ADAC:in tiepalveluraportti

8 kommenttia
muokattu 25.06.2023 10:53

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/adacin-tiepalveluraportti-paljastaa-tielle-jattavat-autot-kaynnistysakkuongelmat-piinaavat-toyotaa/

Pitkään on Toyota asentanut huonoja akkuja autoihin, jos vasta 2022 se on vaihtanut paremman toimittajan. Itselle kävi nimittäin vuonna 2006 ostetulle Corolla Versolle tasan 7 vuotiaana niin että täysin kunnossa ollut akku petti totaalisesti siinä ajassa kun ajoin huoltoaseman parkkiruudusta bensamittarille ja tankkasin auton. Nyt vaihtoakku on onneksi pelittänyt hyvin 10 vuotta. Hinurilla lähti silloin auto korjattavaksi Toyotan pikahuoltoon kun "huolto"asemalta ei saanut minkäänlaista huoltoa ja auto oli "kuollut" akun petettyä enkä arvannut että vika voisi olla akussa kun yleensä akut hiipuvat pitkän ajan kuluessa eikä kerralla.

  
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Pitkään on Toyota asentanut huonoja akkuja autoihin, jos vasta 2022 se on vaihtanut paremman toimittajan. Itselle kävi nimittäin vuonna 2006 ostetulle Corolla Versolle tasan 7 vuotiaana niin että täysin kunnossa ollut akku petti totaalisesti siinä ajassa kun ajoin huoltoaseman parkkiruudusta bensamittarille ja tankkasin auton. Nyt vaihtoakku on onneksi pelittänyt hyvin 10 vuotta. Hinurilla lähti silloin auto korjattavaksi Toyotan pikahuoltoon kun "huolto"asemalta ei saanut minkäänlaista huoltoa ja auto oli "kuollut" akun petettyä enkä arvannut että vika voisi olla akussa kun yleensä akut hiipuvat pitkän ajan kuluessa eikä kerralla.

    Ei akku vuosikymmeniä kestä kuitenkaan, 7 vuotta on jo asiallinen ikä hajota. Nykyään starttiakut tuntuvat hajoavan juuri tuollain täydestä lennosta, mitään heikentymisen merkkejä ei havaitse ennen kuin jännite onkin 11 V ja virranantokyky liki nolla. Omissa autoissa ja mp:ssä on eri merkkiset muka paremmatkin noin hajonneet.

    Ja ainakin Suomessa tien päällä yleinen vika on juuri akun hajoaminen. Lämmin moottori lämpimällä akulla käynnistyykin lähes ilman virtaa, mutta silti matka katkeaa.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Pitkään on Toyota asentanut huonoja akkuja autoihin, jos vasta 2022 se on vaihtanut paremman toimittajan. Itselle kävi nimittäin vuonna 2006 ostetulle Corolla Versolle tasan 7 vuotiaana niin että täysin kunnossa ollut akku petti totaalisesti siinä ajassa kun ajoin huoltoaseman parkkiruudusta bensamittarille ja tankkasin auton. Nyt vaihtoakku on onneksi pelittänyt hyvin 10 vuotta. Hinurilla lähti silloin auto korjattavaksi Toyotan pikahuoltoon kun "huolto"asemalta ei saanut minkäänlaista huoltoa ja auto oli "kuollut" akun petettyä enkä arvannut että vika voisi olla akussa kun yleensä akut hiipuvat pitkän ajan kuluessa eikä kerralla.

    Ei akku vuosikymmeniä kestä kuitenkaan, 7 vuotta on jo asiallinen ikä hajota. Nykyään starttiakut tuntuvat hajoavan juuri tuollain täydestä lennosta, mitään heikentymisen merkkejä ei havaitse ennen kuin jännite onkin 11 V ja virranantokyky liki nolla. Omissa autoissa ja mp:ssä on eri merkkiset muka paremmatkin noin hajonneet.

    Ja ainakin Suomessa tien päällä yleinen vika on juuri akun hajoaminen. Lämmin moottori lämpimällä akulla käynnistyykin lähes ilman virtaa, mutta silti matka katkeaa.

