Nykyinen autoni kuluttaa 4,5 l sadalla. (keskikulutus vuodessa) Litra maksaa noin 2,5 euroa.
Aikaisempi kulutti 9,0 sadalla ja hinta oli 1,25 euroa litralta.
Hinnat on tuplat, mutta kulut samat. Kallista on mutta ajellaan kuten ennekin.
@takuulla257 kirjoitti:
Nykyinen autoni kuluttaa 4,5 l sadalla. (keskikulutus vuodessa) Litra maksaa noin 2,5 euroa.
Aikaisempi kulutti 9,0 sadalla ja hinta oli 1,25 euroa litralta.
Hinnat on tuplat, mutta kulut samat. Kallista on mutta ajellaan kuten ennekin.
@takuulla257 kirjoitti:
Nykyinen autoni kuluttaa 4,5 l sadalla. (keskikulutus vuodessa) Litra maksaa noin 2,5 euroa.
Aikaisempi kulutti 9,0 sadalla ja hinta oli 1,25 euroa litralta.
Hinnat on tuplat, mutta kulut samat. Kallista on mutta ajellaan kuten ennekin.
Minulla Golf-luokan bensa-auto on kuluttanut maantieajossa 5,8-7,5, vähän autosta ja kelistä riippuen - Ford Sierra oli kaikista janoisin, se vei vähintään sen 7,5 litraa. Aina tankkaaminen on ollut kallista, mutta onneksekseni tulotasoni /menotasoni on nyt merkittävästi parempi kuin silloin kun perheessä oli vielä turvaistuin käytössä.
Mummolamatka bensa-autolla maksaa polttoaineiden osalta n. 102 euroa taloudellisella ajotavalla, kun dieselillä se maksoi parhaimmillaan 30 euroa + vuotuisen dieselveron jyvitys ajetulle määrälle. Rahalla on monelle merkitystä, varsinkin jos sitä ei ole.
Nyt kesäaikana ajan päivittäiset ajoni aurinkosähköllä, eli verottomalla pääomatuotolla.
Minun käyttämällä autotyypillä ajetaan joidenkin kokeidentuloksena jopa puolet fossiilisella tuotetulla sähköllä.
Ihan sama, ajotietokone näyttää alle 3l kulutuksiakin, en ole muuten kulutustakaan seurannut.
Onhan se polttoaine kallista, mutta onneksi ajan aina reilusti alle auton "luvatun kulutuksen".
Polttoaineen kulutuksen mittaan tankatut litrat ja GPS-matkamittarilla, koska auton matkamittarissa on kuitenkin 0,5-1,5% heitto ja semmoinen heitto sotkee laskelmat todella pahasti.
@Josef kirjoitti:
Onhan se polttoaine kallista, mutta onneksi ajan aina reilusti alle auton "luvatun kulutuksen".
Polttoaineen kulutuksen mittaan tankatut litrat ja GPS-matkamittarilla, koska auton matkamittarissa on kuitenkin 0,5-1,5% heitto ja semmoinen heitto sotkee laskelmat todella pahasti.
Paljonko autosi luvattu kulutus on, tai mihinkä luvuista vertasit - maantie, kaupunki, yhdistetty?
Riippuu automerkistä, mutta esimerkiksi Renault Meganen plug-in mallissa pitää valita kuudesta eri vertailulukemasta siihen miten ajaa, ja sitten on vielä takaisinlaskentalukema CO2 osalta NEDC-standardiin.
Taulukosta näkee että plug-in on taloudellisempi kuin turbomoottori lähinnä hitaassa ajossa, eli kaupunkiajossa. Maantie- tai moottoritieajossa ei kulutuseroa juurikaan ole silloin kun akun lataus on ajettu tyhjäksi. Hankintahinnassa on eroa 6000 euroa, ja ilman autoveroa (autoista peritään myös alv.) eroa on kalliimman tekniikan vuoksi 8691 euroa.
NEDCissä ei pala ajovalot, radiota ei käytetä, ei ilmastointia, ja ajaminen tehdään kevyellä pintakaasulla.
