LAUANTAI 25.9.2021 10:21
Trailerduck – aisaton itsekulkeva peräkärry sähköpyörää, miksei myös moottoripyörää varten?
UUTISET
Omalla moottorilla varustettu Trailerduck-peräkärry avaa uuden maailman lastin kuljettamiseen polkupyörällä. Kärry seuraa edellä ajavaa – vielä ajoaisan varassa, tulevaisuudessa myös itsekseen – ja sopeuttaa nopeutensa ja kulkusuuntansa sen mukaan. Pyörälle kärry ei siis aiheuta mitään rasitusta, ja Trailerduckeja voi tietenkin kytkeä myös useita peräkkäin!
TEKSTI: ERKKI MÄKI
VALOKUVAT: DROIDDRIVE
Trailerduck. Maksimikuorma 300 kg.
Trailerduck-peräkärry sopeuttaa nopeutensa sitä vetävään polkupyörään. Kärryn maksiminopeus on 30 km/h, joten moottoripyörällä hinaaminen vaatisi kärsivällisyyttä, sähkö- tai tavallisella polkupyörällä homma sujunee puolestaan jouhevasti.
Polkupyörä on hyvä ja ekologinen kulku- ja kuljetusväline, mutta sen kyky kuljettaa tavaraa on rajallinen. Trailerduckiin puolestaan mahtuu tavaraa melkoisesti, ja niitä voi myös kytkeä useampia peräkkäin. Valmistaja, saksalainen DroidDrive uskoo, että kolmen vuoden sisällä kärryt kykenevät kulkemaan jakelureittejä autonomisesti, ja sitä ennen jo ilman varsinaista hinausaisaa.
Ducktrain mahtuu myös pyöräteille.
Trailerduck on sähkömoottorilla varustettu nelipyöräinen peräkärry, joka liitetään räätälöidyllä vetoaisalla polkupyörään. Vetoaisassa on sensorit, jotka havaitsevat pyörän käyttämän nopeuden sekä suunnan, mihin se on kääntymässä. Traileri vastaa näihin sopeuttamalla vauhtinsa pyörän mukaan ja kääntymällä sen perään.
Polkupyöräilijä siis ohjaa Trailerduckia ilman, että hänen tarvitsee vetää sen painoa mukanaan. Koska yksi kärry pystyy kantamaan jopa 300 kilogramman kuorman, sillä saa kuljetettua ison määrän tavaraa kerralla. Kärry on vain metrin levyinen, joten se mahtuu katujen tai teiden ajokaistojen lisäksi pyöräteillekin.
Trailerduck. Nykyinen versio tarvitsee vielä aisan, mutta säätää nopeuden liitetyn ajoneuvon mukaan ja kulkee omalla moottorilla mukana.
Trailerduck. Nykyinen versio tarvitsee vielä aisan, mutta säätää nopeuden liitetyn ajoneuvon mukaan ja kulkee omalla moottorilla mukana.
DroidDrive ottaa jo vastaan ennakkotilauksia Trailerduckista. Laitteiden toimittamisen tilaajille pitäisi alkaa ensi vuoden viimeisellä neljänneksellä. Laitteet tulevat myös vuokrattaviksi 499 euron kuukausihintaan.
Yritys on myös kehittämässä Ducktrain-järjestelmää, jossa voidaan viisi sähköistä Trailerduckin tyyppistä Duck-ajoneuvoa liittää Lidar-laserteknologialla seuraamaan ja jäljittämään esimerkiksi polkupyörää. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vaikka ohjaava ajoneuvo ja Duckit muodostavat junan, yksikään niistä ei ole fyysisesti kiinnitetty toiseen, kertoo New Atlas.
Tuo ideahan se pelastaisi sähköautonkin toimintamatkan peräkärryn kanssa.
Hauska idea ja voisi ehkä olla yksi palanen, kun rakennetaan kestävää liikennettä kaupunkeihin. Sähköavusteinen peräkärry jo on olemassa, sillä hoituisi tavalliset kauppamatkat vaivattomasti. Retkipyöräilyssä ei ehkä ihan yhtä käyttökelpoinen, mutta halvempaa tekniikkaa kuin tuossa uudessa ideassa. Toivottavasti meikäläisten pyöräteiden kunto ei saa aisaa sekoamaan ja kärryä lähtemään omille teilleen.
Topi27 tuo asioita, joita itse en osaisi löytää, hienoa.
Tuossa viite artikkelissa oli myös samanluokan ”vetoauto” joka ilmeisesti nyt sallitaan myös meille.
Eikö olisi hienoa ajella rennosti hiljalleen (vaimo tai tyttöystävä vierellä) kevyenliikenteenväylää pitkin avosähkö-vehkeellä paahtavalla helteellä, nauttien sivureittien luonnosta, päästen myös kaupunkialueiden keskustoihin ja niiden rantaan.
Jos maksiminopeus on 30, mitä tapahtuu alamäessä, kun pyöräilijän nopeus lipsahtaa 10 km/h kovemmaksi?