Mersuista Visan liikkuva maksupääte
Julkaisija
CLAS VON BELL
6.12.2021
0
Mercedes-Benzin asiakkaat voivat keväästä 2022 lähtien tehdä ostoksia autossaan pelkällä sormenjälkitunnistuksella.
Tarvittavan teknologian ovat kehittäneet yhteistyössä Daimler Mobility ja luottokorttiyhtiö Visa. Ratkaisu perustuu Visan tunnistusteknologiaan, jonka ansiosta autosta itsestään tulee biometrinen tunnistusalusta, eikä erillisiä tunnussanoja tai mobiililaitteita enää tarvita.
Mercedes-Benzeissä ratkaisun hyödyntämisen mahdollistaa MBUX-käyttöjärjestelmä.
”Auto-ostokset” käynnistyvät Isossa-Britanniassa ja Saksassa, ja tämän jälkeen teknologia laajenee muillekin markkina-alueille.
Seuraavan kahden vuoden aikana verkottuneiden autojen määrän odotetaan maailmanlaajuisesti nousevan noin 350 miljoonaan ja autosta tehtävien ostosten ja maksujen määrän kasvavan 76 miljardiin euroon vuoteen 2025 mennessä.
En pidä itseäni epäilijänä vaan lähinnä nykyisen vallitsevan asiantilan kritisojana. Aiemmin mottimani sähköautojen latauksen laskutus on myös Mersun osalta muuttunut Teslan tyyliin, jossa auto toimii tunnistimena. Mersun latausten maksaminen on lisätty muiden MercedesMe palveluiden mukaan:
https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Relaxed-electric-travel-from-start-to-finish-Mercedes-me-Charge-Convenient-charging-and-transparency-when-making-payment.xhtml?oid=45419126
Vaikka kyse on vain puhelimen ja auton kommunikoinnista puhelinapplikaation avulla, tämä tapa on silti keskimääräistä puhelinappia turvallisempi. Auton ja puhelimen pariliitos on laite- ja käyttäjäkohtainen. Sama auto ei huoli loputonta määrää käyttäjiä ja jokaista käyttäjää lisättäessä pitää olla puhelin, puhelimen käyttäjän tunnukset tai sormenjälki ja auton avaimet sen auktorisoitavan auton sisällä.
Sen jälkeen homma toimii luotetuksi asetetun BT yhteyden turvin. Puhelimen anastamalla ei siis pääse lataamaan eikä huollattamaan muita autoja, vaan paikalla pitää tunnistimena olla nimenomaan se palveluun auktorisoitu auto.
No otsake oli lähinnä suunnattu sanan ja asiain vääntäjän nimimerkille joka alkaa MIB TLJ:n agenttinimellä.
Pidin itsestään selvänä sinun ymmärtävän asian siitähän käytiin pitkä keskustelu aiemmin.
Minä voin tehdä ostoksia kasvon- ja sormenjälkitunnistuksella, puhumattakaan koodinsyötöllä ja hyvin turvallisesti, etä- ja lähimaksuna jne. Ennen kaikkea menemättä lähellekään autoa, tai sen sisään. Esimerkiksi älypuhelimella.
Where's the beef? Ainiin, ehkä tuo helpottaa jotenkin Mäccärillä autolinjalla maksamista?
Ei nyt suoraan liity tähän Mersujuttuun, mutta näihin maksusovelluksiin kylläkin.
Onko kellään kokemusta näistä "virtuaalitägi" appsesita - siis joita tietääkseni ainakin autonvalmistajat tarjoavat.
Itselle on jäänyt vähän epäselväksi lopullinen toimintaperiaate, eli osaako se automaattisesti valita halvimman operaattorin (eli ei lähdetä roamaamaan jonkin muun operaattorin kautta, jolloin hinta on selkeästi korkeampi).
Toki on varsinaisen appsin operaattorista kiinni mitä paikallisia operaattoreita on saatu neuvoteltua sovelluksen pariin, mutta käsittääkseni toimintaperiaate on seuraavanlainen.
"Pää" sovelluksessa voi siis olla rajaton määrä eri paikallisten operaattorien "ali" sovelluksia (tällä päästään siihen että sinun ei tarvitse ladata jokaisen operaattorin omaa sovellustaja rekiströityä siihen, koska "Pää"sovellus (esimerki tapauksessa tuo BMW Scan and Charge) toimittaa rekisteröintitiedot automaattisesti paikallisille operaattoreille sen mukaan mitä partnereita halutaan listätä sovellukseen). Partnerin lisäämisen mukana tulee nk. virtuaalitägi, eli kyseisen partnerin NFC tunniste (ei tarvita enää fyysisiä tägejä) koska mobiililaite toimii täginä.
Miten nyt sitten kun mennään lataamaan esim. Virran latauspisteelle, niin miten tämä systeemi toimii. Sen ymmärrän että kännykkä (joka toimii siis täginä) pyyhkästään latauspisteen NFC lukijan edestä, jotta lataus tapahtuma aktivoituu, mutta miten varmistutaan että laskutus menee nyt sen Virran hinnoittelun mukaan (joka oletettavasti on Virran latausasemalla se halvin) eikä jonkin roamin kumppanin (esim. K-Lataus) mukaan jonka hinta tod. näk on paljon korkeampi per min tai per kWh. Edellyttäen siis että molemmat Virta ja K-Lataus on lisätty "pää"sovellukseen.
(Ja selvennyksenä että käytin esimerkissä vain näitä Suomalaisia operaattoreita vaikka niitä ei kyllä ainakaan vielä tuolta BMW Scan & Charge listalta löydy - tai voi löytyäkin jos sen rekisteröisi).
Paperilla ainakin tämä kuulostaa loistavalta ratkaisulta koska maksu menee aina tuon kyseisen luottokortin/paypalin kautta latasitpa sitten missä tahansa. Lisäksi ei tarvita enää nipulista tägejä kun kännykän NFC toimii milloin minkin operaattorin täginä - toki edellyttää että "Pää"sovellus on neuvotellut yhteistyön mahd. monen partnerin kanssa.
Hei mä hokasin: "K". TIetysti jos ajatellaan että kirjoittajia ja lukijoita on vain 4-5, mutta unohdat kaikki satunnaislukijatkin, tai passiivit.
Eli jatka vain Topi27 valitsemallasi linjalla hämmentää otsikoita ja asioita josta kirjoitat, niitähän sinä väännät. Ja edelleen, missä on tämän juttusi pihvi, mikä helpottuu ja miten?