Kun ostan uuden auton, niin tingin kauppaan aina Tekniikan Maailman rengastestissä olleet renkaat, joiden vierintävastus on pienimpiä.
Toki pienimmän vierintävastuksen omaavat renkaat ei pääse uuden autoni alle, jos muut ominaisuudet ei ole myös hyviä.
Oikeat renkaat auttaa alentamaan kulutusta.
Kun ostan uuden auton, niin tingin kauppaan aina Tekniikan Maailman rengastestissä olleet renkaat, joiden vierintävastus on pienimpiä.
Toki pienimmän vierintävastuksen omaavat renkaat ei pääse uuden autoni alle, jos muut ominaisuudet ei ole myös hyviä.
Oikeat renkaat auttaa alentamaan kulutusta.
Hyvä. Itsekin valitsen matalan vierinvastuksen renkaat, ja mieluusti myös kulutuskestävät. Viimeisimmän Autobildin vertailun mukaan valintani osui kulutuskestävyydeltään sellaiseen millä voi ajaa n. 50 % siitä minkä testin parhailla. Tuli siis tehtyä kallis valinta, vaikka renkaat ostinkin tarjoushinnalla.
Minulla edellisen auton yhdistetty kulutus oli 6,0 NEDC. En muista tarkkaan, mutta en tainnut tankkauksissa päästä tuon alle. Alitin sen joskus ajotietokoneen lukemissa silloin kun ajoin hidasta maantieajoa. Paitsi silloin vertailulukuna ei ole yhdistelmä, vaan maantie joka oli 4,7 litraa, ja sekin ylittyi optimistisen ajotietokoneen näytöllä 0,7 litraa.
Nykyisellä plug-in autollani alitan NEDC-lukeman usein ajamalla 0-kulutuksella. Paitsi sitten kun ajan pidemmän matkan ylittyy se litratolkulla kun ladattu sähkö on käytetty loppuun. Ja sähkön osalta jään n. 20% NEDC-luvatusta. En tiedä autoni maantiekulutusta, ainoastaan yhdistetyn.
Itse koen olevani tosi vanha kun ajelen i3:lla. Täysin käsittämätön härveli minulle, hiipii kuin kissa.
Vieroitusoireiden vuoksi on myös dieselpaku. Käänsin sitten avaimesta vaihde päällä…juu takalasi on tilauksessa.
Eilen 1,91 eur/100km reilusti yli sadan kilometrin matkalla. Lähellä tavoitetta. Yösähköllä lataamalla saisi siitäkin 6 % pois. Ja kikkailemalla ilmastoinnin kanssa vielä lisää.
@Yosemite J kirjoitti:
Eilen 1,91 eur/100km reilusti yli sadan kilometrin matkalla. Lähellä tavoitetta. Yösähköllä lataamalla saisi siitäkin 6 % pois. Ja kikkailemalla ilmastoinnin kanssa vielä lisää.
Ihan vielä otsikon aiheeseen palatakseni. V6-bensakoneinen USA-valmisteinen "kaupunkimaasturini", jonka reilu vuosi sitten myin pois, oli sellainen kulutukseltaan, että 100 kilometriä maksaisi suurinpiirtein 30 euroa.
No monenlaista jossittelua ja laskelmointia tuo aiheutti. Jos puhutaan kulutuksesta, niin minusta ainoa oikea tapa on laskea yhteen vuoden aikana tankatut litrat ja katsoa paljonko sillä päästiin. Muuten nykyään matkamittarit ovat tosi tarkkoja (esim lehtien testit) ja yllättäen myös autojen ajotietokoneen näyttämät lukemat.
Aloitin kirjoituksen vertaamalla nykyistä ja edellistä autoani. Onhan siinä merkittävä ero kulutinko 800 vain 1600 litraa vuodessa. Mutta kuten sanottu rahaa menee saman verran!
