sähköiskuja

9 kommenttia

Onko ladattavien autojen pistorasioissa koko ajan akkujännite päällä? -siis kuten kodin pistorasioissa. En silti aio kokeilla tunkemalla sinne rautanauloja.

  
  • muokattu 08.05.2022 21:40

    @takuulla257 kirjoitti:
    Onko ladattavien autojen pistorasioissa koko ajan akkujännite päällä? -siis kuten kodin pistorasioissa. En silti aio kokeilla tunkemalla sinne rautanauloja.

    Mitä pistorasiaa tarkoitat? Auton kyljessä olevassa latausliitännässä ei ole jännitettä ennen kuin siihen ohjataan. Eikä kotilatauslaitteessakaan, joka on talon sähköissä kiinni. Autoa ei voi ladata tökkäämällä auton latauskaapeliin sähkö suoraan vaan pitää olla latauslaite, johon kuuluu elektroniikkaosa, joka "keskustelee" auton kanssa ennen kuin varsinainen latausjännite kytketään. Silti en kokeilisi asiaa rautanaulalla tms.

    P.S. Tarkennuksena, että kotilatauslaitteessa on koko ajan jännite, kun se on talon sähkössä kiinni, mutta latauskaapelin päästä ei tule sähköä ennen kuin se on autossa oikein kiinni kunnolla ja lukittuna ja elektroniset ohjaussignaalit menevät auton ja latauslaitteen välillä oikein. Jos kotilatauslaite on talon sähköissä kiinni pistokkeella, niin sen voi tietysti kiskaista irti jännitteellisenä ja saada aikaan valokaaren. Autosta kaapeli ei lähde irti ennen kuin latausvirta on ohjattu pois päältä.

      
  • Jännite ei ole vaarallista vaan virta. Satojen kilovolttien sähkölinjoja voidaan huoltaa sähköt päällä, kun ei luoda reittiä virralle kulkea (ja varmistukseksi kytkeydytään samaan potentiaaliin).

      
  • Joo. Tarkoitin siis että antaako auton korkeajänniteakku virtaa siihen auton kyljessä olevaan pistorasiaan, mihin latausjohto kytketään. Mutta jos ei kytketä johtoja tai latureita niin onko pistorasiassa virtaa ja onko sama tilanne jos auto on sammutettuna tai "ready"-eli käynnissä..
    Ihan vain mielenkiinnosta kysyin.
    Vastaajat nyt vähän olivat tietävinään johdoista ja latauslaitteista, mutta niistä en kysynyt.

      
  • @takuulla257 kirjoitti:
    Joo. Tarkoitin siis että antaako auton korkeajänniteakku virtaa siihen auton kyljessä olevaan pistorasiaan, mihin latausjohto kytketään. Mutta jos ei kytketä johtoja tai latureita niin onko pistorasiassa virtaa ja onko sama tilanne jos auto on sammutettuna tai "ready"-eli käynnissä..
    Ihan vain mielenkiinnosta kysyin.
    Vastaajat nyt vähän olivat tietävinään johdoista ja latauslaitteista, mutta niistä en kysynyt.

    Yritin kyllä tarkoittaa, että siihen auton kyljessä olevaan pistorasiaan ei minun tietääkseni tule akkujännite muuten kuin silloin, kun auton pistorasiaan on kytketty oikeanlainen kaapeli ja latauslaite. Latauslaitteen elektorninen ohjausboksi keskustelee auton kanssa ja vasta, kun auto hyväksyy ulkopuolisen latauslaitteen signaalit, se kytkee kontaktorit auton sisällä, jotka kytkevät jännitteen niihin korkeajännite napoihin auton kyljessä.

    Autoa ei saa käynnissä-tilaan, jos auton kyljessä olevassa pistorasiassa on kaapeli. Ei voi lähteä ajamaan muistamatta ottaa kaapeli irti.

      
  • Jaa. Entä jos ready tilassa -luukku kiinni -menee painepesuun tai ruutaa vettä luukkua kohti? Sielläkö ei ole silloin latausluukun alla sähköä?

      
  • @takuulla257 kirjoitti:
    Jaa. Entä jos ready tilassa -luukku kiinni -menee painepesuun tai ruutaa vettä luukkua kohti? Sielläkö ei ole silloin latausluukun alla sähköä?

    Joku vika täytyy olla päällä, jos siellä sähköä olisi.
    Tuon "pistorasian" datapinnien kautta välittyvä tieto ohjaa sen latauskytkennän, ja jos kaapeli ei ole paikallaan niin dataa ei isommasti kulje noiden pinnien kauttakaan.

      
  • @takuulla257 kirjoitti:
    Jaa. Entä jos ready tilassa -luukku kiinni -menee painepesuun tai ruutaa vettä luukkua kohti? Sielläkö ei ole silloin latausluukun alla sähköä?

    Jos sähköauton peseminen olisi ongelmallista tai jopa vaarallista, niin eiköhän sitä olisi mediassa suureen ääneen käsitelty jo vuosia sitten.

      
  • @takuulla257 kirjoitti:
    Jaa. Entä jos ready tilassa -luukku kiinni -menee painepesuun tai ruutaa vettä luukkua kohti? Sielläkö ei ole silloin latausluukun alla sähköä?

    Minä käytän Model X:n harjallisessa pesukoneessa ihan kuin polttiksenkin aikoinaan. Eikä se latausluukun kansi ole erityisesti vesieristettykään.

      
  • Ei taida latausluukun liittimiin tulla koskaan akkujännitettä, aina on auton tehoelektroniikkaa välissä. Akkuun ei saa syöttää sähkötehoa eikä sieltä saa ottaa sähkötehoa ilman kunnollista ohjausta.

    Liittimen rakenteen pitää olla sellainen, että jännitteisiin osiin ei pääse käsiksi ja pintaetäisyys eri potentiaalien välillä on riittävä. Vaikka kun liittimessä on jännite, se ei pääse muodostumaan vikavirraksi liittimessä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit