeltä, mutta sieltä saatiin kuitenkin teknistä tukea. Monen kuukauden kuluttua löytyi tieto, jonka avulla EGR-venttiilin läpän (tms) viive ja ohjauskoodi saatiin samalle sivulle niin, että vikahälytystä ei enää tullut. EGR-venttiilissä ei ollut vikaa vaan se hälytys tuli moottorin sammutuksen jälkeisessä EGR-venttiiliin sulkeutumisviiveestä, joka oli poikkeava ja aiheutti vikavalon syttymisen.
Tämä "yllättäen ilmennyt" vika ei taatusti sattunut alkamaan ostoa seuranneen päivän aamuna vaan vikavalo oli kuitattu ennen koeajoa. En saanut koskaan tietää, miten myyjä oli ajatellut asian. Tiesi aivan varmasti, että valo syttyy viimeistään seuraavana päivänä. Toisaalta ei kieltäytynyt hyvittämästäkään vaikkakin ehdotus toiseen autoon vaihtamisesta "päittäin" oli huono, koska hänellä ei ollut tarjota toista samoilla varusteilla ja juuri hankitun auton kokonaisuus oli ostajan puolelta syy ostokseen.