4 euroa kun maksaa litra, niin vähennän ajoja 30%, -ehkä. 5 euron kohdalla ehkä jo löytyy käytetty sähköauto. Nyt ei niihin ole varaa,-ehkä.
Ja vielä: Jos ei mennä esim Fiesta tai Yaris kokoluokkia pienempiin autoihin, niin millä pääsee vuoden keskikulutuksena alle 4 litran? Edellyttäen että autoa käytetään kuten kaikki ne jotka autoa tarvitsevat. Eli ainakin 300 päivänä vuodessa ja vähintään 12000 k / vuodessa. Kyllä hybridit vie sen 4,...jotain ja pienet tavalliset koneet sen 5-6... ja ns perusautot 6-7. (Golf yms). Mutta hetkellisesti voi kaikilla päästä vaikka 3,0/100 km.
Ladattavat hybridit jätän tästä pois kun niihin pitää laittaa ostaessa noin +8-10.000e "ylimääräistä" Eli 35000 eurolla saa 25000 auton. Ja tuon 35000 alle ei juuri tuotteita ole. Joo.
Entä ne tulot ja rahanarvo?
Minulla Golf-luokan bensa-auto on kuluttanut maantieajossa 5,8-7,5, vähän autosta ja kelistä riippuen - Ford Sierra oli kaikista janoisin, se vei vähintään sen 7,5 litraa. Aina tankkaaminen on ollut kallista, mutta onneksekseni tulotasoni /menotasoni on nyt merkittävästi parempi kuin silloin kun perheessä oli vielä turvaistuin käytössä.
Mummolamatka bensa-autolla maksaa polttoaineiden osalta n. 102 euroa taloudellisella ajotavalla, kun dieselillä se maksoi parhaimmillaan 30 euroa + vuotuisen dieselveron jyvitys ajetulle määrälle. Rahalla on monelle merkitystä, varsinkin jos sitä ei ole.
Nyt kesäaikana ajan päivittäiset ajoni aurinkosähköllä, eli verottomalla pääomatuotolla.
Minun käyttämällä autotyypillä ajetaan joidenkin kokeidentuloksena jopa puolet fossiilisella tuotetulla sähköllä.
Ihan sama, ajotietokone näyttää alle 3l kulutuksiakin, en ole muuten kulutustakaan seurannut.
Onhan se polttoaine kallista, mutta onneksi ajan aina reilusti alle auton "luvatun kulutuksen".
Polttoaineen kulutuksen mittaan tankatut litrat ja GPS-matkamittarilla, koska auton matkamittarissa on kuitenkin 0,5-1,5% heitto ja semmoinen heitto sotkee laskelmat todella pahasti.
Paljonko autosi luvattu kulutus on, tai mihinkä luvuista vertasit - maantie, kaupunki, yhdistetty?
Riippuu automerkistä, mutta esimerkiksi Renault Meganen plug-in mallissa pitää valita kuudesta eri vertailulukemasta siihen miten ajaa, ja sitten on vielä takaisinlaskentalukema CO2 osalta NEDC-standardiin.
Taulukosta näkee että plug-in on taloudellisempi kuin turbomoottori lähinnä hitaassa ajossa, eli kaupunkiajossa. Maantie- tai moottoritieajossa ei kulutuseroa juurikaan ole silloin kun akun lataus on ajettu tyhjäksi. Hankintahinnassa on eroa 6000 euroa, ja ilman autoveroa (autoista peritään myös alv.) eroa on kalliimman tekniikan vuoksi 8691 euroa.
NEDCissä ei pala ajovalot, radiota ei käytetä, ei ilmastointia, ja ajaminen tehdään kevyellä pintakaasulla.
https://www.renault.fi/wp-content/uploads/2022/03/tekniset_tiedot_megane_ph2_2022-03.pdf
Kaikista luvuista.
Kun ostan uuden auton, niin tingin kauppaan aina Tekniikan Maailman rengastestissä olleet renkaat, joiden vierintävastus on pienimpiä.
Toki pienimmän vierintävastuksen omaavat renkaat ei pääse uuden autoni alle, jos muut ominaisuudet ei ole myös hyviä.
Oikeat renkaat auttaa alentamaan kulutusta.
Hyvä. Itsekin valitsen matalan vierinvastuksen renkaat, ja mieluusti myös kulutuskestävät. Viimeisimmän Autobildin vertailun mukaan valintani osui kulutuskestävyydeltään sellaiseen millä voi ajaa n. 50 % siitä minkä testin parhailla. Tuli siis tehtyä kallis valinta, vaikka renkaat ostinkin tarjoushinnalla.
Minulla edellisen auton yhdistetty kulutus oli 6,0 NEDC. En muista tarkkaan, mutta en tainnut tankkauksissa päästä tuon alle. Alitin sen joskus ajotietokoneen lukemissa silloin kun ajoin hidasta maantieajoa. Paitsi silloin vertailulukuna ei ole yhdistelmä, vaan maantie joka oli 4,7 litraa, ja sekin ylittyi optimistisen ajotietokoneen näytöllä 0,7 litraa.
Nykyisellä plug-in autollani alitan NEDC-lukeman usein ajamalla 0-kulutuksella. Paitsi sitten kun ajan pidemmän matkan ylittyy se litratolkulla kun ladattu sähkö on käytetty loppuun. Ja sähkön osalta jään n. 20% NEDC-luvatusta. En tiedä autoni maantiekulutusta, ainoastaan yhdistetyn.
Itse koen olevani tosi vanha kun ajelen i3:lla. Täysin käsittämätön härveli minulle, hiipii kuin kissa.
Vieroitusoireiden vuoksi on myös dieselpaku. Käänsin sitten avaimesta vaihde päällä…juu takalasi on tilauksessa.
Eilen 1,91 eur/100km reilusti yli sadan kilometrin matkalla. Lähellä tavoitetta. Yösähköllä lataamalla saisi siitäkin 6 % pois. Ja kikkailemalla ilmastoinnin kanssa vielä lisää.
Ihan vielä otsikon aiheeseen palatakseni. V6-bensakoneinen USA-valmisteinen "kaupunkimaasturini", jonka reilu vuosi sitten myin pois, oli sellainen kulutukseltaan, että 100 kilometriä maksaisi suurinpiirtein 30 euroa.
No monenlaista jossittelua ja laskelmointia tuo aiheutti. Jos puhutaan kulutuksesta, niin minusta ainoa oikea tapa on laskea yhteen vuoden aikana tankatut litrat ja katsoa paljonko sillä päästiin. Muuten nykyään matkamittarit ovat tosi tarkkoja (esim lehtien testit) ja yllättäen myös autojen ajotietokoneen näyttämät lukemat.
Aloitin kirjoituksen vertaamalla nykyistä ja edellistä autoani. Onhan siinä merkittävä ero kulutinko 800 vain 1600 litraa vuodessa. Mutta kuten sanottu rahaa menee saman verran!
4 euroa kun maksaa litra, niin vähennän ajoja 30%, -ehkä. 5 euron kohdalla ehkä jo löytyy käytetty sähköauto. Nyt ei niihin ole varaa,-ehkä.
Ja vielä: Jos ei mennä esim Fiesta tai Yaris kokoluokkia pienempiin autoihin, niin millä pääsee vuoden keskikulutuksena alle 4 litran? Edellyttäen että autoa käytetään kuten kaikki ne jotka autoa tarvitsevat. Eli ainakin 300 päivänä vuodessa ja vähintään 12000 k / vuodessa. Kyllä hybridit vie sen 4,...jotain ja pienet tavalliset koneet sen 5-6... ja ns perusautot 6-7. (Golf yms). Mutta hetkellisesti voi kaikilla päästä vaikka 3,0/100 km.
Ladattavat hybridit jätän tästä pois kun niihin pitää laittaa ostaessa noin +8-10.000e "ylimääräistä" Eli 35000 eurolla saa 25000 auton. Ja tuon 35000 alle ei juuri tuotteita ole. Joo.