    Ehkä tuo oli asiallinen ikä hajota mutta paikka ja varsinkin aika olivat kaikkea muuta. Tietysti joku erämaa olisi ollut vielä pahempi paikka mutta onneksi nykyään puhelimet kulkee aina mukana.

      
  • Minulle riitti vuodenaikana kolme hinurin käynnistysapua, ei enää yhtään Toyota hybridiä.

      
  • muokattu 25.06.2023 13:50

    @Quu kirjoitti:
    Minulle riitti vuodenaikana kolme hinurin käynnistysapua, ei enää yhtään Toyota hybridiä.

    Akku kuitenkin oli kunnossa? Vai oliko siinä jotain vikaa? Minulla on joskus ollut sellainenkin akku josta yksi kenno kuudesta oli oikosulussa ja akku 12 voltin sijasta 10 volttinen.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Minulle riitti vuodenaikana kolme hinurin käynnistysapua, ei enää yhtään Toyota hybridiä.

    Akku kuitenkin oli kunnossa? Vai oliko siinä jotain vikaa? Minulla on joskus ollut sellainenkin akku josta yksi kenno kuudesta oli oikosulussa ja akku 12 voltin sijasta 10 volttinen.

    Kolmessa Toyotan Toyota Tsusho Nordic, Järvenpään Auto-arita ja Toyota Airport, Vantaa kerrottiin akun olevan kunnossa.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Minulle riitti vuodenaikana kolme hinurin käynnistysapua, ei enää yhtään Toyota hybridiä.

    Akku kuitenkin oli kunnossa? Vai oliko siinä jotain vikaa? Minulla on joskus ollut sellainenkin akku josta yksi kenno kuudesta oli oikosulussa ja akku 12 voltin sijasta 10 volttinen.

    Kolmessa Toyotan Toyota Tsusho Nordic, Järvenpään Auto-arita ja Toyota Airport Vantaa, kerrottiin akun olevan kunnossa.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Minulle riitti vuodenaikana kolme hinurin käynnistysapua, ei enää yhtään Toyota hybridiä.

    Akku kuitenkin oli kunnossa? Vai oliko siinä jotain vikaa? Minulla on joskus ollut sellainenkin akku josta yksi kenno kuudesta oli oikosulussa ja akku 12 voltin sijasta 10 volttinen.

    Kolmessa Toyotan Toyota Tsusho Nordic, Järvenpään Auto-arita ja Toyota Airport, Vantaa kerrottiin akun olevan kunnossa.

    Niinpä minullekin väitettiin 10 volttisen akun olevan kunnossa kun olisin halunnut vaihtaa sen takuuseen. Vasta toinen korjaamo ymmärsi asian.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Ehkä tuo oli asiallinen ikä hajota mutta paikka ja varsinkin aika olivat kaikkea muuta. Tietysti joku erämaa olisi ollut vielä pahempi paikka mutta onneksi nykyään puhelimet kulkee aina mukana.

    Ostin käytetyn matkailuauton muutama vuosi sitten ja reilun kuukauden kuluttua lähdin Lappiin. Hyvin matka sujui ja Äkäslompolosta ajelin Äkäsmyllyyn, vähän siis metsään. Siihen parkkipaikalle akku hyytyi tuosta noin, valot paloivat mutta starttiin ei riittänyt virtaa. Soittelin Lapin Laatukorjaamoon, kun netistä löytyi numero. Sieltä tilasivat uuden akun Äkäslompoloon ja tuli seuraavana aamupäivänä. Aamulla tulivat tuomaan sähköä ja ajelin korjaamolle ja vaihdettiin akku siellä. Vuorokauden stoppi tuli, mutta kun majoitus oli mukana, mitäs siitä. Auton myyjä maksoi akun ja useamman vuoden on uusi akku palvellut.

    Olisihan tuossa voinut vähän jumpata ja siirtää taka-akku eteen, jos navat ovat samassa järjestyksessä, mutta ei ollut niin kiire kun ei uutta akkua olisi kuitenkaan samalle päivää saanut.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit