Varo aisan nostoa

6 kommenttia

Viimeisessä TM:sä oli juttua vaarallisesta peräkärryn takapainoisesta kuormauksesta. Onhan se todella vaarallista. Aikaisemmin oli mahdollista varustaa peräkärry jatkoaisalla, sai pitkiäkin kuormia vietyä turvallisesti. Enää ei ole, laki kieltää jatkoaisat, ja muutkin omatekoiset aisat joissa on hitsattuja liitoksia
Minulla on edelleenkin kärryssä käytössä jatkoaisa jonka voi irroittaa normaalikäytössä. Se on katsastuksessa hyväksytty ja rekisterotteeseen kirjattu. Kaipa se on laillinen edelleenkin , ainakin on paljon käytössä. Toimii niin ,että jako-osassa on vetokuula jolla se kytketään peräkärryn vetokytkimeen,ja samalla jatko-osan takapää lukittuu ohjausholkkiin, ja sen etupäässä on autoon sopiva vetokytkin. Se vain "tuikataan" paikalleen 10 sekunnissa, on tukevasti kiinni.
A'vot on hyvä peli! Ja turvallinen kulettaa pitkää tavaraa , ei tarvitse 6 metrin lankkuja ja lautoja pätkiä kuljetuksen takia, menee kattopellit, teräsprofiilit jne.. Kysytty peli kavereidenkin tarpeisiin. Jatkoaisoja ei näe edes tehdastekoisina. Miksi?

  
  • @rituli kirjoitti:
    Viimeisessä TM:sä oli juttua vaarallisesta peräkärryn takapainoisesta kuormauksesta. Onhan se todella vaarallista. Aikaisemmin oli mahdollista varustaa peräkärry jatkoaisalla, sai pitkiäkin kuormia vietyä turvallisesti. Enää ei ole, laki kieltää jatkoaisat, ja muutkin omatekoiset aisat joissa on hitsattuja liitoksia
    Minulla on edelleenkin kärryssä käytössä jatkoaisa jonka voi irroittaa normaalikäytössä. Se on katsastuksessa hyväksytty ja rekisterotteeseen kirjattu. Kaipa se on laillinen edelleenkin , ainakin on paljon käytössä. Toimii niin ,että jako-osassa on vetokuula jolla se kytketään peräkärryn vetokytkimeen,ja samalla jatko-osan takapää lukittuu ohjausholkkiin, ja sen etupäässä on autoon sopiva vetokytkin. Se vain "tuikataan" paikalleen 10 sekunnissa, on tukevasti kiinni.
    A'vot on hyvä peli! Ja turvallinen kulettaa pitkää tavaraa , ei tarvitse 6 metrin lankkuja ja lautoja pätkiä kuljetuksen takia, menee kattopellit, teräsprofiilit jne.. Kysytty peli kavereidenkin tarpeisiin. Jatkoaisoja ei näe edes tehdastekoisina. Miksi?

    Sääntöjen mukaan kuorma saa ylittää kärryn takapuolella 2m ja edessä 1m. Miten tuo metri mitataan jatkoaisan tapauksessa? Periaatteessa jatkoaisa ei lisäisi sallittua etuylitystä ellei etuylitystö katsota suhteessa eri paikkaan kuin ilman jatkoaisaa olevassa kärryssä. Lyhyt kärryn lavaosa, pitkä tavara ja jatkoaisa tekevät kärrystä etupainoisen, koska sallittu takaylitys kuitenkin on vain sen 2m. Ilman jatkoaisaakin etuylitys varmaankin voi olla sallitun metrin tai sitten on tosi lyhyt runko kärryssä. Minun kärryn koppa on 3,5m eli siihen voi lastata 6,5m pitkän tavaran ilman jatkoaisaa. Olisiko syytä vuokrata tarkoitukseen sopiva kärry mieluummin kuin käyttää jatkoaisaa?

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Sääntöjen mukaan kuorma saa ylittää kärryn takapuolella 2m ja edessä 1m.

    Eikös tuo 1m etuylitys koske ajoneuvoyhdistelmän etuylitystä, ei siis perävaunun etuylitystä kun se vaunu on kiinni siinä veturissa.

      1
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Sääntöjen mukaan kuorma saa ylittää kärryn takapuolella 2m ja edessä 1m.

    Eikös tuo 1m etuylitys koske ajoneuvoyhdistelmän etuylitystä, ei siis perävaunun etuylitystä kun se vaunu on kiinni siinä veturissa.

    "Kuorma saa ajoneuvolle tai ajoneuvoyhdistelmälle tiellä sallitun pituuden rajoissa ulottua ajoneuvon edessä enintään yhden metrin ja takana enintään kaksi metriä ajoneuvon uloimman osan ulkopuolelle.

    Jo metrin takaylitys on kuitenkin merkittävä punaisella tai punakeltaisella merkkilipulla. Pimeän tai hämärän aikaan on pitkässä kuormassa käytettävä takana punaista valaisinta ja punaista heijastinta. Vastaavasti pienikin kuorman ulottuminen edessä ajoneuvon ääriviivan ulkopuolelle tulee merkitä merkkilipulla ja pimeään tai hämärän aikaan valkoisella valolla ja heijastimella.

    Kuorman ylityksessä oleellisinta on, ettei se saa vaikuttaa millään tavalla ajoneuvoyhdistelmän kääntymisominaisuuksiin tai aiheuttaa haittaa muulle liikenteelle. Käytännössä etuylitystä perävaunussa rajoittavat vetoauton puskuri ja muut rakenteet. Vaarana on, että kuorma koskettaa tiukassa käännöksessä vetoautoon."

    Liikenneturvan sivuilta yo. teksti. Jos peräkärry-ajoneuvon uloin osa edessä on vetoaisan pää, niin sitten etuylitys ei rajoitu metriin. Toisaalta tuo metrin mainitseminen on sitten turhaa ja kuorma saa edessä ulottua niin pitkälle kuin se voi rajaamatta ajoneuvoyhdistelmän (peräkärry + auto) kääntökulmaa.

      
  • Aisapainon säätö on itsestään selvä asia, mutta siihen liittyy toinen ammattikuljettajien (toivottavasti?) aina muistama vaatimus kuorman sidonnasta, joka tahtoo amatöörirahtareilla unohtua.

    Vaikka se peräkärry olisikin alun perin oikein painotettu, tilanne voi muuttua ajon aikana ellei kuormaa ole sidottu kunnolla.

      
  • Yksi kuva selittää asian paremmin kuin tuhat sanaa:
    https://www.ts.fi/static/content/file_5_53255_l53259.pdf

      1
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Yksi kuva selittää asian paremmin kuin tuhat sanaa:
    https://www.ts.fi/static/content/file_5_53255_l53259.pdf

    Olipa selkeä kuva. Jatkoaisa johtaa helposti kuulalle tulevan painon ylittymiseen ja etupainoiseen kärryyn, koska takaylitys ei kuitenkaan saa olla kuin max. 2m. Kevyt pitkä tavara toimii varmaan jatkoaisan kanssa ok.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit