Vanteiden kunnostus

9 kommenttia

Bemarin vakio 17” aluvanteet talvipyörissä on alkaneet näyttää vanhoilta. Laatu ei ole sama kuin ’02 Volvon aluvanteet, joihin ei ole yhtään rokkoa tarttunut.
Nyt harkinnassa olisi poistattaa gummit ja kunnostuttaa vanteet. Soodapuhallus, pulverimaalaus ja pulverilakkaus. Syksyllä uudet talvirenkaat vanteille. Kunnostus maksaisi 200-300€. Kokemuksia? Kannattaako?

  
  • muokattu 18.03.2022 10:42

    Ei ole kokemusta, mutta sanoisin että jos kyseessä on alkuperäiset vanteet (monesti bbs:n valmistamat - tiedot löytyy stanssattuna vanteen takapuolelta), niin kannattaa ja toki säästää myös luontoresursseja (eikös kaiken vanhan korjaaminen ole nyt "in"). Tuolla 200-300€ ei saa juurin minkäänlaista tarvikesarjaa ainakaan laadukasta sellaista ja uusien alkuperäisien hintaan saa laittaa melkein yhden nollan perään.

    '02 Volvon tapauksessa on varmaan saatu käyttää vielä oikeita liuotinpohjaisia lakkoja - eikös EU kieltänyt nämä joskus 2005 tjsp. Itselläkin tallessa muutama sarja 1990 luvun alkuperäisiä aluvanteita entisöintiprojekteihin (toki eivät ole olleet käytössä enää vuosiin ja ovat aikojen saatossa kellastuneet ja vaativat samat toimenpiteet mitä olit nyt tekemässä, mutta ovat kyllä paljon paremmassa kunnossa kuin tuollaiset 2000 luvun puolella valmistetut).

      2
  • Ei ole kokemusta, mutta minusta hinta kuulostaa varsin kohtuulliselta.

      
  • Onnistunee jos vanteissasi ei ole muuta korjattavaa kuin pinta, mikä on epätodennäköistä. Omissa käytettyjen autojen aluvanteissani on ollut vähintään naarmuja, jolloin pelkän maalauksen lopputulos ei olisi tyydyttävä. Tosin 200€ ei ole iso lisä kun muutenkin vaihtaa renkaat.

    Vanteiden varsinaista kunnostusta maassamme ei liene, kuten Wheeler dealerissa UK.

    Kysymyksesi on niin hyvä ja akuutti, että esittäisin sen TM:n toimitukselle. En muista aihetta lehdessämme käsitelty, muistaako joku toisin?

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Bemarin vakio 17” aluvanteet talvipyörissä on alkaneet näyttää vanhoilta. Laatu ei ole sama kuin ’02 Volvon aluvanteet, joihin ei ole yhtään rokkoa tarttunut.
    Nyt harkinnassa olisi poistattaa gummit ja kunnostuttaa vanteet. Soodapuhallus, pulverimaalaus ja pulverilakkaus. Syksyllä uudet talvirenkaat vanteille. Kunnostus maksaisi 200-300€. Kokemuksia? Kannattaako?

    Kannattaa, mahdollisesti jopa paremmat kuin uutena, siis kestävämmät. Tosin en ole kuullut että pulverimaalin päälle tulisi pulverilakka. Pulverimaali ei ole varsinaisesti maali vaan muovijauhe joka sulatetaan pintaa, joten monikerrosmaalaus ei onnistu samalla tavalla kuin märkämaalilla. Pulverimaalattua pintaa en lähtisi lakkaamaan, sillä varsinkin talvivanteessa voi hyvinkin käydä niin, että lakka lähtee sitten lohkeilemaan pinnasta ja ulkonäkö on varsin rujo. Eli olosuhteisiin sopiva pulverimaali ja se on siinä. Muutenkin pulveripinnan maalaminen on hankalaa/vaativaa sitten että maali tartuisi pintaan hyvin vaikka phjatyöt tekisikin hyvin.

    Toinen vaihtoehto on ostaa käytetty alkuperäis-sarja, joka on ollut kesäkäytössä, jos haluat vaikka ulkonäkömuutosta. Toki sama on edessä sitten muutamien vuosien päästä varmasti käytetyssäkin sarjassa, kun rokkoa alkaa tulemaan.

      
  • Olin lukevinani hesarista jonkun jutun, mutta en löytänyt sitä nopealla googlauksella. Ulkomuistista tässä kuukaudehkon sisään oli juttu pk-seudulla Vianor-pistettä vetäneestä yrittäjäpariskunnasta joka ryhtyi tekemään vannekorjauksia ammattimaisesti jossain vähän maaseudummalla.

    Yksityiskohdat voivat olla ihan pielessäkin, kun en nyt löytänyt sitä juttua.

      
  • Täällä pohjoisemmassa oulun seudula tuota vanteiden korjausta tekee wheeldoctor Limingassa. sivut löytyvät netistä.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Täällä pohjoisemmassa oulun seudula tuota vanteiden korjausta tekee wheeldoctor Limingassa. sivut löytyvät netistä.

    Tuntui olevan rehellinen firma ja näköjään isommat jäljet korjataan alumiinihitsauksella ja sen jälkeisellä hionnalla. Se ei onnistu meikäläiseltä.

      
  • muokattu 18.03.2022 17:53

    Hyviä kommentteja. Ohessa yksi esimerkki, en tiedä tästä enempää, mutta vasemmalla on ”hintoihin sisältyy” - tämä on Isokyrössä, liian kaukana minulle.
    http://www.pulverfix.fi/price.html

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Hyviä kommentteja. Ohessa yksi esimerkki, en tiedä tästä enempää, mutta vasemmalla on ”hintoihin sisältyy” - tämä on Isokyrössä, liian kaukana minulle.
    http://www.pulverfix.fi/price.html

    Oisiko maali ja lakka vaihtoehtoiset pinnoitteet? Lakkahan sopii hyvin kiillotetun vanteen suojaksi. Haasteena on, että pulveri pitää lämmittää, jotta se sulaa kalvoksi. Jos pulverilla maalatun kappaleen lämmittää uudelleen pinta pehmenee uudelleen. Voihan se olla, että lakka sulaa huomatavasti alemmassa lämpötilassa, jolloin tuollainen kaksikerroksinen pulveripinnoituskin onnistuisi. En ole vaan kuullut aiemmin moisesta mitään.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit