Moottoriöljytestit

6 kommenttia

Ennen vanhaan öljyjä testailtiin, muttei löytynyt ihan pienellä hakemisella. Jokaisella on tietysti "mutu" mutta olisi ihan mielenkiintoista lukea testiä jossa arvioidaan esim. purkin kyljessä annetun viskositeetin paikkansapitävyyttä tai muita kohtuukustannuksin arviotavia ominaisuuksia. Mm. Eurol Super Lite 5l 5W-40 joka sopii mm. dieseleihin ilman hiukkasloukkua - voiko reilulla 20 eurolla saada viisi litraa kelvollista tavaraa?

  
  • Tärkeintä on pysyä autonvalmistajan suosittelemissa vaihtoväleissä ja viskositeetti suosituksissa. Aika tarkkaan valvottua toimintaa, joten en lähtisi ensimmäisenä kyseenalaistamaan tuotteen kelvollisuutta.

      
  • Öljytestit lopetettiin aikoinaan kahdesta syystä.
    Näin muistan jostain 90-luvun TM:stä lukeneeni.
    -Mittaamisella ei saatu oikeastaan suuria eroja aikaan.
    -Se oli todella kallista puuhaa.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Tärkeintä on pysyä autonvalmistajan suosittelemissa vaihtoväleissä ja viskositeetti suosituksissa. Aika tarkkaan valvottua toimintaa, joten en lähtisi ensimmäisenä kyseenalaistamaan tuotteen kelvollisuutta.

    Tästä on väännetty muilla foorumeilla ja väitteitä on, ettei halvat öljy täytä antamiaan luokituksia ja 5W öljy olisi lähempänä 10W öljyä yms.
    No, niistä viis - laitoin viime viikolla Eurol Super Lite 5l 5W-40 kaksikymmentä vuotta vanhaan reilut puoli miljoonaa ajettuun Volvon D5 turbodieseliin ja korva väittää, että uusilla öljyillä koneen ääni vaimeni. Vaihtelen öljyjä itse vähän tiuhempaan kuin normi huoltoväli joten 6.5L alle 35 euroon ajaa asiansa yhtä hyvin kuin 70 euron öljyt. Isoista euroistahan ei toki ole kysymys - öljynvaihtohuolto 50e suodattimen kanssa.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Tärkeintä on pysyä autonvalmistajan suosittelemissa vaihtoväleissä ja viskositeetti suosituksissa. Aika tarkkaan valvottua toimintaa, joten en lähtisi ensimmäisenä kyseenalaistamaan tuotteen kelvollisuutta.

    Tästä on väännetty muilla foorumeilla ja väitteitä on, ettei halvat öljy täytä antamiaan luokituksia ja 5W öljy olisi lähempänä 10W öljyä yms.
    No, niistä viis - laitoin viime viikolla Eurol Super Lite 5l 5W-40 kaksikymmentä vuotta vanhaan reilut puoli miljoonaa ajettuun Volvon D5 turbodieseliin ja korva väittää, että uusilla öljyillä koneen ääni vaimeni. Vaihtelen öljyjä itse vähän tiuhempaan kuin normi huoltoväli joten 6.5L alle 35 euroon ajaa asiansa yhtä hyvin kuin 70 euron öljyt. Isoista euroistahan ei toki ole kysymys - öljynvaihtohuolto 50e suodattimen kanssa.

    Juuri näin. Vuoden välein öljynvaihto, vuosihuollon yhteydessä. Katsotaan kaikki läpi ja tehdään samalla tarvittavat toimenpiteet. Väärissä paikoissa säästäminen ei ole viisasta.

      
  • Minun korva väittää äänen vaimenevan ihan laatuöljyilläkin. Onhan uuden verrokkina loppuunajettu öljy.

    Yleensä kalliiden ja halpojen tuotteiden välillä on laatueroja, miksei öljyissäkin. Ainakin vaihtoväli kannattaa halvoilla puolittaa.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Minun korva väittää äänen vaimenevan ihan laatuöljyilläkin. Onhan uuden verrokkina loppuunajettu öljy.

    Yleensä kalliiden ja halpojen tuotteiden välillä on laatueroja, miksei öljyissäkin. Ainakin vaihtoväli kannattaa halvoilla puolittaa.

    Juuri näin. Siksi olisikin mielenkiintoista tietää, saako öljyissä hinnalle vastinetta vai rahoitetaanko euroilla ainakin osittain mielikuvia ja mainostoimistoja. Itse öljyn hinta on jotain ja 5L kannussa hyllyssä paljon enemmän (vrt 200L tynnyrissä hinnoittelua)
    Jossain käydään lisäksi kiivasta väittelyä mm. siitä, voiteleeko uudemmille autoille tarkoitettu C3 yhtä hyvin kuin autoille ilman hiukkasloukkua tarkoitettu A3/B4. C3:sta on jouduttu jättämään aineksia pois vain suodattimen suojelemiseksi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit